Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zajęcia warsztatowe na temat agresji i radzenia sobie z nią

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 16601 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Problem agresji wśród dzieci i młodzieży istnieje w każdej szkole.Jest to zjawisko powszechne i coraz bardziej przybierające na sile.Konieczne zatem staje się prowadzenie od najmłodszych lat zajęć o charakterze profilaktycznym ,mających tak wpływać na dziecko ,by radziło sobie w rozwiązywaniu problemów bez nadmiernego napięcia emocjonalnego.Zajęcia te przeznaczone są dla dzieci klas młodszych szkoły podstawowej i prowadzone są metodą warsztatową .

Scenariusz zajęć warsztatowych na temat agresji i sposobów radzenia sobie z nią

Co to jest agresja , jak jej przeciwdziałać ? Rodzaje agresji .Moje spotkanie z agresją- odgrywanie scenek . Zapoznanie dzieci z głównymi założeniami programu MEN pt:" Zero tolerancji dla przemocy”.

Cele :
Uczeń:
  • wie , co to jest agresja i jakie skutki wywołują zachowania agresywne ;
  • potrafi określić , które zachowania są właściwe , a które niewłaściwe ;
  • wie , jak zachować się , gdy jest świadkiem przemocy ;
  • rozpoznaje uczucia przeżywane w różnych sytuacjach oraz je ujawnia i nazywa ;
  • akceptuje uczucia przeżywane przez inne osoby ;
  • potrafi zgodnie współpracować w grupie ;
  • zna sposoby radzenia sobie z agresją i skutecznie zapobiega jej ;
Metody :
  • burza mózgów ;
  • drama ;
  • dyskusja ;
  • pogadanka ;
Formy pracy :
  • praca w grupach ;
  • praca indywidualna ;
  • zbiorowa jednolita ;
  • zbiorowa zróżnicowana ;
Pomoce :
  • karty pracy , encyklopedie , program "Zero tolerancji dla przemocy”
Przebieg zajęć,
  1. Burza mózgów – grupowanie wyrazów wokół tematu , Agresja ”.
  2. Praca w grupach – wyszukiwanie w encyklopediach , słownikach znaczenia słowa " Agresja”- głośne odczytanie znaczenia tego słowa .
  3. Jakie uczucia wywołują agresję ?- wypisywanie na kartach przez poszczególne grupy .( gniew , złość , strach , lęk , zagrożenie , bezsilność , zdenerwowanie , niepewność , odrzucenie , wstyd itp.)
  4. Prezentowanie prac przez grupy .
  5. Krótka pogadanka na temat znaczenia powiedzenia "Agresja rodzi agresję ”- uświadomienie dzieciom powstawania błędnego koła (np.:ktoś w pracy nakrzyczy na tatę , zdenerwowany tata krzyczy na syna w domu , syn bije młodsze rodzeństwo , młodszy brat wyżywa się na koledze , a ten kopie psa ) . Agresja jest . Powstaje problem co z nią zrobić ?
  6. Moje spotkanie z agresją – praca indywidualna na kartach pracy :
    1. Ja jako ofiara agresji ( co się wydarzyło , kiedy to było , co myślałem , co czułem , co zrobiłem ) ,
    2. Ja jako świadek aktu agresji ......................
    3. Ja jako sprawca aktu agresji ......................
  7. Rozmowa na temat : "Jakie osoby wywołują w nas budzenie się negatywnych uczuć , agresji ?
    • krótkie omówienie podanych przykładów .
  8. Podział klasy na trzy grupy : uczniów , rodziców , nauczycieli . Każda grupa zastanawia się nad problemem - " Co mogę zrobić należąc do danej grupy , by powstrzymać koło agresji ? Co można zrobić , by nie budzić w innych uczucia agresji ?”.
  9. Relacje z pracy w grupach .
  10. Przekazanie dzieciom , co robi nasz rząd , aby w szkołach nie było przemocy – prezentacja głównych założeń programu : "Zero tolerancji dla przemocy”:
    • Nagradzanie osób , które pomogą osobie szykanowanej przez klasę;
    • Wobec osób agresywnych stosowane będą kary :
      • Upomnienie ,
      • Nagana ,
      • Nagana publiczna,
      • Zawieszenie w prawach ucznia ,
      • Przeproszenie ofiary przez sprawcę ,
      • Dyrektor ma obowiązek każdorazowego zgłaszania na policję przypadku złamania regulaminu szkoły,
      • Dyrektor może zalecić jako karę za złe zachowanie lub łamanie regulaminu wykonanie prac społecznych,
    • Dla uczniów szczególnie agresywnych przewiduje się "Ośrodki wsparcia wychowawczego”.
    • Uczniowie mają obowiązek przychodzenia do szkoły w schludnym ubraniu .
  11. Odgrywanie scenek :
    ( do roli "ofiary” wybieramy osoby agresywne , poza tym wybieramy "sprawcę” oraz " świadków” )
    • Przed szkołą, grupa uczniów zagradza ofierze drogę wejścia do szkoły, nie pozwalając jej przejść.
    • Dwóch uczniów zatrzymuje kolegę przed szkołą , chcą od niego pracę domową , on nie chce im dać , ktoś łapie ofiarę za rękę , wyrywa torbę , wyrzuca zawartość torby na ziemię .
  12. Omówienie scenek :
    • co czuła ofiara ?
    • jakie są motywy sprawcy?
    • Czy sprawca wie , co czuje ofiara ?
    • Co czują świadkowie ?
    • Co czuje sprawca ?
    • Czy świadkowie mogą mieć wpływ na sprawcę?
  13. Uświadomienie dzieciom , że największą rolę w przerwaniu agresji mają świadkowie. Nie można być obojętnym .
  14. Zakończenie i podsumowanie zajęć .
Opracowała: Maria Neuman

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie