Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zabawy opracowane do realizacji nauki czytania innowacyjną metodą I. Majchrzak

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 11597 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Są to zabawy kształcące umiejętnośc czytania dzieci od lat trzech do sześciu według koncepcji dr Ireny Majchrzak

Zabawy opracowane do realizacji nauki czytania innowacyjną metodą I. Majchrzak

Zabawa o charakterze ruchowym „Czyj to dom?” – każde dziecko w obręczy („dom”) ma ułożoną wizytówkę. Na sygnał dźwiękowy biegają po sali. Na hasło: „Wracamy do domu” – dzieci muszą odnaleźć swój „dom”. Podczas poruszania się dzieci prowadząca zmienia położenie wizytówek.

Zabawa przy muzyce „Znajdź swoje krzesełko” – krzesełka ustawione w koło. Dzieci poruszają się wokół nich przy muzyce. W przerwie odszukują i zajmują swoje krzesełko. Podczas muzyki prowadząca zmienia ustawienie krzesełek.

Zabawa „Mój kolega” – dziecko wybiera wśród kopert imię swojego dobrego kolegi
i układa jego imię z rozsypani literowej (według wzoru lub bez). Następnie wszystkie dzieci odszukują swoje imię i sprawdzają poprawność jego ułożenia.

Zabawa taneczna: „Bal literek” – każde dziecko otrzymuje literę (z tych już poznanych) wielką lub małą. Podczas muzyki muszą połączyć się w pary według zasady: ta sama litera wielka i mała tańczą razem. Dzieci w trakcie zabawy wymieniają się literami.

Zabawa „Jesteśmy drukarzami” – dzieci tworzą na długim pasku papieru swój alfabet poprzez odbijanie liter z drukarenki dziecięcej.

Zabawa „Przetnij i złóż” – dzieci otrzymują wizytówkę z imieniem już podzielonym na sylaby. Każdą sylabę oddziela linia pionowa, wzdłuż której dzieci przecinają wizytówkę. Ich zadanie polega na poprawnym złożeniu jej w całość.
Modyfikacja: z otrzymanych po przecięciu sylab dzieci próbują układać inne słowa. Dla większej efektywności łączą się w zespoły. Wtedy mogą utworzyć więcej wyrazów.

Zabawa „Ukryty wyraz” – na tablicy umieszczony jest wyraz z odkrytą tylko pierwszą sylabą. Dzieci próbują odgadnąć co to za wyraz. Nauczyciel odsłania resztę i dzieci odczytują wyraz. Zwycięzca otrzymuje nagrodę.

Gra „Znajdź zdanie” – na dywanie rozłożone są kartoniki – pola gry. Pod każdym ukryte są 2 wyrazy. Dzieci, podzielone na zespoły, otrzymują „plan” drogi, którą muszą się poruszać. Zebrane wyrazy układają w zdanie.
Modyfikacja: Dzieci rzucają kostką i przeliczają oczka. Przesuwają się o tyle pól, ile wskazała rzucona kostka i zbierają „trafione” wyrazy. Układają z nich zdania.

Gra „Zbieramy kwiaty na łące” – na dywanie rozłożona jest plansza w formie ruchomych krążków. Pod każdym z nich umieszczone są napisy: „2 stokrotki”, „3 zawilce”,
„1 przebiśnieg” itp.. Dzieci podzielone są na zespoły.
Przebieg gry: Dzieci rzucają dwoma kostkami. Dodają liczbę wyrzuconych oczek
i przesuwają się o tyle pól do przodu. Zbierają kwiaty ukryte pod polami, na których się zatrzymały. Po zakończeniu przeliczają zebrane kwiaty.
Zabawa „Nazywanie świata”
  1. Na komputerze przygotowałam zestawy słów do czytania:
  2. Wyrazy nazywające przedmioty na sali.
  3. Nazwy warzyw i owoców.
  4. Nazwy zwierząt domowych i leśnych.
  5. Nazwy miesięcy.
  6. Nazwy kolorów.
  7. Zestaw czasowników.
  8. Zestawy inne przygotowane na bieżąco do realizacji opracowywanego tematu.

Pomoce te były wykorzystywane podczas zabaw i zajęć do:
oznaczania przedmiotów na sali;
  • wyszukiwania przedmiotów w określonym kolorze, dopasowywania kredek do nazw kolorów;
  • „podpisywania” rysunków prezentowanych na zajęciach (np. podczas realizacji tematu „W lesie”: zając, niedźwiedź, lis, sarna, itp.);
  • łączenia wyrazów w dłuższe formy np. brązowy miś; mały, brązowy miś;
  • odczytywania czasowników i prezentowania ich treści ruchem;
  • używania napisów podczas zabaw tematycznych, ruchowych;
  • układania własnych loteryjek obrazkowo-wyrazowych;
  • wykorzystywane były podczas zajęć z innych obszarów edukacyjnych.
Przygotowane zestawy wyrazów były umieszczane w kąciku. Dzieci miały do nich nieograniczony dostęp. Wyeksponowanie pomocy prowokowało je do częstszego używania ich w zabawach własnych.

Zabawa „W ogródku”
Wydzielone są 3 „grządki”, na których „rosną” wyrazy. Wyrazy rozpoczynają się wielką literą, na drugiej małą, a na trzeciej zakończone są kropką. Zadaniem dzieci jest ułożyć logiczne zdanie z trzech wyrazów i „przesadzić” je do skrzynek kwiatowych.
Przykład: Ogrodnik rośnie ogórki.
Widać sadzi róże.
Tu duże sałata.
Zdania:
Ogrodnik sadzi róże.
Tu rośnie sałata.
Widać duże ogórki.


Następne zabawy utrudnia się zwiększając ilość „grządek”, czyli wyrazów. Zabawę wykorzystywałam podczas zajęć: „W lesie”, „W zoo”, „Moje bajki”. Zabawę
z modyfikacjami prowadzono przez kilka miesięcy.

Zabawa „Szukaj ukrytego skarbu”
Dzieci podzielone są na zespoły. Grupa otrzymuje napisaną instrukcję. Wskazówki są ponumerowane i każdy członek drużyny otrzymuje jedną z nich. Zadanie polega na ułożeniu wskazówek w prawidłowej kolejności i odczytaniu ich. Wykonanie poleceń doprowadza grupę do skarbu (np. zabawka). Zabawę wykorzystywano też podczas zajęć w zespołach. Wtedy „skarbem” były pomoce z instrukcją lub zadania do dalszej pracy. Zabawę wykorzystywano na ogrodzie przedszkolnym.

Zabawa „Detektywi”
Na dywanie rozłożone są wyrazy. Dzieci podzielone są na 3 zespoły. Nauczyciel opowiada krótką historyjkę o wędrówce misia po lesie, łące i ogrodzie. Zadaniem drużyn jest odkryć co znalazł miś, czyli pozbierać wyrazy związane z:
1. ogrodem (marchew, kapusta, sałata, róże, itp.)
2. łąką (motyl, osa, stokrotka, trawa, itp.)
3. lasem (sosna, świerk, zając, wiewiórka, itp.)
Wygrywa ten zespół, który odszuka wszystkie wyrazy.
Wariant II zabawy:
Na dywanie rozłożone są zdania. Zespoły muszą „wytropić” zdania, które pomogą odpowiedzieć na pytania detektywa: „Gdzie jest zając?”, „Co robi niedźwiedź?”, „Czego szuka sarna?”.
Zdania dla I drużyny:
Zając stał na polanie. Usłyszał szelest. Schował się pod krzakiem.
Zdania dla II drużyny:
Niedźwiedź znosi liście do jaskini. Robi sobie legowisko. Teraz będzie spał całą zimę.
Zdania dla III drużyny:
Chodzi sarna po lesie. Zagląda pod drzewa i krzaki. Szuka ulubionych ziół.
Wariant III zabawy:
Każdy zespół otrzymuje rozpoczęte zdanie i musi je dokończyć przez dołożenie wyrazów i znaków interpunkcyjnych. Nauczyciel opowiada krótką historyjkę o gospodarstwie rolnym na wsi. Wymienia charakterystyczne zabudowania. „Detektywi” muszą odkryć, kto
w nich mieszka.
Drużyna I: W stajni … (mieszka, koń, i, źrebię, .)
Drużyna II: W kurniku… (śpią, kury, kogut, gęsi, kaczki, .)
Drużyna III: W oborze … (stoi, krowa, z, cielaczkiem, .)

Zabawa „Kolorowe opowiadania”
Każde dziecko otrzymuje jedno działanie matematyczne do wykonania. Wyniki działań są na kolorowych kartonikach. Dzieci, które mają ten sam kolor łączą się w zespół (niebieskich, żółtych, czerwonych).
Na stolikach przygotowane są zdania wydrukowane na kolorowych kartkach. Członkowie drużyny zabierają zdania swojego koloru i układają z nich opowiadanie.
„Niebiescy”
Wczoraj przyjechał cyrk. Rozłożono ogromny namiot. Z mamą oglądałem występ. Podobały mi się konie i słonie. Był też śmieszny klaun.
„Żółci”
Pojechałem z tatą na wycieczkę rowerową. Byliśmy w lesie. Widziałem wiewiórkę i sójkę. Razem zbieraliśmy poziomki. Potem wróciliśmy do domu.
„Czerwoni”
Już niedługo będą wakacje. Pojadę nad morze. Obejrzę latarnię morską. Będę pływał statkiem. Po wakacjach pójdę do szkoły.
Wariant II
Na kolorowych kartkach są wyrazy, które drużyna układa w zdanie.
Poza tym kontynuowane były zabawy z ubiegłych lat. Wykorzystywano też loteryjki słowno-obrazkowe, zdaniowe, układanki „Domino wyrazowe”, „Domino sylabowe”, rebusy, krzyżówki, szyfry, książki.

Opracowała:
mgr Barbara Kaczmarczyk

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie