Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz imprezy - Dzien Ziemi

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7057 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz ten jest jednym z pomysłów na aktywność przyrodniczą, którą nauczyciel powinien rozwijać szczególnie w klasach młodszych i następnych. Problem ochrony środowiska jest bardzo ważny i dotyczy wszystkich, bo kiedy zniszczymy nasze najbliższe środowisko naturalne, tym samym zniszczymy siebie. Uważam, że to przesłanie jest najważniejsze, zwłaszcza w dzisiejszych czasach. Naszym zadaniem jest uwrażliwienie dzieci na potrzebę życia w zgodzie z przyrodą, bo bez niej sami zginiemy.

Dekoracja i pomoce - plakaty, hasła, kwiaty doniczkowe, prace dzieci, dzieci przebrane za drzewa, dekalog ekologiczny.

WSTĘP - Dzień Ziemi obchodzony jest od 1970 roku, wówczas Zgromadzenie Ogólne ONZ ogłosiło 22 kwietnia Światowym Dniem Ziemi. Celem obchodów jest zwrócenie uwagi jak największej liczby osób na sprawy związane ze stanem środowiska naturalnego i jego ochroną. Dzień Ziemi to okazja do zdobycia rzetelnej wiedzy na tematy związane z ekologią.

WSZYSCY - Nie warto mieszkać na Marsie,
nie warto mieszkać na Wenus!
Na Ziemi jest życie ciekawsze
powtarzaj to każdemu.
Bo Ziemia to wyspa zielona wśród innych dalekich planet. To dam dla ludzi i zwierząt więc musi być bardzo zadbany.
DZIECKO 1 – Ziemia nie jest naszą własnością.
Została nam jedynie powierzona na pewien czas.
Człowiek naginając przyrodę do własnych potrzeb zapomniał, że sam jest jej częścią i nie może żyć bez niej ani poza nią. Cokolwiek uczynimy Ziemi, uczynimy sobie samym.
OPAMIĘTAJMY SIĘ!
Pozostawmy Ziemię czystą i piękną dla przyszłych pokoleń, dla naszych dzieci i wnuków, aby w przyszłości zwierzęta i rośliny były nie tylko na obrazku.

DZIECKO 2 – Świat się nie zaczął od Królewny Śnieżki,

ani nawet od człowieka z gliny.

Skąd i kiedy wzięło się życie
Nikt nie wie i nikt nie zna przyczyny.

Jesteśmy dziećmi tej Ziemi

tak jak Ziemia jest dzieckiem gwiazd,

wiruje nam Wszechświat, ruch planet od wieków trwa.

Mamy prawo tu szczęście zwać, tak jak Ziemia zna noc i dzień,

jak drzewa swą zieleń, jak ptaki swój znają lot.
LEPA (j) My tak jak i Wy mamy rodziny, i chcemy zapewnić im spokój aż do starości.


WSZYSCY - Prosimy Was dajcie nam żyć!
Prosimy Was pomóżcie nam!

ZIEMIA - A ja cóż jestem winna, ludzie przewrotni.
Żeście tak dumni, źli, nazbyt psotni!
Świat kiedyś pięknym był ogrodem
bogatym w lasy, zasobny w wodę.
Natura wszystkich Was żywiła

dawała radość, zdrowie dawała.

Dziś cóż ja widzę?

Stepy, mielizny.

Na mojej ziemi same są blizny.

Więc wołam do Was głosem sumienia:

Czas już zaprzestać zniszczeń w przyrodzie,

By znowu mieszkać w pięknym ogrodzie.

(Spokojna muzyka, śpiew ptaków)

Proszę o litość - w sercach ją macie.
Szanujcie to, co posiadacie.

DZIECKO 3 - My Zuchy i Wy Koledzy i Koleżanki
nie możemy zostać obojętni na los Ziemi.
Już dziś postanawiamy zmienić swoje życie
oraz przyjąć zobowiązanie, że zostaniemy rozsądnymi konsumentami i użytkownikami Ziemi.

(Wszyscy wstają)

ZOBOWIĄZANIE
Zuchy i cała społeczność ze Szkoły Podstawowej w Ościsłowie zobowiązują się do zostania rozsądnymi konsumentami oraz użytkownikami Ziemi i obiecują:

- W sklepach wybierać towary, które mają oszczędne opakowania.
- Zaopatrywać się w koszyk lub torbę na zakupy wielorazowego użytku.
- Nie brać w sklepie przy każdym drobnym zakupie plastikowej torebki.
- Przed wyrzuceniem do wyznaczonego pojemnika zgniatać wszystkie duże opakowania oraz butelki plastikowe, aby zmniejszyć objętość odpadów i przyśpieszyć ich rozkład.
- Założyć własną pryzmę kompostową na odpady organiczne.
- Zbierać makulaturę oraz butelki szklane i oddawać je do punktu skupu.
- Oszczędzać energię.



SOSNA 2 - Powinniśmy dać ludziom przestrogę.

LIPA 2 - Musimy się wyprowadzić jak najdalej stąd.

KLON - Nawet jeśli się wyprowadzimy zawsze będziemy mieć kontakt z ludźmi.

WIERZBA 2 - Powinniśmy uświadomić ludziom, jakie zagrożenia dla nich niesie wyginięcie lasów. Także i to , że oczyszczamy powietrze, uprzyjemniamy spacery, przyczyniamy się również do powstawania deszczu.

JESION - Z nas otrzymuje się również drewno, z którego wyrabia się wiele przedmiotów.

BUK 2 - Tak to prawda. Ludzie powinni zrozumieć, że drzewa są pożyteczne.

DĄB 3 - Krótko mówiąc musimy zwrócić się z prośbą do ludzi,
Aby zrozumieli naszą sytuację.

W tym celu ułożyliśmy wiersz pt.:
„DAJCIE NAM ŻYĆ"

BRZOZA (a) My małe drzewka prosimy Was , dajcie nam żyć!

WIERZBA (b) My tak jak i Wy chcemy prawidłowo rozwijać się.

JODŁA (c) Uniemożliwia nam to jednak wywożenie śmieci do lasu.

BUK (d) Wylewanie ścieków.

SOSNA (e) Prosimy Was dajcie nam żyć!

LIPA (f) Z nas budujecie domy, w których mieszkacie.
I stoły na których jadacie.

SOSNA (g) i papier na, którym piszecie.

GRAB (h) i instrumenty na których gracie.

SOSNA (i) Prosimy Was dajcie nam żyć!

DĄB - Jestem Dąb.

Wybrano mnie na przedstawiciela lasu,
ponieważ jestem najstarszy wśród drzew.
Pragnę Wam opowiedzieć pewną historię.

Podczas spotkania rozmawialiśmy o tym,

jak ludzie nam pomagają.

Poruszone zostały też sprawy dla nas nieprzyjemne.

Drzewa zaczęły skarżyć się na ludzi.

Pierwsza wystąpiła sosna.

SOSNA - Wczoraj ujrzałam straszną rzecz.

Koło naszej rzeki ludzie urządzili sobie piknik,

Kiedy odeszli zostawili wszystkie śmieci zanieczyszczając las.

LIPA - Ja widziałam jak dzieci niszczyły nasze drzewa.


BRZOZA - W sobotę dzieci zorganizowały ognisko.

Jednak gdy odchodziły, nie zgasiły go dokładnie.

Dobrze, że zaczął padać deszcz, bo mogło się to dla nas źle skończyć



BUK - Innym razem widziałam z daleka mężczyznę,

Który wracając znad brzegu Wkry rzucił niedopałek papierosa. Spłonęła część lasu.

JODŁA - Ludzie wycinają nas, by cieszyć się piękną choinką
i zapominają o posadzeniu na nasze miejsca nowych drzew.

WIERZBA - Ludzie nazwali mnie płaczącą, ale nie zdają sobie sprawy, że płaczę martwiąc się o swój dom i o nowe pokolenia, aby mogły spokojnie żyć i rozwijać się w naszym lesie.

GRAB - Ja też nie mogę spokojnie spać wiedząc, że w każdej chwili może nam coś się stać.

DĄB 2 - Drzewa zaczęły się zastanawiać, co zrobić, aby stosunek ludzi do nas się zmienił.
- Oszczędzać wodę.

- Nie zabijać niepotrzebnie zwierząt.

- Nie niszczyć niepotrzebnie roślin.

Czy wszyscy się zobowiązują?
(Odpowiedź uczestników apelu)
ZOBOWIĄZUJĘ SIĘ!

Prosimy gospodarzy klas, aby podpisali się na zobowiązania.

DZIECKO 4 - Posadzimy więc kwiatów tysiące,
posadzimy krzewy i drzewa.
Niech z nieba uśmiecha się słońce,
pozwólmy ptakom śpiewać.

WSZYSCY - Bo Ziemia to wyspa zielona
wśród innych dalekich planet.
To dom dla ludzi, dla zwierząt,
więc musi być bardzo zadbany.

DZIECKO 5 - W 1982 roku w październiku na konferencji Żydów i Chrześcijan sformułowano 10 przykazań ekologicznych.

O ich odczytanie prosimy przewodniczącego naszej szkoły. Prosimy także, aby trafiły one do gospodarzy klas.

X PRZYKAZAŃ EKOLOGICZNYCH:
I. Jam jest PAN BÓG Twój, który stworzył Niebo i Ziemię. Weź pod uwagę, że w tym stworzeniu jesteś Moim partnerem. Obchodź się więc troskliwie z powietrzem, wodą, ziemią i zwierzętami, tak jak by to byli Twoi bracia i siostry.
II. Weź pod uwagę, że dając Ci życie, dałem Ci także odpowiedzialność, wolność i ograniczone rezerwy surowców Ziemi.
III. Nie okradaj przyszłości. Szanuj swoje dzieci, dając im możliwość długiego życia.
IV. Rozbudzaj w swoich dzieciach miłość do natury.
V. Rozważ, że ludzkość może wprawdzie używać technologii, lecz raz zniszczonego życia nie może stworzyć na nowo.
VI. Zatroszcz się o to, aby w Twojej wsi, Twoim mieście, Twoim kraju tworzyły się grupy, które będą się z zaangażowaniem starały o to, aby zapobiec grożącym katastrofom.
VII. Odsuń się od wszelkich broni, które powodują nie dające się naprawić zniszczenia.
VIII. Ćwicz samodyscyplinę, także przy małych decyzjach w swoim życiu.
DZIECKO 6 - Pragniemy zaprosić wszystkich do dbania o Matkę Ziemię, aby nadal była piękna i zielona. Prosimy więc wszystkich chętnych o wzięcie udziału W Konkursie na wiersz i piosenkę dotykających problemy przez nas dziś Poruszanego. My także dzisiejsze spotkanie kończymy piosenką.

X PRZYKAZAŃ EKOLOGICZNYCH:
I. Jam jest PAN BÓG Twój, który stworzył Niebo i Ziemię. Weź pod uwagę, że w tym stworzeniu jesteś Moim partnerem. Obchodź się więc troskliwie z powietrzem, wodą, ziemią i zwierzętami, tak jak by to byli Twoi bracia i siostry.
II. Weź pod uwagę, że dając Ci życie, dałem Ci także odpowiedzialność, wolność i ograniczone rezerwy surowców Ziemi.
III. Nie okradaj przyszłości. Szanuj swoje dzieci, dając im możliwość długiego życia.
IV. Rozbudzaj w swoich dzieciach miłość do natury.
V. Rozważ, że ludzkość może wprawdzie używać technologii, lecz raz zniszczonego życia nie może stworzyć na nowo.
VI. Zatroszcz się o to, aby w Twojej wsi, Twoim mieście, Twoim kraju tworzyły się grupy, które będą się z zaangażowaniem starały o to, aby zapobiec grożącym katastrofom.
VII. Odsuń się od wszelkich broni, które powodują nie dające się naprawić zniszczenia.
VIII. Ćwicz samodyscyplinę, także przy małych decyzjach w swoim życiu.

Ościsłowo 27. 04. 2001r.
ZOBOWIĄZANIE
Zuchy, członkowie LOP i cała społeczność ze Szkoły Podstawowej w Ościsłowie zobowiązują się do zostania rozsądnymi konsumentami oraz użytkownikami ZIEMI i obiecują:
- W sklepach wybierać towary, które mają oszczędne opakowania.
- Zaopatrywać się w koszyk lub torbę na zakupy wielorazowego użytku.
- Nie brać w sklepie przy każdym drobnym zakupie plastikowej torebki.
- Przed wyrzuceniem do wyznaczonego pojemnika zgniatać wszystkie duże opakowania oraz butelki plastikowe, aby zmniejszyć objętość odpadów i przyśpieszyć ich rozkład.
- Założyć własną pryzmę kompostową na odpady organiczne.
- Zbierać makulaturę oraz butelki szklane i oddawać je do punktu skupu.
- Oszczędzać energię.
- Oszczędzać wodę.
- Nie zabijać niepotrzebnie zwierząt.
- Nie niszczyć niepotrzebnie roślin.
Opracowała: Maria Bierzuńska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie