Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zajęcie profilaktyczne w klasie Id

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1614 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dziecko rozpoczynające naukę w klasie pierwszej zaczyna trudny i ważny etap kariery szkolnej. Musi sprostać nowym obowiązkom i odnaleźć swoje miejsce w grupie rówieśniczej. Poprzez zabawę, śpiew, rysunek dziecko może zaprezentować siebie, swoje przeżycia, emocje, nauczyć się radzenia w sytuacjach konfliktowych. Opracowane scenariusze mają pomóc w adaptacji siedmiolatka w zespole klasowym.
opracowała: Krystyna Kolowca
ZAJĘCIA PROFILAKTYCZNE W KLASIE Id
REALIZOWANE W OPARCIU O PROGRAM
Spójrz inaczej autorstwa A. Kołodziejczyka i E. Czemierowskiej

TEMAT - TO MY
CZAS TRWANIA - 90 minut
CELE:
- zapoznanie z wychowawcą klasy - poznanie się uczniów w klasie - autoprezentacja uczniów (rysunkowa i słowna)
MATERIAŁY;
Blok rysunkowy, kredki, flamastry, kaseta magnetofonowa, magnetofon.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Zabawa na powitanie. Recytacja wierszyka w kręgu. Wszyscy kręgu tu stoimy, każdy czyjąś rękę trzyma. I dzień dobry już mówimy, tak nauka się zaczyna.
2. Odczytywanie imion z kwiatka.
Nauczyciel rozdaje papierowe kwiatki na których w środku napisane jest imię dziecka. Wyczytana osoba wstaje i prezentuje się kolegom wykonując gest. Potem nauczyciel wypowiada imiona, a dzieci odtwarzają zapamiętane gesty.
3. Wspólne śpiewanie piosenki „ Idę do szkoły”. Wspólny taniec przy piosence w kole.
słowa: Stanisław Karaszewski
muzyka: Ewa Witkowska
Idę do szkoły, a ze mną przyjaciele. Śpiewam wesoło, bo przygód czeka wiele.

Kim ja jestem wie każdy z nas, do pierwszej klasy idę pierwszy raz. Kim ja jestem wie każdy z nas, do pierwszej klasy idę pierwszy raz.
Niosę tornister, w nim książki i zeszyty, W nowym piórniku mama kredki, długopisy. Kim ja jestem wie każdy z nas, do pierwszej klasy idę pierwszy raz.
4. Zabawa zapoznawcza „Niech wstanie ten, kto …”
Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel wypowiada zdanie, wstają uczniowie, którzy identyfikują się z jego treścią.
- Niech wstanie ten, kto lubi lody. - Niech wstanie ten, kto ma w domu kota. - Niech wstanie ten kto ma siostrę (brata) - Niech wstanie ten kto ma w domu papugę. - Niech wstanie ten, kto lubi biegać. - Niech wstanie ten, kto lubi rysować. - Niech wstanie ten, kto bawi się klockami. - Niech wstanie ten, kto jeździ na rowerze.
5.Tworzenie klasowego bukietu.
Wykorzystujemy rozdane papierowe kwiatki. Każde dziecko rysuje co najbardziej lubi robić. Dzieci przypinają kwiatki do papierowego wazonu który wisi na tablicy. Dzieci opowiadają o tym co narysowały. Powstaje bukiet którego wynika jakie imiona mają dzieci i jakie są ich zainteresowania. Bukiet zamieszczamy w kąciku klasy jako dekorację.
6.Swobodne wypowiedzi dzieci na temat pierwszego dnia w szkole i przeżyć z tym związanych: czego się obawiały, co im spodobało.
Ważne: Nauczyciel podkreśla ,że wszystkie dzieci tworzą klasę. Muszą starać się postępować i zachowywać, aby wszystkim codziennie miło było wracać do szkoły.

7. Utrwalenie imion kolegów w klasie.

Nauczyciel pokazuje wielką literę. Dzieci których imiona zaczynają się tą literą wstają. Koledzy odgadują jak brzmi imię dziecka, które wstało i mówią co lubi robić.
8. Zabawa ruchowa.
Dzieci chodzą po sali w rytm muzyki, podają sobie rękę i przedstawiają się z imienia i nazwiska.
7. Rysowanie kwiatków.
Każdy rysuje na tablicy tyle kwiatków, ile imion udało mu się zapamiętać.
9. Podsumowanie zajęć.
Rozmowa z uczniami o tym, co można zrobić, aby w klasie każdy czuł się dobrze.
- Zwracamy się grzecznie do siebie - Nie używamy brzydkich słów - Pomagamy kolegom -Zgodnie się bawimy - Nie bijemy, nie przezywamy , nie skarżymy - Używamy trzech czarodziejskich słów
10. Zabawa na pożegnanie
Wszyscy w kręgu tu stoimy, i za ręce się trzymamy. Do widzenia już mówimy, tak ze sobą się zegnamy.


TEMAT – TO JA
CZAS TRWANIA - 45 minut
CELE:
- zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice dzieci - poznanie się uczniów w klasie - autoprezentacja uczniów (rysunkowa i słowna)
MATERIAŁY;
Blok rysunkowy, kredki, flamastry, , magnetofon, włóczka ,tabliczki z imionami
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Nauka wierszyka „Idą pierwszaki”( z inscenizacją ruchową).
Idą pierwszaki, dawne maluchy, jeden w drugiego to same zuchy. Buzie umyte i ręce czyste, każdy na plecach dźwiga tornister. Z bijącym sercem stoją przed szkołą . Jak im tu będzie? Chyba wesoło!
2. Przypomnienie swoich imion.
Nauczyciel wręcza pierwszemu dziecku kłębek włóczki. Dziecko trzymając nitkę przedstawia się imieniem, a kłębek podaje dalej. Jeżeli wszystkie dzieci podadzą imiona kładą włóczkę na podłodze przed sobą.
3 Wybieranie kartoników z imionami.
Nauczyciel rozkłada na podłodze kartoniki z imionami wszystkich dzieci w klasie. Dzieci podchodzą kolejno i wybierają kartonik ze swoim imieniem.
4. Nawlekanie na nitkę z igłą kartoników z imionami.
Jeżeli wszystkie dzieci wybiorą swoje kartoniki z imionami nauczyciel proponuje nawlec je na nitkę i zawiesić w kąciku klasowym.
5. Rozmowa w kręgu.
Dzieci opowiadają o swoim wyglądzie: kolor oczu, włosów, wzrost. Zwracają uwagę, że różnią się między sobą wyglądem fizycznym.
6. Rysowanie własnych portretów.
Nauczyciel rozdaje kartki i poleca, ab uczniowie narysowali swoje portrety ze zwróceniem uwagi na swoje charakterystyczne cechy zewnętrzne.
7. Zabawa integracyjna „ Czyj to portret”.
Nauczyciel pokazuje losowo wybrany portret i prosi dzieci o wskazanie autora. Wskazane dziecko wstaje, przedstawia się imieniem i nazwiskiem, mówi o sobie kilka słów o sobie.
Ważne: Nauczyciel zwraca uwagę, że ludzie różnią się między sobą wyglądem fizycznym i cechami charakteru. Cechy fizyczne są widoczne, a charakter człowieka- to jego zachowanie, myśli, uczucia. Nie wolno wyśmiewać się z innych dzieci, tylko dlatego, że wyglądają inaczej.
Portrety zawieszamy w klasowej galerii rysunków.
8. Odczytywanie imion.
Odczytywanie imion z tabliczek przyczepionych na tablicy. Wyczytane dzieci wstają i prezentują się pozostałym.
9. Podsumowanie zajęć.
Uczniowie siedzą w kręgu i kończą zdanie podając sobie wkoło misia:
Na zajęciach najbardziej podobało mi się …
10. Zabawa na pożegnanie.
„Iskierka”. Uczniowie siedzą w kręgu, i przekazują sobie delikatny uścisk dłoni po obwodzie koła. Zaczyna nauczyciel „Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niechaj powróci do mych rąk”.


TEMAT: JESTEŚMY KLASĄ (zajęcia pierwsze)
CZAS TRWANIA - 45 minut
CELE:
- uświadomienie, że klasa szkolna to miejsce spotkań różnych ludzi - poznanie się uczniów w klasie - autoprezentacja uczniów (rysunkowa i słowna) - budowanie pozytywnych więzi między dziećmi
MATERIAŁY;
Blok rysunkowy, kredki, flamastry, , magnetofon, arkusze papieru.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Zabawa w kręgu na powitanie „Moje prawe miejsce jest puste”.
Zabawę zaczyna nauczyciel. (Po jego prawej stronie jest puste miejsce). Moje prawe miejsce jest puste, zapraszam na nie kogoś kto ma ciemne włosy. Miejsce zajmuje dziecko które jako pierwsze zareagowało na słowa prowadzącego. Następnie zabawę kontynuują dzieci.
2. Odnajdywanie w labiryncie drogi.
Dzieci otrzymują karty z labiryntem, należy odnaleźć drogę do kolegi.
3. Rozmowa w kręgu:
- Co to znaczy być klasą? - Kto tworzy klasę? - Jakie są przyjemne chwile w klasie? - Jakie wydarzenia mają miejsce w klasie?
4. Podział na grupy, wybór liderów odpowiedzialnych za porządek i podział prac w grupie.
5. Ilustracja szkolnego dnia.
Dzieci w grupach, na dużych arkuszach papieru malują farbami ulubione zajęcia szkolne. W grupie powstaje jeden duży rysunek zbiorowy.
6. Prezentacja prac.
Uczniowie z poszczególnych grup opowiadają o swoich rysunkach, dzielą się wrażeniami ze swojej pracy.
Ważne: W rozmowie należy zwrócić uwagę, czy dzieci pracowały wspólnie, czy tworzyły prace osobno. Czy był lider, który rozdzielał prace? Czy dzieci rozmawiały ze sobą jak będzie wyglądała ich praca?
7. Śpiewanie piosenki „Nasza klasa”
Nasza klasa, pierwsza klasa, klasa roześmiana . Jasnym oknem ,dużym oknem wita nas od rana.
REF: A w tej klasie naszej klasie, Dwie Dorotki Jas z Adasiem, No i pani taka sama, jak ciocia czy mama.
Nasza klasa, pierwsza klasa śpiewa bardzo ładnie. A kto lepiej, kto weselej tego nikt nie zgadnie.
REF: Bo śpiewają w naszej klasie Dwie Dorotki Jas z Adasiem, No i pani taka sama, jak ciocia czy mama.
8. Rozmowa na temat wyglądu sali lekcyjnej. Co można zrobić, aby ją upiększyć?
- Wykonać piękne dekoracje, rysunki. - Przynieść rośliny doniczkowe. - Dbać o ławki szkolne, nie niszczyć ich.
9. Podsumowanie zajęć.
Rozmowa z uczniami o tym, co można zrobić, aby w klasie każdy czuł się dobrze.
- Zwracamy się grzecznie do siebie. - Nie używamy brzydkich słów. - Pomagamy kolegom. - Zgodnie się bawimy. - Nie bijemy, nie przezywamy , nie skarżymy. - Używamy trzech czarodziejskich słów.
10. Pożegnanie w kręgu. Każde dziecko ma piłeczkę, kończy zdanie i podaje piłeczkę dalej.
W szkole lubię …………….… W szkole nie lubię ……………


TEMAT: JESTEŚMY KLASĄ (zajęcia drugie)
CZAS TRWANIA - 45 minut
CELE:
- uświadomienie, że klasa szkolna to wspólnota różnych ludzi - wspólne ustalenie zasad postępowania w klasie - budowanie pozytywnych więzi pomiędzy dziećmi
MATERIAŁY;
Blok rysunkowy, kredki, flamastry, magnetofon, piłka, ilustracje.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Zabawa na powitanie.
Nauczyciel układa serduszka z samoprzylepnego papieru. Na każdym napisane jest imię dziecka. Dzieci losują serduszka odczytują imię kolegi i zwracając się do niego mówią coś miłego przyklejając serduszko do ubrania.
2. Odczytanie tematu spotkania. Zbieramy rozrzucone literki i odczytujemy zdanie.
NASZA KLASA
3. Improwizacja ruchowa do piosenki „Nasza klasa”.
4. Swobodne wypowiedzi na podstawi ilustracji przedstawiających różne sytuacje szkolne.
- Dzieci biegają na przerwie. - Chłopcy biją się ze sobą. - Dziewczynka pożycza koleżance ołówek. - Chłopiec zabrał koledze gumkę i ucieka śmiejąc się. - Dzieci w klasie w skupieniu pracują na lekcji. - Dziewczynki rozmawiają w czasie zajęć.
Ważne: Zwrócenie uwagi na pozytywne zachowania dzieci i wzajemne przyjazne relacje pomiędzy nimi.

5. Utrwalenie znajomości imion dzieci. Zabawa z piłką.
Wybrane dziecko rzuca piłkę i mówi „Zosia rzuca do Jasia”. Jaś łapie piłkę, odrzuca do innego dziecka mówiąc „Jaś rzuca do Tomka” itd.
6.Rozmowa z uczniami o tym, co można zrobić, aby w klasie każdy czuł się dobrze.
- W szkole trzeba uważać i słuchać nauczycielki. - Nie wolno bić innych dzieci. - Nie wolno przezywać i wyśmiewać się z innych. - Trzeba pożyczyć koledze przybory szkolne.
7. Burza mózgów - ustalenie reguł postępowania i zachowania w klasie.
Uczniowie podają różne propozycje zapisu, które mogą znaleźć się w umowie klasowej. Nauczyciel zapisuje na tablicy. Potem wspólnie ustala z dziećmi, które punkty zostawić.
- Uważamy na lekcji. - Mówimy po podniesieniu ręki. - Pomagamy kolegom. -Zgodnie się bawimy. - Zwracamy się grzecznie do siebie. - Nie używamy brzydkich słów. - Używamy trzech czarodziejskich słów.
8. Odczytanie umowy klasy Id. (Umowa jest wcześniej przygotowana przez nauczyciela).
1) Bawię się zgodnie i bezpiecznie z kolegami. 2) Odrabiam lekcje w domu. 3) Uważam na zajęciach. 4) Nie rozmawiam. 5) Mam wszystkie potrzebne przybory. 6) Próbuję być samodzielny. 7) Uśmiecham się. 8) Używam słów: proszę, przepraszam, dziękuję. 9) Pani słucha, co mówią dzieci, a dzieci słuchają co mówi Pani.
Ważne: Podkreślenie, że wszyscy: nauczyciel i uczniowie muszą starać się przestrzegać zapisu umowy.

9. Pieczętowanie umowy kciukiem.
Nauczyciel przygotowuje farbę, a dzieci kolejno podchodzą i pieczętują umowę odciśnięciem kciuka.
10. Zawieszenie umowy w kąciku klasowym przez dyżurnych..
11. Zabawa pożegnalna „Ludzie do ludzi”.
Dzieci ustawione są w parach. Nauczyciel wydaje polecenia które dzieci wykonują: nos do nosa, łokieć do łokcia, głowa do głowy. Na komendę „ludzie do ludzi” zmieniają pary.


TEMAT: MOJA RODZINA
CZAS TRWANIA - 90 minut
CELE:
- kształtowanie pojęcia „rodzina” - uświadomienie przez dzieci, ze są członkami rodziny - dostrzeganie, że każdy w rodzinie ma prawa i obowiązki
MATERIAŁY;
Blok rysunkowy, kredki, flamastry, , magnetofon, arkusze papieru, zdjęcia, nożyce, zagadki, kostka.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
(Dzieci przyczepiają do tablicy przyniesione zdjęcia swoich rodzin)
1. Zabawa na powitanie wspólna recytacja wierszyka z inscenizacją ruchową.
Wszyscy są witam was, zaczynamy bo już czas. Jestem ja, jesteś ty raz, dwa, trzy.
2. Podanie tematu zajęć. Wstaw litery, które wskazują cyfry. Odczytaj hasło.
3



2
1
5

5
4
1
2
2
4
7

samochód

3
rower
5
kino
2
Zosia
2
koło
4
wanna
4
jabłko
1
dom
1
książka
7
klasa
5
szczotka
2


(hasło: Moja rodzina) 3. Rozmowa z dziećmi o rodzinie.
- Co to jest rodzina? - Jakie osoby ją tworzą? - Gdzie mieszka ją członkowie rodziny? - Czym się zajmują?
4 .Opowiadanie o swojej rodzinie.
- Co robicie razem ze swoją rodzina? - Jak spędzacie wolny czas? - Jakie osoby tworzą waszą rodzinę? - Jakie obowiązki mają domownicy? - Jakie prawa mają domownicy?
5. Oglądanie przyniesionych zdjęć. Swobodne wypowiedzi dzieci o swoich rodzinach.
6. Zabawa „Kalambury”.
Dziecko wychodzi na środek ruchem ilustruje pracę wykonywaną przez mamę lub tatę. Pozostali uczniowie odgadują wykonywany zawód. .
7. Rozwiązywanie zagadek o rodzinie.
Uczniowie rzucają kostką i odgadują zagadki dotyczące rodziny. Liczba wyrzuconych oczek wskazuje numer zagadki.
1) Jak my nazywamy mamę naszej mamy? babcia
A przed mamą naszej mamy kogo mamy/? prababcia

2)Tata mojego taty jest stary i siwy. Kocham go bardzo bo opowiada o wojnie i inne dziwy. dziadek

3) Kocha je babcia bardziej niż własne dzieci. Gdy ja odwiedzają słońce dla niej świeci. wnuki
4) Kto się o nas tak troszczy najczulej patrzy na nas. Kto przed zły zawsze nas strzeże nasza kochana ……………….. mama.

5) Syn mojej mamy, To istny chwat. Niczego się nie boi. Kto to?. To mój………………………brat

6) Wszystko umie, wszystko wie, Dużo może nauczyć mnie. Kopać piłkę, łowić ryby, W samochodzie umyć szyby tata

8. Podanie tematu pracy „Książeczka o mojej rodzinie”. Pokazanie różnych albumów.
(Można podać tytuły stron książeczki.)
Osoby w mojej rodzinie
Jak razem spędzamy czas
Jak się sobą opiekujemy
Jakie czynności wykonujemy w domu
Co robią członkowie rodziny, aby każdy czuł się w niej dobrze
Zwierzęta w mojej rodzinie
9. Zabawa ruchowa „Molekuły”. Dzieci biegają po sali. Na przerwę w muzyce łączą się w grupy po tyle osób, ile usłyszą klaśnięć.
10. Wykonanie książeczki o rodzinie. Uczniowie mogą rysować lub wklejać zdjęcia.
11. Omawianie wykonanych książeczek. Wspólne oglądanie albumów.
Ważne: Należy podkreślić uczucia miłości i więzy łączące członków rodziny.
(Prace można dokończyć w domu z pomocą rodziców. Na następnym spotkaniu odbędzie się omówienie albumów o rodzinie. Na zebraniu rodziców zostanie zorganizowana wystawa)


Literatura :
A. Kołodziejczyk, E. Czemierowska, Spójrz inaczej. Program zajęć wychowawczo- profilaktycznych dla klas I-III szkoły podstawowej, EDUCATIO, Kraków 1993

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie