Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ziemia planetą życia

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1401 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W dniu 16 marca 2002 roku odbył się szkolny konkurs przyrodniczy, w którym wzięło udział 36 uczniów z klas piątych. Przystępujący do konkursu musieli wykazać się umiejętnościami logicznego rozumowania, korzystania z informacji. Głównym celem konkursu było wskazanie na integrację wiedzy matematycznej i przyrodniczej oraz jak zjawiska występujące w przyrodzie da się opisać w sposób matematyczny.
Udział uczniów w konkursie mobilizuje do samodzielnych obserwacji przyrodniczych oraz poszerzania wiedzy na tematy przyrodnicze oraz zwracają uwagę na problemy ochrony przyrody w Polsce.

Prace uczniów po etapie szkolnym sprawdziła i oceniła według schematu oceniania organizatorka tego konkursu mgr Alicja Kaczan .
Test konkursowy zawierał:
- 11 zadań zamkniętych,
- 12 zadań otwartych.


Celem konkursu było:

· sprawdzenie i poszerzenie wiedzy przyrodniczej,
· zachęcenie uczniów do pogłębiania wiadomości tematyką przyrodniczą,
· rozbudzenie potrzeby kontaktu z przyrodą,
· rozwijanie umiejętności interpretowania zjawisk przyrodniczych,
· rozwijanie umiejętności prowadzenia obserwacji i pomiarów,
· rozwijanie aktywności poznawczej i dociekliwości,
· rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska naturalnego człowieka.


KONKURS sprawdzający wiadomości i umiejętności
z przyrody dla klas piątych


Ziemia planetą życia.




1. W jakim kierunku obraca się Ziemia?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


2. W ciągu doby Ziemia wykonuje jeden pełny obrót wokół własnej
osi. O jaki kąt obróci się w ciągu jednej godziny?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..

3. Polska graniczy z Białorusią:
a) na wschodzie, c) na północy, ,
b) na zachodzie, d) na południu,

4. Połącz nazwę parku z charakterystycznym obiektem chronionym;
a) Wigierski Park Narodowy a 1. wydmy ruchome
b) Ojcowski Park Narodowy b 2. żubr
c) Słowiński Park Narodowy c 3. Maczuga Herkulesa
d) Białowieski Park Narodowy d 4. Jezioro Hańcza

5. Jaka siła przyrody kształtuje krajobraz pustyni?
a) woda, c) zmiany temperatury,
b) wiatr, d) lodowiec.

6. Wymień 2 pasma górskie w Polsce z ich najwyższymi szczytami.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

7. Największym jeziorem w Polsce jest . . . . . . . . . . . . . . . .
Najgłębszym jeziorem w Polsce jest . . . . . . . . . . . . . . . .

8. Spadanie kropli deszczu to oddziaływanie:
a) elektrostatyczne, c) magnetyczne,
b) grawitacyjne, d) sprężyste.

9. Jak nazywamy zamianę pary wodnej w ciecz?
a) parowanie, c) krzepnięcie,
b) topnienie, d) skraplanie.


10. Kaszuby to obszar pojezierny. Co ukształtowało jego krajobraz?
a) ruchy górotwórcze, b) trzęsienia ziemi.
c) lądolód skandynawski, d) wybuchy wulkanów.

11. Zaznacz cechy krajobrazu pojezierzy:
a) równiny, c) gołoborza,
b) pagórki, jeziora, lasy, d) wysokie góry.


12. Połącz w pary miary i przyrządy pomiarowe:
termometr mm
deszczomierz m/sek
wiatromierz hPa
barometr * C

13. Obecnie największy udział w zatruwaniu ołowiem nas i środowiska mają:
a) farby i lakiery,
b) silniki spalinowe,
c) ptaki nadziane śrutem myśliwskim,
d) rury wodociągowe.

14. Oblicz, która godzina czasu miejscowego jest w Madrycie (3*W),
jeżeli Słońce góruje w Warszawie (21*E).
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..

14. Lato na półkuli północnej jest wtedy, gdy promienie słoneczne
padają prostopadle na:
a) Zwrotnik Koziorożca, c) Zwrotnik Raka,
b) Równik, d) Koło Podbiegunowe

15. Podaj, w której strefie oświetleniowej Ziemi dzień i noc trwają po
12 godzin(h):
a) strefa umiarkowana, c) strefa podbiegunowa,
b) strefa międzyzwrotnikowa, d) strefa podzwrotnikowa.

16. Wymień kontynenty( od największego do najmniejszego)-podaj
każdego z nich powierzchnię.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

17. Dnia 21.03. i 23.09. promienie słoneczne padalą pod kąt prostym
na . . . . . . . . . . Obie półkule są . . . . . . . . . . oświetlone.
21.03. na półkuli północnej rozpoczyna się . . . . . . . . . .., a na
południowj . . . . . . . . . . . . . 22.12. Ziemia jest zwrócona ku
Słońcu bardziej półkulą . . . . . . . . . . . . . Wtedy na półkuli
południowej mamy początek . . . . . . . . . . . , a na północnej
początek . . . . . . . . . . . . . 22.06. Ziemia obrócona jest ku
Słońcu bardziej półkulą . . . . . . . . . . . . .. . Na półkuli półno-
cnej rozpoczyna się więc . . . . . . . . . . . .., a na południowej.
. . . . . . . . . . . . . .

18. Do każdego kontynentu napisz największe jezioro, jakie znajduje
się na jego terytorium.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..

20. Oblicz gęstość złota, jeżeli masz podane:
a) masa złota – 9,65 kg,
b) objętość złota – 0,5 m
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .



21. Na podstawie fragmentów siatki kartograficznej podaj współrzędne
geograficzne punktów: 1 , 2 , 3,




110° 100° 105° 110° 0° 10-°
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  *1
 
 
 
 
 
  *2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  *3
 




21. Zewnętrzna, skalna warstwa Ziemi, sięgająca do głębokości 80 – 180 km, której górną częścią jest skorupa ziemska, to:
a). atmosfera,
b). hydrosfera,
c). litosfera,
d). biosfera.


22. Urodzajność gleby określamy:
a). zdolność do zaopatrywania roślin w składniki pokarmowe, wodę i powietrze glebowe,
b). grubość warstwy próchnicznej,
c). zdolność produkcyjną gleby.

23. Żyzność gleby określana jest jako:
a). zdolność produkcyjna gleby,
b). zdolność do zaopatrywania roślin w składniki pokarmowe, wodę i powietrze glebowe,
C). proces tworzenia warstwy próchnicznej.









Opracowała:

mgr Alicja Kaczan

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie