Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rytuał i magia w sztuce Czarnej Afryki i jej oddźwięk w sztuce XX

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3020 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedsawiłam scenariusz lekcji otwartej z zakresu plastyki przeznaczony na dwie godziny lekcyjne.

SCENARIUSZ LEKCJI PLASTYKA

Klasa : klasa I gimnazjum
Temat: Rytuał i magia w sztuce Czarnej Afryki i jej oddźwięk w sztuce XX wieku – magiczna i kultowa rola maski.
Czas: 90 minut
Termin: listopad 1999

PLANOWANIE PRZEDLEKCYJNE

CEL OGÓLNY:
     Kształtowanie emocjonalnego stosunku do sztuki, wyrabianie nawyku i umiejętności i obcowania ze sztuką.
     Sztuka czarnej Afryki – jej prymitywizm, symbolika i rytuały jako źródło inspiracji dla twórców sztuki XX wieku – kubizm ( Picasso).

DZIEDZINA POZNAWCZA:
  • Uczeń potrafi wyjaśnić na czym polegał i jaką funkcję pełnił w życiu ludów afrykańskich taniec, czym był dla tych ludzi rytm;
  • Uczeń rozpoznaje główne wytwory sztuki afrykańskiej - rzeźby figuralne i maski;
  • Potrafi wymienić czołowe kierunki w sztuce XX wieku (kubizm, abstrakcjonizm, fowizm, ekspresjonizm, dadaizm i surrealizm) ich głównych przedstawicieli;
  • Rozumie dlaczego artyści współcześni zaczęli poszukiwać wzorców w sztuce ludów prymitywnych Afryki;
  • Wyjaśni do czego służyła maska, czym się charakteryzowała, jakie pełniła funkcje.
DZIEDZINA EMOCJONALNA:
  • Uczeń kształtuje współdziałanie w grupie;
  • Rozwija ciekawość poznawczą kultury innych ludzi oraz szacunek dla twórczości drugiego człowieka;
  • Rozbudza motywację do poznania muzyki innych kultur;
  • Kształtuje tolerancję dla twórców różnych narodowości i kultur;
DZIEDZINA UMIEJĘTNOŚCI:
  • Uczeń potrafi wykorzystać prosty rytm dla stworzenia prostego układu tanecznego w oparciu o poznane wiadomości na temat tańców prymitywnych;
  • Maluje proste znaki i symbole na twarzach kolegów inspirując się twórczością plemion afrykańskich (dążenie do syntezy, kolorystyka);
  • Wykonuje proste instrumenty perkusyjne bądź szuka w otoczeniu gotowych przedmiotów służących temu celowi (np. ławki, krzesła, podłogi);
  • Zagra prosty rytm nawiązując do muzyki Czarnej Afryki;
  • Zastosuje poznane wiadomości w wytworzeniu pracy plastycznej – maski.
  • Skonstruuje formę przestrzenną opierając się na doświadczeniach prymitywnych ludów uwzględniając dążenie do syntezy formy, skrótów, symboliki, daleko posuniętych deformacji oraz twórczości Picassa – deformacja prostota, świadome przesunięcia.
Metody pracy: Demonstracja, opowiadanie, dyskusja, obserwacja;
Formy pracy: Grupowa, zbiorowa, grupowa (zabawa);
Materiały:
  • Przeźrocza "Sztuka Czarnej Afryki", "Kubizm";
  • Kaseta magnetofonowa Deep Fore "Muzyka orientalna",Hevia – Tierra de Nadie/No Man’s Land;
  • Ilustracje i wycinki tekstowe z czasopisma "Życie świata";
Materiały ucznia:
  • Pudełka, puszki. Kleje, sznurki, nożyczki;
  • Farby do malowania twarzy, brystol;
  • Materiały różne do wykonania maski (brystol, wycinanki, tektura falista, spreye)
Literatura:
  • Album "Pablo Picasso"
  • Album "Sztuka Japoni"
  • Album "Witkacy"
  • Słownik plastyczny
  • D. Fraser – " Sztuka prymitywna"
  • T. Bodrogi – "Sztuka Afryki"
  • M. Łobeski – "Sztuka egzotyczna"
  • Mieczysław Porębski - Kubizm. Wprowadzenie do sztukiXX wieku. Wyd. I, W- wa 1966.
PLANOWANIE ŚRÓDLEKCYJNE

I ZAPOZNANIE UCZNIÓW Z TEMATEM ZAJĘĆ.
     Uczniowie na lekcji mają na celu zapoznać się z podstawowymi czynnościami życiu ludzi, a więc z muzyką, tańcem i plastyką ludów prymitywnych jak również z cechami takimi jak prymitywizm, symbolizm charakterystyczny dla tamtej sztuki a znajdujący oddźwięk w sztuce XX wieku.
     Dzieci mają za zadanie doszukać się tych treści poprzez bezpośrednią zabawę. W efekcie powstanie taniec oraz maska.

II OKREŚLENIE CZASU TRWANIA ZAJĘĆ.
     Zajęcia przewidziane są na dwie godziny lekcyjne (jedna po drugiej).
     Jedna godzina będzie miała charakter pracy w grupach. Uczniowie w rezultacie będą improwizować obrzęd – rytuał plemienia afrykańskiego. Lekcja będzie miała na celu ożywienie wyobraźni uczniów poprzez bezpośredni udział każdego dziecka w tańcu rytualnym.
     Druga godzina będzie miała początkowo formę pracy zbiorowej po czym nastąpi praca w grupach. Lekcja przybliży dzieciom wpływ jaki wywarła tak prymitywna sztuka na artystów XX wieku. Dzieci wykonują projekty prymitywnych masek.

III ORGANIZACJA ZAJĘĆ.
  1. Uczniowie siedzą w kręgu, w środku znajduje się stolik, na którym wyłożone zostały materiały tekstowe i ilustracje oraz książki dotyczące interesującego nas tematu - sztuki Czarnej Afryki. Gdzieś w tle słychać cichutko muzykę orientalną wykonywana przez zespół Deep Frest
  2. Rozmowa na temat życia obrzędów oraz sztuki ludów prymitywnych, przede wszystkim:
    • tańce plemion afrykańskich
    • instrumentów muzyki afrykańskiej
    • plastyki plemiennej – forma maski, malowania ciała
    • obrzędy rytualne
  3. Podział klasy na grupy – (grupy tworzymy odliczając do trzech w wyniku czego powstaną trzy grupy), które dostają określone zadania:

    Grupa I:
    "Muzycy" – będą orkiestrą nadającą prosty rytm po uprzednim wykonaniu prostych instrumentów:
    • puszki z koszą,
    • uderzanie o blat stołu,
    • proste bębny,
    • uderzanie kij o kij,
    • ciche zawodzenie,
    Grupa II:
    "Tancerze" – początkowo grupa sama opracowuje prosty krok taneczny po obwodzie koła poczym razem z uczniami grupy III odtańczą swój taniec rytualny, do rytmu będzie grała grupa I.

    Grupa III
    " Malarze" – starają się w tym czasie pomalować swoje twarze i twarze kolegów z dwóch pozostałych grup w barwy plemienne, z gazet wykonują proste stroje.
         Dopełnieniem lekcji jest odtańczenie tańca rytualnego, więc współgranie wszystkich grup.
         Johan Huzing _"uważa, że człowiek przebrany, który "gra" jakąś inną istotę "staje się" tą inną "istotą".
  4. Ogólna refleksja i swobodne wypowiedzi uczniów na temat przeprowadzonego zajęcia (dzieci siedzą w kręgu) nauczyciel zadaje pytania:
    • czy ktoś może wymienić cechy charakterystyczne sztuki ludów prymitywnych dotyczące muzyki, tńca, plastyki. /dzieci odpowiadają/ ( proste rytmy, symbolika i deformacja, barwna kolorystyka)
  5. Powtórzenie poznanych wiadomości dotyczących sztuki XX wieku –
         Przypomnienie czołowych kierunków, które wówczas powstały (krótkie przypomnienie przez nauczyciela, pytania do uczniów)
    • Czy był w sztuce XX wieku kierunek albo artysta, który inspirował się sztuką Czarnej Afryki? /dzieci odpowiadają/
      • Kubizm - Pablo Picasso ( porównywanie dzieła Pabla Picassa "Panny z Awignion" z twórczością ludzi Czarnej Afryki
    • Dlaczego artyści współcześni poszukiwali wzorów dla własnej twórczości wśród ludów prymitywnych? Cechowała tę sztukę:
      • Prostota
      • Symbolika
      • Skróty
      • Uproszczenia
      • Deformacje
  6. Maska afrykańska – jej charakter kultowo magiczny – główny wytwór w sztuce Czarnej Afryki
    • Do czego maski służyły? – do obrzędów
    • Jaka była ich rola? – magiczna kultowa
    • Jak wyglądały, jakie miały zadania?
    (swobodna dyskusja)
  7. Dzieci powracają do swoich grup z początku lekcji.
         Zadaniem jest wykonanie wyobrażenia maski nawiązując do twórczości ludów prymitywnych jak i twórczości kubistów.
        W pracy tej dzieci mają na celu uzyskać:
    • Skrótowość wypowiedzi
    • Symbolikę
    • Ciekawe zestawienia barwne
    • Ciekawy sposób zaaranżowania kompozycji
         Podczas wykonywania pracy plastycznej dzieci inspirowane są muzyką orientalną zespołu Hevia Tierra de Nadie "No Man’s Land
PLANOWANIE ZAMYKAJĄCE
  1. Zakończenie lekcji.
    • Wykonane prace uczniowie eksponują na tablicy, każda grupa ocenia pracę innej grupy zwracając uwagę na postawiony problem (skrótowość, symbolikę, ciekawe zestawienia barwne).
    • Podsumowanie lekcji swobodna dyskusja.
    • Przy ocenie uwzględniamy wkład pracy z pierwszej części lekcji.
      Lekcja ta może być prowadzona jako jednostka trwająca 90 minut, albo w dwóch jednostkach po 45 minut.

Opracowała: Aldona Piwońska

Literatura:
  1. A. Osęka " Spojrzenie na sztukę"
  2. A. Jackowski " 40 tyś. Lat tradycji sztuki współczesnej"
  3. S. Estraeicher " Sztuka Czarnej Afryki"

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie