Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz godziny wychowawczej - negocjacje

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6661 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Na poprzednich zajęciach uczniowie poznali pojęcie negocjowania jako skuteczną netodę rozwiązywania konfliktów. Tematem tych zajęć jest praktyczne ćwiczenie negocjowania.

Scenariusz godziny wychowawczej w klasie II technikum

Temat: Negocjujemy...

I. Cel ogólny:
Ćwiczenie umiejętności negocjowania.

II. Cele szczegółowe:
Uczeń:
  • przedstawia rzeczowe argumenty, broniąc swoich racji,
  • przestrzega kultury dyskusji,
  • stosuje się do zasad i etapów negocjacji,
  • ocenia skuteczność przeprowadzonych negocjacji.
II. Metody:
  • prelekcja nauczyciela,
  • drama – negocjacje,
  • pokaz,
  • dyskusja kierowana.
III. Środki dydaktyczne:
  • foliogramy – załączniki nr 1,
  • kwestionariusz – załącznik nr 2.
IV. Przebieg zajęć:
  1. Przypomnienie głównych zasad negocjowania.
  2. Nauczyciel przedstawia poszczególne etapy negocjacji (załącznik nr 1).
  3. Ćwiczenie: Spróbujcie negocjacji. Wyobraźcie sobie następującą sytuację: niedługo połowinki. Część klas chce iść na dyskotekę bez nauczycieli, w swoim gronie. Inni natomiast chcą zorganizować tradycyjny bal i zaprosić grono pedagogiczne. Doszło do konfliktu. Jeśli nie zostanie on rozwiązany, nie będzie żadnej zabawy.
  4. Nauczyciel drogą losowania dzieli klasę na dwa zespoły. Każda zajmuje inne stanowisko. Zespoły udają się na naradę, w trakcie której mają sformułować i spisać swoje argumenty. Każda grupa powinna wybrać po trzech przedstawicieli – głównych negocjatorów oraz sekretarza. Negocjatorzy siadają na przeciwko siebie i próbują rozwiązać konflikt. Negocjacje powinny mieć dwie albo trzy tury, po których negocjatorzy spotykają się ze swoimi zespołami, wysłuchują ich komentarzy i wspólnie zastanawiają się, jakie propozycje można złożyć drugiej stronie. Przed przyjęciem ostatecznego rozwiązania konieczna może się okazać jeszcze jedna konsultacja z zespołem. Negocjatorzy powinni stosować się do zasad i etapów negocjowania, foliogram powinien znajdować się w zasięgu ich wzroku.
  5. Na koniec obie strony powinny podpisać uroczyste porozumienie. Jeśli nie uda się osiągnąć kompromisu, należy podpisać „protokół rozbieżności” zawierający ustalenia, które udało się uzgodnić oraz sprawy, w których nie było porozumienia.
  6. Nauczyciel uświadamia uczniom, że w sytuacji gdy sporu nie uda się rozwiązać, obie strony poniosą straty (połowinek nie będzie wcale).
  7. Na koniec zajęć uczniowie wypełniają kwestionariusz – (załącznik nr 2), który pozwoli im obiektywnie ocenić skuteczność negocjacji.
Załącznik nr 1

Etapy Negocjacji
  1. Wypowiedzcie swoje stanowisko i wysłuchajcie stanowiska drugiej strony. Sekretarz zapisuje oba stanowiska na tablicy podzielonej na dwie części.
  2. Zamieńcie swoje stanowisko na potrzeby, czyli powiedzcie o interesach stojących za tym stanowiskiem. Wysłuchajcie, jakie są potrzeby (interesy) drugiej strony. Podkreślcie najważniejsze potrzeby obu stron. Sekretarz zapisuje je pod stanowiskami.
  3. Określcie i zapiszcie wspólne interesy łączące obie grupy.
  4. Postarajcie się znaleźć jak najwięcej rozwiązań sytuacji – „burza mózgów”. Sekretarz wszystkie pomysły zapisuje na tablicy.
  5. Oceńcie te rozwiązania i wspólnie wybierzcie najlepsze z nich. Sprawdźcie, czy spełnia ono potrzeby obu grup, czy jest realistyczne i czy obie strony je akceptują.
  6. Spiszcie ostateczne porozumienie lub „protokół rozbieżności”, jeśli nie osiągniecie kompromisu.
Załącznik nr 2

Kwestionariusz: Czy zaproponowane przez negocjatorów rozwiązanie konfliktu jest dobre?
  1. Czy rozwiązanie jest konkretne? Czy określa:
    • kiedy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...
    • gdzie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...
    • jak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...
    • kto i co ma zrobić?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
  2. Czy jest sprawiedliwe? Czy obie strony w równym stopniu odpowiadają za wprowadzenie rozwiązania w życie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
  3. Czy jest realistyczne? Czy obie strony na pewno będą mogły wykonać to, do czego się zobowiązały? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
  4. Czy ta propozycja rzeczywiście rozwiązuje problem? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
  5. Czy rozwiązuje problem na zawsze? Jeśli nie, to na jak długo? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
scenariusz opracowała Joanna Curyl

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie