Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przedstawienie ekologiczne z okazji Dnia Ziemi



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Z okazji Dnia Ziemi w 2006 roku w Szkole Podstawowej we Władysławowie przygotowano projekt ekologiczny "Z ekologią na Ty". Jednym z jego elementów było przedstawienie ekologiczne przygotowane przez uczniów klas V. Ziemia, Woda, Atmosfera, Król Zwierząt i Flora postanowili dać ludziom nauczkę za nieszanowanie i zanieczyszczanie środowiska. Jak to się zakończyło ...?

Autorem scenariusza jest Małgorzata Hanczewska,
nauczyciel przyrody w Szkole Podstawowej we Władysławowie.

Akt I
Za sceną słychać głos, kaszlenie.
Atmosfera: Znowu się zaczyna! Czy ci ludzie nie mają litości nad nami i sobą?
/Kaszląc wychodzi na scenę, próbuje chustą rozwiać dym/ Każdego dnia wypuszczają tak dużo dymów i pyłu, że można się udusić! Jak oni w ogóle wytrzymują w tych wielkich miastach?
Wchodzi Woda podczas kiedy mówi jeszcze Atmosfera.
Woda: Słyszę te narzekania Atmosfero od ponad 2 stuleci! A sytuacja zmienia się nie na lepsze a tylko na gorsze. Ja Woda też mam swoje powody by narzekać. Niewiele jest czystych wód, które pije się z przyjemnością! Ach! Kiedyś to były czasy...? /Siada przy stole. Wchodzi w tym momencie Ziemia./
Ziemia: Witajcie siostry: Atmosfero i Wodo!
Król Zwierząt: Dzień dobry! Widzę, że nie jestem ostatni. Chyba ważne sprawy będą dziś omawiane?! Mijałem po drodze Matkę Florę. Zapewne zjawi się za chwilkę. O już jest!
Matka Flora: Witam Was! O mały włos bym się spóźniła! Odpowiedziałam na wezwanie najszybciej jak mogłam. O co właściwie chodzi!
Ziemia: Chodzi o to, że zachowanie ludzi budzi dla nas coraz większe zagrożenie! Rozwój tej, jak oni to nazywają Cywilizacji zatruwa nam życie! Mało tego! Oni wcale nie widzą lub nie chcą zobaczyć zniszczeń jakie niesie ze sobą transport, przemysł wydobywczy i inne dziedziny ich życia. Chcę abyśmy się dziś zastanowili jak dać im małą nauczkę. Co wy na to?
Woda: Pomysł dobry i podoba mi się ale chętnie wysłucham innych głosów.
Król Zwierząt: A ja mam pomysł! Zbliżcie się to wam powiem!
Po chwili narady, której towarzyszyły śmiech, westchnienia, Atmosfera obwieszcza.
Atmosfera: Dobrze, zatem Król Zwierząt postara się o przedstawicieli ludzi a każdy z nas wykona to o czym radziliśmy. No to do pracy! /Zacierają ręce i wychodzą za scenę/ piosenka
Akt II
Za sceną słychać głosy ludzi: puść mnie! Aj, boli! Po czym Król Zwierząt wprowadza na scenę dwoje uczniów.
Ziemia: Kto ty jesteś?
Wandal 1: Wandal mały.
Ziemia: Jaki znak twój?
Wandal 1: Kij złamany.
Król Zwierząt: Gdzie wyjeżdżasz?
Wandal 2: Nad jezioro.
Król zwierząt: Co tam robisz?
Wandal 2: Niszczę sporo.
Atmosfera: I co jeszcze?
Wandal 1: Niszczę zieleń.
Atmosfera: Co potrafisz?
Wandal 1: Bardzo wiele.
Woda: A na przykład?
Wandal 1: Krzyczę, śmiecę.
Woda: Co myć lubisz?
Wandal 1: Auto w rzece.
Flora: A kolega?
Wandal 2: Także drze się.
Flora: Co zaprószasz?
Wandal 2: Ogień w lesie.
Flora: A co zrywasz?
Wandal 2: Kwiaty – listki.
Ziemia: Komu szkodzisz?
Wandal 1: Sobie, wszystkim!
Ziemia: Czym w pień ciskasz?
Wandal 1: Ostrą blaszką.
Ziemia: Z jaką miną?
Wandal 2: Bardzo dziarską.
Król Zwierząt: Twoje hobby?
Wandal 2: Tranzystorek.
Król Zwierząt: A co wbijasz?
Wandal 1: Kozik w korę.
Woda: Kto twym wrogiem?
Wandal 1: Grzyb pod lasem.
Woda: Gdzie masz rozum?
Wandal 1: Tego nie wiem!
Ziemia: Wobec tak wielu wykroczeń skazujemy was na 1 dzień aresztu. Proszę o to wasza cela!
Atmosfera: Zapraszam, zapraszam! Ale zanim rozgościcie się oddajcie wszystkie przedmioty, które posiadacie.
/Chłopcy wyjmują z kieszeni: procę, scyzoryk, oddają radio, plecaki. Wchodzą do klatki, którą Ziemia zamyka na kłódkę. Pozostali aktorzy schodzą ze sceny.
Akt III
Wandal 1: Jeden dzień wytrzymam! A ty?
Wandal 2: Ja też. Tylko wiesz ta cisza mnie trochę niepokoi. Radia bym posłuchał. Tak trochę głośniej jak zwykle.
Wchodzi po chwili Król Zwierząt, który włącza radio ale dość głośno. Chłopcy zatykają sobie uszy i krzyczą do niego.
Wandal 1: Ciszej! Ciszej trochę. Bębenki w uszach mi popękają o tego hałasu.
Król Zwierząt: Zapomnieliście już jak niedawno zabawialiście się głośną muzyką w lesie? Przecież tam mieszkają zwierzęta, które chcą mieć ciszę w domu. Mówić nie mogą i jak miały was przekonać abyście przestali hałasować. Poza tym zwierzęta odbierają inaczej dźwięki, to co dla was jest szeptem dla nich jest głośne.
Wandal 1: Dobrze, nie będziemy już hałasować w lesie, parku. Obiecujemy. /Król wychodzi/
Wandal 2: Głodny jestem! Pić mi się chce!
/Pojawia się Flora, która na tacy niesie dwa kawałki chleba i Woda, która trzyma dwie szklanki brudnej wody./
Woda: Prosimy się częstować. /próbują chleba, wykręcają buzie/
Wandal 1: Ale ten chleb jest nie dobry i twardy!
Wandal 2: A tę wodę mam pić? Przecież jest brudna!
Ziemia: Ten smak chleba zawdzięczacie wielu chemicznym dodatkom, które sprawiają, że zachowuje on świeżość bardzo krótko. Nawozów i środków ochrony roślin też nie pożałowano przy uprawie zboża przeznaczonego na mąkę. Zresztą – co też ludzie nie wymyślą – genetycznie modyfikowane rośliny wyrastają szybko, są większych niż normalnie rozmiarów.
Woda: A ja skąd mam wziąć czystej wody? Sam mówiłeś, że tato auto w rzece mył i woda się zabrudziła!
/Nagle w pomieszczeniu pojawia się dym, dużo dymu. Chłopcy kaszlą i krzyczą/
Wandale: Ratunku! Tu nie można oddychać! Dajcie nam czystego powietrza!
Atmosfera: Ja niestety muszę to znosić każdego dnia!
Wandal 1: Proszę wypuście nas. Błagamy o litość! Przyrzekamy, że poprawimy nasze zachowanie wobec środowiska!
/Przed chłopcami stają: Ziemia, Woda, Flora, Atmosfera i Król Zwierząt/
Ziemia: Dobrze! Będziecie mogli wrócić do waszego świata ale zanim to się stanie musicie wykonać dodatkowe zadanie! Zastanowicie się sami lub uzyskacie informacje od innych na temat ochrony środowiska i tego co można zrobić aby przyroda i ludzie żyli w zgodzie. A jak już będziecie to wszystko wiedzieć wrócicie tu po wasze przedmioty.
Wandale: Dobrze zgadzamy się na wszystko.
/Chłopcy zostają wypuszczeni z klatki i pozostają sami/
Akt IV
Wandal 1: To mamy problem.
Wandal 2: Myślę, że nie! Wszystkie informacje, które uzyskamy od ludzi zapiszemy sobie, żebyśmy niczego nie zapomnieli. Zapytamy ich o to jak możemy każdego dnia chronić wodę, powietrze, ziemię, rośliny i zwierzęta.
Wandal 1: Patrz jakieś dzieci są tu niedaleko. Może ich zapytamy?
Wandal 2: Cześć! Czy znacie jakiś sposób na ochronę np. wody albo powietrza?
Dziecko 1: Chronić wodę i inne składniki przyrody powinniśmy każdego dnia ponieważ z nich korzystamy i chcielibyśmy to czynić jak najdłużej. Jeśli chodzi o wodę słodką, której na Ziemi jest zaledwie 3% to sposoby są takie: 1 – oszczędnie z niej korzystać np. kąpiąc się pod prysznicem, 2 – budować oczyszczalnie ścieków. W mojej miejscowości taka istnieje. 3 – nie zanieczyszczać wód zbiorników takich jak rzeki, jeziora, stawy przez mycie na ich brzegach aut. 4 – sprawdzać czy szczelna jest instalacja wodna w domu.
Wandal 2: Dziękujemy! A czy ktoś wypowiedziałby się na temat powietrza?
Dziecko 2: W powietrzu najważniejszym dla istot żywych jest tlen. Jest go zaledwie 21%. Powietrze możemy ustrzec przed niepotrzebnymi zanieczyszczeniami np. poruszając się rowerem lub pieszo. Samochody wydzielają spaliny i niebezpieczny ołów, który może dostać się do organizmu człowieka i być przyczyną chorób a nawet śmierci. Na kominach fabryk powinny być filtry, które zatrzymują pyły i gazy. Torebki foliowe, plastikowe butelki powinniśmy wyrzucać do przeznaczonych do tego pojemników a nie spalać w piecach. Nie wiem czy wiesz ale do spalenia 4 torebek z plastiku potrzeba takiej ilości tlenu, jaka wystarczyłaby dla 1 człowieka na cały dzień.
Wandal 1: Muszę przyznać, że wasza wiedza na temat ochrony przyrody jest duża. Chciałbym Was zapytać jeszcze jak wy w waszej szkole dbacie o środowisko?
Dziecko 3: Miejsce, w którym przebywamy, jego czystość świadczy o nas dlatego nie śmiecimy. Wrzucamy papierki do kosza, a plastikowe butelki, puszki aluminiowe wrzucamy do specjalnie przygotowanych pojemników. Czyli segregujemy śmieci. Każdego roku we wrześniu bierzemy udział w akcji Sprzątanie Świata. Dbamy o trawniki i nie hałasujemy, bo to też rodzaj zanieczyszczenia.
Dziecko 4: A gdy jesteśmy na wycieczce w lesie to nie krzyczymy, nie rozpalamy w lesie ognisk, na terenach chronionych poruszamy się po wytyczonych trasach. Nie płoszymy zwierząt!
Wandal 1: Zadanie wykonane! Wracamy!
/W tej chwili obok pojawiają się Atmosfera, Woda, Flora, Ziemia i Król Zwierząt./
Akt V
Flora: Mam nadzieję, że wiadomości, które uzyskaliście od waszych kolegów pozostaną na zawsze już w waszych głowach.
Ziemia: Nie wystarczy tylko wiedzieć ale to co się wie należy wprowadzać w czyn. Jeśliby ludzie nie wyrzucali śmieci byle gdzie akcja Sprzątanie świata byłaby niepotrzebna.
Król Zwierząt: Oto wasze przedmioty: radio, proca.
Wandal 1: Myślę, że z procy już nie będziemy korzystać a radia posłuchamy z przyjemnością dla siebie i innych.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie