Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprawozdanie z realizacji PRZ nauczyciela stażysty

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 26329 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Niniejsze sprawozdanie powstało w związku z zakończeniem przeze mnie przygotowań do awansu na stopień nauczyciela kontraktowego. Stanowi podsumowanie realizacji założonych w planie rozwoju celów i zadań.


Czas trwania stażu od 1 września 2005r. do 31 maja 2006r.

      Z dniem 01.09.2005r. rozpoczęłam staż w wymiarze 9 miesięcy na nauczyciela kontraktowego. Zgodnie z procedurą awansu , przy pomocy nauczyciela doradcy metodycznego i opiekuna stażu napisałam plan rozwoju zawodowego, który został pozytywnie zaopiniowany przez panią dyrektor przedszkola.

      Plan rozwoju zawodowego opracowałam w oparciu o rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2000r w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 70, poz. 825) oraz zgodnie z planem rozwoju przedszkola. Rozpoczęłam doskonalenie swojej wiedzy i umiejętności wierząc, że wzbogaci to moje umiejętności pedagogiczne , podniesie efektywność moich działań edukacyjnych, a w konsekwencji posłuży podniesieniu jakości mojej pracy, a przez to pracy przedszkola. Dokumentację i opis przeprowadzonych działań wymaganych od nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela kontraktowego skompletowałam według poszczególnych wymagań.

Znajomość organizacji zadań, zasad funkcjonowania przedszkola.

      Pierwszym krokiem podjętym w celu lepszego zorganizowania pracy w okresie odbywanego stażu było określenie jasnych, czytelnych i możliwych do realizacji zasad współpracy z opiekunem stażu. Następnie uzgodniłyśmy harmonogram spotkań, który miał doprowadzić do realizacji postawionych zadań.

      We wrześniu zapoznałam się z podstawowymi aktami prawnymi dotyczącymi pracy placówki oświatowej jak Karta Nauczyciela, oraz z Ustawą o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r.

      W celu dostosowania swoich działań do potrzeb przedszkola przeanalizowałam wspólnie z opiekunem stażu – we wrześniu 2005r - Plan Rozwoju Przedszkola oraz zadania planu rocznego na rok szkolny 2005/2006. Zapoznałam się ze swoimi obowiązkami – zadaniami programowymi i dodatkowymi. Poznałam Statut Przedszkola.

      Znam podstawy funkcjonowania i zakres kompetencji takich organów przedszkola jak: dyrektor, Rada Pedagogiczna, specjaliści przedszkola. Zapoznałam się także z dokumentami prawnymi dotyczącymi awansu zawodowego, a w szczególności z Rozdziałem 3a dotyczącym „Awansu zawodowego nauczycieli” oraz z Rozporządzeniem MEN z dnia 3 sierpnia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.

      Rozpoczynając staż jako nauczyciel , wychowawca grupy dzieci najmłodszych , zapoznałam się z obowiązującą mnie dokumentacją oraz z zakresem czynności nauczyciela. Opracowywałam plany pracy zgodnie podstawą programową, treściami dopuszczonych do użytku przez dyrektora programów, z planem pracy przedszkola.

      Prowadziłam zgodnie z przepisami prawa oświatowego dokumentację pracy edukacyjnej (miesięczne plany pracy, dzienniki zajęć, karty obserwacji dziecka, arkusze z obranymi priorytetami na rok szkolny, dokumentację pracy indywidualnej z dzieckiem i współpracy z rodzicami). Uczestniczyłam w szkoleniu bhp i posiedzeniach Rady Pedagogicznej. Zapoznałam się ze sposobem sporządzania protokołów Rady Pedagogicznej, co pozwoliło mi wykorzystać tą wiedzę w praktyce. Wraz na nauczycielami przedszkola uczestniczyłam w analizie materiałów opracowaniu procedur postępowania w przedszkola w zakresie poszczególnych obszarów. Brałam również udział w gromadzeniu informacji do ankiety na temat: “Jak nauczyciele dostosowują program wychowania przedszkolnego do zdiagnozowania potrzeb dzieci”

Umiejętność obserwowania, prowadzenia i omawiania zajęć.

      Pracując w roku szkolnym 2005/2006 w grupie dzieci najmłodszych opracowywałam plany pracy w oparciu o programy dopuszczone do użytku w Przedszkolu Niepublicznym “Kacperkowy Światek”przez dyr. Adrianę Nowak
  • Program Wychowania Przedszkolnego “Moje Przedszkole” Cz. Cyrańskiego, M. Kwaśniewskiej
  • Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych ”Dziecięca Matematyka” E.Gruszczyk-Kolczńskiej, E.Zielińskiej
  • Program wychowawczy dla dzieci od 3 do 10 roku życia “Kamyczkowe Rady” B. Klumowicz, B. Lauby, B. Papierz, A. Sowińskiej.
     Uczestniczyłam w 20 przeprowadzonych działaniach edukacyjnych organizowanych przez opiekuna stażu, w czasie których szczególną uwagę zwracałam na rodzaje środków dydaktycznych i formy pracy z dziećmi, sposób prowadzenia zajęć, język, komunikację z dziećmi. Opracowałam scenariusze i przeprowadziłam 13 działań edukacyjnych (zajęcia, zabawy) oraz 10 popołudnoiwych zabaw i działań w ramach pracy indywidualnej w obecności opiekuna stażu lub dyrektora przedszkola. Wspólnie ze swoją zmienniczką grupy – Grażyną Koralewską zorganizowałam, opracowałam program i przeprowadziłam uroczystości:
  • ”Wigilię z Rodzicami” w dniu 15.12.2005r
  • “Dzień Babci i Dziadka” w dniu 20.01.2006r
  • “Dzień Mamy i Taty” w dniu 24.05.2006r
      Przygotowałyśmy również dzieci do udziału w karnawałowym balu przebierańców, w pikniku rodzinnym, a także do powitania wiosny, przyjęcia w przedszkolu zajączka i mikołaja.

      W celu umożliwienia rodzicom wglądu w zachowanie ich dziecka w przedszkolu i tego jak pracuje w czasie zajęć przygotowałam dzień otwarty dla rodziców dnia 26.05.2006r., w ramach którego Rodzice mogli zaobserwować jak wyglądają zabawy zorganizowane i zajęcia w przedszkolu i jak w nich uczestniczy dziecko. Celem tego przedsięwzięcia było również stworzenie możliwości do zobaczenia jak dziecko uczestniczy w zabawach swobodnych – dowolnych, jakie występują relacje między dziećmi w grupie i jak reagują na sytuacje problemowe. Dało to też wgląd mojej osobie w sposób zachowania się dzieci w obecności rodziców.

      Przez cały okres stażu prowadziłam wykaz obserwowanych zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu oraz wykaz zajęć prowadzonych przeze mnie . Obserwacja i analiza zajęć prowadzonych przeze mnie w obecności opiekuna stażu wpłynęła na wyraźną poprawę jakości prowadzonych przeze mnie działań dydaktycznych i wychowawczych. Hospitacje zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu były istotnym elementem doskonalenia mojego warsztatu pracy i umożliwiły mi poznanie ciekawych metod i form pracy z dzieckiem. Przed zajęciami analizowałyśmy i omawiałyśmy scenariusze. Po każdym zaś działaniu omawiałyśmy przebieg, wyciągałam wnioski dotyczące sposobu wykorzystania zdobytej przeze mnie wiedzy i umiejętności w mojej pracy. Dokonałam analizy i samooceny zajęć własnych, oraz analizy działań podejmowanych przez opiekuna stażu.

      Poprzez uczestnictwo w różnorodnych działaniach wzbogaciłam swoją wiedzę i nabyłam umiejętności z zakresu organizowania i przeprowadzania zintegrowanych działań edukacyjnych. Poznałam różnorodne formy pracy z dziećmi, metody i techniki wspomagające rozwój dziecka: pedagogika zabawy, elementy pedagogiki alternatywnej M. Montessori, metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne, Metoda Gimnastyki Twórczej - improwizacji ruchowej R. Labana, Metoda Dennisona (Kinezjologia edukacyjna), zabawy integracyjne, bajki relaksacyjne oraz różnorodne techniki plastyczne.

      Dokonałam podsumowania na temat zachowania i zdobytych umiejętności dziecka w pierwszym półroczu w roku szkolnym 2005/2006. Zapoznałam się również z zasadami kształcenia i doskonalenia nauczycieli, brałam udział w szkoleniach i kursach w ramach WDN ,które pomogły mi poszerzyć wiedzę i sprawiły, że moje zajęcia stały się ciekawsze zarówno dla dzieci jak i dla mnie. (Metoda Dobrego Startu, Metody i techniki aktywizujące w pracy z dziećmi). Zdobytą wiedzą i doświadczeniami dzieliłam się również z koleżankami.

      Aby dobrze zaplanować pracę z całą grupą oraz pracę indywidualną z dziećmi, potrzebna była diagnoza rozwoju dzieci, ich potrzeb i możliwości. Pomogła mi w tym karta obserwacji dziecka 3 – letniego, którą stworzyłyśmy na bazie analizy szeregu wzorów i propozycji. Wstępna diagnoza pozwoliła nam również na opracowanie priorytetów, na bazie których pracowałyśmy cały rok starając się wyrównać niedociągnięcia, przełamać obawy dzieci i ukierunkować je w swoim rozwoju.

      Przygotowywałam pomoce dydaktyczne, gazetki tematyczne i informacyjne dla rodziców, materiały z życia grupy publikowane na stronie internetowej przedszkola, dekorację: sali , kącika przyrody, szatni. Pogłębiałam swoją wiedzę studiując także literaturę fachową, wykorzystując materiały z zakresu literatury zawodu m. in. takiej jak : „Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się” E.Gruszczyk Kolczyńskieji E. Zielińskiej , „ Gry i zabawy rozwijające dla dzieci młodszych „ J.Andrychowskiej-Biegacz , „Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka”M .Bogdanowicz, Gry i zabawy ruchowe dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat Klausa W. Vopel, cz. 1 – 4, “Tańce integracyjne w prazy z grupą L. Gęcy, cz.1, “Muzyka i ruch dla każdego” U. Bissinger- Ćwierz, “Gimnastyka przedszkolaka” S. Owczarek.

      W ramach doskonalenia multimedialnych technik pracy dokonałam publikacji w internecie mojego planu rozwoju zawodowego oraz niniejszego sprawozdania (strona internetowa: www.literka.pl) jak również przygotowałam dokumentację stażu w formie elektronicznej (dyskietka).

Umiejętność rozpoznawania potrzeb i problemów środowiska.

      W prowadzonych działaniach edukacyjnych starałam się uwzględniać rozwój psychofizyczny dziecka, jego potrzeby , potencjał rozwojowy i zainteresowania. Prowadziłam też pracę indywidualną z dziećmi wymagającymi oddziaływania opiekuńczo-terapeutycznego lub rozwijania zdolności i zainteresowań . Niejednokrotnie podczas rozmów i zabaw pomagałam dzieciom w pokonywaniu pewnych trudności (nieufność,nieśmiałość,lęk). W tym celu rozwinęłam również grupową akcję “Miś”., w której każdego dnia jedno dziecko zabierało ze sobą do domu specjalnego misia, którym się opiekowało i pokazywało jak bawi się w domu i z kim mieszka. Następnego dnia przyprowadzały misia i opowiadały o tym co się wydarzyło. Dało im to możliwość poczucia sie wyjątkowym, mogli sie kimś opiekować a także stało sie to powodem przełamywania zawstydzenia, leku i kształtowania mowy.

      Efektywnie i pozytywnie układała mi się współpraca z rodzicami moich wychowanków, którzy uczestniczyli we współorganizowaniu uroczystości przedszkolnych (stroje,ciasta, upominki dla dzieci – świąteczne ozdoby dla każdego dziecka na wigilię z rodzicami). Chętnie pomagali również na co dzień przynosząc kartki, kartony, szablony, balony, naklejki, itp. Swoją wiedzą i umiejętnościami dzieliłam się z rodzicami podczas spotkań oraz częstych rozmów indywidualnych. Na zebraniu z rodzicami we wrześniu przekazałam treść referatu pt. „ Jak poradzić sobie z trudnościami adaptacji dziecka do przedszkola” oraz zapoznałam rodziców z programem nauczania, na którym pracowaliśmy przez cały rok szkolny. Starałam się również dostarczać rodzicom literaturę fachową w postaci artykułów dotyczących rozwoju dziecka i odnoszących się do problematyki wychowawczej nurtującej rodziców, (m. in.: D. Kubisa -Skalska: “Czy oglądanie telewizji to niewinna rozrywka, czy raczej zgubny w skutkach nawyk, szczególnie niebezpieczny dla dzieci?”; M. Chełchowska: “Jak postępować z dzieckiem agresywnym?”; J. Dąbrowska: “Jak ukoić dziecięce lęki?” i “Pomóż dziecku uwierzyć w siebie”). Starałam się również służyć pomocą i poradą w sytuacjach problemowych dotyczących dzieci ( np. udzielenie porady na bazie posiadanej wiedzy oraz udostępnienie materiałów odnośnie problemów chłopca w swobodnym mówieniu: zacinanie się, jąkanie; przygotowanie chłopca do konsultacji z logopeda przedszkolnym). Swoją postawą zawsze starałam się zachęcić rodziców do współpracy, pomóc przełamać lęki przed nowymi wydarzeniami w życiu ich dziecka prowadząc z nimi rozmowy indywidualne, składając podziękowania za wniesioną pomoc do grupy oraz dostarczając jak największej ilości informacji (np. dostarczenie wiedzy – informacji na temat Skłudzewa- miejsca, gdzie dzieci pojechały na Dzień Dziecka).

      Sądzę, że bardzo ważne dla rodziców było poczucie, iż jestem gotowa do współpracy. Starałam się tworzyć galerie zdjęć z życia przedszkolaka, co przyjmowane było przez rodziców bardzo pozytywnie. Bardzo ważnym elementem mojej pracy , były podejmowane przeze mnie działania w zakresie pracy indywidualnej. Prowadziłam ją z dziećmi nieśmiałymi, z objawami nadpobudliwości psychoruchowej, z dziećmi wymagającymi doskonalenia sprawności aparatu mowy i dzieckiem z obniżoną sprawnością manualną. Prowadziłam też działania z zakresu usprawniania i rozwijania narządów mowy. Znając predyspozycje, możliwości i zainteresowania dzieci przygotowałam kilkoro dzieci do udziału w konkursie plastycznym: “Jesienna pogoda, jesienny spacer, jesienna przygoda...”, z czego jedno z nich zajęło I miejsce w swojej kategorii wiekowej. Przygotowaliśmy również prace plastyczne na aukcje, która odbyła się w czasie “Pikniku Rodzinnego”(27.05.2006r.).

      W celu podejmowania właściwych działań ,sięgałam do literatury tematu, zachęcałam rodziców do współpracy i konsultacji z pracownikami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Korzystałam również z doświadczeń opiekuna stażu i koleżanek pracujących w przedszkolu.

       Dzięki różnym formom współpracy z rodzicami mogłam lepiej poznać potrzeby dzieci, przyczyny zachowań, zainteresowania czy frustracje i niezadowolenia. Staram się dostrzegać zarówno potrzeby i zdolności , pracując zarówno z dzieckiem zdolnym jak i potrzebującym specjalnej pomocy, troski i zrozumienia.

Umiejętność doskonalenia poprzez wewnętrzne formy

      W ciągu roku szkolnego miałam możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych poprzez uczestnictwo w posiedzeniach Rady Pedagogicznej o charakterze zebrań szkoleniowych odnoszących sie do następujących tematów:
  • “Formy i metody pracy w przedszkolu”
  • “Ewaluacja dziecka w wieku przedszkolnym”
  • “Współpraca Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej z nauczycielem – wychowawcą i rodzicami”.
      Aby udoskonalić i pogłębić swoją wiedzę oraz warsztat pracy niejednokrotnie korzystałam z czasopism adresowanych do nauczycieli i rodziców (m. in.: “Bliżej Przedszkola”, “Edukacja Przedszkolna”, “Przedszkole Rodzicom”, “Uśmiech Rodziców”, “Charaktery”, “Wychowanie Przedszkolne”) oraz publikacji na stronach internetowych nauczycieli, psychologów, pedagogów, logopedów z całej Polski (m. in.: www.literka.pl, www.przedszkolak.pl )

Autorefleksja

      W okresie stażu, starałam się, aby moja praca sprostała wymaganiom i potrzebom placówki. W przedszkolu poszerzyłam swoje umiejętności i wiedzę w zakresie metodyki i dydaktyki zajęć. Swój warsztat pracy wzbogaciłam o nowe doświadczenia. Bieżący rok był dla mnie sprawdzianem mojej wiedzy i moich umiejętności, wielkim wyzwaniem i okresem wytężonej pracy. Cieszy mnie fakt, iż udało mi się nawiązać kontakt z moimi maluszkami, zrozumieć ich świat i pracować z nimi na bazie świata bliskiego dziecku. Myślę, że podejmowałam działania, które pozwoliły mi na wypracowanie pozytywnych opinii rodziców, ufności i uśmiechu moich wychowanków, co pozwoli mi wierzyć, że podejmowane działania są akceptowane, potrzebne i przynoszą pozytywne efekty. Moją słabą stroną, nad którą będę starała się pracować i poprawić w jej zakresie swoje działania była zbyt mała umiejętność angażowania całej grupy dzieci do skupienia uwagi podczas organizowanych zajęć, wdrażanie dzieci do przestrzegania ustalonych zasad .

      Spotkałam się ze zrozumieniem i wsparciem ze strony grona pedagogicznego. Mam poczucie dobrego wywiązania się z obowiązków, choć tak naprawdę to dopiero te doświadczenia, które udało mi się zdobyć w trakcie stażu pozwolą na pełniejszą pracę w latach następnych. Wszystkie zaplanowane przeze mnie działania doprowadziłam do końca.

      Po zakończeni stażu zamierzam w dalszym ciągu doskonalić warsztat własnej pracy i podnosić kwalifikacje. Chciałabym, aby moje zajęcia i wszelkie działania stawały się z roku na rok coraz bardziej atrakcyjne. Zamierzam również nadal gromadzić literaturę przedmiotu, a także samodzielnie przygotowywać środki dydaktyczne takie jak: sylwety, kukiełki, karty pracy, szablony zaproszeń, dyplomów. Myślę również o większej aktywności w życiu przedszkola, w którą mogłabym zaangażować siebie, pracowników i chętne do wszystkiego dzieci. Świat techniki rozwija się z zawrotną szybkością. Nauczyciel nie może sobie pozwolić na to, aby „być w tyle”. Dlatego będę starała się, w miarę możliwości, wykorzystywać w pracy technologię komputerową i informacyjną.

mgr Aneta Wilczewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie