Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprawozdanie z zajęć otwartych dla rodziców



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Niedawno opublikowałam scenariusz zajęć otwartych dla rodziców z okazji Dnia Matki. Obecnie prezentuję sprawozdanie z tych zajęć. Mam nadzieję, że będzie ono pomocne dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy. Muszą oni bowiem dokumentować potwierdzenie spełnienia zadań w formie m.in. sprawozdania.

Z okazji Dnia Matki (data), zorganizowałam i prowadziłam zajęcia otwarte dla rodziców klasy trzeciej. Celem tego zajęcia było m.in.:
  • tworzenie poczucia emocjonalnych więzi rodzinnych,
  • uświadomienie matkom ich roli i ważności w życiu dziecka,
  • kształtowanie umiejętności słuchania dziecka i komunikowania się z nim,
  • wytworzenie miłej atmosfery, zaufania do nauczyciela i szkoły,
  • rozwijanie u uczniów ekspresji słownej, ruchowej i plastycznej,
  • wyrażanie wdzięczności i szacunku wobec mam,
  • dostarczanie wiedzy dotyczącej zagadnień dydaktyczno-wychowawczych.
Zajęcia składały się z następujących części:
  • dydaktyczno-artystycznej,
  • wspólnego poczęstunku,
  • dyskusji o zagadnieniach związanych z nauką i wychowaniem dzieci,
  • indywidualnych rozmów z nauczycielem.
     Spotkanie rozpoczęło się od przywitania przybyłych gości. Następnie wszyscy wspólnie oglądaliśmy przygotowaną wcześniej wystawkę portretów mam. Matki miały okazję sprawdzić jak dobrze znają swoje dzieci poprzez odszukanie własnych podobizn. Nie było to jednak łatwe zadanie. Część mam miała z tym poważne kłopoty. W wyniku czego zostały dokonane błędne wybory. W tym czasie dzieci pilnie obserwowały swoje mamy i były szczęśliwe, gdy wybór portretu okazywał się trafny. Wszyscy zaś śmiali się z kilku sytuacji, w których dwie-trzy mamy wybierały ten sam rysunek.

     Po tak wesołym początku przeszliśmy do drugiego zadania. Polegało ono na konfrontacji odpowiedzi mam i dzieci. Przed zajęciem nagraliśmy odpowiedzi dziesięciu chętnych uczniów na pytania:
  • Jaki program telewizyjny ogląda mama najczęściej?
  • Ulubione danie dziecka to…
  • Co najchętniej robi mama w wolnym czasie?
  • Ulubione zajęcia dziecka to …
      Poprosiłam odważne mamy do konfrontacji. Zgłosiły się cztery mamy. Odpowiadały na te same pytania, co ich dzieci. Potem porównaliśmy te odpowiedzi z nagraniami. Okazało się, że mamy znają dość dobrze swoje dzieci, a dzieci-mamy, ponieważ na większość pytań udzielono takich samych odpowiedzi. Odważne mamy zostały nagrodzone gromkimi oklaskami.

     Po tych zadaniach rozpoczęła się, najważniejsza dla uczniów, część artystyczna. Mogły bowiem zaprezentować się przed swoimi najbliższymi. Na występ złożyły się wiersze (starałam się wybrać z książek i zasobów Internetu utwory mało znane, ale wesołe), piosenki (wybór należał do uczniów) oraz tańce (jeden taniec przygotowali chłopcy, drugi-dziewczynki). Mamy miały okazję obserwować zachowanie się wszystkich uczniów podczas występu.

     Na zakończenie dzieci złożyły swoim mamom życzenia i wręczyły własnoręcznie wykonane upominki. Zaprosiły na wspólny poczęstunek (stoły zostały przygotowane przed zajęciami), w czasie którego dzielono się wrażeniami z występu dzieci. Przyjemnie było obserwować uśmiechnięte i zadowolone miny mam i ich pociech.

     Po wspólnym posiłku dzieci opuściły salę. Matki, w ożywionej dyskusji, przekazywały swoje przemyślenia i doświadczenia związane z nauką i wychowaniem dzieci. Ja, ze swej strony, podawałam przykłady problemów dydaktyczno-wychowawczych, z którymi nauczyciele mają do czynienia w szkole. Mamy były zadowolone z udziału w takich zajęciach. Stwierdziły, że czas wspólnie spędzony w szkole nie jest stracony, że istnieje potrzeba takich spotkań, w których uczestniczyliby rodzice razem z dziećmi. Jedyną przeszkodą w uczestniczeniu, w opinii części matek, jest czas prowadzonych zajęć (godziny południowe). W tym czasie niektórzy rodzice zawodowo pracują.

     Po mile spędzonym czasie podziękowałam gościom za przybycie i pożegnałam ich. Nie wszystkie jednak mamy wyszły z sali. Zostało kilka mam, które chciały w rozmowach indywidualnych uzyskać dokładniejszych wiadomości o postępach ich dzieci w nauce i zachowaniu.

      Na podstawie własnych obserwacji oraz przeprowadzonych rozmów z rodzicami i uczniami, mogę stwierdzić, że prowadzone przeze mnie zajęcie otwarte było udane i potrzebne. Wzbogaciło wszystkich jego uczestników w nowe doświadczenia i przyniosło obustronne korzyści. Dla mnie ważną rzeczą był fakt, iż potrafiłam samodzielnie zaplanować, a następnie wspólnie z uczniami zorganizować spotkanie dla sporej (24-osobowej) grupy rodziców.

Uzyskane efekty:
  • promowanie ciekawych form pracy szkoły,
  • atmosfera zaufania do nauczyciela i szkoły,
  • podniesienie kultury pedagogicznej rodziców,
  • doskonalenie relacji interpersonalnych: nauczyciel- uczeń- rodzic,
  • nabywanie coraz większego doświadczenia w kontaktach z rodzicami,
  • współpraca nauczyciela z uczniami w przygotowaniu zajęcia,
  • wzmocnienie rodzinnych więzi emocjonalnych,
  • możliwość szerszego zaprezentowania przez uczniów umiejętności artystycznych.
mgr Danuta Kociołek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie