Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zdobywanie sprawności

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1758 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dyplomy sprawności to specjalne odznaki lub po prostu dyplomy otrzymywane przez dzieci za zdobycie konkretnej sprawności intelektualnej lub ruchowej. Zdobywanie sprawności może być indywidualne albo grupowe. Zestaw sprawności opracowują wcześniej nauczyciel i dzieci. Rozwój dziecka dokonuje się szybciej i intensywniej, jeśli motywem podejmowanych działań jest chęć zaspokojenia jakiejś potrzeby, konieczność odkrycia „nieznanego”, podjęcie próby rozwiązania problemu lub ogromne zainteresowanie daną kwestią. I tak sprawność „piłkarza” z pewnością zdobędzie dziecko interesujące się grą w piłkę, ale sprawność „wzorowy pieszy” mogą być zdobyć wszystkie dzieci. Jeśli dziecko lubi malować i rysować – zdobędzie sprawność „malarza”, itp.
Wyboru zdobywanej sprawności dzieci dokonują samodzielnie, chęci do podejmowania wysiłku dodaje im pragnienie, żeby nie być gorszym od kolegów. Dzieci obserwując zdobywane sprawności innych wzajemnie pobudzają się do pracy. Istotna jest tu także rola nauczyciela, który inspiruje do poszukiwań, zachęca do podejmowania działań i „nastawiony” jest na „rozwój dziecka” nie zaś na realizację programu. Tylko aktywny udział dostarcza takich wrażeń, spostrzeżeń czy doznań, które na trwałe zapadają w pamięć.

Warto więc podjąć trud i opracować z dziećmi zestaw sprawności do zdobycia przez nich. Każda sprawność musi mieć jasno określone kryteria jej zdobywania i oceny. Po zaliczeniu wszystkich zadań na daną sprawność dziecko kwalifikuje się do otrzymania medalu. Wręczenie medali powinno odbywać się w uroczystej atmosferze. Następnie dzieci samodzielnie zawieszają je na swoich „paskach sprawności”, znajdujących się w widocznym miejscu na sali.

Dzięki tej technice dzieci aktywnie uczestniczą w procesie dydaktyczno – wychowawczym, wyrabiają wytrwałość, pilność, systematyczność. A przy tym każde dziecko może odnieść sukces – zdobędzie sprawność.

Technika „dyplomów sprawności” zapewnia realizację wielu zadań dydaktyczno – wychowawczych, takich jak:
  • pełni funkcję motywacyjną
  • pobudza i rozwija zainteresowania
  • wzbogaca wiedzę
  • wdraża do samodzielności
  • aktywizuje dzieci
  • pomaga przełamać strach i barierę niepewności w kontaktach z innymi
  • w pełni daje możliwość osiągnięcia sukcesu
  • pomaga utwierdzić w poczuciu własnej wartości każde dziecko.
Grupa: 6 latków

Opracowała: mgr Jadwiga Starczewska

Główne treści programowe:
  • Utrwalenie zasad przepisów ruchu drogowego dla pieszych,
  • utrwalenie prawidłowego poruszania się po ulicach, adresu swojego zamieszkania.
Temat: Pamiętam o zachowaniu ostrożności na drodze.

Obszar aktywności: działalność umysłowa.

Cele ogólne: sprawdzenie wiedzy przedszkolaków na temat bezpiecznego poruszania się po drogach i bezpieczeństwa zabaw. Wdrażanie do przestrzegania zakazu zabaw niebezpiecznymi przedmiotami. Zdobywanie sprawności „Wzorowy pieszy”.

Metoda: słowna, zdaniowa.

Forma: z całą grupą, zespołowa, indywidualna.
PRZEBIEG


Zabawa dydaktyczna „Zmiana kolorów” – dzieci stoją na obwodzie koła. W środku nauczyciel z krążkami:
  • zielony – bieg
  • żółty zmiana kierunku
  • czerwony – stój
Każde dziecko podchodzi do nauczyciela i z koszyka bierze sobie naklejkę – znaczek w kształcie znaku drogowego, który nakleją na ubranie. Następuje podział grupy na drużyny według znaczków.

Konkurs – dla każdej grupy jedno pytanie, losowane z przygotowanych wcześniej koszyczków. Odpowiedzi udzielają po kolei dzieci z poszczególnych drużyn:
  • samodzielna odpowiedź 2p.
  • pomoc członków drużyny 1p.
  • brak odpowiedzi 0p.
Czy wiesz ?
  • wymień trzy pojazdy poruszające się po drogach
  • wymień pojazdy uprzywilejowane
  • jak nazywa się osoba prowadząca samochód, autobus
  • jak nazywa się osoba kierująca ruchem gdy nie działa sygnalizacja świetlna.
Rozpoznaj odgłosy:
  • ruch uliczny
  • rozruch silnika samochodowego
  • hamowanie samochodów
  • startujący samolot
Rozwiąż zagadki o znakach drogowych:
  • są to żółte trójkąty z czerwonymi obwódkami i różnymi rysunkami (zn. ostrzegawcze)
  • niebieskie kwadraty mówią nam gdzie telefon, gdzie parking z tych znaków odczytasz wszystko (zn. informacyjne)
  • całe są okrągłe z czerwoną obwódką, jakie to są znaki odpowiedz krótko (zn. zakazu)
  • wszystkie są okrągłe w kolorze niebieskim, zawsze ci powiedzą „tak należy jeździć” (zn. nakazu)
Odpowiadający musi odpowiedzieć o jakie znaki jest pytany i wskazać które to znaki.

Czy wiesz ?
  • jak oznaczone jest miejsce dla pieszych
  • po której stronie chodnika należy chodzić
  • co należy zrobić zanim przejdziesz przez ulicę
  • którą stroną ulicy jeżdżą samochody
Zabawa ruchowa „Czy znasz swój adres”.

Dzieci poruszają się w rytm muzyki, na przerwę zatrzymują się a wybrane dziecko głośno mówi swój adres (zabawę powtarzamy 4 razy i za każdym razem odpowiada uczestnik innej drużyny).

Czy wiesz ?
  • jaki mundur ma policjant
  • do czego policjantowi potrzebny jest pies
  • jak należy się zachowywać gdy w pobliżu znajduje się groźny pies
  • co oznacza gdy policjant stoi:
    prosto naprzeciw ciebie (światło czerwone), podnosi jedną rękę (światło żółte), stoi bokiem (światło zielone).
Dzieci otrzymują woreczki z różnymi przedmiotami. Zadaniem drużyny jest wskazać przedmiot, który powinno nosić dziecko aby było widoczne na ulicy.

Zgadywanka obrazkowa. Dzieci otrzymują plakietki TAK – NIE. Nauczyciel pokazuje obrazki przedstawiające różne sytuacje, prawidłowe i nie prawidłowe zachowanie się dzieci. Zadaniem drużyn jest określenie prawidłowego zachowania przez podniesienie odpowiedniej plakietki.

Nazwij znaki drogowe.

Każda drużyna otrzymuje kopertę z kilkoma znakami, które musi rozpoznać i nazwać.

Wspólny śpiew piosenki „Uliczne sygnały”.

Przeliczenie punktów i nadanie dzieciom tytułu sprawności „Wzorowy pieszy”.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie