Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
W 80 dni dookoła świata

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 13758 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zachęcam do zorganizowania w szkołach podstawowych KONKURSU ze znajomości powieści "W 80 dni dookoła świata" J. Verne'a i adaptacji filmowej Coraciego. Dostarcza dzieciom znakomitej rozrywki i motywuje do czytania, zdobywania wiedzy. Uczy też zdrowej rywalizacji.

SCENARIUSZ KONKURSU
-w oparciu o powieść J. Verne’a „W 80 dni dookoła świata”

• Scenariusz przeznaczony jest dla uczniów klas V-VI Szkoły Podstawowej w Cieszanowie.

1. CELE KONKURSU:

poznawczy –
• Zapoznanie uczniów z treścią powieści pt. „W 80 dni dookoła świata”, oraz treścią filmu F. Coraciego pod tym samym tytułem (z 2004 r.),
• Zapoznanie uczniów z biogramem autora,
• Zapoznanie z kontynentami, różnymi częściami świata, państwami, kulturami;

kształcący –
• Uczeń potrafi wymienić najważniejsze fakty z życia J. Verne’a, rozpoznać go na fotografiach,
• Umie on wymienić i scharakteryzować/wygląd, cechy/ bohaterów powieści i adaptacji filmowej,
• Potrafi wymienić środki transportu, jakimi podróżował Fogg,
• Umie wymienić kraje i miasta, w jakich zatrzymywał się Fogg z towarzyszami,
• Potrafi wskazać na mapie kraje, przez które przejeżdżał Fogg, w tym Francję, ojczyznę Verne’a,
• Uczeń potrafi ukazać różnice i podobieństwa między powieścią a filmem;

wychowawczy –
• Rozbudzenie zainteresowania uczniów twórczością J. Verne’a oraz tematyką fantastyczno-naukową,
• Wskazanie /działanie na podświadomość uczniów/ na wartości takie jak: przyjaźń, ważność uczuć ludzkich, wiara w możliwości człowieka, realizację jego marzeń, podkreślenie roli pieniądza, który jednak jest tylko narzędziem pomagającym w osiągnięciu celu,
• Nauczenie uczniów osiągania zwycięstwa i przegrywania, także regulaminowego zachowania się w czasie konkursu.


2. UCZESTNICY KONKURSU: chętni uczniowie klas V i VI SP w Cieszanowie.

Audytorium: pozostali uczniowie danych klas, poloniści, bibliotekarze organizujący konkurs.

3. LITERATURA PRZEDMIOTU:
-ogólna, tj. powieść „W 80 dni dookoła świata” Juliusza Verne’a.
-szczegółowa:
• adaptacja filmowa pt. „W 80 dni dookoła świata” w reżyserii Franka Coraciego/z 2004 r.,
• mapa świata - trzeba umieć pokazać państwa, przez które przejeżdżał Fogg.

4.MATERIAŁY INFORMACJNE:
• 30 ulotek,
• 2 plakaty,
• życiorys Verne’a znajdujący się na odwrocie ulotek/lub z dowolnego innego źródła/,
• regulamin konkursu/załącznik nr 1/.

5. LIDER: bibliotekarz szkolny.

6. JURY: bibliotekarz, trzech polonistów.

Do ich zadań należą: czuwanie nad poprawnością przebiegu konkursu, rozstrzyganie wątpliwości, decydowanie w sytuacjach nadzwyczajnych, rozwiązywanie problemów, nadzorowanie poprawy prac, itp.

Pytania z kluczem oraz zasadami nagradzania stanowią załącznik nr 2.

7. TERMIN KONKURSU: 24 III 2005r.
MIEJSCE: czytelnia biblioteki w SP w Cieszanowie.
CZAS TRWANIA: ok. 90 minut.

8. INFORMACJA DLA PUBLICZNOŚCI:

Lider na początku konkursu wita przybyłych uczniów, nauczycieli, , pozostałe osoby z audytorium. Przypomina zasady zawarte w regulaminie i informacje o nagrodach. W odpowiednim czasie przedstawia finalistów, gratuluje im, rozdaje nagrody i dyplomy.

Załącznik nr 1: REGULAMIN

Załącznik nr 2: OPRACOWANE PYTANIA I ZASADY NAGRADZANIA


REGULAMIN-załącznik nr 1

1. Organizatorami konkursu są bibliotekarz szkolny i poloniści ze Szkoły Podstawowej w Cieszanowie.

2. Do konkursu mogą zgłaszać się wszyscy chętni uczniowie klas V i VI SP w Cieszanowie. Ostateczny termin to 7 II 2005 r. Zgłoszenia przyjmowane są w bibliotece szkolnej.

3. Konkurs odbędzie się w czytelni biblioteki szkolnej Szkoły Podstawowej w Cieszanowie dn. 9 II 2005 r. o godz. 8:55.

4. Warunkiem przystąpienia do konkursu jest znajomość:

• treści powieści J. Verne’a pt. „W 80 dni dookoła świata,
• życiorysu Juliusza Verne’a/ podstawowe informacje z odwrocia ulotki, którą można odebrać w bibliotece szkolnej/,
• adaptacji filmowej Franka Coraciego pt. „W 80 dni dookoła świata” z 2004 r.,
• mapy świata/położenie państw, przez które przejeżdżał Fogg.

5. Konkurs składa się z dwóch głównych etapów.
6.
Etap I -
• Polega na rozwiązaniu krzyżówki,
• Na przyporządkowaniu poszczególnych elementów z filmu i powieści do odpowiednich, opisanych rubryk.
Etap II -
• Polega na odpowiedzeniu na pytania oznaczone numerkami. Numerki są rozmieszczone na globusie poruszanym przez jednego z polonistów. Uczeń wybiera sobie każdorazowo jeden numerek. Lider odczytuje z listy pytanie, oznaczone tym numerem. Przewiduje się tu 2 kolejki.
• Ta runda jest finałową. Na podłodze jest rozłożony pociąg: lokomotywa z sześcioma wagonami-na torach. Runda ta polega na wyborze wagonika poprzez rzut kostką do gry (1-6). Następnie uczeń losuje z danego wagonika karteczkę z pytaniem i na nie odpowiada. Przewiduje się tutaj 3 kolejki losowań.
Wygrywa, kto w rundzie finałowej uzyska najwyższą liczbę punktów.

7. Zasady poszczególnych etapów przypomina lider przed ich rozpoczęciem. Punktacja danych etapów będzie podawana przed każdym z nich.
Do etapu II przechodzą osoby, które uzyskają minimum połowę możliwych do zdobycia w etapie I punktów, tj. 11 i więcej.
Do etapu finałowego/pytania „z wagonika”/ przechodzi 6 osób z największą ilością punktów, uzyskanych w rundzie z pytaniami „z globusa”. Jeśli jest ich więcej/kilka osób ma tyle samo punktów/, do finału wchodzi do pięciu osób z najwyższą liczbą punktów.

8. Uczeń ma prawo wglądu do swojej pracy pisemnej w bibliotece szkolnej po zakończeniu konkursu.

9. Wszyscy uczniowie, którzy przeszli do etapu II otrzymują pamiątkowe dyplomy. Dla finalistów przeznaczone są dyplomy i nagrody rzeczowe. Otrzymują też uczniowie, którzy uczestniczyli w rundzie z pytaniami „z globusa”. Rozdanie nagród odbędzie się zaraz po zakończeniu konkursu.

10. Jury zastrzega sobie prawo do zmian w regulaminie.

11. Uczniowie mogą być zdyskwalifikowani za niepoprawne zachowanie się w czasie konkursu.

PLAN KONKURSU-załącznik nr 2

W konkursie wyróżnia się dwa etapy główne:
• I ETAP - PISEMNY. Tu wyróżnia się:

a) krzyżówkę z hasłem głównym; (10 + 1 haseł)

Przeznacza się na nią 10 min.
Za każdą poprawną odpowiedź 1 punkt, z hasło główne 2 punkty/max 12 pkt./
Pytania w krzyżówce związane są głównie z powieścią, dotyczą podstawowych wiadomości z książki, mniej jest tu pytań z filmu.

b) przyporządkowanie do odpowiedniej rubryki/1.elementy związane z filmem, 2.elementy związane z powieścią/ papierowych pasków, z wypisanymi na nich wydarzeniami lub postaciami czy przedmiotami występującymi w książce i adaptacji filmowej.

10 elementów/niekoniecznie połowa z powieści i połowa z filmu!/
Przeznaczony czas 15 minut.
1 punkt za każdą poprawną odpowiedź.

Całkowity czas przeznaczony na ten etap to ok. 25 minut.
Osoby, które uzyskają co najmniej połowę możliwych do zdobycia punktów(11/22 pkt), przechodzą do etapu kolejnego.
Po zakończeniu etapu pierwszego następuje 5 minutowa przerwa, w której studenci pod nadzorem jury sprawdzają prace. W tym czasie uczniowie odpoczywają i dzielą się wrażeniami z konkursu z nauczycielami.

• II ETAP - USTNY

a) Tzw. pytania „z globusa”.

Mamy 30 pytań + 10 rezerwowych, którym przyporządkowane są numerki od 1 do 40. Na dużym globusie umieszcza się karteczki z numerami 1-30 tak, że numery są widoczne. Pozostałe 10 karteczek /pytania 31-40/ umieszcza się tak, że nie widać numeru. Dzieci w pierwszej kolejności wybierają pytania z odkrytymi numerkami. Student lekko obraca kulę w przerwie, gdy dziecko nie wybiera numerka. Dzieci mogą wybierać pytania tylko w dwu kolejkach, tj. każdy dwa razy po jednym pytaniu. Dziecko odczytuje nr pytania, a lider odszukuje pytanie na liście i zadaje je uczestnikowi konkursu.

Za każda poprawną odpowiedź uczeń otrzymuje 1 punkt.
Pytania wymagają krótkiej odpowiedzi. Dotyczą i książki, i filmu.
Na rundę tę przeznacza się ok. 40 minut.
6 osób z najlepszymi wynikami przechodzi do etapu finałowego.

b) Tzw. pytania „z pociągu”.

Na podłodze w czytelni rozłożona jest kolejka, tj. pociąg/lokomotywa z sześcioma wagonami/, poruszająca się po torach z pomocą studenta przebranego za kolejarza.
W każdym wagoniku są 4 karteczki z pytaniami. Ogółem są więc 24 pytania. Każdy uczestnik konkursu z tego etapu może losować 3 razy po jednym pytaniu. Rzut kostką decyduje, z którego wagonika/te oznaczone są numerami od 1 do 6, uczeń wylosuje pytanie.(Pozostałe pytania w wagonikach są dla ewentualnie jednej osoby, która uzyska jednakową liczbę punktów z „6” uczniem w rundzie „z globusem”/dopuszcza się najwyżej jedną taką osobę; jeśli będzie ich więcej, do etapu finałowego kwalifikuje się osoby najlepsze w liczbie do 5 osób), które uzyskają najwyższą liczbę punktów.

Za każdą poprawną odpowiedź uczeń otrzymuje 2 punkty.
Pytania te są najtrudniejsze. Dotyczą Fogga, przygód, innych bohaterów. Wymaga się tu znajomości cech postaci literackich i filmowych, także ogólną znajomość mapy świata.
Na rundę tę przeznacza się ok. 20 minut.
Wygrywa uczeń, który uzyska najwięcej punktów w tym etapie.


Pytania z kluczem
KRZYŻÓWKA

Poziomo:
0. Nazwisko jednego z głównych bohaterów powieści „W 80 dni dookoła świata”.
0. Fogg nieustannie toczył z nim wyścig, inaczej ... to pieniądz.
0. Była nią powieściowa Auda.
0. 55 tys. ... z ginęło z Banku Anglii.
0. Państwo, z którego pochodził Fogg.
0. M.in. na nim podróżował Fileas.
0. Zawalił się zaraz po tym, jak przejechał po nim pociąg.
0. Nazwisko książkowego kamerdynera.
0. Środek transportu Fogga, którego części zmuszony był palić.
0. Był nim niejako z zawodu Fogg.

Po rozwiązaniu krzyżówki odczytaj hasło w pionowej kolumnie.

F O G G
C Z A S
K S I Ę Ż N I C Z K A
F U N T Y
A N G L I A
S Ł O Ń
M O S T
O B I E Ż Y Ś W I A T
S T A T E K
W Y N A L A Z C A


Pytania z globusa:

0. Co zginęło z Banku Anglii w powieści? – 55 tys. funtów szterlingów.
0. Jakiej narodowości był książkowy sługa Fogga? – Francuz.
0. U kogo gościł Fogg z towarzyszami w Turcji? – U księcia Hapi.
0. Jak miała na imię współtowarzyszka drogi Fogga w powieści? – Auda.
0. Ile czasu miał Fogg na przebycie świata? – 80 dni.
0. Podaj nazwisko osoby, która śledziła Fogga i starała się utrudnić mu podróż. – Fix.
0. Lecieli nim Fogg, Passepartout i Monique. – Balon.
0. Podaj narodowość autora powieśći pt. W 80 dni dookoła świata. – Francuz.
0. Czy Fogg miał krewnych? - Nie miał.
0. Z jakiego miasta wyruszył Fogg w podróż? – Londyn.
0. Skąd pochodził Passeopartout? – Wioska w Chinach.
0. Wskaż na mapie Anglię.
0. Czy Fogg był dokładnym i punktualnym dżentelmenem? – Tak, był.
0. Co zapomniał zrobić sługa Fogga przed opuszczeniem Londynu? – Zakręcić kurek gazu.
0. W jakim kraju Obieżyświat nieświadomie zbeszcześcił świątynię? – Indie.
0. Kornak (przewodnik kierujący słoniem) Fogga to... . – Hindus Pars.
0. Jakiego stanu cywilnego była Auda, gdy poznał ją Fogg? – Wdowa.
0. Czym Fix odurzył Obieżyświata? – Fajkami z opium.
0. Czy Anglicy robili zakłady dotyczące sukcesu czy porażki Fogga? – Tak.
0. Jakie zwierzęta zagrodziły drogę pociągowi, którym jechał Fogg? – Bizony.
0. Wymień 3 dowolne tytuły powieści J. Verne'a. – Np. Dzieci kapitana Granta, Piętnastoletni kapitan, Tajemnicza wyspa, 20 000 mil podmorskiej żeglugi, in. /z biografii autora/.
0. Czy codziennym zwyczajem Fogga było czytanie prasy? – Tak.
0. Co stało się z Audą po zakończeniu przez Fogga podróży? – Wziął ślub z Audą, zamieszkali razem.
0. U kogo Obieżyświat dowiedział się, że przybył ze swoim panem dzień wcześciej do Anglii niż zamierzał? – U wielebnego Samuela Wilsona.
0. Czy powieściowy Fogg był po zakończeniu podróży nadal bogaty? – Nie.
0. Czy Fogg miał zdolności bardziej humanistyczne czy matematyczne? – Matematyczne, umysł ścisły.
0. Jaką funkcję miał objąć Fogg w filmie po wygraniu zakładu? – Prezes Królewskiej Akademii Nauk.
0. Wskaż na mapie Ocean Spokojny.
0. Kogo spotkał Fogg na pustyni w filmie? – Braci Wright.
0. Skąd został skradziony w filmie jaspisowy Budda? – Bank Anglii w Londynie.
Rezerwa:
0. Jaką gazetę czytał codziennie Fogg? – „Times”.
0. Wskaż na mapie Stany Zjednoczone Am. Płn.
0. Jakim napojem częstowano Fogga w Chinach? – Sake.
0. Wskaż na mapie ojczyznę J. Verne'a.
0. Czy kamerdyner Fogga z filmu i książki miał umiejętności cyrkowca? – Tak.
0. Czy powieściowy Fogg był choćby przez krótki czas w areszcie? – Tak.
0. Czy Passepartout znał język francuski? – Nie znał.
0. Kto okradł Bank Anglii w powieści, a kto w filmie? – Nieokreślony złodziej-książka, Passepartout-film.
0. Podaj nazwę statku, na który nie zdążył Fogg, gdyż przez Fixa Obieżyświat nie poinformował swego pana o właściwej godzinie odpłynięcia statku. – Carnatic.
0. Jakiego typu powieści pisał zwykle J. Verne? – Fantastyczne, fantastyczno-naukowe.


Pytania z pociągu:

0. Jak się nazywał były powieściowy sługa Fogga? – Jakub Forster.
0. Co skradziono w filmie z Banku Anglii? – Jaspisowy Budda.
0. Czego dotyczył zakład Fogga /stawka/ w filmie, a czego w powieści? – Status wynalazcy-film, 20 tys. funtów. szterlingów-książka.
0. Z kim walczył w filmie Tygrys Passepartout? – Z Czarnymi Skorpionami.
0. Jaką tajemnicę miał przed Foggiem Passepartout, a jaką Obieżyświat? – Budda potrzebny w wiosce Chińczyka ; śledzi ich Fix.
0. W jakich latach żył J. Verne? – (18 - ).
0. W jakim czasie toczy się akcja powieści „W 80 dni dookoła świata”? – 1872/ uznamy zaokrąglenie do 1870 r.
0. Członkiem jakiego klubu był w powieści Fogg? – „Reforma”.
0. Pasja Fogga. – Wynalazki.
0. Jak się nazywa reżyser adaptacji filmowej „W 80 dni dookoła świata” z 2004 r.? - Frank Coraci.
0. Czym zajmowała się Monique zanim spotkała Fogga? – Malarka, kelnerka.
0. Podaj nazwisko filmowego Prezesa Królewskiej Akademii Nauk? – Kelvin.
0. Pokaż na mapie Indie i Chiny.
0. W co grał codziennie Fogg? – W wista /karty.
0. Co studiował J. Verne? – Prawo.
0. Z kim założył się w powieści Fogg? Podaj imię i nazwisko. – Andrew Stuart.
0. Gdzie pierwszy raz spotkał Obieżyświat Fixa i z nim rozmawiał? – Suez/ Afryka.
0. Którego dnia i miesiąca Fogg wyruszył w podróż dookoła świata w powieści? – 2 X 1872.
0. Którego dnia i miesiąca /najpóźniej/ Fogg miał wrócić do Anglii, by wygrać zakład? – 21 XII 1872.
0. Jak miał na imię kupiony przez Fogga słoń? – Kiuni.
0. Z kim Obieżyświat zamierzał jechać do USA zanim nie odnalazł pana? – Japońska trupa akrobatyczna.
0. Jakie plemię zaatakowało pociąg, którym jechał Fogg? – Sjuksów.
0. Jakim nietypowym środkiem transportu poruszał się Fogg po śniegu? – Sanki z żaglami.
0. Nazwisko kapitana, który niejako udostępnił swój statek odpłatnie Foggowi, by dotarł do Queenstown. – Speedy.


Edyta Sokołowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie