Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
W rodzinnym kręgu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2200 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dzisiejsi rodzice przestali już być biernymi konsumentami usług oświatowych Wskazują oni na potrzebę stałego współdziałania z nauczycielem, są gotowi do szczerych kontaktów opartych na zaufaniu nasz program im w tym pomaga

PROGRAM AUTORSKI „ W RODZINNYM KRĘGU”

AUTORZY: mgr Jolanta Skrzek
mgr Anna Potstada

Wszystkiego co naprawdę trzeba
wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu –
o tym jak żyć, co robić, jak postępować,
współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać,
myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat .

Robert Fulghum

Wstęp
Jednym z przejawów dążenia do zapewnienia dziecku optymalnych warunków rozwoju jest współdziałanie rodziny i przedszkola - środowisk, w których ten rozwój przebiega. Właściwe relacje między nauczycielami wychowania przedszkolnego i rodzicami są szansą na ustalenie wspólnego kierunku działań wychowawczych oraz koniecznością z punktu widzenia harmonijnego rozwoju dziecka. Aktywny udział rodziców w procesie wychowania i edukacji dzieci w przedszkolu ma ogromne znaczenie dla wszystkich podmiotów edukacji. Potrzeba nawiązania bliskich, partnerskich kontaktów między nauczycielami i rodzicami wynika z jednej strony z konieczności przezwyciężania zagrożeń dotykających oba środowiska, z drugiej zaś podyktowane jest dokonującymi się przemianami edukacyjnymi. W ostatnich latach obserwuje się rosnące w środowisku rodziców przekonanie o znaczeniu i celowości wychowania i kształcenia. Rodzice postrzegają przedszkole jako instytucję stwarzająca dziecku okazję do rozwoju. Na tworzenie korzystnych dla rozwoju dziecka pedagogicznych relacji przedszkola i rodziny wpływa wiele czynników m.in. świadomość ich znaczenia dla wszystkich zainteresowanych stron czyli nauczycieli, dzieci i rodziców; wzajemne postawy i oczekiwania; poziom zaangażowania i odpowiedzialności obu ze stron; umiejętność tworzenia partnerskich relacji. Coraz większa liczba rodziców jest zainteresowana zwiększeniem swojego udziału w procesie wychowania i kształcenia. Jak pisze M.Dunin-Wąsowicz "dzisiejsi rodzice przestali już być biernymi konsumentami usług oświatowych". Wskazują oni na potrzebę stałego współdziałania z nauczycielem, są gotowi do szczerych kontaktów opartych na zaufaniu.

Dlaczego zatem współpraca jest konieczna? Rodzice są dla małego dziecka najważniejszymi osobami i mają decydujący wpływ na ich rozwój. Przedszkole może wspomagać, współpracować lub kompensować braki w opiece rodzicielskiej. Nie zastąpi jednak rodziców. Im jednak większą uzyskamy zgodność systemów wychowawczych między tym, jaki reprezentujemy w przedszkolu a tym, który realizują rodzice w domu, tym bardziej spójny i tym lepszy będzie rozwój dziecka. Problem polega na tym, że prawdziwe partnerstwo i współpraca nie są wcale łatwe, ale jest to możliwe.
Założenia i cele programu
1. Ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom – przedszkole.
2 Nawiązanie dobrych relacji z rodzicami, ułatwiających dalszą
współpracę .
3.Stworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka.
Program ma za zadanie pomóc dzieciom i rodzicom w pokonaniu lęków i obaw związanych z nową sytuacją, oraz sprzyja zintegrowaniu środowiska rodzinnego z placówką przedszkolną.
Opracowany program jest zgodny z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego oraz Programem Wychowania naszej placówki. Diagnoza rodziców za pomocą ankiety pozwoli na zdobycie informacji czy są oni zainteresowani realizacją programu
Założenia program realizowane będą od października 2005r. do maja 2007r. Program może ulec modyfikacji ze względu na oczekiwania, potrzeby czy też propozycje rodziców.
Spotkania wynikające z realizacji programu odbywać się będą 1 x na 2 miesiące.
Celami głównymi programu
Włączenie dzieci i ich rodziców w życie, tradycje i zwyczaje przedszkola. Zachęcenie rodziców do aktywnego udziału w życiu przedszkola, oraz umożliwienie współpracy z nauczycielami w zakresie wspomagania rozwoju ich dzieci.
Cele szczegółowe programu
- ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom – przedszkole,
- stworzenie dzieciom poczucia bezpieczeństwa,
- integracja grupy,
- nawiązanie dobrych relacji nauczyciel – dziecko,
- wypracowanie wspólnych norm i zasad,
- wzbudzenie poczucia akceptacji,
- poznanie zasad funkcjonowania przedszkola,
- nawiązanie dobrych relacji z rodzicami, ułatwiających dalszą
współpracę,
- integracja rodziców między sobą,
- uświadomienie rodzicom potrzeb emocjonalnych dziecka,
- pozyskanie rodziców do aktywnej współpracy z nauczycielem
i przedszkolem.


Przewidywane osiągnięcia
  • Dziecko czuje się bezpieczne w murach przedszkola,
  • Nie ma uprzedzeń do innych, porozumiewa się ze, wszystkimi w grupie,
  • Umie słuchać innych,
  • Potrafi pracować w zespole,
  • Rodzic współpracuje z nauczycielem,
  • Rodzice czynnie uczestniczą w życiu przedszkola.
  • Rodzic ma poczucie bezpieczeństwa o swoje dziecko
Ewaluacja programu


Rok szkolny 2005/2007 jest rokiem wdrażania programu do realizacji. Z uwagi na charakter programu ewaluacja zostanie przeprowadzona na przełomie kwietnia i maja.
Zmiana postaw, nastawień, nawyków, zmiana stereotypów jest procesem długotrwałym i może nastąpić po ciągłym, systematycznym oddziaływaniu na dziecko.
Ewaluacja będzie dokonana poprzez:
Obserwację ( samoobserwacje )
Wytwory dzieci
Ocenę rodziców ( ankieta )





Tematyka Spotkań rok 2005 – 2006

Październik: „Moja rodzina”
Grudzień: „ Świeć gwiazdeczko”
Luty: „Spacer z czarodziejem”
Kwiecień: Quiz wielkanocny
Czerwiec: „Letni piknik”



Tematyka spotkań rok 2006 – 2007

Wrzesień: „Święto ziemniaka” „

Listopad: „Andrzejki”

Styczeń: „Idzie luty podkuj buty”- kulig z rodzicami

Marzec: „Święta z Kubusiem Puchatkiem”

Maj: „Dzień rodziny - mama i tata”










ROK SZKOLNY 2005/2006
Moja rodzina
Cel: Rozwijanie uczuć przywiązania do rodziny
Materiał skierowany do dzieci
Oferty dla rodziców
Wspólne spotkanie
Osiągnięcia dzieci
1. Oglądanie zdjęć rodzinnych.
2. Wykonanie zaproszeń dla rodziców na spotkanie.
1.Pomoc rodziców w przygotowaniu spotkania.
2. Prezentacja przez rodziców zdjęć ze swego dzieciństwa.
1 Wszyscy są witam was” – zabawy integracyjne.
2. To wspólnie robimy” –wykonanie emblematów rodzinnych.
3. „Kalambury rodzinne”- zagadki w wykonaniu poszczególnych rodzin.
4.”Moja rodzina” – wykonanie drzewa genealogiczne.
5.”Nasza rodzina przedszkolna” – pożegnanie, puszczenie iskierki przyjaźni.
1 Dzieci:
- znają członków swojej rodziny
- znają ulubione zajęcia swojej rodziny
- wspólnie bawią się ze swoją rodziną
- czują się związane ze swoją rodziną
„Świeć gwiazdeczko”

Cel: Poznajemy zwyczaje świąteczne
Materiał skierowany do dzieci
Oferty dla rodziców
Wspólne spotkanie
Osiągnięcia dzieci
1. „Czekamy na święta”- słuchanie pastorałek i kolęd w wykonaniu zespołu „Arka Noego”.
2. Słuchanie i oglądanie bajek o tematyce świątecznej.
3. Przygotowanie materiałów plastycznych na spotkanie z rodzicami.
1. Propozycje prezentów dla dzieci.
2. „Wigilia w moim domu”- przepisy świąteczne.
3.Pomoc rodziców w przygotowaniu „świątecznego stołu”.
1.Wspólne wykonanie ozdób choinkowych.
2.Dekorowanie choinki.
3.”Świąteczny stół” omówienie jego wyglądu i znajdujących się na nim potraw.
4”Lata dzieciństwa” wspomnienia rodziców związane ze świętami.
5.Śpiewanie kolęd i pastorałek przy choince.
Dzieci:
- znają kolędy i pastorałki
- wykonują ozdoby choinkowe
- znają symbolikę stołu świątecznego
- znają tradycje rodzinne



„Spacer z czarodziejem”
Cel: Zmniejszenie napięcia psychofizycznego,
Materiał skierowany do dzieci
Oferty dla rodziców
Wspólne spotkanie
Osiągnięcia dzieci
1. Rozmowa nawiązująca do zajęcia -przypomnienie najważniejszych czynności, koniecznych dla zachowania zdrowia - odpowiednie odżywianie, odpowiednie ubieranie się i gimnastyka.
2.”Drzewo zdrowia” wykonanie plakatu o tematyce zdrowotnej.
1.”Zdrowy styl życia” artykuł na tablicy informacyjnej dla rodziców.
2. Przykłady ćwiczeń do wykonania wspólnie z dzieckiem w domu.
3. Udostępnienie rodzicom literatury, związanej z kształceniem postaw pro-zdrowotnych.
1. Rozmowa na temat spotkania- rodzic czarodziejem.
2. Zabawy z czarodziejem:
-„Twój cień”
- „Zimowa zawieja”
-„Taniec z czarodziejem”
-„Zaczarowane zabawki”
3. Zabawa pożegnalna „Coś do czegoś”
1. Dzieci: -*aktywnie uczestniczą w zajęciach,
*współpracują w zabawie,
* potrafią wyrażać swoje emocje,
* są sprawne ruchowo
Quiz wielkanocny
Cel: Poznanie tradycji świąt wielkanocnych
Materiał skierowany do dzieci
Oferty dla rodziców
Wspólne spotkanie
Osiągnięcia dzieci
1. Historyjki obrazkowe, związane z tradycjami wielkanocnymi.
2. Dekorowa -nie sali elementami świątecznymi.
3. Wykonanie nagród dla rodziców, za udział w konkursie
1. Pomoc rodziców w przygotowaniu spotkania.
- wypieki
- stroiki
niespodzian-ki dla dzieci, za udział w konkursie
1. Zgaduj –zgadula, zagadki o tematyce świątecznej dla zespołów rodzinnych
2.Kolorowanie koszyka wielkanocne -go.
3. Układanie puzzli świąte-cznych.
4. Pisanki kraszanki, ozdabianie jajek
Dziecko:
- wspólnie z rodzicami rozwiązuje postawione zadania do wykonania.
- sprawdza swoje wiadomości dotyczące tradycji i zwyczajów wielkanocnych.






Letni piknik
Cel: Stwarzanie warunków do integracji rodziny przedszkolnej
Materiał skierowany do dzieci
Oferty dla rodziców
Wspólne spotkanie
Osiągnięcia dzieci
1.Poznanie zabaw w terenie.
2. Słuchanie piosenek biesiadnych.
3.Przygotowanie zagadek dla rodziców
1. Przygotowanie śpiewników.
2. Pomoc w przygotowaniu pikniku.
3. Przygotowanie zagadek dla dzieci
1. Zabawy integracyjne.
2. Prawda czy fałsz? – zadania dla rodziców.
3.”Podaj odpowiedź” zagadki rodziców dla dzieci.
4. Wspólny śpiew.
5. Poczęstunek.
6. „Papierowy kostium” wykonanie z gazet kostiumu dla swojego dziecka.
Dzieci:
- potrafią wspólnie śpiewać,
- rozwiązują zagadki,
- potrafią wspólnie działać z innymi
ROK SZKOLNY 2006/2007
Święto ziemniaka
Cel : Integracja dzieci z rodzicami i środowiskiem przedszkolnym


Materiał skierowany do dzieci
Oferty dla rodziców
Wspólne spotkanie
Osiągnięcia dzieci
1.”Historia ziemniaka” historyjka obrazkowa
2 Rozwiązywanie zagadek, quizów, rebusów o tematyce jesiennej
3. „Wykopki” poznanie roślin okopowych
1. Przepisy na potrawy z ziemniaków.
2. Gromadzenie ziemniaków o oryginalnym wyglądzie.
3. Przygotowanie potraw z ziemniaków
1. Recytacja wiersza okolicznościowego „O ziemniaku”
2. Zagadki przygotowane przez dzieci dla rodziców.
3. „Ziemniaczane ludki” – prace rodzinne.
4.Stęple ziemniaczane tworzenia wspólnego plakatu
5. „Ziemniaczane pyszności”, degustacja ziemniaczanych potraw
Dziecko:
- zna historie ziemniaka,
- rozwiązuje zagadki, quizy,
- wymienia potrawy z ziemniaków,
- współdziała w zespole rodzinnym,
Andrzejkowe wróżby
Cel: Kultywowanie tradycji ludowych i łączenie rodzin na
wspólnej zabawie
Materiał skierowany do dzieci
Oferty dla rodziców
Wspólne spotkanie
Osiągnięcia dzieci
1. Poznanie tradycji andrzejkowych.
2. Dekoracja sali, rysunkami, plakatami.
3. Zaproszenia dla rodziców.
1.Gazetka dla rodziców – „Źródła ludowej tradycji andrzejkowej.
2. Pomoc w organizacji spotkania.

1. Wróżby z kolorami.
2 .Kram z marzeniami.
3. Mowa kwiatów.
4. Wróżby z drzewami.
5. Lanie wosku
Dzieci:
- znają tradycje ludowe,
- aktywnie biorą udział w przygotowaniu spotkania,
- odczuwają radość ze wspólnej zabawy z rodzicami
Idzie luty podkuj buty - kulig
Cel: Stwarzanie warunków do zintegrowania rodzin.
Materiał skierowany do dzieci
Oferty dla rodziców
Wspólne spotkanie
Osiągnięcia dzieci
1.”Jadą jadą sanie” poznanie piosenki z repertuaru Skaldów.
2.Wyszukiwanie informacji o tradycji organizowania kuligów w literaturze.
3. Pogadanka na temat bezpiecznego zachowania na kuligu.
1. Pomoc w organizacji kuligu:
-transport
-przygotowanie ogniska
-zakup kiełbasek
-ciepłe napoje.
2. Wspólne czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci.
1. Omówienie planu kuligu.
2. Dojazd na miejsce.
3. Kulig- przejazd saniami.
4. Pieczenie kiełbasek przy ognisku.
5. Wspólny powrót do przedszkola.
Dzieci:
- wiedzą co to jest kulig,
- respektują zasady bezpieczeń- stwa
- odczuwają radość ze wspólnie spędzonego czasu z rodzicami
Przyjaciele Kubusia Puchatka
Cel: Zintegrowanie działań domu rodzinnego i przedszkola
Materiał skierowany do dzieci
Oferty dla rodziców
Wspólne spotkanie
Osiągnięcia dzieci
1 Wyjście do biblioteki – wypożyczenie książki Kubuś Puchatek
2. Kącik Przyjaciół Kubusia Puchatka gromadzenie gadżetów
3.Słuchanie i oglądanie bajek o Kubusiu
1.Pomoc w gromadzeniu gadżetów o Kubusiu.
2 Czytanie przygód Kubusia w domu
3. Małe co nieco – przygotowanie słodkiego poczęstunku na spotkanie
1.”Brykaj z tygryskiem” zabawa przy piosence.
2 Kubusiowe zagadki dla rodziców.
3 „Odszukaj przyjaciela” zabawa zimno –ciepło.
4. „Przyjaciele Kubusia – układanie puzzli
5 „Małe co nieco” wspólny poczęstunek
Dziecko:
Zna przygody Kubusia i jego przyjaciół
- słucha uważnie czytanej bajki
- wie gdzie wypożycza się książki
- współdziała w zespołach rodzinnych

Dzień rodziny – mama, tata i ja
Cel: Umacnianie więzi rodzinnych
Materiał skierowany do dzieci
Oferty dla rodziców
Wspólne spotkanie
Osiągnięcia dzieci
1. Rozmowa z dziećmi na temat pracy rodziców, i funkcji poszczególnych członków rodziny.
2. Wykonanie niespodzianek dla rodziców program dla rodziców, upominki.
3. Przygotowanie ciastek dla rodziców.
4 Pomoc w przygotowaniu sali na spotkanie
1. Przekazywa-nie informacji na temat wykonywa-nej pracy.
2. Dostarcze-nie zdjęć dzieci z różnych imprez przedszkol-nych w celu wykonania gazetki.
1.Występy dzieci.
2. Wspólne zabawy dzieci i rodziców przy muzyce:
- stare i nowe zabawy podwórkowe,
- od butelki do guzika (klanza)
3 Wręczenie wykonanych upominków
4. Degustacja przygotowanych przez dzieci ciasteczek
Dzieci:
- znają zawody rodziców,
- wykonują niespodzianki dla rodziców,
- aktywnie uczestniczą w przygotowaniach spotkania.
EWALUACJA
Do ewaluacji wykorzystane zostaną ankiety opracowane przez autorki programu w „Rodzinnym kręgu”
ANKIETA nr 1 – Wrzesień 2005 – rozdana w celu uzyskania zgody na realizację programu autorskiego.
ANKIETA nr 2 – Maj 2006 – zebranie informacji od rodziców, czy program autorski spełnił ich oczekiwania, oraz propozycje ewentualnych zmian w jego realizacji, zgoda na kontynuacje programu.
ANKIETA nr 3 – Maj 2007 – zebranie informacji, czy program przyczynił się do zintegrowania środowiska rodzinnego z przedszkolnym.
ANKIETA nr 1.
Na rok szkolny 2005/2007 został opracowany program autorski „W rodzinnym kręgu”, którego głównym celem jest zintegrowanie środowiska rodzinnego z przedszkolnym.
Celem ankiety jest uzyskanie informacji, czy rodzice są zainteresowani realizacją tego programu.
Prosimy podkreślić wybraną odpowiedź.
1. Czy wyrażają Państwo zgodę na realizacje programu „W rodzinnym kręgu”?

Tak Nie
2. Czy odpowiadają Państwu proponowane formy spotkań?
Tak Nie
3. Czy będą Państwo uczestniczyć w spotkaniach organizowanych raz na 2 miesiące?
Tak Nie

Dziękujemy
ANKIETA nr 2.
Celem ankiety jest uzyskanie informacji , czy realizowany program spełnił oczekiwania rodziców, oraz uzyskanie zgody na dalszą realizację programu i ewentualne propozycje zmian.
Prosimy o podkreślenie wybranej odpowiedzi.
1. Czy program spełnił Państwa oczekiwania?
Tak Nie
2. Czy odpowiadała Państwu forma organizowanych spotkań?
Tak Nie
3. Czy organizowane spotkania wpłynęły na integrację środowiska rodzinnego z przedszkolnym?
Tak Nie
4. Czy wyrażają Państwo zgodę na kontynuację programu?
Tak Nie
5. Czy mają Państwo propozycje zmian w jego realizacji?
Tak Nie
Jeżeli Tak to prosimy podać propozycję
..................................................................................................................................................................................
Dziękujemy
ANKIETA nr 3.
Celem ankiety jest uzyskanie informacji, czy zrealizowany program autorski przyczynił się do zintegrowania środowiska rodzinnego i przedszkolnego?
Prosimy o podkreślenie wybranej odpowiedzi.
1. Czy proponowane formy spotkań spełniły Państwa oczekiwania?
Tak Nie
2. Czy organizowane spotkania wpłynęły na integrację środowiska rodzinnego z przedszkolnym?
Tak Nie
3. Czy angażowali się Państwo w życie przedszkola?
Tak Nie
4. Czy organizowane spotkania pozwoliły na nawiązane kontaktów z innymi rodzinami?
Tak Nie
Dziękujemy

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie