Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
scenariusz godziny wychowawczej - prawa ucznia

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6758 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Celem zajęć jest zapoznanie uczniów pierwszej klasy z ich prawami ważniejszymi aktami prawnymi, Regulaminem Ucznia szkoły.

Scenariusz godziny wychowawczej w klasie I technikum


Temat: Znamy swoje prawa i obowiązki



I. Cel ogólny:
Zapoznanie z prawami ucznia.
II. Cele szczegółowe:
Uczeń:
czyta tekst ze zrozumieniem,
uczestniczy w dyskusji,
wymienia prawa ucznia ze szkolnego Regulaminu ucznia Szkół Młodzieżowych ZCE,
zna obowiązki ucznia.
II. Metody:
prelekcja nauczyciela,
praca z tekstem,
analiza przypadku,
dyskusja kierowana.
III. Środki dydaktyczne:
ksero: opisy sytuacji i fragmenty dokumentów prawnych.

IV. Przebieg zajęć:
1. Nauczyciel uświadamia uczniom, że każdy uczeń ma te same prawa i powinności co każdy obywatel. Wynikają one z najważniejszych dokumentów mówiących o prawach człowieka, można tu wymienić:
Powszechną Deklarację Praw Człowieka ONZ,
Pakty Praw ONZ,
Europejską Konwencję o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.
Konwencję o Prawach Dziecka,
Ustawę o systemie oświaty,
Statut szkoły.

2. W Polsce istnieje instytucja Rzeczników Praw Ucznia, które działają przy kuratoriach wojewódzkich. Misją rzeczników jest:
przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole,
zwiększanie świadomości prawnej dzieci, rodziców i nauczycieli,
działanie na rzecz zmiany wadliwych i krzywdzących zapisów prawa oświatowego.


3. Nauczyciel zapoznaje uczniów z ich prawami, przytaczając odpowiednie punkty szkolnego Regulaminu ucznia Szkół Młodzieżowych ZCE.
4. Ćwiczenie w grupach: Podzielcie się na czteroosobowe grupy i zapoznajcie się z różnymi przypadkami naruszania praw ucznia (załącznik nr 1). Wśród fragmentów dokumentów, odnajdźcie ten, na który może się powołać uczeń lub inne osoby, które chciałyby stanąć w jego obronie.
5. Uczniowie przedstawiają swoje rozwiązania, podają inne pomysły rozwiązania opisanych sytuacji. W tych samych grupach uczniowie poproszeni są o stworzenie wewnętrznych praw ucznia, które będą respektowane w klasie.

6. Posumowanie nauczyciela: Jak widzicie, wasze prawa są głęboko zakorzenione w prawie polskim i europejskim, o wasze prawa upomina się wiele instytucji i bliskich wam osób. Nie jesteście więc sami. Pamiętajcie jednak, że każdy uczeń ma również obowiązki, które również wynikają z licznych dokumentów prawnych.

Załącznik nr 1

Uczeń klasy 1Te Adam Z. kilkakrotnie naruszył zasady dyscypliny w szkole. Aby go ukarać, wywieszono w szkolnej gablocie jego zdjęcie oraz szczegółowy opis wszystkich zachowań, które zdaniem rady pedagogicznej zasługiwały na naganę.
Rada samorządu uczniowskiego wystąpiła do dyrekcji szkoły z prośbą możliwość wybrania polonistki Ewy B. na opiekuna samorządu, dyrektor zadecydował jednak, że lepszym opiekunem będzie Czesław P.
Józefina K., uczennica 1 Te, zapytała nauczycielki matematyki, jakie stopnie uzyskała do tej pory. Nauczycielka odmówiła, twierdząc, że poinformuje ją we właściwym czasie.
W gazetce szkolnej ukazał się artykuł podający w wątpliwość decyzję dyrekcji o bezwzględnym zakazie organizacji szkolnych dyskotek. Jeszcze tego samego dnia gazetkę zlikwidowano, a zespół redakcyjny ukarano naganami.
Justyna D. dostała na przerwie list od kolegi z równoległej klasy. Nieopatrznie zaczęła go czytać na lekcji biologii, nauczyciel zabrał jej list, a następnie sam go przeczytał.

PRAWA UCZNIÓW- FRAGMENTY WYBRANYCH DOKUMENTÓW

I. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
Art. 12. Nie wolno ingerować samowolnie w czyjekolwiek życie prywatne, rodzinne, domowe, ani w jego korespondencję, ani też uwłaczać jego honorowi lub dobremu imieniu. Każdy człowiek ma prawo do ochrony prawnej przeciwko takiej ingerencji lub uwłaczaniu.
Art. 19. Każdy człowiek ma prawo do wolności opinii i wyrażania jej; prawo to obejmuje swobodę posiadania niezależnej opinii, poszukiwania, otrzymywania i rozpowszechniania informacji i poglądów wszelkimi środkami bez względu na granice.
II. Konwencja o Prawach Dziecka
Art. 13.1. Dziecko będzie miało prawo do swobodnej wypowiedzi; prawo to ma zawierać swobodę poszukiwania, otrzymywania i przekazywania informacji oraz idei wszelkiego rodzaju, bez względu na granice, w formie ustnej, pisemnej bądź za pomocą druku, w formie artystycznej lubz wykorzystaniem każdego innego środka przekazu wedle wyboru dziecka.
2. Wykonywanie tego prawa może podlegać pewnym ograniczeniom, lecz tylko takim, które są przewidziane przez prawo i które są konieczne:
a. dla poszanowania praw lub reputacji innych osób,
b. albo dla ochrony bezpieczeństwa narodowego lub porządku publicznego bądź zdrowia albo moralności społecznej.
III. Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991r.
Art. 55.1 W szkole i placówce działa samorząd uczniowski zwany dalej samorządem. (...)
5. Samorząd może przedstawiać radzie szkoły lub placówki, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły lub placówki, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1. prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
2. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3. prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
4. prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
5. prawo wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu.
IV. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 15 lutego 1999r. w sprawie ramowego statutu szkoły.
§20. Statut szkoły określa szczegółowe zasady przyjmowania uczniów oraz ich prawa i obowiązki, w tym:
1. rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary; nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia,
2. warunki pobytu w szkole zapewniające uczniom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej.
V. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 19 kwietnia 1999r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania.
§4.1 Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
§5.1.Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione prace kontrolne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczycieli.
2. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.


scenariusz opracowała Joanna Curyl

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie