Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz z Dnia Edukacji

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2034 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz zawiera inscenizację, którą przygotowałam z kl. III. Umieściłam w niej wiersze, piosenki na temat EDUKACJI NARODOWEJ.Tekst dostosowany jest do wieku dzieci i dlatego z łatwością się go nauczyły. Inscenizacja została przedstawiona na apelu, na którym obecni byli n-le, pracownicy szkoły i ucz. kl.0-VI

SCENARIUSZ  UROCZYSTOŚCI  KOMISJI EDUKACJI NARODOWEJ                              Z  DNIA   12. X. 2005 R

CELE: -potrafi wyrazić uczucia wdzięczności i miłości środkami werbalnymi i pozawerbalnymi,

           -współdziała w zespole,

           -zna prawidłową postawę przy śpiewaniu,

           -właściwie operuje oddechem,

           -podziwia niezwykłość poetyckiego obrazowania.


MIEJSCE: sala gimnastyczna.

ODBIORCY : nauczyciele, obsługa, uczniowie kl. 0-VI


1. Powitanie wszystkich przez gospodarza kl. III

2. Wykonanie piosenki przez szkolny zespół „Źródełko”

3. UCZEŃ : Szkoła - jak wielki pomnik z kamienia,

                     co śnił się kiedyś w śmiałych marzeniach.

                     Tu tysiącletnia mowa ojczysta

                      wśród białych murów nową ma przystań.

                                 Otwórzmy książki i niech z czytanek

                                  słowa jak fale płyną wiślane.

                                  Słowa jak dęby szumią wiekowe

                                  o tym co dawne, o tym co nowe.

4. UCZENNICA: Szkoła liczy na ucznia

                             tak jak na rycerza

                             i dlatego błękitny znaczek

                             każdemu powierza.

                                   Maleńka tarcza, ale wystarcza,

                                    by z dumą myśleć o niej,

                                    bo jak prawdziwa rycerska tarcza

                                     honoru szkoły broni.

                             Siadł na rękawie nieba kawałek

                              i cyfra srebrem świeci.

                              Nie trzeba pytać, to zrozumiałe-

                              uczniowie, szkolne dzieci!

5.UCZENNICA: Wesoły dzień ten dzień przywitamy od rana

                             ładną piosenką,

                             ten dzień powszedni, zwyczajny,

                             od niejednej milszy niedzieli-

                              bo dzisiaj przecież jest święto

                               naszych nauczycieli.

                                       Przystroimy dziś w złote liście, ławki i ściany,

                                       żeby było milej, weselej….

                                       Tego dnia przywitamy z uśmiechem tych,

                                        którzy zawsze są z nami- naszych nauczycieli.

6. UCZENNICA: Wiatr chodzi po niebie, obłoki pasie

                              i blaskiem złocistym lśni szyba w klasie,

                              a błękit, jak strumień się z góry toczy,

                              ma Pani wesołe, dobre oczy.

                                        Dziś piosenkę mamy dla niej,

                                          pełna jest serdecznych nut.

                                          Niech tę piosnkę przyjmie Pani

                                          w darze za swój trud.

                            Kalina, kalina! A ptak w zieleni

                             to skacze, to ćwierka wśród chłodu cieni.

                            To ćwierka, to śpiewa! Wiatr w szybę dmucha.

                             My także śpiewamy , Pani słucha.

7.UCZEŃ: Więc moc życzeń najszczerszych

                   przynosimy w darze wam

                   skromny kwiatek, krótki wierszyk

                   i serc tyle, ile nas.

                            Zawsze żywe, zawsze świeże

                            płatki róży szepną pani

                            jak ją kochaliśmy szczerze,

                            jaką wdzięczność mamy dla niej.

8. UCZEŃ: Nie laurka na Bristolu pięknie malowana

                   ale uśmiech, kiedy dzwonek do Was woła rano.

                   I nie wierszyk ładny, łatwy, mówiony z pamięci,

                   lecz do pracy zapał szczery i najlepsze chęci.

9. UCZEŃ: Nie wiązanka kwiatów nawet no i srebrny ten papierek

                   ale miłość nasza najprawdziwsza dla Was dziś kochani!

                   Nie laurka na Bristolu pięknie malowana,

                   ale uśmiech, kiedy dzwonek do Was woła rano.

                   Dobry uśmiech, szczery zapał, miłość niekłamana,

                   to kwiat, wierszyk i laurka dla Was dziś kochani!

10. UCZENNICA: To ona czujna, cierpliwa,

                               z troską serdeczną i szczerą,

                               czuwa nad piórem i ręką

                               nad  twoją pierwszą literą.

                                         To Ona wita cię w progu,

                                          jak własne wita się dzieci.

                                          To Ona uczy cię patrzeć,

                                           słyszeć, i myśleć i świecić.

                               To Ona ma serce matki.

                                które się cieszy i trudzi,

                                w drogę wyprawia cię mądrze,

                                uczy cię świata i ludzi.

11. UCZENNICA: Niesiesz słowo mozolne,

                               słowo codzienne.

                               Patrzysz, jak rośnie słowo

                               we mnie.

                                       I jak nabiera mocy.

                                       Jak każdym rankiem szkolnym

                                       Wpisuję swoje życie

                                        W otwarte Kraju Karty.

12. UCZENNICA: A nauka bywa ciekawsza od bajek,

                               trzeba tylko słuchać i uważnie patrzeć.

                               Gdy wiedzy przybywa , to życie się staje

                                o ile piękniejsze, ciekawsze, bogatsze

13. UCZEŃ: Miłować wiosnę, ziemię, zieleń

                      uczyli mnie nauczyciele.

                      Oni mówili mi, jak kochać

                       słońce nad Polską i obłoki.

                                   Przed nimi schylę nisko głowę

                                   pozdrowię ich serdecznym słowem

                                   i podziękuję dziś przy święcie

                                   za wiedzę, miłość i za szczęście.


14.UCZENNICA: Wiem, że dwa razy jest cztery

                              wiem jak powstaje deszcz i wiatr,

                              lecz gdy mam być tu całkiem szczera,

                              chcę by się czasem zmienił świat.

                                      Chcę by trójkątne były kwadraty

                                       chcę sobie z piasku ukręcić bicz

                                       chcę kwiat paproci znaleźć poza tym

                                       i do niczego dodawać nic.

                              Chcę też niebieskie łykać migdały,

                               i gruszkę z wierzby zerwać choć raz,

                               chcę na rumaku ulecieć białym,

                               i ściągnąć z nieba najdalszą z gwiazd.

15. UCZEŃ: Wiem jak żelazo robią w hutach

                      wiem co to znaczy ha2o

                      gdy mam być całkiem szczery tutaj,

                      chcę choć raz w życiu pójść pod prąd!

16. UCZENNICA: Wiem, kiedy Chrobry się urodził,

                               wiem dokąd płynie Nil i Ren.

                               Lecz, gdy mam dość nad książką godzin

                               chcę, aby życie było snem.

17. UCZEŃ: Chcę poprzelewać, z pustego w próżne,

                     chcę znaleźć igłę, gdzie siana stóg,

                     chcę wiatru w polu poszukać później

                     by przewodnikiem moim być mógł,

                     chcę by trójkątne były kwadraty

                     chcę od Sezamu otworzyć drzwi,

                     chcę zawsze lekcje umieć poza tym-

                     i to najtrudniej wykonać mi.

18. UCZENNICA: Niezmierny mój dług wdzięczności

                               więc strof mi potrzeba, jak w słońcu grająca kapela,

                               żeby po całym kraju rozsławił się, rozgłosił

                               wysiłek nauczyciela.

                                      Jakże nie pisać wiersza, jakże nie płonąć w podzięce

                                      za światło, co się rozszerza, za dar najpiękniejszy,

                                      za wiedzę!

                                      Nasz świat jest słonecznym światem, nasz świat na

                                      wiedzy stoi- i dlatego dziś wieńczę oświatę

                                      o przyjaciele moi!

19. UCZENNICA: Na tradycjach przeszłości budujemy przyszłość.

                               Z najgłębszych warstw miłości do

                               ojczystego kraju wyrastają myśli i słowa

                               ludzi dorosłych, dążących do tego co lepsze

                            i piękniejsze, ludzi, którzy wytrwałym,

                            pedagogicznym trudem pomnażają dorobek

                            tej szkoły, wpływają na coraz to wyższy

                            poziom wykształcenia i wychowania młodzieży.


20. Piosenka zespołu „Źródełko”


21.UCZNIOWIE ( na zmianę): Za pracę nad nami i dla nas!

                                                   Za wiedzę zakąście nas obdarowali!

                                                   Za otwieranie nam oczu na piękno życia i świata!

                                                   Za miłość, jaką nas darzycie! Za to , że po prostu

                                                   jesteście!

                                                   Chcemy być dla was jak kwiaty na łące!

                                                   Jak śpiew skowronka!

                                                   Przyjmijcie hołd naszych serc!

                                                   Naszych gorących, dziecięcych serc!

22.Piosenka zespołu „Źródełko”


23. UCZENNICE: Czyj to piórnik? Czyj to zeszyt?

                               Czyja to jest teczka?


                          Z odpowiedzią chcąc pośpieszyć,

                          Zajrzę do środeczka.


                               Oto zeszyt już otwarty…

                               Ale cóż to znaczy?


                         W środku same puste karty

                         Można w nim zobaczyć

                         Na początku-

                  

                                „Lekcja pierwsza”


                        Zaraz obok daty, trochę niżej- tytuł wiersza-

                        No i koniec na tym!

                        Ktoś czerwoną, grubą kredką wymalował dwóję.

                        Czyj to zeszyt, kto odpowie?


                                Kto nie wie- niech słucha:

                                - Mądrej głowie dość dwie słowie…


 Wszyscy razem: To zeszyt leniucha!


                           Już zaglądam do piórnika-

                           Aha- takie buty?

                           Wieczko w nim się nie domyka,

                           Zamek też zepsuty.


                                      A w piórniku, jak w sklepiku,

                                      Wszystko do wyboru….

                                 Pełno śrubek i patyków różnego koloru.

                                 I spinaczy, i gwoździków od laski skuwka.


                 Czyj to piórnik- powiem jasno-

                 Kto nie wie, niech zważa:

                 - łatwo zgadnąć, że to własność

                  Jest……


 Wszyscy razem:    bałaganiarza…..


                                    Pozostała jeszcze teczka….



                 Z teczką nowy dramat-

                 Bowiem wstępu do środeczka

                 Broni….

                       

                                   czarna plama

    

                 W teczce brulion zabrudzony

                 Czarnym atramentem,

                 Trzy wyrwane z czegoś strony,

                 Tłuste i pomięte.


                                    Obok książka bez okładki

                                    Pochlapana tłuszczem….


             Cztery bułki niedojadki,

             Dwa ogryzki gruszek.

                      

                                   Czyja teczka- kto odpowie?


Wszyscy razem: Wie już cała klasa!



                                 Mądrej głowie dość dwie słowie:


Wszyscy razem:  To teczka brudasa!

       

                                 Uff ! Ależ to był kwiatek!


                 Ten „ chwast” w szkolnym ogródku już został wytępiony,

                 Od września już nie zakwitnie w ż adnej z naszych klas.


Wszyscy razem: Przepraszamy! Przyrzekamy!

     

                 Musimy teraz dobrze się rozpatrzyć, aby się znowu nie natchnąć na

                 jakiś chwast.

           

                           To mają być przecież kwiaty dla naszych wychowawców.

Wszyscy razem: My jesteśmy najzwyklejsze dzieci. Mowa!

                           Aniołkami nas nie nazwą.


Uczniowie na przemian: Zdarza nam się bić,


                                         przeskadzać,


                                         ś miecić.


Wszyscy razem: I po prostu robić Pani na złość.

         

Uczniowie na przemian: Zdarza nam się lekcji nie odrobić.


                                        Brudne łapy  mieć i kleks w zeszycie


                                        Pani wie , że nic się nie da zrobić.


Wszyscy razem: Inni nie będziemy. Takie jest życie!


Uczniowie na przemian: Więc się- dla porządku- trochę zżyma,

                                        Głos podnosi, nieraz dwóję wlepi-


                                        Ale długo w gniewie nie wytrzyma:

                                        Znowu się uśmiecha.


                                        Już jest lepiej!


                                       Jak jest zła, to człowiek też boczy

                                       Dobra to jest gotów wleżć na głowę.


                                      No i tak się nasze życie toczy,

                                      Czasem szare, czasem kolorowe.


Wszyscy razem: Ale nie jest tajemnicą dla niej,


Uczniowie na przemian:  Ani dla nas- że choć się czubimy


                                          To w gruncie rzeczy my i nasza Pani


                                           Co tu gadać,


Wszyscy razem: Bardzo się lubimy.



24. Piosenka w wykonaniu klasy III:


„Słowa dla naszej Pani”( sł. Czesław Janczarski, muzyka Jerzy Kraszewski)


Wiele pięknych kwiatów znamy              My dla naszej Pani mamy

-tulipanów, róż i bzów.                             najpiękniejsze kwiaty słów.

                          Ref. Słowo miłość za Jej troski,

                                  słowo wdzięczność za Jej trud.

                                  Dar to skromny, dar uczniowski

                                  wyśpiewamy z serc jak z nut.


 Wiele gwiazd na niebie błyszczy

i srebrzysty płonie nów.

Dziś dla Pani mamy wszyscy

najpiękniejsze gwiazdki słów

                              Ref. Słowo miłość…..


Niech nam Pani dziś wybaczy,

żeśmy byli czasem źli,

i z uśmiechem niech popatrzy,                                                                                                        bo, co złego- to nie my!


                         Ref. Słowo miłość…..    





25. Występ Samorządu Uczniowskiego.

                                       


W scenariuszu wykorzystano wiersze: B. Ostromskiego „Szkoła”, „Tarcza.”.

Cz.Janczarskiego „Wiatr chodzi po niebie”, T. Kubiaka „Laurka dla naszej Pani”,

J. Babicza „ Nauczyciel”, W. Ścisłówskiego „Trójkątne kwadraty”, K.I. Gałczyńskiego „Wiersz o wielkiej wdzięczności”.


                                                    Scenariusz opracowała: Bożena Lewandowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie