Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprawozdanie pedagoga szkolnego stażysty ubiegającego się o kontraktowego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 22378 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Rok temu skorzystałam z Waszej ciężkiej pracy i wykorzystałam kilka podpowiedzi. Dziś mam nadzieję, że ktoś skorzysta z mojej. Pozdrawiam.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO

mgr KAMILI DROŻDŻAŁ
pedagoga szkolnego Publicznej Szkoły Podstawowej w Skarżysku Kościelnym
ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego

data rozpoczęcia stażu: 13.09.2004r.
data zakończenia stażu: 31.05.2005r.
WSTĘP
      Jestem pedagogiem szkolnym w Szkole Podstawowej im. St. Staszica w Skarżysku Kościelnym. Ukończyłam WSP im. J. Kochanowskiego w Kielcach na kierunku pedagogiki opiekuńczej z terapią pedagogiczną. Okres stażu, związany z ubieganiem się przeze mnie o awans zawodowy na stopień nauczyciela kontraktowego wyniósł 9 miesięcy.
      Przez cały ten czas realizowałam zadania założone w moim planie rozwoju zawodowego.
Szczególny nacisk kładłam na:
  • poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w tym:
    1. przepisów związanych z funkcjonowaniem w szkole
    2. dokumentacji obowiązującej i sposobu jej prowadzenia
    3. przepisów dotyczących zapewnienia podopiecznym bezpiecznych, higienicznych warunków nauki
  • doskonalenie warsztatu pracy poprzez prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu,
  • poznanie środowiska uczniów, ich problemów, nawiązanie kontaktu z wychowawcami klas, rodzicami i instytucjami, wspomagającymi pracę dydaktyczno – wychowawczą szkoły,
  • doskonalenie warsztatu pracy poprzez obserwację zajęć opiekuna stażu i innych nauczycieli oraz umiejętność omówienia ich,
  • podniesienie kwalifikacji i zdobywanie nowych umiejętności poprzez udział w wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych formach doskonalenia zawodowego, oraz samokształcenie.
Planując poszczególne zadania brałam pod uwagę:
ZNAJOMOŚĆ ORGANIZACJI I ZASAD FUNKCJONOWANIA SZKOŁY

      W dniu23.09.2005r. podpisałam kontrakt z moją opiekunką stażu mgr Martą Kocią. Dokument ten nakreśla zasady współpracy pomiędzy stażystą a opiekunem i potwierdza nadzór merytoryczny dla nauczyciela stażysty. Zakłada min pomoc przy tworzeniu planu rozwoju, zapoznawaniu się z organizacją pracy szkoły, konsultowaniu się w sprawach zawodowych.
      W trakcie realizacji swojego planu rozwoju miałam możliwość zapoznania się z takimi dokumentami jak: Statut Szkoły, Regulamin Rady Pedagogicznej Wewnętrzny System Oceniania, Regulamin Rady Rodziców, , Regulamin Samorządu Uczniowskiego.
      Jednym z wymogów nakreślonym w Statucie Szkoły jest uczestniczenie w szkoleniu w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Tak też na początku stażu odbyłam "Szkolenie podstawowe bhp dla nauczycieli". Mając na uwadze bezpieczeństwo uczniów pełniłam także dyżury na przerwach wg grafiku (środa godz.11.30).
      Dokumenty na podstawie, których opieram swoją pracę to:
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela ( 7 lipca 2003 r)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem
  • Procedury postępowania nauczycieli i metody współpracy szkół z Policją w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży przestępczością i demoralizacją
      Aby poznać zasady i procedury związane z uzyskaniem stopnia nauczyciela kontraktowego sięgnęłam po Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, oraz uczestniczyłam w całorocznych pracach zespołu samokształceniowego dla pedagogów szkolnych, gdzie na jednym ze spotkań pani Katarzyna Pluta ze Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, przedstawiła procedury związane z awansem zawodowym. Gorąco także namawiała na konsultacje w sprawach awansu podając swój adres: kpluta@wom.kielce.pl
      Wszystkie aktualne informacje na temat awansu zawodowego i aktualizacje dokumentów potrzebnych do mojej pracy zaczerpnęłam ze stron internetowych:
    www.menis.gov.pl/prawo/
    www.oswiata.org.pl/artykuly
    www.karta-nauczyciela.abc.pl/
    www.kuratorium.kielce.pl/
    www.abc.com.pl/
      Plan wychowawczy szkoły i program profilaktyczny wykorzystałam przy pisaniu planu pracy pedagoga, gdzie zaplanowałam poszczególne działania. Teczkę wychowawcy przedstawiła mi moja opiekunka. Dokument ten zawiera cząstkowe informacje na temat poszczególnych klas, które z kolei składają się na ogólne wykazy i rejestry pedagoga np. uczniowie z orzeczeniami PPP, uczniowie z problemami zdrowotnymi, pomoc materialna. Jest to rzetelne źródło informacji dla mojej pracy.
      Moim obowiązkiem jako członka rady było uczestniczenie w zebraniach rady pedagogicznej i w radach szkoleniowych (obsługa programu komputerowego: "Ocena opisowa", rada szkoleniowa poświęcona współpracy z rodzicami i edukacji zawodoznawczej), a także przedstawienie sprawozdań z mojej działalności jako pedagoga szkolnego.
      Zapoznałam się także z działalnością biblioteki szkolnej oraz funkcjonowaniem świetlicy szkolnej.

DOSKONALENIE WARSZTATU PRACY POPRZEZ PROWADZENIE ZAJĘĆ W OBECNOŚCI OPIEKUNA STAŻU I DYREKCJI I INNYCH NAUCZYCIELI

      Pod okiem opiekuna stażu, nauczycieli i dyrekcji przeprowadziłam dziesięć lekcji wychowawczych w różnych klasach na temat: stresu, emocji, agresji, używek i wyboru zawodu. Do każdej lekcji przygotowywałam się bardzo starannie w postaci opracowania konspektu. Pozycją, z której czerpałam pomysły jest książka Rosemarie Portmann pt. "Gry i zabawy przeciwko agresji"
      Podpowiedzi na temat ciekawych metod i środków dydaktycznych szukałam na portalach edukacyjnych:
    www.cmppp.edu.pl/
    eduseek.interklasa.pl/
    www.publikacje.edu.pl/awans.php
    www.edukacja.private.pl
    www.literka.p/
     Starałam się jednak dopasować tematykę do aktualnych problemów klasowych.
      I tak np. w sytuacji skłócenia klasy VI przeprowadziłam warsztaty "Wyrażamy naszą złość".
      Nowym doświadczeniem była dla mnie lekcja z dyrekcją jako obserwatorem. Obecność ta potęgowała stres, ale i mobilizowała do pracy. Cenne były także uwagi na temat mojej lekcji. Na ich podstawie mogłam przygotować się do autorefleksji na temat przeprowadzonych zajęć
      Dzięki lekcjom hospitowanym miałam okazję sprawdzić się w roli prowadzącego i min wykorzystać swoje umiejętności nawiązywania kontaktu z drugim człowiekiem. Do serca brałam sobie informację zwrotną obserwatorów.
      Ta konstruktywna krytyka zmusza do refleksji i daje wiedzę, jakich błędów unikać na przyszłość.
      W okresie odbywania stażu miałam okazję także poprowadzić zebranie dla rodziców klasy III b, na którym min przedstawiłam wyniki w nauce i zachowaniu uczniów, jak i analizę frekwencji tej klasy.
      Podobne doświadczenie miałam z rodzicami klasy I d, gdzie wygłosiłam pogadankę na temat spędzania czasu wolnego w ramach Kampanii "Zachowaj Trzeźwy Umysł". Na zebraniu poruszono także problemy klasy związane z jej zachowaniem. Staż to także czas na podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych. Poprzez udział w szkoleniach uzyskałam zaświadczenia o następujących kursach:
  • "Zespół samokształceniowy dla pedagogów szkolnych",
  • "Napisz Projekt do Europejskiego Funduszu Społecznego",
  • "Przyswajanie sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych",
  • "Ekonomia, na co dzień, czyli decyduj o sobie".
     Ukończenie kursów daje mi możliwość wykorzystania nabytej wiedzy w praktyce.
       I tak np. wiadomości zdobyte w szkoleniu "Napisz Projekt do Europejskiego Funduszu Społecznego" mogłam wykorzystać przy opracowywaniu wniosku o grant na tworzenie Szkolnego Ośrodka Kariery.
      Kurs "Ekonomia, na co dzień, czyli decyduj o sobie" jest kontynuacją działań podjętych w zakresie edukacji zawodoznawczej.
       Chcąc umiejętnie rozwiązywać problemy, niezbędnym elementem było zapoznanie się z technikami negocjacyjnymi. A opokę merytoryczną otrzymywałam dzięki grupie wsparcia, jakim był i będzie zespół samokształceniowy dla pedagogów szkolnych.
      Te formy doskonalenia wpłynęły na wzbogacenie moich doświadczeń jako pedagoga i pobudziły do poszukiwania ciekawych metod i form pracy.
      Dzięki nim poznałam ciekawych ludzi, nawiązałam kontakty zawodowe, a także mogę liczyć na wsparcie merytoryczne prowadzących.
      Informacje na temat organizowanych kursów śledziłam na stronach:
  • www.wom.kielce.pl
  • www.kuratorium.kielce.pl/
POZNANIE ŚRODOWISKA UCZNIÓW, ICH PROBLEMÓW, NAWIĄZANIE KONTAKTU Z WYCHOWAWCAMI KLAS, RODZICAMI I INSTYTUCJAMI, WSPOMAGAJĄCYMI PRACĘ DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZĄ W SZKOLE.

      Głównym moim zadaniem, ważnym z punktu widzenia pedagoga stażysty było zgromadzenie jak najwięcej informacji o moich wychowankach i o środowisku w którym żyją. Źródłem mojej wiedzy na ten temat były rozmowy z wychowawcami poszczególnych klas, przeprowadzone wywiady środowiskowe, rozmowy z rodzicami oraz ankiety:
  • "Wywiad dotyczący sytuacji rodzinnej ucznia",
  • "Bezpieczeństwo w szkole",
  • "Papierosy – Narkotyki – Alkohol – Bezpieczeństwo",
  • " Współpraca na poziomie rodzic – dziecko, rodzic – nauczyciel",
  • "Wagary",
  • "Moje gimnazjum".
     Badania ankietowe pozwoliły mi uporządkować informacje na temat sytuacji rodzinnej. Mogłam wyselekcjonować uczniów, którzy są np. w trudnej sytuacji materialnej. Poznałam opinie na temat samopoczucia naszych uczniów w szkole i zagrożeń, których się obawiają. Znam niektóre problemy, z którymi się borykają.
      Ta wiedza i sytuacje życiowe skłoniły mnie do podjęcia inicjatywy przeprowadzenia akcji świątecznej "Ty też możesz zostać Świętym Mikołajem", oraz zorganizowania zbiórki pieniędzy dla naszego ucznia Dawida Piątka. Okazją do lepszego poznania środowiska szkolnego i lokalnego naszych uczniów jest włączanie się w organizację wszelkich imprez na terenie szkoły i gminy. I tak: razem z uczniami "Sprzątałam Świat", uczestniczyłam w otwarciu nowego budynku gimnazjum, brałam udział w organizowaniu Jasełek dla mieszkańców gminy, zostałam zaproszona na wigilię klasy III c.
      Byłam opiekunem podczas wycieczki do szkół ponadgimnazjalnych. Sprawowałam opiekę podczas zabawy choinkowej i podczas dyskotek.
      Jest to dodatkowa okazja do poznania się w innych okolicznościach, zauważenia rzeczy, na które, na co dzień nie zwraca się uwagi. Jest to szansa na dostrzeżenie w uczniach innych talentów jak tylko intelektualne. I tak np. wiem, że Kamil Orczyk uczeń klasy III d świetnie tańczy. Być może swoją karierę zawodową oprze właśnie na tej umiejętności.
      W szkole pełniłam także dodatkowe funkcje i podejmowałam dodatkowe zadania. Brałam udział w pracach komisji wyborczej do Samorządu Uczniowskiego, a także w pracach komisji konkursów przedmiotowych z języka polskiego i historii. Byłam członkiem Zespołu Opracowującym Wskaźniki Jakości Szkoły. Byłam członkiem Szkolnej Komisji Egzaminacyjnej zarówno w Skarżysku Kościelnym, jak i w Mircu.
      Przyznaję zasiłki dla uczniów poprzez komisję stypendialną, powołaną przez wójta gminy. Pełnię rolę opiekuna sekcji rozrywkowej Samorządu Uczniowskiego.
      Koordynuję także kampanię profilaktyczną "Zachowaj Trzeźwy Umysł" Wszelkie informacje na temat tej akcji i podjętych przez naszą szkołę działań można uzyskać pod adresem:
    www.trzezwyumysl.pl/
Współpracuję także z instytucjami:
  • Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną,
  • Gminną Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
  • Komendą Powiatową Policji w Skarżysku – Kamiennej,
  • Sądem Rodzinnym i Nieletnich – kuratorami sądowymi.
DOSKONALENIE WARSZTATU PRACY POPRZEZ OBSERWACJĘ ZAJĘĆ OPIEKUNA STAŻU LUB INNYCH NAUCZYCIELI I UMIEJĘTNOŚĆ OMÓWIENIA ICH.

      W trakcie stażu obserwowałam 9 zajęć prowadzonych przez nauczycieli różnych specjalności. Starałam się uczestniczyć w lekcjach zarówno poświęconych konkretnym przedmiotom jak: język polski, chemia, język angielski, informatyka, wychowanie fizyczne, nauczanie zintegrowane jak i w lekcjach wychowawczych. Podczas zajęć szczególną uwagę zwracałam na:
  • wykorzystanie czasu na lekcji,
  • rodzaje środków i form pracy z uczniami.
     Po zakończeniu lekcji wspólnie z prowadzącymi dokonywałam analizy zajęć i formułowałam wnioski pohospitacyjne, co z początku sprawiało mi trudności.
      Miałam także okazję obserwować hospitację diagnozującą, sprawdzającą wiedzę i umiejętności uczniów klasy V a i V b.
      Uczestniczyłam też w zebraniach: dwóch ogólnych i klasowych (klasa II b i I d), gdzie miałam sposobność poznać sposób prowadzenia zebrań z rodzicami.
      Ciekawym doświadczeniem było uczestniczenie w badaniu logopedycznym, które prowadziła pani Maria Wojcieszek, mgr rewalidacji głuchych i niedosłyszących. Dzięki temu spotkaniu mogłam poznać metody badania logopedycznego i uzupełnić swoją wiedzę na temat nieprawidłowości mowy naszych pierwszoklasistów.
      Byłam także organizatorem jak i obserwatorem spotkania z lekarzem ginekologiem Jackiem Urbaczką z dziewczętami klas trzecich. Na spotkaniu tym poruszono tematy związane ze zdrowiem i rozwojem biologicznym kobiety.

AUTOREFLEKSJA

      W okresie stażu, starałam się, aby moja praca sprostała wymaganiom i potrzebom placówki. W szkole poszerzyłam swoje umiejętności i wiedzę w zakresie metodyki i dydaktyki zajęć. Mój warsztat pracy wzbogacił się o nowe doświadczenia. Bieżący rok był dla mnie sprawdzianem mojej wiedzy i moich umiejętności, wielkim wyzwaniem i okresem wytężonej pracy.
      Moim małym sukcesem jest to, że zorganizowałam sobie swój gabinet i postarałam się o stanowisko komputerowe. Jest to duże ułatwienie, mając na uwadze np. estetykę dokumentów. Cieszy mnie również fakt, że nawiązałam kontakt z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze. Spotkałam się ze zrozumieniem i wsparciem ze strony grona pedagogicznego. Moja współpraca z nauczycielami przyczyniła się do rozwiązywania różnego rodzaju problemów na bieżąco. Mam poczucie dobrego wywiązania się z obowiązków. Wszystkie zaplanowane przeze mnie działania doprowadziłam do końca.
      Największym moim osiągnięciem, znaczącym dla mnie i dla szkoły jest wygranie grantu na tworzenie Szkolnego Ośrodka Kariery. Sukces ten zamyka cykl: szkolenie - "Napisz Projekt do Europejskiego Funduszu Społecznego", praca nad wnioskiem o grant i otrzymanie grantu na tworzenie Szoku.
      Po zakończeniu okresu stażu nadal będę podnosiła swoje kwalifikacje. Zamierzam podjąć studia podyplomowe z doradztwa zawodowego, które pozwolą ukierunkować moje zainteresowania i będą kontynuacją podjętych w tym kierunku działań.
      Dzięki pomocy p. Marty Koci mojej opiekunki, wsparciu dyrekcji i współpracy z nauczycielami odbyłam staż na nauczyciela kontraktowego.

mgr Kamila Drożdżał

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie