Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
System zapewniania jakości w szkole

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 9032 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Filozofia jakości, założenia TQM ( Total Ouality Management – zarządzanie przez jakość ) zawędrowały również do polskiej szkoły. Stało się tak najpierw dzięki programom finansowanym przez Radę Europy, jak na przykład TERM – IAE, a następnie założeniom reformy systemu edukacji, które zmieniały podejście do nadzoru pedagogicznego. Prawie każdy dyrektor szkoły, wizytator kuratorium ukończył lub wkrótce ukończy studium podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą, obejmujący zagadnienia dotyczące budowania systemów zapewniania jakości w szkole, mierzenia jakości pracy szkoły, standardów jakości, wskaźników jakości itp. Przyzwyczailiśmy się, że słowo „jakość” powtarza się nieustannie, gdy mówimy o produktach, które kupujemy każdego dnia. Mamy świadomość, że nasze wymagania wzrosły w ciągu ostatnich lat; wolny rynek stał się wreszcie miejscem, gdzie konsument, a nie producent dyktuje warunki zakupu towarów i usług.

„Jakość pracy szkoły to zadowolenie
klientów edukacji
ze spełniania przez tę edukację
standardów”
Stefan Wlazło


     Na Kongresie Amerykańskiego Towarzystwa Kontroli Jakości w 1994 roku Joseph Juran powiedział, że przypuszcza, iż XXI wiek będzie wiekiem jakości.

     Filozofia jakości, założenia TQM ( Total Ouality Management – zarządzanie przez jakość ) zawędrowały również do polskiej szkoły. Stało się tak najpierw dzięki programom finansowanym przez Radę Europy, jak na przykład TERM – IAE, a następnie założeniom reformy systemu edukacji, które zmieniały podejście do nadzoru pedagogicznego. Prawie każdy dyrektor szkoły, wizytator kuratorium ukończył lub wkrótce ukończy studium podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą, obejmujący zagadnienia dotyczące budowania systemów zapewniania jakości w szkole, mierzenia jakości pracy szkoły, standardów jakości, wskaźników jakości itp.

     Przyzwyczailiśmy się, że słowo „jakość” powtarza się nieustannie, gdy mówimy o produktach, które kupujemy każdego dnia. Mamy świadomość, że nasze wymagania wzrosły w ciągu ostatnich lat; wolny rynek stał się wreszcie miejscem, gdzie konsument, a nie producent dyktuje warunki zakupu towarów i usług.

     Pojęcie jakości jest już używane także w edukacji. Weszło w użycie też pojęcie „klient”, oznaczające tego, który stawia wymagania.

     Jako rodzice, chcemy żeby szkoła, do której chodzą nasze dzieci była dobra, jako nauczyciele, robimy wszystko, żeby placówka, w której pracujemy, miała jak najlepszą opinię. Przy obecnym niżu demograficznym nie jest to tylko kwestia naszej satysfakcji – do marnej szkoły zabraknie kandydatów i taką szkołę trzeba będzie zamknąć.

     Pojęcie jakości nie jest jednoznaczne. Najczęściej podawane określenia to:
  • zgodność z normą
  • zaspokajanie potrzeb i oczekiwań klienta, jego zadowolenie
  • ciągłe doskonalenie
     W systemie w którym działamy, my tworzymy jakość. To efekt naszego zaangażowania. Nadaje sens naszej pracy. Prowadzi do stałego rozwoju – zawsze można ją poprawić. Obejmuje wszystkie elementy działania. W edukacji jakość jest najważniejsza – tu w ramach gwarancji usterek nie da się usunąć.

Czym jest więc jakość w edukacji ?

      M. Woodhead w swojej znakomitej książce pod znamiennym tytułem: „Dążenie ku tęczy”, sformułował to następująco: ... próby określenia jakości przypominają szukanie złota na końcu tęczy. Możemy zmierzać w odpowiednim kierunku, ale nigdy tam naprawdę nie dotrzemy! Jest to więc proces dążenia do osiągnięcia odpowiednich wskaźników jakości, a nie idealny stan, w którym nasza szkoła znajdzie się w wyniku przeprowadzenia określonych procedur.

     Istnieje wiele definicji jakości. Jedna z najbardziej znanych sformułowana przez E. Deminga, brzmi: Jakość to jest to, co zadowala, a nawet zachwyca klienta. Ta definicja budzi jednak pewne zastrzeżenia: czy wszystkich potencjalnych klientów zachwyca to samo? Jeżeli w pobliżu jest jedna szkoła, to część rodziców może chcieć, żeby miała charakter sportowy, inni woleliby rozszerzony program języków obcych, jeszcze inni – rozbudowany program ekologiczny, informatyczny itp.

      Mamy jednak i inną definicję E. Deminga: Jakość to sposób myślenia, który powoduje, ze stosuje się i bez przerwy poszukuje najlepszych rozwiązań. To sformułowanie odzwierciedla ciągłość działań na rzecz poprawy aktualnej sytuacji.

      Natomiast według S. Wlazło jakość w edukacji to:
  • badania oczekiwań klientów szkoły,
  • diagnozowania obecnego stopnia zaspokojenia potrzeb klientów szkoły,
  • projektowania zmian w szkole, służących lepszemu spełnianiu oczekiwań klientów,
  • zespołowego współdziałania w realizowaniu zaprojektowanych zmian,
  • mierzenia, diagnozowania jakości realizowanych zmian ( monitoring ),
  • ewaluacji zmian.
     Budowanie jakości w edukacji zależy od nas wszystkich, a przede wszystkim od nauczycieli i dyrektorów oraz instytucji nadzorujących i prowadzących szkoły. Budowanie jakości w szkołach to systematyczne podnoszenie wyników sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych, to wyposażenie uczniów w podstawowe umiejętności kluczowe, niezbędne do samodzielnego uczenia się, uczenia się od siebie nawzajem. Budowanie jakości to spełnianie przez szkołę opisanych i przyjętych standardów, to dostosowanie edukacji do zmieniającej się rzeczywistości, odpowiadającej na potrzeby i oczekiwania uczniów funkcjonujących w tej rzeczywistości .Budowanie jakości to ciągłe doskonalenie poszczególnych obszarów działalności szkoły, to stawianie wysokich kryteriów efektywności działań .Budowanie wysokiej jakości w edukacji to wysoka jakość prowadzonego i pełnionego nadzoru pedagogicznego. Dobrze pojęty system nadzoru pedagogicznego, to zapewnianie wysokiej jakości w edukacji.

Jakie czynniki wpływają na jakość pracy szkoły ?

      W dotychczasowym systemie brak było określonych standardów i wskaźników, które ukierunkowałyby rozwój szkoły. Brakowało również kryteriów oceniania, systemu egzaminów państwowych i innych, wystandaryzowanych narzędzi badających osiągnięcia edukacyjne, a co najistotniejsze, nauczyciele nie znali filozofii jakości, nie znali jej także pracownicy tzw. organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz innych instytucji wspomagających pracę szkoły.

      Pierwszą z okoliczności sprzyjających realizacji jakości pedagogicznej jest, że wraz z reformą oświaty zmieniły się zasadniczo wymagania stawiane wobec zawodu nauczyciela. Innowacyjność i działania na rzecz jakości stały się niemalże obowiązkiem nauczyciela, realizowanym z pełnym przekonaniem i odpowiedzialnością. Nauczyciel to zawód inteligencki, równie ważny jak zawód prawnika i lekarza. Pedagog, który nie rozwija swego warsztatu, nie reaguje na zmiany stanu wiedzy i zmiany społeczne, wywoła takie samo lekceważenie, jak prawnik oraz lekarz, którzy się nie doskonalą.

      Innowacyjność nauczycieli jest więc warunkiem ich prestiżu Nikt nie będzie szanował ludzi nie nadążających za rzeczywistością, którzy robią rzeczy niepotrzebne, a czasem szkodliwe z powodu ich anachronizmu. ( Krzysztof Wielecki, 1998 )

      Kolejnym czynnikiem, sprzyjającym pracy w klimacie jakości, a nawet zobowiązującym do tego, są zmiany w systemie edukacyjnym. Zarządzenie MEN z 13 sierpnia 1999r w sprawie zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego wyraźnie oddziela system zapewnienia jakości od systemu kontroli szkoły i wskazuje w § 1 ust. 1, że celem nadzoru pedagogicznego jest doskonalenie systemu oświaty, a w szczególności jakościowy rozwój szkół i placówek z ukierunkowaniem na rozwój ucznia i rozwój zawodowy nauczyciela.

      W § 3 w ust. 1 pkt 1,2,3,4,5,6 zarządzenia wymienione są obowiązki zadania dyrektora, który sprawując nadzór pedagogiczny, zapewnia jednocześnie warunki podnoszenia jakości pracy, czyli:
  • opracowuje organizację mierzenia jakości pracy szkoły, w zakresie określonym ustawą, z uwzględnieniem lokalnych potrzeb, ustalając sposób jego wykonywania, dokumentowania i wykorzystania wyników,
  • planuje organizuje i przeprowadza mierzenie jakości pracy szkoły, inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy szkoły oraz w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego,
  • przekazuje raport o jakości pracy szkoły radzie szkoły, radzie pedagogicznej, radzie rodziców i samorządowi uczniowskiemu,
  • opracowuje program rozwoju szkoły, wykorzystując wyniki mierzenia jakości pracy szkoły,
  • gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania jej oceny.
       Niezbędnym elementem jakości w edukacji jest wyróżnienie obszarów, kryteriów i wskaźników standaryzacji, umożliwiających diagnozę mocnych i słabych stron szkoły oraz wytyczających kierunek jej rozwoju.

      Edukacyjny standard osiągnięć to taki poziom umiejętności i wiadomości, ustalony na szczeblu centralnym, który jest w stanie opanować każdy przeciętny uczeń. Standardy edukacyjne pozwalają na porównywanie osiągnięć poszczególnych uczniów, a także na porównywanie osiągnięć pomiędzy różnymi szkołami, regionami, krajami. Stanowią również rodzaj syllabusa, wskazującego szkole sposób pozwalający zrealizować tzw. kompetencje kluczowe Każda szkoła powinna, biorąc pod uwagę opinie wszystkich zainteresowanych, ustalić własne standardy wymagań, dostosowane do specyfiki szkoły i możliwości.

      Również wprowadzenie nowego systemu egzaminacyjnego wpłynie na porównywalność świadectw oraz nada egzaminom funkcję diagnozującą i preorientującą

      W społeczeństwie konsumpcyjnym, z silną pozycją klienta, pojawiło się nowe pojęcie jakości, rozumiane jako: oczekiwania lub wręcz żądania klientów wobec kupowanych przez nich produktów lub usług. Nie tylko istotne jest wiec wewnątrzinstytucjonalne określanie jakości, ile określanie jej przez klientów. ( S. Wlazło, 1999 ). Niebezpieczeństwa wynikającego z takiego pojmowania jakości są duże, ze względu na często pojawiający się, roszczeniowy stosunek rodziców do szkoły. A przecież przewaga klienta i pojęcie jakości nie są tożsame .Oczekiwania rodziców najczęściej sprowadzają się do łatwo mierzalnych efektów dydaktycznych, natomiast efektywność szkoły nie może być oceniana tylko z punktu widzenia umiejętności pisania, czytania i liczenia. Rolą szkoły bowiem jest również przygotowanie do życia w zmieniającym się społeczeństwie. Zatem mierzenie jakości, prowadzone w każdej szkole, pozwoli wyjść naprzeciw potrzebom uczniów i ich rodziców, uprzedzić niejako ich żądania.

      Reasumując, jednym z celów szkolnego mierzenia jakości jest budowanie publicznego zaufania do szkoły, szczególnie wówczas, gdy klimat wokół niej jest niepewny ze względu na prowadzone zmiany i reformy. Proces ten, prowadzony przez szkołę dla jej własnego, wewnętrznego rozwoju, sprzyjać powinien demonstrowaniu i komunikowaniu szkolnych osiągnięć szerszej społeczności, tak aby mogła ona zrozumieć prace szkoły i być zdolna do wspierania jej rozwoju Posiadając wiedzę o jakości pracy szkoły, można spokojnie i harmonijnie, z pełną aprobatą wszystkich podmiotów szkoły planować i realizować jej rozwój oraz doskonalenie, stworzyć warunki, aby nauczyciel jako dostawca wiedzy towarzyszył uczniowi w procesie jego rozwoju. Mierzenie jakości pracy szkoły.

      Mierzenie jakości pracy szkoły to działanie, którego celem jest dostarczenie całościowej , rzetelnej i obiektywnej informacji o wszystkich wskaźnikach wpływających na jej jakość. Na jakość szkoły wpływa wiele czynników. Ważne jest, aby starać się poprawiać każdy element funkcjonowania szkoły.

      Mierzenie jakości dokonuje się na trzech poziomach:
  1. W szkole – dyrektor i nauczyciele wspólnie badają elementy pracy szkoły, punktują problemy, tworzą plany rozwoju,
  2. Kurator oświaty – dostarcza szkole i organom prowadzącym obiektywnych, rzetelnych informacji o silnych i słabych stronach szkoły. Informacje te służyć muszą poprawie jakości,
  3. Ministerstwo Edukacji Narodowej – dostarcza kuratorowi oświaty obiektywnych i rzetelnych informacji o efektach i o procesach prowadzących do ich uzyskania. Ta informacja służyć musi usprawnieniu pracy kuratorium
Mierzenie jakości to procedura prosta, ale wymagająca:
  • określenia wskaźników jakości – co badamy?
  • opracowania narzędzi i procedur,
  • przedyskutowania procedur ze wszystkimi zainteresowanymi,
  • szkolenia wszystkich odpowiedzialnych za mierzenie,
  • przełamania lęku, nawiązania dobrych kontaktów, zaufania , odrzucenia autorytetu władzy
  • fachowości – mierzący również podlegają ewaluacji
     Mierzenie jakości pracy szkoły jest tak samo ważne dla dyrektorów szkół i szeroko pojętego nadzoru pedagogicznego, jak i dla każdego z nauczycieli, a także uczniów oraz ich rodziców. Mierzenie jakości nie ma bowiem nic wspólnego z kontrolą, a jeśli nawet bada czyjekolwiek wyniki i osiągnięcia, to nie po to, żeby powiedzieć, kto jest gorszy, a kto lepszy, ale po to, żeby stwierdzić stan rzeczywisty, podkreślić to, co jest dobre i wspólnie zastanowić się, w jaki sposób można zmienić to, co jest złe. Dlatego uczestnicząc świadomie w procesie mierzenia jakości pracy szkoły, powinniśmy być nastawieni tylko na same dobre rezultaty. Jeśli dobrze wykonujemy swoją pracę, z pewnością zostanie to dostrzeżone i zostaniemy za to pochwaleni. Jeśli mamy jakiekolwiek problemy, również zostanie to dostrzeżone i w efekcie będziemy mogli oczekiwać, że ktoś pomoże nam je rozwiązać.

      Mierzenie jakości pracy szkoły jest nieustającym procesem, który docelowo przynosi wszystkim same korzyści. Jest to działanie polegające na zorganizowanym i systematycznym analizowaniu i ocenianiu stopnia spełniania przez szkołę lub placówkę wymagań wynikających z jej zadań, z uwzględnieniem opinii uczniów, rodziców i nauczycieli. Budowanie wewnętrznego systemu zapewniania jakości pracy szkoły.

      Tworzenie wewnętrznego systemu zapewniania jakości pracy szkoły jest zadaniem jej dyrektora współpracującego z radą pedagogiczną. Takie zdanie zostało sformułowane w rozporządzeniu MENiS w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, § 5 ust. 1, pkt 9.

      W standardach oceny jakości pracy szkoły ( obszar 1. 2. „Wewnątrzszkolny system zapewniania jakości” ) znajdujemy następujący zapis: „ Nadzór pedagogiczny w szkole lub placówce zapewnia ciągły rozwój i doskonalenie jakości pracy oraz zmierza do zaspokojenia potrzeb uczniów, rodziców i nauczycieli. Sprawny i skuteczny nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora szkoły sprzyja podwyższaniu jakości jej pracy. Dyrektor organizuje wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły”.

Co składa się na system zapewniania jakości pracy szkoły?
  1. Etap koncepcyjny

         Na system zapewniania jakości, a więc na stałe systematyczne działania szkoły, zwłaszcza jej kierownictwa, ukierunkowane na osiąganie wysokiej jakości - składać się muszą następujące rodzaje działań:
    • Zdefiniowanie poziomu jakości poprzez określenie lub przyjęcie stosownych standardów, które pragniemy osiągać.
    • Zapewnianie zasobów warunkujących tę jakość.
    • Realizowanie programów i projektów prowadzących do wytworzenia wymaganej jakości wytworów i procesów.
    • Systematyczne - dostosowane przede wszystkim do cyklu kształcenia każdego rocznika uczniów - nadzorowanie i pomiar osiągnięć uczniowskich oraz innych dóbr związanych z ich rozwojem, a także ocenianie poziomu realizacji pozostałych standardów jakościowych.
    • Wypracowanie sprawnych procedur badania poziomu jakości szkoły w poszczególnych segmentach jej działania, a także działań ewaluacyjnych skutkujących przyjęciem programu rozwoju szkoły lub opracowaniem programów poprawy efektywności kształcenia lub wychowania
    Następnie należy dokładnie uświadomić społecznościom szkoły, szczególnie nauczycielom i uczniom, standardy jakości w najistotniejszych obszarach działania placówki, takich jak:
    • standardy kształcenia uczniów w poszczególnych etapach ich rozwoju, i to zarówno standardy państwowe, szkolne jak i społeczne;
    • standardy wychowania, wartości postawy, zasady zachowania, kultura języka i wyglądu;
    • standardy opieki i bezpieczeństwa uczniów;
    • standardy sprawności organizacyjnej szkoły jako instytucji i przestrzegania prawa w niej;
    S. Wlazło w książce „ Mierzenie jakości pracy szkoły. Część IV” sugeruje szkołom tworzenie własnych standardów jakości w czterech obszarach działania:
    1. Szkoła jako organizacja,
    2. Klimat szkoły,
    3. Prowadzenie uczniów do wielokierunkowego rozwoju,
    4. Rola szkoły w jej środowisku lokalnym.
    Autor sugeruje tworzenie w szkole „ księgi jakości pracy szkoły”, wokół której zacznie się tworzyć wewnętrzny system zapewnienia jakości. Pisze on: skonstruowanie wewnątrzszkolnych standardów jakości pracy wraz ze wskaźnikami oraz tworzenie systemu monitorowania osiągania standardów - to właśnie konstruowanie księgi jakości pracy szkoły”

         Również w poradniku J.Piechowskiego „ Organizacja i zarządzanie oświatą i szkołą” zamieszczono cały zestaw wewnątrzszkolnych wskaźników jakościowych.

         Kompleksowy i zwięzły projekt szkolnego systemu zapewniania i mierzenia jakości pracy szkoły można znaleźć w wartościowej publikacji M. Durdy i J. Maciejewskiej „ Jak badać i podnosić jakość pracy szkoły”

         Należy dodać że, bez dokładnego zdania sobie sprawy ze standardów jakości, jakie pragniemy osiągnąć, bez określenia szczegółowych wskaźników tej jakości, bez ich upowszechnienia wśród wszystkich społeczności tworzących szkołę, ale i bez dotarcia tych standardów do świadomości każdego podmiotu, do każdej jednostki – mówienie o szkolnym systemie tworzenia jakości będzie pustosłowiem lub zabiegiem biurokratycznym

         Kolejne działania etapu koncepcyjnego to poszukiwanie i znalezienie odpowiedzi na następujące pytania:
    1. Jakie mamy szanse i możliwości osiągania ustalonych wcześniej standardów jakości, na kogo możemy liczyć w ich osiąganiu, jakimi zasobami musimy dysponować. Jest to ocena realności uzyskania wysokiej jakości pracy szkoły. Z uczciwej oceny realności szans na wysoką jakość wynikać będzie racjonalizm programów, działań, a także ocen i ewaluacji;
    2. Jakimi źródłami informacji dysponujemy, o jakie zasoby informacyjne musimy wzbogacić naszą szkołę, w jaki sposób usprawnić powszechną dostępność informacji, jak funkcjonuje nasza biblioteka szkolna, czy i jak ją przekształcić w szkolne centrum informacyjne, czy posiadamy sprawny i szybki dostęp do informacji internetowej, czy dysponujemy informacją lokalną, a także profesjonalną. Bez szerokich i efektywnych źródeł informacji nie uruchomi się ani możliwości porównawczych, ani inspiracji dla naszych podmiotów: nauczycieli, uczniów, rodziców;
    3. Jakie są możliwości motywacyjne kierownictwa szkoły, zarówno w odniesieniu do nauczycieli, jak i do uczniów, aby wysoka jakość osiągnięć była czymś pożądanym, czymś przynoszącym satysfakcję zarówno materialną, jak i moralną.
          Trzecia grupa problemów koncepcyjnych, związanych z systemem zarządzania jakością pracy szkoły, to przyjęcie następujących zasad organizacji:
    1. Odpowiedzialność za osiągnięcie poszczególnych rodzajów standardów jakości musi być ustalona imiennie. W przeciwnym razie będzie to rodzaj odpowiedzialności zbiorowej, która z punktu widzenia prawa nie istnieje. Po pierwsze, byłabły ona nieskuteczna, po drugie, byłaby niesprawiedliwa, rozmyta. Natomiast odpowiedzialność ustalona imiennie w oficjalnym dokumencie szkoły – zawsze jest skuteczna, a także ma walor motywacyjny;
    2. Planowość, systematyczność działań i czynności analizowania, oceniania, ewaluacji jakości w szkole i to w przemyślanych formach i procedurach, których powtarzalność pozwala na porównywanie i ocenę kolejnych zmian jakościowych;.
    3. Powiązanie systemu zapewniania jakości z nadzorem pedagogicznym w szkole, z ocenianiem pracy nauczycieli, z ich awansem zawodowym, z zewnętrznym mierzeniem jakości pracy szkoły przez kuratora oświaty i organ prowadzący, czyli spójność myślowa i organizacyjna w zarządzaniu jakością w szkole. Nie powinno się tworzyć jakichś oddzielnych „akcji” czy przypadkowej „krzątaniny”;
    4. Grupa kierownicza zarządzająca systemem zapewniania jakości pracy szkoły powinna być w zasadzie tożsama z grupą realizującą czynności nadzoru pedagogicznego ( mierzenia jakości pracy szkoły ) lub wyodrębnioną w uchwale rady pedagogicznej „komisją ds. jakości pracy szkoły”, na której czele rada pedagogiczna powinna ustanowić dyrektora lub wicedyrektora szkoły.
    5. Regulacja prawna związana z wewnętrznym systemem zapewniania jakości powinna znaleźć odzwierciedlenie w uchwale rady pedagogicznej, w statucie szkoły lub w dokumencie organizacyjnym ( zarządzeniu wewnętrznym ) dyrektora szkoły zatytułowanym: „organizacja i czynności mierzenia jakości pracy szkoły”.
    Może być także, sugerowana przez S. Wlazłę, KSIĘGA JAKOŚCI PRACY SZKOŁY.
  2. Etap realizacyjny.

         Etap realizacyjny jest to celowe i skuteczne działanie zespołów ludzkich dla osiągnięcia standardowej jakości ustalonych zadań, wizji itd. Na tym etapie niezbędne są takie rodzaje działania kierowniczego jak:
    • programowanie
    • tworzenie harmonogramów
    • motywowanie ludzi
    • monitorowanie przebiegu realizacji działań
    • kontrola wynikowa
    • ewaluacja
    • uchwalenie wniosków na przyszłość
         Najlepiej by było, aby w systemie zapewniania jakości w obszarze standardów rozwoju uczniów ( nauczanie, wychowanie, opieka ) wszelkie działania programowe i oceniające ( pomiar jakości ) planować równolegle do upływu pobytu w naszej szkole każdego kolejnego rocznika uczniów, w połączeniu z analizą potrzeb ich rodziców ( jest to zwykle trzyletni cykl kształcenia ) i używać podobnych procedur oraz narzędzi badania i pomiaru. Takie podejście będzie przyjęciem opcji uczniowskiej w działaniach jakościowych szkoły i w ich analizie. Pozwoli także na precyzyjne wnioskowanie o tzw. dynamice procesów jakościowych w dłuższej perspektywie funkcjonowania szkoły i to w odniesieniu do głównego podmiotu szkoły, czyli do ucznia ( pod warunkiem ich rzetelnego dokumentowania ).

          Inne działania jakościowe jak: rozwój nauczycieli, rozwój infrastruktury szkoły i inne tego typu obszary rozwojowe oraz harmonogramy analiz jakościowych w tych obszarach mogą przyjąć strukturę terminową pięcioletnich programów rozwoju szkoły.

          Na zakończenie przytoczę jakże głęboką myśl Stefanii Sempołowskiej o szkole: „Szkoła jest jak życie, nie staje, a każdy dzień jej pracy odbija się echem w przyszłości”.
BIBLIOGRAFIA
  1. Banach Cz., Z polską edukacją w XXI wiek. Wyzwania i zadania. – Jelenia Góra 2000
  2. Durda M. Maciejewska J., Jak badać i podnosić jakość pracy szkoły? – Poznań 2000
  3. Dzierzgowska I., Mierzenie jakości pracy szkoły podstawowej I. Dzierzgowska, S. Wlazło – Warszawa 2000
  4. Elsner D.(red.), Jak planować rozwój placówki oświatowej. Teoria i praktyka. - Chorzów 2001
  5. Kropiwnicki J. (red), Mierzenie jakości w szkole ( placówce ) -Jelenia Góra 2002
  6. Wlazło S., Mierzenie jakości pracy szkoły cz. I, II, III - Wyd. MarMar 1999
  7. Woodhead M., Dążenie ku tęczy.
Jadwiga Komarzewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie