Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Tajemnica wiary

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1758 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jest to konspekt katechezy do klasy III szkoły podstawowej. Na katechezie dzieci dowiedzą się czego dotyczy tajemnica ich wiary.

Cele:
Po zajęciach uczeń:
  • wie, że Msza święta jest pamiątką i uobecnieniem męki, śmierci i zmartwychwstania Pana Jezusa;
  • wie, że rzeczywista obecność Jezusa Zmartwychwstałego w postaciach eucharystycznych jest tajemnicą naszej wiary;
  • rozumie, że uczestnicząc we Mszy świętej uczestniczy w ofierze Jezusa Chrystusa;
  • wymienia czyny zbawcze Jezusa Chrystusa, które wspominamy w czasie Mszy świętej;
  • zna aklamacje mszalne.
Metody pracy:
  • rozmowa kierowana;
  • opis;
  • burza pytań;
  • praca z podręcznikiem;
  • pokaz;
  • wykonanie ćwiczeń;
  • praca z tekstem.
Formy pracy:
  • praca indywidualna;
  • praca grupowa.
Środki i materiały dydaktyczne:
  • zamykane pudełko z przedmiotem w środku;
  • kartki A4
  • podręcznik ucznia;
  • ćwiczenia;
  • kserokopie tekstów aklamacji.
Przebieg lekcji:
Sprawy organizacyjne: sprawdzenie listy obecności, zapisanie tematu do dziennika.

Wprowadzenie:
  1. Modlitwa do Ducha Świętego.
  2. Przybliżenie uczniom pojęcia "tajemnica".
    Katecheta prezentuje zamknięte pudełko. Potrząsa nim aby uczniowie słyszeli, że w środku jest jakiś przedmiot. Uczniowie starają się odgadnąć, co może znajdować się w wewnątrz pudełka.
    • Kto na pewno będzie wiedział, co jest w pudełku?
    • Kiedy będziecie wiedzieli, co jest w pudełku?
  3. Podsumowanie wypowiedzi uczniów: tylko osoba, która umieściła przedmiot w pudełku, wie, co się tam znajduje. Inni mogą się tylko domyślać i zgadywać.
    Możemy dowiedzieć się co jest wewnątrz pudełka na dwa sposoby:
    • otworzyć pudełko i zobaczyć ten przedmiot;
    • osoba, która ukryła ten przedmiot sama powie, co to jest nie pokazując go nam.
    W tym drugim przypadku konieczne jest zaufanie, uwierzenie słowom tej osoby.
  4. Zapowiedź tematu: W czasie Mszy świętej uczestniczymy w wielkiej tajemnicy naszej wary. Na dzisiejszej katechezie dowiemy się czego dotyczy ta tajemnica.
    Zapis tematu na tablicy : Tajemnica wiary.
Rozwinięcie:
  1. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr1 w kartach pracy.
    Zadanie polega na napisaniu w które dni Wielkiego Tygodnia miały miejsce wydarzenia przedstawione na obrazkach.
  2. Uczniowie oglądają ilustrację w podręczniku na str. 104. Wskazany uczeń głośno czyta tekst umieszczony obok ilustracji.
    • Jakie wydarzenie przedstawia ilustracja?
    • Dlaczego Pan Jezus umarł na krzyżu?
    • Kto stał pod krzyżem?
    • Co czuły osoby stojące pod krzyżem? (wypowiedzi zapisać na tablicy)
    Z miłości do ludzi Pan Jezus umarł na krzyżu. W ten sposób zbawił wszystkich i pojednał z Bogiem Ojcem.
  3. Praca w grupach: katecheta dzieli uczniów na 4 grupy. Każda grupa otrzymuje kartkę z tekstem aklamacji.
    Uczniowie czytają tekst aklamacji i układają pytania. Mogą posłużyć się pomocniczymi słowami (kiedy? Jak? Kto? Co?).
    Każda grupa wybiera dwa pytania, które uważa za najważniejsze.
    Przedstawiciele grup czytają pytania. Uczniowie wspólnie odpowiadają na te pytania.
    Aby sprawdzić poprawność odpowiedzi i dokonać podsumowania pracy uczniów, wskazana osoba czyta tekst z podręcznika.
Zakończenie
  1. Katecheta dokonuje podsumowania.
          W czasie Mszy świętej ponawia się śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. My w tych wydarzeniach bierzemy udział. Chociaż nie wszystko potrafimy zrozumieć, wierzymy, że tak się dzieje, bo ufamy Panu Bogu. On obdarz nas wielką miłością, która też pozostaje dla nas tajemnicą.
  2. Praca ze schematem kołowym "Rok liturgiczny" i "Liturgia Mszy świętej"
         Uczniowie na schemacie kołowym "Rok liturgiczny" odnajdują Wielki Piątek natomiast na schemacie "Liturgia Mszy świętej" odpowiednią część liturgii eucharystii.
         Jezus Chrystus umierając na krzyżu złożył Bogu ofiarę za ludzi. Dzisiaj taką ofiarę składa w czasie Mszy świętej. Osoby, które stały pod krzyżem Jezusa i były świadkami Jego śmierci przeżywały: …..(przeczytać z tablicy ). My uczestnicząc w Mszy świętej bierzemy udział w tym samym wydarzeniu. Jaka jest nasza postawa, nasze myśli jako uczestników śmierci Pana Jezusa? Naszą wdzięczność Panu Bogu za dar zbawienia okazujemy przez powagę, refleksję, pobożne wypowiadanie słów aklamacji i postawę klęczącą.
  3. Modlitwa:
    W modlitwie okażmy Panu Bogu swoją miłość i wdzięczność za wszelkie dobro jakim nas obdarza. Akt miłości.
  4. Zadanie domowe:
    Wykonać ćwiczenie nr 2. Zadaniem jest uzupełnienie tekstu aklamacji.
Konspekt opracowała mgr Maria Jankowska
na podstawie przewodnika metodycznego JEZUSOWA WSPÓLNOTA SERC pod red. Ks.Jana Szpeta i Danuty Jackowiak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie