Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przelewaliśmy siebie w rzeczy - rozważania wokół wiresza Wisławy Szymborskiej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7631 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt zawiera propozycję lekcji dla klasy II gimnazjum. Skoncentrowany jest wokół wiersza Wisławy Szymborskiej "Muzeum".
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE II



Temat: Przelewaliśmy siebie w rzeczy…, czyli co po nas zostanie? – nasze rozważania na temat życia inspirowane wierszem Wisławy Szymborskiej „Muzeum”.


Standard: I. Czytanie i odbiór tekstów kultury.


Ćwiczona umiejętność:
a)czytanie tekstów kultury należących do polskiego dziedzictwa kulturowego – na poziomie dosłownym i przenośnym;

b)interpretowanie utworu poetyckiego uwzględniając intencję nadawcy i wartościowanie;

c)dostrzeganie w odczytywanym utworze lirycznym środków wyrazu i określanie ich funkcji.


Cele lekcji:
Cel główny:
- doskonalenie umiejętności interpretacji i analizy współczesnego utworu poetyckiego

Cele szczegółowe:

uczeń:

- na podstawie tekstu wymienia przedmioty zgromadzone w muzeum i podkreśla to czego

w nim brak (A),

- określa na czym polega przemijalność człowieka a nieśmiertelność rzeczy (B),

- wyjaśnia co składa się na pojęcie wieczność w kontekście wiersza (B),

- wskazuje puentę wiersza i wyjaśnia jej sens (C) ,

- wyszukuje środki poetyckie w utworze i określa ich funkcję (B),

- określa nastrój wiersza (B),

- podaje sens filozoficzny przesłania poetki dotyczącego naszego życia (D).


Metody: poszukująca(heureza), myślących kapeluszy, burza mózgów (skojarzenia), praca

z książką


Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna


Środki dydaktyczne: podręcznik, słownik języka polskiego, słownik języków obcych, ilustracje różnych muzeów, karta pracy.


I. Część wstępna – wprowadzenie:

1. Krótka wzmianka o poetce przygotowana przez chętnych uczniów.

2. Prezentacja ilustracji różnych muzeów w celu nawiązania do tematu.

3.Odmiana przez przypadki rzeczownika muzeum w liczbie mnogiej.

4. Skojarzenia ze słowem muzeum.
5. Pogadanka z uczniami na temat muzeum:

a) W jakich muzeach byliście?

b) Co znajduje się w tych muzeach?

c) Czy muzeum może być komuś, czemuś poświęcone?

d) Po co tworzone są muzea?

e) Po co my zwiedzamy muzea?

6. Podanie definicji muzeum przez uczniów:

Muzeum to miejsce, w którym…:
-…………………………………………………..(zgromadzone są przedmioty z przeszłości)
-…………………………………………………(są stare rzeczy, cenne rzeczy)
7. Podanie definicji słowa muzeum ze słowników: „Języka polskiego”, „Słownika wyrazów obcych” i porównanie z uczniowską.

8. Nawiązanie do tematu i podanie celów lekcji.


II. Część właściwa – rozwinięcie:


  1. Podanie tematu: Przelewaliśmy siebie w (….) rzeczy… , czyli co po nas zostanie? – nasze rozważania na temat życia inspirowane wierszem Wisławy Szymborskiej „Muzeum”.
2.Odczytanie wiersza głośno i cicho ze zrozumieniem.
3. Rozdanie kart pracy.
4. Interpretacja utworu:

� Potraktowanie wiersza jako opisu lub definicji muzeum i sporządzenie schematycznej wersji tego opisu:
MUZEUM



OBECNOŚĆ ( CZEGO?)


BRAK (CZEGO?)


……………………………….

……………………………….

……………………………….

……………………………….


CZYLI CZEGO?

…………………………………………….

…………………………………………….


………………………………….

…………………………………

…………………………………

…………………………………


CZYLI CZEGO?

………………………………….

………………………………….


� Uczniowie na podstawie I i II ,IV, V zwrotki indywidualnie uzupełniają tabelkę.

� Wspólna interpretacja poszczególnych wersów. Zwrócenie uwagi na czasowniki podkreślające dłuższe trwanie w czasie przedmiotów ( tryumfują, przeczekała, przegrała, zwyciężył).
5.Wskazanie , nazywanie i określanie funkcji środków poetyckich.

6.Wyciągnięcie wniosku:

( tematem wiersza jest przemijalność, muzeum to symbol bezradności wobec przemijalności ludzkiego istnienia, wobec upływu czasu, wieczność i nieśmiertelność uzyskują przedmioty)

7.Określenie nastroju wiersza ( zaduma , smutek, refleksja, przygnębienie)

8.Dalsza interpretacja utworu.

- Po co więc gromadzimy martwe rzeczy w muzeum, skoro nas pokonały w wyścigu z czasem?

-Czy poetka nam to podpowiada?

-Które słowa z wiersza o tym świadczą?

( „z braku wieczności zgromadzono dziesięć tysięcy starych rzeczy”)

� Odczytanie ukrytego sensu myśli.

- Co znaczą te słowa?

- Może coś chcemy ocalić? Może te przedmioty, tak naprawdę, nie do końca są martwe?

( Gromadząc rzeczy, przedmioty chcemy ocalić pamięć o człowieku, ludziach, ich odczuciach, ich czynach, doznaniach, gustach. Przecież pamięć o człowieku nierozerwalnie łączy się z tym co człowiek po sobie zostawił, między innymi z rzeczami materialnymi, to w nich pozostaje ślad po nas na wieki )

� Rozwiązanie równanie:


WIECZNOŚĆ = ……………+ RZECZY


9.Dopełnienie tematu lekcji.

- Co więc robimy, aby zachować wieczność zgodnie z tematem lekcji, który trzeba dokończyć?

( przelewamy siebie w rzeczy, pozostawiamy cząstkę siebie w rzeczach, przedmiotach z nami związanych)

10.Odszukanie słów stanowiących puentę utworu.

(ostatnia zwrotka)

11.Podkreślenie osoby podmiotu lirycznego.

( jest osobą żyjącą, trwa jej wyścig z suknią, jej życie to wyścig z suknią, suknia jest uparta, chciałaby przeżyć koniecznie)

12.Odczytanie myśli poetki na temat życia człowieka..

(Optymistyczne przesłanie brzmi, że póki żyjemy każdy z nas ma szansę, chociaż ograniczoną w czasie, ale ma na pozostawienia po sobie czegoś wartościowego.
Od nas samych zależy jak wykorzystamy swoje życie i ile po sobie zostawimy.)


III. Część końcowa – zebranie wniosków i podsumowanie:

1.Pytania skierowane do uczniów:

- Jaką refleksję zawarła poetka w wierszu na temat naszego życia?

- Po co tworzymy i odwiedzamy muzea?

  1. Uzupełnienie notatki - wniosku z lekcji:

W wierszu „…………” poetka określa ludzką egzystencję jako coś ………………
i ………………….. . Niszczącemu działaniu czasu zwycięsko opierają się …………………, a ulega mu jedynie ………………… . Szymborska zauważa paradoks historii i kultury: tworzy je człowiek, ale to nie on, lecz jego wytwory uzyskują ……………… .Gromadzimy wiec przedmioty w muzeach, aby ocalić ……………….. o człowieku – jednostce i ludziach – zbiorowości. Optymizm poetki uwidoczniony jest w słowach kończących wiersz
„ ……………………………………………………….”.
Od człowieka zależy jak wykorzysta swoje życie i ile po sobie …………………… .

( nieśmiertelność, „Muzeum”, niestały, przemijający, człowiek, rzeczy, pamięć, zostawić, „ (…) żyję (…), mój wyścig z suknią nadal trwa(…)”)

  1. Utrwalenie najważniejszych treści (jeśli starczy czasu).
( metoda myślących kapeluszy)

A. Rozdanie uczniom kapeluszy z pytaniami:

� biały (chłodna logika)

Co jest zgromadzone w muzeum a czego nie ma?

Jakie środki poetyckie występują w utworze?

� Czerwony (podejście emocjonalne)

Dlaczego glinka, metale cichutko tryumfują w czasie?

Gdzie podziały się rumieńce, gniew?

� Czarny (ujecie pesymistyczne)

Kto wygrał w wyścigu z czasem?

Czemu podlega człowiek?

Jaki panuje nastrój w pierwszych pięciu strofach?

� Żółty (myślenie optymistyczne)

Po co gromadzimy rzeczy w muzeum?

Z czego składa się wieczność i czy my w niej zaistniejemy?

� Zielony ( twórcze myślenie)

Co każdy z nas może uczynić, aby zachować wieczność?

O czym należy pamiętać wybierając się do muzeum?


  1. Zadanie pracy domowej:

* Napisz zaproszenie do osoby dorosłej

na otwarcie nowej wystawy w muzeum twojego ulubionego pisarza lub poety

* Jak żyć, aby pozostać wiecznym i nieśmiertelnym – moje rozważania i refleksje wywołane wierszem Wisławy Szymborskiej pt. „Muzeum”.


  1. Ocenienie pracy na lekcji, wystawienie ocen lub plusów.
  2. Ewaluacja:
Według mnie z dzisiejszej lekcji warto zapamiętać…


Opracowała
mgr Danuta Wiktorowska
PG Ciepielów

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie