Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Turniej gier i zabaw dla dzieci z zakresu edukacji matematycznej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2455 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jednym z elementów wychowania przedszkolnego jest edukacja matematyczna, a w jej zakresie kształtowanie pojęcia liczby naturalnej jako syntezy trzech aspektów tego pojęcia: liczby kardynalnej, liczby porządkowej i liczby będącej wynikiem mierzenia. W przedszkolu jest wiele różnorodnych okazji, które można wykorzystać w celu kształtowania u dzieci tych umiejętności. Najlepiej , gdy ich kształtowanie ma charakter zabawy lub gry.
Przygotowując się do codziennych zajęć z dziećmi staram się poszukiwać nowych i ciekawych pomysłów zabaw i gier dydaktycznych. Podstawą wielu z nich jest koncepcja edukacji matematycznej E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, która w swoich propozycjach wykorzystuje codzienne przedmioty, takie jak: kamyki, guziki, ziarna fasoli, kasztany, kostki do gry, kostki domina, klamerki do bielizny, miarki krawieckie itp.
Gry i zabawy dydaktyczne są metodami bardzo atrakcyjnymi dla dzieci, ze względu na to, że zawierają elementy zabawy. Sprawiają one dzieciom przyjemność i zadowolenie, czego dowodem jest to, że często proszą o powtarzanie szczególnie ulubionych gier i zabaw, a jednocześnie zabawy te umożliwiają realizację celów poznawczych. Nie są to jednak metody łatwe do przeprowadzenia w praktyce. Wymagają wielu przygotowań, a dzieci trzeba stopniowo i systematycznie uczyć udziału w nich. Są jednak polem dla inwencji i twórczej działalności nauczyciela, który przy ich planowaniu i organizacji może wykorzystywać różnorodne własne pomysły. Okazją do realizacji takich ciekawych zabaw stał się dla mnie pomysł zorganizowania TURNIEJU GIER I ZABAW dla dzieci z naszego przedszkola, którego przebieg i opis zawarłam w artykule.


Temat: Bawię się i liczę z misiem.
Cele dydaktyczne:

- przygotowanie dzieci do udziału w imprezach integrujących cała społeczność przedszkolną

przygotowanie dzieci do udziału w imprezach integrujących cała społeczność przedszkolną
-wzmacnianie prawidłowych relacji w kontaktach dziecka z rówieśnikami i nauczycielkami

- uczestnictwo we współzawodnictwie z przestrzeganiem ustalonych wspólnie zasad i reguł gry

- tworzenie warunków do przeżywania radości z udziału we wspólnej zabawie

- umożliwienie dzieciom wykorzystanie posiadanych wiadomości i umiejętności z zakresu pojęć matematycznych

Cele operacyjne:

- rozpoznaje i nazywa kolory

- nazywa figury geometryczne, potrafi ułożyć je z gumy do skakania

- rozpoznaje figury na podstawie wrażeń dotykowych /rysunek na plecach/

- potrafi przeliczyć kropki na kostce do gry i przesunąć się o właściwą ilość pól na planszy

- potrafi wśród kostek domina wyszukać takie, które stanowią obraz liczbowy danej cyfry

- umie przeliczać kratki na miarce krawieckiej

- w pamięci lub z pomocą palców dodaje i odejmuje w zakresie od 1 do 10

- orientuje się w schemacie własnego ciała, nazywa i rozpoznaje jego części

- rozpoznaje i nazywa kierunki w przestrzeni

- potrafi dobrać obrazki logicznie pasujące do siebie

- rozumie określenie „para”.

Turniej przeprowadzony został na sali gimnastycznej, która została w tym celu specjalnie udekorowana. Odbył się w dwóch turach. Najpierw zaproszone zostały dzieci młodsze z grup: I, II, III, a później dzieci z grup starszych: IV, V, VI. Zapraszając dzieci i ich nauczycielki poprosiłam, aby każda grupa przygotowała sobie hasło-zawołanie, którym będzie dopingować swoich kolegów podczas zabawy.

Dzieci z grup młodszych uczestniczyły w grze-opowiadaniu pt. „Miś szuka smakołyków”, a dzieci starsze w grze-ścigance pt. „Pułapki i premie”. Gry odbywały się na planszy ułożonej na dywanie ze specjalnie przygotowanych kawałków wykładziny, tzw. ścieżce- chodniczku, na którym znajdowały się specjalnie oznaczone pola z przeszkodami, pułapkami i premiami.

GRA- OPOWIADANIE pt. „MIŚ SZUKA SMAKOŁYKÓW”.

/dzieci młodsze 3-4-letnie/

dzieci młodsze 3-4-letnie/
Pomoce:

plansza-ułożona z kawałków wykładziny, plastikowych kół np. pomarańczowych, głowy misiów wycięte z kolorowego kartonu oznaczające pola zabaw relaksacyjnych, znaczki z misiem z kolorowego papieru samoprzylepnego dla dzieci wybieranych jako

reprezentantów grupy, pluszowy miś, 4 duże kostki liczbowe, klocki mozaiki geometrycznej, obrazek z narysowanym wzorem do ułożenia, klocki plastikowe /sześciany/,klocki drewniane, żółta apaszka, zajączek-maskotka, kamyk, koperta z obrazkami do pary/koszyk-grzybki, kwiatek-motylek, lalka-wózek/,kuferek z nagrodami i dyplomami dla każdej z grup, magnetofon.

Wstęp

W naszej grze miś wędruje przez las w poszukiwaniu smakołyków. Będzie nam potrzebna kostka do gry, ale będziemy jej używać troszkę inaczej niż w grach planszowych. My będziemy starali się wyrzucić tyle kropek, ile potrzeba, żeby trafić na wszystkie przeszkody, czyli pomarańczowe koła z cyframi od 1-6 i na wszystkie pola zabaw oznaczone głowami misiów. Jeżeli wybranemu zawodnikowi to się nie uda, będą mu pomagały dzieci z jego grupy, wybierane przez panią nauczycielkę tak długo, aż w końcu ktoś wyrzuci właściwą liczbę oczek na kostce. Po zaprezentowaniu hasła grupy przystępujemy do gry.

PRZESZKODY

ZABAWY RELAKSACYJNE

1. CHUSTECZKA /5-latki/
Ile trzeba wyrzucić oczek na kostce, aby
dojść do przeszkody NR 1?(4 oczka)

Miś znalazł chusteczkę. Powiedz jaki ona ma kolor? Wymień 2 rzeczy, które zawsze są żółte, a w nagrodę miś przesunie się o 2 pola do przodu.
/Dziecko otrzymuje znaczek z misiem, który nakleja sobie na ubranie. Tak postępujemy z każdym dzieckiem /.

2. FIGURKI /4-latki/

Ile potrzebujemy oczek na kostce, aby dojść do przeszkody NR 2? ( 1 oczko)

Miś postanowił odpocząć i zjeść II śniadanie.
Rozłożył serwetkę z takim oto wzorem.
Tu masz figurki. Spróbuj dopasować figurki do wzoru. W nagrodę miś idzie 3 pola do przodu i trafia na pole zabaw.



I. ZABAWA RELKSACYJNA

Piosenka pt. „Szumią trawy”- M.Wieman-
„A czy wy tak potraficie? str.123

3. WIEŻA Z KLOCKÓW /3- latki/
Ile trzeba oczek na kostce ,żeby dojść do
przeszkody NR 3? (2 oczka)

Miś wszedł w bardzo gęsty las i zgubił się.
Żeby mógł iść dalej zbuduj dla niego wieżę
z tych klocków. wejdzie na nią i zobaczy,
którędy ma dalej iść. policz, ile jest klocków?
W nagrodę miś idzie tyle pól do przodu, z ilu klocków zbudowana jest wieża-5 pól do przodu i trafia na pole zabaw.



II. ZABAWA RELAKSACYJNA

Wstajemy, przeciągamy się, a potem gimnastykujemy przy piosence pt. „Gimnastyczny taniec”/ zb. wł./

Głowa, ramiona,
kolana, palce 3x
Głowa, ramiona
kolana, palce.
Oczy, uszy, usta, nos.

4.DZIĘCIOŁ /5-latki/

Ile trzeba wyrzucić oczek na kostce, żeby dojść do przeszkody NR 4? 9 (1 oczko)

Miś idzie dalej. Koło wielkiego dębu usłyszał stukającego dzięcioła. Zasłoń sobie oczy i posłuchaj, z której strony usłyszysz stukanie, z prawej czy z lewej. W nagrodę miś przesuwa się o 3 pola i trafia na pole zabaw.



III. ZABAWA RELAKSACYJNA

Zabawa przy piosence pt. „ Tańczymy labada”./zb. wł./

Tańczymy labada 3x
tańczymy labada
małego walczyka.
Tańczy go mała główka 3x
Tańczy go mała główka
i paluszk-hej!

Piosenkę powtarzamy kilka razy, wymieniając kolejne części ciała np. .rękę, brzuszek,nogę.

5. KAMYK /4- latki/

Ile oczek musimy wyrzucić na kostce, aby
dojść do przeszkody NR 5? (2 oczka)

Miś znalazł na drodze kamyk i chwilę się nim pobawił. Słuchaj uważnie co mówię i zrób dokładnie to o co poproszę:
* Połóż kamyk między stopami
* Połóż kamyk z boku
* Połóż kamyk z tyłu
* Połóż kamyk przed stopami
W nagrodę miś idzie 2 pola do przodu.


6. ZAJĄCZEK /3-latki/

Ile oczek trzeba wyrzucić na kostce, żeby
stanąć na przeszkodzie NR 6 (1 oczko)

Miś spotkał w lesie zajączka, który pokazał mu obrazki i poprosił, żeby ułożył je tak aby do siebie pasowały:
koszyk-grzybki
kwiatek- motylek
lalka- wózek
Policzymy, ile jest par obrazków. W nagrodę miś idzie 2 pola do przodu i dochodzi do METY z KUFERKIRM .
Miś znalazł to czego szukał, a ponieważ wszyscy bardzo mu pomagali podzieli się z wami smakołykami, które znalazł.



Dziękując dzieciom za wspólną zabawę ,nauczycielka wręcza przedstawicielom poszczególnych grup dyplomy i nagrody: opakowania prażonych ziaren pszenicy w polewie miodowej i dmuchanego ryżu.

GRA- ŚCIGANKA „ PUŁAPKI I PREMIE”. / dzieci starsze 5-6-letnie/

Pomoce:

szarfy /czerwona, żółta, niebieska/, duża kostka do gry, medale- znaczki z misiem, lusterko, pasek z nalepionymi kropkami, guma do skakania, 3 miarki krawieckie, klamerki do bielizny, domino liczbowe, paski z cyframi 4,5,6; obrazki z figurami geometrycznymi: kwadratem, kołem i trójkątem, kartki z napisami: START, META, kuferek, dyplomy, nagrody, magnetofon.

Wstęp:

Powitanie. Chcę Was dzisiaj zaprosić do gry „Pułapki i premie”. A teraz proszę o przedstawienie poszczególnych grup przez panie nauczycielki, prezentcję swoich haseł zagrzewających do zabawy oraz wybranie po jednym dziecku z grupy do roli „żywego pionka”. Wybrane dzieci zakładają szarfy i naklejają sobie znaczek z misiem. Dzieci kolejno rzucają kostką i poruszają się o tyle pól do przodu, ile wskazuje kostka. Na drodze są pola oznaczone cyframi od 1do 6 są to właśnie premie lub pułapki . Pola oznaczone głowami misiów to pola zabaw relaksacyjnych.

PUŁAPKI I PREMIE

ZABAWY RELAKSACYJNE

1. „LUSTERKO”- Powiedz ile jest razem?

Mam tu pasek z kropkami. Przykładam do niego lusterko. Policz ile jest razem kropek na pasku , tych przed lusterkiem i tych odbitych w lusterku?
W nagrodę idziesz 1 pole do przodu.


2. „GUMA”.

Masz tutaj gumę do skakania. Zaproś proszę ze swojej drużyny tylko tyle dzieci, ile będzie potrzeba, żeby razem z tobą tak naciągnęły gumę, aby ułożyć z niej trójkąt /dla kolejnych zawodników , którzy staną na tym polu będą inne figury do ułożenia - kwadrat, prostokąt.
W nagrodę - idziesz 3 pola do przodu . Po wykonaniu tego ruchu zawodnik staje na polu zabaw.



I. ZABAWA RELAKSACYJNA-„STOP”.

Dzieci tańczą przy muzyce. Na przerwę i hasło: „STOP!”- zatrzymują się i dotykają podłogi tylko tyloma częściami ciała w zależności od tego, jaką cyfrę pokazuje nauczycielka /na kartoniku, cyfrze towarzyszy jej obraz graficzny np. dwie kropki cyfrze 2, trzy kropki cyfrze 3 itd./

3. „WINDA”.

Prowadząca zabawę prosi do pomocy trzy panie nauczycielki z poszczególnych grup.
Nauczycielki trzymają miarki krawieckie. Są to „windy w wieżowcach”. Klamerki przypięte są na piętrze 30. Zawodnicy będą kolejno rzucać kostką i przesuwać klamerkę o tyle pól w dół, ile wskazują oczka kostki. Nauczycielki - będą kontrolować przebieg zabawy, w razie potrzeby pomagać. Kto pierwszy dotrze do cyfry 1, czyli dojedzie do pierwszego piętra w wieżowcu w nagrodę przesunie się o 5 pól do przodu, pozostali zawodnicy o 2 pola do przodu.



II. ZABAWA RELAKSACYJNA- przy piosence pt. „Bugi- Bugi”.

Do przodu prawą rękę daj,
do tyłu prawą rękę daj
i pomachaj nią.
Bo przy „bugi -bugi-bugi
trzeba kręcić się
i klaskać trzeba też 1,2,3.
Bugi - bugi ahoj!
Bugi - bugi ahoj!
I od nowa zaczynamy bawić się.
Przy kolejnych powtórzeniach zabawy śpiewamy o ręce lewej, nodze prawej .

4. „PUŁAPKA Z KOSTKĄ”.

Kto stoi na tym polu musi wyrzucić na kostce „6” i obliczyć wynik odejmowania /trzy warianty działania, żeby każdy z zawodników miał inne działanie do obliczenia: 6-3, 6-4, 6-5. W razie potrzeby pomagają koledzy z drużyny. W nagrodę idziesz 3 pola do przodu - pole zabawy.



III. ZABAWA RELAKSACYJNA-„TRZY ZABAWY”.

1. „Przepychanka wężów”.

Dzieci z dwóch grup ustawiają się w dwóch rzędach , tak żeby dotykały się plecami. podają sobie ręce. Teraz każdy „wąż”, a dokładnie każde dziecko naciska silnie na zawodnika z drużyny przeciwnej./dzieci mogą też dotykać się brzuchami, pośladkami/.

2. „Lustrzane odbicia”.

Dzieci dobierają się w pary i stają naprzeciw siebie. Jedno z dzieci powoli wykonuje różne ruchy lub robi dziwne miny. Drugie dziecko „Lustro”- dokładnie naśladuje te wszystkie ruchy i gesty. Potem następuje zmiana. Zabawie towarzyszy muzyka.

3.” Zamrażanie”.

Dzieci tańczą przy skocznej muzyce. Na przerwę- zastygają bez ruchu i tworzą z ciała „zamrożoną figurę”.

5. „DOMINO”.

Poprosić nauczycielki z grup , aby wybrała 2 dzieci , które pomogą zawodnikowi stojącemu na tym polu wyszukać wśród kostek domina takie, które po dodaniu kropek z obu okienek domina dadzą razem określoną liczbę: 5, 6, 4 /trzy liczby , bo trzech zawodników może trafić na to pole/.
W nagrodę idziesz 3 pola do przodu.


6. „TELEFAKS”.

Nauczycielki z grup wyznaczają 2 pomocników. Dzieci ustawiają się w rzędzie czyli jedno za drugim. Prowadząca rysuje na plecach ostatniego w rzędzie dziecka figurę trójkąt koło lub kwadrat. Dzieci „przesyłają” wiadomość rysując to samo na plecach kolegi stojącego z przodu. Pierwsze dziecko podchodzi do obrazków figur i wskazuje jaka figura została przesłana „Telefaksem”.

/każda grupa układa swój „Telefaks” w zależności, z której grupy zawodnik stanie na tym polu/. W nagrodę przesuwasz się 2 pola do przodu- META./ zawodnik ,który pierwszy dotrze do mety siada i oczekuje na pozostałe „żywe pionki” i dopiero wtedy otwierany jest przez niego kuferek z nagrodami/.


UWAGI:

1. Dla grup młodszych zadania na polach-przeszkodach dostosowane zostały do możliwości i wieku dzieci, tak aby w zabawie brały udział kolejno poszczególne grupy, przewidując ile oczek należy wyrzucić na kostce, aby osiągnąć upragnione pole.

Dla grup młodszych zadania na polach-przeszkodach dostosowane zostały do możliwości i wieku dzieci, tak aby w zabawie brały udział kolejno poszczególne grupy, przewidując ile oczek należy wyrzucić na kostce, aby osiągnąć upragnione pole.
2. W przypadku grup starszych poszczególni zawodnicy rzucając kostką przesuwali się po planszy, ale na polach pułapek i premii zadania zostały opracowane w trzech wariantach, aby się nie powtarzały- gra wtedy byłby nudna.


LITERATURA:

1. J. Broich - „Zabawy na świeżym powietrzu”.- „JEDNOŚĆ”, Kielce 1999r.

2. E.Gruszczyk- Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska-„ Jak nauczyć dzieci

sztuki konstruowania gier?”- WSiP, Warszawa 1996r.

3. E. Gruszczyk - Kolczyńska, E. Zielińska- „Dziecięca matematyka. Książka

dla rodziców i nauczycieli”-WSiP, Warszawa 1997r.

4. E. Gruszczyk - Kolczyńska, E. Zielińska- „ Wspomaganie rozwoju umysło-

wego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się”.- WSiP,

Warszawa 2000r.

5. K. W. Vopel- „Witajcie ręce”. Gry i zabawy ruchowe dla dzieci w wieku

od 3 do 6 lat. Część 2. - „JEDNOŚĆ”, Kielce 1999r.

Opracowała: Grażyna Szawlińska




PLANSZE DO GIER:





Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie