Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Spieszmy się kochać ludzi...

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5128 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam scenariusz uroczystego montażu słowno-muzycznego przygotowanego z okazji I rocznicy śmierci Jana Twardowskiego. Odpowiednio dobrane teksty, znane i lubiane utwory - wszystko to sprawia, że poezja (chyba niezbyt lubiana przez młodzież) świetnie przemawia do młodzieży.Przedstawienie przeznaczone jest dla uczniów gimnazjum i starszych klas szkoły podstawowej (wystawiane było na scenie)


Spieszmy się kochać ludzi...
Uroczystość z okazji rocznicy śmierci Jana Twardowskiego

Wystrój sali: w centrum plansza z cytatem „Spieszmy się kochać ludzi...”
oraz fotografią Jana Twardowskiego, na scenie ustawione stoliki na których
leżą tomiki wierszy J. Twardowskiego, świeczniki z palącymi się świeczkami.
Powinny pojawić się również cytaty z wierszy poety porozwieszane na
przygotowanych statywach.


Konferansjer

Gorąco witam wszystkich gości zgromadzonych na naszym spotkaniu
poetycko-muzycznym „Śpieszmy się kochać ludzi...”
Żyjemy w świecie, w którym nierzadko dochodzi do aktów przemocy
i agresji. Nawet bliscy oddalają się od siebie, mówi się o kryzysie wartości,
braku ideałów...
Lekarstwem na wszelkie zło jest...miłość – czarodziejski klucz, który otwiera
zziębnięte serca, pozwala człowiekowi w pełni przeżywać jego człowieczeństwo.
Jesteśmy tu razem, bo połączyła nas poezja...poezja Jana Twardowskiego..
z jego to właśnie wiersza pochodzą słowa będące naszym hasłem przewodnim
– chcemy naszym występem uczcić 1 rocznicę jego śmierci...
Pragniemy dzielić się refleksją o tajemnicy przemijania i odkrywać w poetyckich
strofach to, co dobre i piękne.
Warto wsłuchać się w ciszę własnego serca i powiedzieć sobie: „żyję nie tylko
dla siebie...ale i dla innych”
Słychać dźwięki utworu Nokturn zespołu Sicret Garden – na jego tle recytator wykonuje swój utwór

Recytator I

"Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą
zostaną po nich buty i telefon głuchy
tylko to co nieważne jak krowa się wlecze
najważniejsze tak prędkie że nagle się staje
jak czystość urodzona najprościej z rozpaczy
kiedy myślimy o kimś zostając bez niego"
Nie bądź pewny że czas masz bo pewność niepewna
zabiera nam wrażliwość tak jak każde szczęście
przychodzi jednocześnie jak patos i humor
jak dwie namiętności wciąż słabsze od jednej
tak szybko stąd odchodzą jak drozd milkną w lipcu
jak dźwięk trochę niezgrabny lub jak suchy ukłon
żeby widzieć naprawdę zamykając oczy
chociaż większym ryzykiem rodzić się niż umierać
kochamy wciąż za mało i stale za późno.
Nie pisz o tym zbyt często lecz pisz raz na zawsze
A będziesz tak jak delfin łagodny i mocny...

Konferansjer
Człowiek żyje wśród ludzi, ale często towarzyszy mu samotność.
Pragnie bliskości drugiego człowieka, ale nieraz
w pogoni za szczęściem nie zauważa, jak ono go mija.

Recytator II
Kiedy na miłość niecierpliwie czekasz
pomiędzy dzwonkiem a otwarciem drzwi
czasem wepchnie się kurczak za chudy na rosół
opluje deszcz
nie kracz
jeszcze podziękujesz Bogu gdy przyjdzie tylko pies

Konferansjer
Śpieszmy się kochać ludzi, nie narzekajmy wiele i nie bójmy się tej miłości
Recytator 3
Stale narzekamy
na dziurę w moście
na piąte koło u wozu
na dwa grzyby w barszczu
na kropkę bez i
na piłkę co łamie kwiaty
na szczęście bez dalszego ciągu
na to że nas nie widać
na to że wszyscy umierają a nie tylko niektórzy
na to jak bardzo wystarczy kochać żeby siebie zniszczyć
ale stale potrzeba tego co niepotrzebne
Konferansjer

Ksiądz Jan Twardowski: wspaniały poeta, dzielny żołnierz AK, uczestnik Powstania
Warszawskiego, absolwent polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, po wojnie
duszpasterz szkół dla dzieci upośledzonych

Pojawia się utwór Piotra Rubika „Tylko strach”, na jego tle recytator IV
wykonuje swój utwór

Recytator IV

Uczniowie moi, uczenniczki drogie,
ze szkół dla umysłowo niedorozwiniętych com was uczył lat kilka, stracił nerwy swoje, i wam niechaj poświęcę kilka wspomnień świętych

Janku bez nogi prawej, z duszą pod rzęsami – grubasku i jąkało - osowiały, niemy – Zosiu coś wcześnie zmarła, aby nóżki krzywe szybko okryć żałobnym cieniem chryzantemy

Wojtku wiecznie płaczący i ty coś po sznurze drapał się, by mi ukraść parasol, łobuzie – Pawełku z wodą w głowie i ty niewdzięczniku coś mi żaby położył na szkolnym dzienniku.

Czekam na was, najdrożsi, z każdą pierwszą gwiazdką – ze srebrem betlejemskim co w pudełkach świeci – z barankiem wielkanocnym. - Bez was świeczki gasną – i nie ma żyć dla kogo.
Ten od głupich dzieci.

Recytator V
Kochał-ale nikt go nie chciał
spieszył się-nikt na niego nie czekał
kołatał-kto inny otwierał
biegł z sercem-droga się urwała
jeszcze tęsknił za kimś przez furtkę ogrodu
nie chce nie dba żartuje wróżyli mu z liści
było pusto wkoło jakby świat powiedział
na wieki wieków amen już tylko przez grzeczność
Konferansjer
Śpieszmy się kochać ludzi takimi, jakimi są, ponieważ tak szybko odchodzą.

Słychać dźwięki łagodnej instrumentalnej muzyki – Piotr Rubik
„Pożegnanie”, Na łąwce siedzą 2 dziewczyny, podchodzi do nich
chłopiec ze słuchawkami na uszach, kołysze się w rytm muzyki
– zauważa dziewczyny Zdejmuje słuchawki, wita się


Bartek:
Cześć, co wkuwacie?
Ania:
Nie wkuwamy, czytamy wiersze księdza Jana Twardowskiego.
Bartek:
Wiersze? Księdza? (ze zdziwieniem) To chyba nudne...
Wioleta:
A ty czego słuchasz?
Bartek:
Kayi "Kiedy mówisz"- świetna piosenka, jakie słowa!
Wioleta:
Daj posłuchać (bierze słuchawki, po chwili ze zdumieniem)
Ależ to wiersz księdza Twardowskiego! (w tle słychać utwór Kayi)
zaczyna recytować)
"Nie płacz, w liście nie pisz, że los ciebie kopnął
nie ma sytuacji bez wyjścia
kiedy Bóg drzwi zamyka - to otwiera okno
odetchnij popatrz
spadają z obłoków
małe wielkie nieszczęścia potrzebne do szczęścia
a od zwykłych rzeczy naucz się spokoju
i zapomnij, że jesteś gdy mówisz, że kochasz"
Bartek
Nie wiedziałem, że ksiądz może pisać takie fajne wiersze. Opowiedzcie mi coś o nim.

Ania
Ja lubię księdza Jana przede wszystkim za to, że jest optymistą. Kiedy wszędzie w środkach
masowego przekazu "bombardują" nas negatywnymi wiadomościami o wojnach, przemocy,
zbrodniach - dla równowagi czytam jego wiersze. Bo przecież dobro chociaż "ciche" jest obecne w
naszym życiu.

Bartek (otwiera książkę zaczyna czytać wiersz)
"Dziękuję Ci, że nie jest wszystko tylko białe albo czarne
za to że są krowy łaciate
bladożółta psia trawka
kijanki od spodu oliwkowozielone
dzięcioły pstre z czerwoną plamą pod ogonem
pstrągi szaroniebieskie
brunatno fioletowa wilcza jagoda
złoto co się godzi z każdym kolorem i nie przyjmuje cienia
policzki piegowate
dzioby nie tylko krótkie albo długie
przecież gile mają grube a dudki krzywe
za to, że niestałość spełnia swe zadanie
i co tak kochają że bronią błędów
tylko my chcemy być wciąż albo albo
i jesteśmy w kratkę"

Ania

W swojej poezji i w życiu codziennym ks. Jan Twardowski emanuje wielkim optymizmem i radością. Pragnie dać ludziom nadzieję, że na świecie jest więcej dobra niż zła.
Poeta głosi, że humor oczyszcza świat z pesymizmu, uzdrawia i pokazuje pogodniejszą stronę życia.
Ks. Jan Twardowski zwany także "poetą uśmiechniętego Boga" w swoich utworach zwraca naszą uwagę na piękno świata, natury, wiary, Boga, dziecka.
Charakteryzuje go także bezceremonialne, często przepojone humorem mówienie o rzeczach ostatecznych.
A tak mówi sam o sobie:
Chłopiec
"Jestem szczęśliwym człowiekiem.
Nie doświadczyłem w życiu wielkiego zła. Miałem najlepszych rodziców, liczne rodzeństwo, spotykałem na swojej drodze dobrych ludzi. Dlatego w budzeniu nadziei w innych, walce z pesymizmem widzę swój sens życia jako księdza i człowieka."
Bartek
Jego młodość przypada na lata wojny...
Ania
Tak, ale zawsze podkreśla, że jest szczęśliwym człowiekiem. Miał najlepszych rodziców, liczne rodzeństwo, spotykał na swojej drodze dobrych ludzi.
Konferansjer
Śpieszmy się kochać ludzi i bądźmy szczęśliwi, że są wokół nas
Wioleta
Myślisz-znowu się spóźnia
zaraz się obrażasz
marudzisz jak sikorka ta brzydsza bez czubka
kto miłości nie znalazł już jej nie odnajdzie
a kto na nią wciąż czeka nikogo nie kocha
martwi się jak wdzięczność że pamięć za krótka
miłość dawno przybiegła i uklękła przy nas
spokojna bo szczęście porzuciła ciasne
spróbuj nie chcieć jej wcale
wtedy przyjdzie sama
Do ławki podchodzi para trzymająca się za ręce.(Adam i Kasia)
Słychać piosenkę Michała Bajora z płyty "Uczucia" p.t. "Taka
miłość w sam raz”


Adam
Cześć co macie? (zabiera książkę)
O wiersze o miłości! (czyta, spogląda na Kasię)
"Powiedziano Miłości
- Napisz swoje imię.
Napisała.
- Odczytaj.
Odczytała.
Powiedziano:
- Policz litery.
Odpowiedziała:
- Nie uczyłam się rachować.

Kasia
Nie wierzysz - mówiła miłość
W to że nawet z dyplomem zgłupiejesz
Że zanudzisz talentem
Że z dwojga złego można wybrać trzecie
w życie bez pieniędzy
w to że przepiórka żyje pojedynczo
w zdartą korę czeremchy co pachnie migdałem
w zmarłą co żywa pojawia się we śnie
w modnej nowej spódnicy i rozciętej z boku
w najlepsze w najgorsze
w każdego łosia co ma żonę klępę
w dziewczynkę z zapałkami
w niebo i piekło
w diabła i pana Boga
mieszkanie za rok
Poczekaj jak cię rąbnę
to we wszystko uwierzysz

Trzymając się za ręce Kasia i Tomek odchodzą przy dźwiękach
piosenki Bajora


Ania (patrząc za nimi)
"Od zakochanych można się nauczyć
miłych słów: moja różo, moja cebulko, mój Ty szczypiorku zielony
Zakochani mówią tak,
Jakby uczyli się tylko botaniki,
A zagniewani- jakby się tylko uczyli zoologii, bo mówią:
Ty ośle, ty baranie, ty foko, ty byku.
Najlepsi nauczyciele... to zakochani!"

Na scenę wchodzi dziewczyna z dwójką młodszych dzieci .
Dziewczyna trzyma bukiet ziół.
Dziewczyna
Taki piękny dzień !Popatrzcie jakie kwiaty zebrałam!
A wy co robicie? Pokażcie jaką macie książkę.
(Zaczyna cicho czytać) To chyba zielnik. (ze zdziwieniem)
"Melisa - znał ją Hipokrates
leczył nerwy żółć uspokajał
Meliso najdroższa kochana
Śpi się po tobie do rana"
"Szałwia czerwona szalona
ma dla nas jednak względy
nie całując gęby
leczy nam dziąsła i zęby."
"Jasnota biała głucha pokrzywa
służy - więc zawsze szczęśliwa
pomóż zdechlakom oddychać
nie dławić się kaszleć i kichać."

(gdy dziewczyna czyta wiersze, dzieci gonią dookoła ławki, skaczą,
ciągną się za włosy, dziewczyna grozi im palcem . Adam bierze od niej tomik wierszy, zaczyna recytować, wskazując na dzieci.)
Adam
Ryczą w klasie dokazują
Najgrzeczniejszych kotem szczują
Ryczą biją się po łapie
Chcą położyć się na mapie
Na przyrodzie lepsza draka
Wypchanego szczypią ptaka
Nogi skaczą skrzypią ławki
Kogoś biorą za nogawki
Piszczą wyją głośno chrapią
Książkę do religii drapią.
Nagle sfrunął anioł biały
Mówi - lubię te kawały."

(Dziewczyna zabiera dzieci, macha ręką na pożegnanie do Kasi i Tomka,
odchodzi) Słychać piosenkę Marka Grechuty pt "Ważne
są tylko te dni...”

(Na scenę wchodzi dziewczyna- Julia, siada na jednej z ławek czyta

książkę .Po chwili wchodzi chłopak, zauważa dziewczynę,
podchodzi do niej, chce się przywitać. Julia odwraca głowę, szybko wstaje, , odchodzi ,zostawia na ławce książkę. Chłopak zaczyna głośno czytać.

Chłopak
"Nie czekaj na wzajemność
telefon i róże
gdy ciebie nie chcą
nie pisz, nie szlochaj
najważniejsze przecież że ty kogoś kochasz
czy wiesz
że łzy się śmieją kiedy są za duże"

(wstaje i odchodzi, słychać piosenkę Grechuty)

Recytator I
"Nie bój się chodzenia po morzu
nieudanego życia
wszystkiego najlepszego
dokładnej sumy niedokładnych dat
miłości nie dla ciebie
czekania na nikogo
przytul w ten czas nieludzki
swe ucho do poduszki bo to co nas spotyka
przychodzi spoza nas."

Słychać dźwięki piosenki, z tymi słowami w wykonaniu Szymona Wydry.


Adam
Gdyby wszyscy mieli po cztery jabłka
gdyby wszyscy byli silni jak konie
gdyby wszyscy byli jednakowo bezbronni w miłości
gdyby każdy miał to samo
Nikt nikomu nie byłby potrzebny

Kasia
Dziękuję Ci że sprawiedliwość Twoja jest nierównością
to co mam i to czego nie mam
nawet to czego nie mam komu dać zawsze jest komuś potrzebne
jest noc żeby był dzień
ciemno żeby świeciła gwiazda
jest ostatnie spotkanie i rozłąka pierwsza
modlimy się bo inni się nie modlą
wierzymy bo inni nie wierzą
umieramy za tych co nie chcą umierać
kochamy bo innym serce wychłódło
list przybliża bo inny oddala
nierówni potrzebują siebie
im najłatwiej zrozumieć że każdy jest dla wszystkich
i odczytywać całość."

Konferansjer

Śpieszmy się kochać ludzi miłością tryskającą humorem i tą emanująca powagą, miłością , która
upiększa życie i tą, co każe zatrzymać się i pomyśleć.

Recytator VI
Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą
i ci co nie odchodzą nie zawsze powrócą
i nigdy nie wiadomo mówiąc o miłości
Czy pierwsza jest ostatnia czy ostatnia pierwszą."

Na finał pojawia się utwór Piotra Rubika „Niech mówią nam”.
Wszyscy uczestnicy wychodzą na scenę i wtórują artyście (klaszczą)

W scenariuszu zostały wykorzystane wiersze ks. Jana Twardowskiego:
wiersze z "Elementarza dla najmłodszego, średniaka i starszego" oraz
piosenki : Kayi "Kiedy mówisz" z płyty JAKAYAH, piosenka Michała Bajora ""Taka miłość w sam raz" z płyty "Uczucia", piosenka Marka Grechuty


"Ważne są tylko te dni, których jeszcze nie znamy” z płyty ""Złote przeboje", utwory Piotra Rubika „Pożegnanie”, „Tylko strach” „Niech mówią nam”,
utwór Sz. Wydry „Modlitwa”



Jolanta Kamińska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie