Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
O współpracy rodziców ze szkołą

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1835 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wychowanie dzieci rozpoczyna się w domu rodzinnym. Rodzic od pierwszych dni życia dziecka wiedzie prym w wychowaniu. Jest pierwszym i najważniejszym wychowawcą i nauczycielem. Następnie powierza swe dziecko instytucjom opiekuńczo-wychowawczym, które włączają się w trwający już proces wychowawczy, dostarczając mu nowych wzorców i wartości . Rodzina i szkoła stanowią zatem dwa podstawowe środowiska wychowawcze, mające decydujący wpływ na rozwój młodego pokolenia. Wpływ ten jest tym korzystniejszy im trwalszą przejawiają rodzice i nauczyciele dążność do wykonywania wspólnych działań podporządkowanych głównie dobru poszczególnych uczniów. Szkoła musi dołożyć starań, aby rodzice stali się jej sojusznikami i wspierali działania mające na celu wszechstronny rozwój dziecka i jego radosne dzieciństwo.

„Dziecko uznane zostało za człowieka,
za istotę, z którą trzeba się liczyć
i której nie wolno wieść na smyczy,
lecz należy kierować nią umiejętnie,
z rozwagą, z wysiłkiem umysłu, uczucia i woli”.
„Dziecko chce być dobre
Jeśli nie umie – naucz
Jeśli nie wie – wytłumacz
Jeśli nie może – pomóż?

Janusz Korczak

opracowała mgr Zofia Słapińska

nauczyciel kształcenia zintegrowanego SP nr 32 w Białymstoku

O współpracy rodziców ze szkołą

Wychowanie dzieci rozpoczyna się w domu rodzinnym. Rodzic od pierwszych dni życia dziecka wiedzie prym w wychowaniu. Jest pierwszym i najważniejszym wychowawcą i nauczycielem. Następnie powierza swe dziecko instytucjom opiekuńczo-wychowawczym, które włączają się w trwający już proces wychowawczy, dostarczając mu nowych wzorców i wartości .

Rodzina i szkoła stanowią zatem dwa podstawowe środowiska wychowawcze, mające decydujący wpływ na rozwój młodego pokolenia. Wpływ ten jest tym korzystniejszy im trwalszą przejawiają rodzice i nauczyciele dążność do wykonywania wspólnych działań podporządkowanych głównie dobru poszczególnych uczniów. Szkoła musi dołożyć starań, aby rodzice stali się jej sojusznikami i wspierali działania mające na celu wszechstronny rozwój dziecka i jego radosne dzieciństwo.

Niestety, część rodziców kontaktuje się ze szkołą dopiero wtedy, gdy pojawiają się trudności w funkcjonowaniu dziecka w środowisku szkolnym. Bardzo często obwiniają za niepowodzenia swoich dzieci nauczycieli, którzy nie rozumieją lub nie doceniają ich dziecka. Właściwa, mądra współpraca rodziców z nauczycielem pozwala uniknąć trudności lub może im zapobiegać. Zarówno rodzice jak wychowawcy powinni uświadomić sobie i przestrzegać zasady dobrej współpracy, do których wg L Plocha zaliczamy:
  1. Zasadę pozytywnej motywacji – wyzwalanie pozytywnego stosunku do podejmowania współpracy poprzez zapewnienie przez pedagogów różnorodności treści i form, dzięki czemu każdy może odnaleźć dziedzinę, w której będzie się czuł kompetentny. Z drugiej strony należy zapewnić rodzicom możliwość wykazania się pomysłowością przy jednoczesnym wykorzystaniu ich bezpośredniego udziału w zajęciach
  2. Zasadę partnerstwa – respektowanie równorzędnych praw i obowiązków wychowawców i rodziców.
  3. Zasadę integracji zadaniowej – zadania indywidualne lub wymagające współdziałania, zespolenia wysiłków wszystkich osób.
  4. Zasadę integracji organizacyjnej – jeżeli rodzice uczestniczący w imprezach, w których jest sprawna organizacja, mają okazję przekonać się o tym fakcie, o wiele chętniej włączają się do współpracy
  5. Zasadę poważnego traktowania inicjatyw rodziców – krępowanie inicjatywy, narzucanie rodzicom swoich pomysłów na ogół prowadzi do bierności rodziców, a niekiedy wycofywania się ze współpracy.
  6. Zasadę aktywnej i systematycznej współpracy – zarówno nauczyciele jak i rodzice powinni zdawać sobie sprawę z konieczności czynnego udziału i stałego angażowania się w wykonywanie zadań. W pracy organizacyjnej nie wystarczą tylko okazjonalne, sporadyczne działania. Muszą być one oparte na aktywnej i systematycznej współpracy. Osłabienie tej współpracy może spowodować niekorzystne skutki a niekiedy przekreślić dotychczasowe osiągnięcia
My jako nauczyciele powinniśmy pobudzać zainteresowania rodziców światem dziecięcych przeżyć, tym, co się dzieje w szkole, zmieniać ich świadomość pedagogiczną.
Podstawowym warunkiem pomyślnie układającej się współpracy z rodzicami jest zdobycie ich zaufania, dzięki któremu jest lepszy przepływ informacji o uczniu, możliwość szczerej rozmowy i dokładnej opinii o szkole, o pracy nauczyciela.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie