Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sportowe spotkania integracyjne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2206 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Program napisany został z myślą o uczniach klas młodszych szkoły masowej i uczniach szkoły specjalnej dla dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym i znacznym.Porusza problem akceptacji dzieci niepełnosprawnych.Proponujemy integrację dzieci w formie zabaw i gier sportowych.
PROGRAM AUTORSKI


SPORTOWE SPOTKANIA INTEGRACYJNE



Program opracowany dla grupy uczniów Szkoły Podstawowej Specjalnej i Gimnazjum dla Dzieci Upośledzonych w Stopniu Umiarkowanym i Znacznym Filia OSW w Głogowie oraz uczniów klasy I c Szkoły Podstawowej Nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi w Głogowie


Autorki programu:

mgr Renata Wach
mgr Małgorzata Wach

Realizacja programu:

mgr Renata Wach
mgr Małgorzata Wach
mgr Dorota Woźny

Obszar wdrożenia:

Szkoła Podstawowa Specjalna dla Dzieci Upośledzonych w Stopniu Umiarkowanym i Znacznym w Głogowie

Szkoła Podstawowa Nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi w Głogowie Termin realizacji październik 2005 r. - maj 2006 r.


SPIS TREŚCI
    WSTĘP
    DIAGNOZA
    CELE
    TREŚCI PROGRAMU
    PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
    EWALUACJA

WSTĘP

Program “Sportowe Spotkania Integracyjne” napisany został z myślą o uczniach klas młodszych szkoły masowej i uczniach szkoły specjalnej dla dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym i znacznym. W programie bierze też udział uczeń szkoły masowej, który ze względu na zaburzenia autystyczne objęty jest nauczaniem indywidualnym.

Problem akceptacji dzieci niepełnosprawnych istnieje od zawsze. Czynniki jakie je generują to zjawisko są wielorakie – poczynając od mechanizmów zachowań socjologicznych typowych dla dzieci, kończąc na warunkach i systemie, w jakich dzieci są wychowywane. Uznałyśmy, że szkoła – nauczyciele mają szansę korzystnie wpływać na poziom akceptacji osób niepełnosprawnych poprzez działania, które umożliwią poznanie dzieci niepełnosprawnych, uświadomienie o ich ograniczeniach, jak również o ich pozytywnych cechach. Ważnym elementem programu jest uświadamianie dzieciom, że wszyscy mają prawo do godnego życia i szacunku bez względu na swoją odmienność. Niski poziom akceptacji wynika z niedostatecznej wiedzy, braku umiejętności porozumiewania się, obawy przed dziwnym wyglądem czy zachowaniem. Często kontakty utrudnia lęk i obawa przed niepełnosprawnością innych osób. Te bariery można niwelować poprzez działania integracyjne właśnie dzieci najmłodszych, aby nie zdążyły one wytworzyć stereotypu myślenia o osobach niepełnosprawnych, często przenoszonego od rodziców czy starszych kolegów. Chcemy nauczyć dzieci szacunku do siebie oraz uświadomić im jak bardzo dzieci niepełnosprawne potrzebują kontaktów z rówieśnikami. Chcemy pokazać, że nawet samo pozwolenie na bierne uczestnictwo w zabawie jest tym czego oczekują od nas osoby upośledzone. Działania integracyjne służą wszechstronnemu rozwojowi uczniów obydwu grup. Dostarczają nowych doświadczeń społecznych, przełamują bariery, uczą tolerancji, wrażliwości. Są ważnym elementem modyfikowania negatywnych zachowań społecznych.

Okres wczesnoszkolny jest ważnym etapem nabywania umiejętności współpracy w grupie i interakcji. Uczestnictwo w zabawie jest wskaźnikiem przystosowania dzieci. Gdy dzieci nie umieją się bawić tak jak ich rówieśnicy, czują się odrzucone społecznie i psychicznie. W trakcie zabaw dzieci nabywają umiejętność ponoszenia porażek, jak również mają szansę odnosić sukcesy. Gry i zabawy sportowe rozwijają umiejętności współżycia w grupie, współpracy, pełnienia roli przywódcy, jak również przyczyniają się do rozwoju realistycznego „ja” i zanikania egocentryzmu.

Ze względu na powyższe argumenty postanowiłyśmy integrację prowadzić w formie gier i zabaw sportowych.

DIAGNOZA

Diagnoza negatywnych zachowań społecznych u dzieci została oparta na obserwacjach nauczycieli i rozmowach z uczniami. Większość dzieci miała kontakt z dziećmi niepełnosprawnymi, nawet bezpośredni, niektóre chciałyby uczęszczać do klasy integracyjnej, chętnie bawiłyby się z nimi i udzielały pomocy. Najczęściej te, które w przedszkolu uczęszczały do grupy integracyjnej (dowód na to, że wczesna integracja przynosi pożądane efekty). Inne w rozmowie wyznały, że niechętnie bawiłyby się z osobą niepełnosprawną, ponieważ nie wiedzą, w co się bawić, jak nawiązać kontakt; obawiają się dziwnych i nieprzewidzianych zachowań, niektóre stwierdziły, że mogą się nawet zarazić. Poważną barierę w kontaktach stanowi dla nich wygląd dzieci niepełnosprawnych.

Na podstawie doświadczeń własnych (nauczyciela dzieci niepełnosprawnych) oraz rozmów z rodzicami wiemy, jak bardzo dzieci upośledzone spragnione są kontaktów z rówieśnikami z podwórka. Rodzice obawiają się pozostawiać dzieci same na podwórku, gdyż ich rówieśnicy często narażają je na nieprzyjemne sytuacje, wyśmiewają się z nich, biją, wyganiają, odtrącają. Nie pozwalają nawet na bierne przebywanie obok nich. Popołudnia niepełnosprawne dzieci spędzają w domu, czują się samotne i dlatego nie lubią dni wolnych od szkoły. Mamy nadzieję, że poprzez działania integracyjne chociaż w części uda nam się rozwiązać problemy dzieci niepełnosprawnych, nie będą anonimowe w najbliższym sąsiedztwie. Praca nad podniesieniem poziomu akceptacji społecznej tej grupy jest ważnym elementem wychowywania.

W programie bierze udział uczeń autystyczny objęty nauczaniem indywidualnym w szkole masowej. Rodzice nie wyrażali dotychczas zgody na naukę chłopca w szkole specjalnej. Prezentują stereotyp myślenia, że dziecko wyniesie większe korzyści z nauczania w szkole masowej, pomimo występujących zaburzeń. Nie dostrzegają potrzeb społecznych dziecka nastawiając się bardziej na rozwój intelektualny. Przypuszczamy, że udział w zajęciach pomoże chłopcu w zaadoptowaniu się w nowej szkole i pozwoli rodzicom w podjęciu decyzji o zmianie szkoły i sposobu nauczania.

CELE

Cel nadrzędny:

1. Podnoszenie poziomu akceptacji społecznej dzieci niepełnosprawnych umysłowo

Cele edukacyjne:

1. Poznanie nowych form zabaw ruchowych;
2. Przyswajanie elementarnych zasad i wiadomości z poszczególnych dyscyplin sportowych
3. Podniesienie atrakcyjności zajęć motoryczno-zdrowotnych;

Cele wychowawcze:

1. Wdrażanie do współżycia z osobami niepełnosprawnymi poprzez współudział w zabawach ruchowych;
2. Zaspokajanie potrzeby kontaktów dzieci niepełnosprawnych z dziećmi zdrowymi;
3. Uczenie się prawidłowych postaw podczas zabaw (opiekuńczość, koleżeńskość, przestrzeganie zasad fair-play );
4. Uświadamianie dzieciom problemów osób niepełnosprawnych;

Cele rewalidacyjne:

1. Nauka współpracy w grupie;
2. Nauka zachowań akceptowanych społecznie;
3. Nauka nawiązywania kontaktów społecznych;
4. Motywowanie do aktywności ruchowej

TREŚCI PROGRAMU
(szczegóły w scenariuszach spotkań)

L.p. Temat spotkania Treści szczegółowe
I Poznajmy się Nauka gry “Kręgiel w kole”
II Turniej drużyn w “wybijance” Nauka gry “Wybijanka”
III Konkursy sprawnościowe z elementami koszykówki. Doskonalenie kozłowania, rzuty do kosza.
IV Zabawy skoczne - skok z miejsca obunóż - skok jednonóż, skoki naprzemienne
V Konkursy sprawnościowe z elementami piłki nożnej. - strzały na bramkę - prowadzenie piłki nogą
VI Tor przeszkód z elementami gimnastyki sportowej. - przewrót w przód, w tył, przeskok przewrotny przez ławeczkę


PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

Realizacja programu „Sportowe Spotkania Integracyjne.” wymaga doboru metod i form odpowiednich do możliwości intelektualnych i fizycznych dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych

A. Warunki organizacyjne Zajęcia prowadzone będą naprzemiennie w salkach gimnastycznych obu szkół co 4-5 tygodni. Zajęcia prowadzi troje nauczycieli (wychowawca klasy I c, nauczyciel indywidualnych zajęć rewalidacyjnych i nauczyciel wychowania fizycznego w szkole specjalnej) zgodnie z wcześniej przygotowanymi scenariuszami.

B. Realizacja celów Proponujemy, aby pierwsze spotkania w szkołach zaczynać od poznania obiektów. Każde spotkanie zaczynamy zabawą integracyjną w celu bliższego poznania dzieci i przełamania barier. Podział na drużyny przebiega w etapach: podział losowy, wybór przez kapitana, spontaniczny podział. Ten ostatni jest wskaźnikiem poziomu akceptacji społecznej i integracji. Na każdym spotkaniu uczniowie realizują cele wychowawcze poprzez zadania ruchowe , uczą się elementarnych zasad gier i zabaw sportowych, rywalizują w grupach mieszanych. Chęć odnoszenia sukcesów wyzwala w dzieciach motywację do doskonalenia umiejętności wyniesionych z zajęć. Tematy zajęć wychowania fizycznego w poszczególnych klasach są skorelowane z tematem spotkań integracyjnych. Spotkania trwają ok. 45 minut

C. Proponowane metody i formy pracy

Metody
· gry i zabawy sportowe
· pokaz
· pogadanka wstępna
· pogadanka kontrolna

Formy
· praca w grupie
· lekcja w-f

D. Opis oczekiwanych efektów

Oczekujemy, że po realizacji programu dzieci ze szkoły masowej rozwiną w sobie wrażliwość na problemy osób niepełnosprawnych, nie będą prezentować negatywnych postaw wobec nich. Nauczą się większej tolerancji i szacunku, nauczą się obcowania z osobami innymi od nich. Odkryją możliwości dzieci niepełnosprawnych i poznają ich dobre strony.

Dzieci niepełnosprawne umysłowo będą miały szansę czuć się bardziej akceptowanymi w najbliższym otoczeniu, podniosą samoocenę poprzez stwarzanie im sytuacji, gdzie mogą odnieść sukces. Zajęcia te pomogą nauczycielowi w trudnym procesie motywowania dzieci do ukierunkowanego wysiłku fizycznego i aktywności ruchowej. Obydwie grupy uczniów uczą się kontrolowania własnych emocji w trakcie rywalizacji oraz współpracy grupowej.

Wdrażając do zajęć wspomnianego ucznia objętego nauczaniem indywidualnym, mamy zamiar dostarczyć mu jak najwięcej nowych doświadczeń i sytuacji społecznych co niewątpliwie korzystnie wpłynie na jego dalszy rozwój.

EWALUACJA

Oparta będzie na zapisach obserwacji prowadzonych przez nauczyciela po każdym spotkaniu i pogadance, ze szczególnym uwzględnieniem: zachowań dzieci w trakcie zajęć, przed i po spotkaniu; uwag i opinii dzieci oraz ich opiekunów; własnych wniosków do dalszej pracy.

Opracowały: Małgorzata Wach i Renata Wach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie