Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Żyjmy zdrowo, pijmy mleko,dbajmy o zęby

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4260 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

PROGRAM INFORMACYJNO – EDUKACYJNY DLA RODZICÓW I DZIECI pt. „ŻYJMY ZDROWO – PIJMY MLEKO, DBAJMY O ZĘBY”
I.1. Cele programu

Program, który opracowałam ma spełnić rolę edukacyjną, dostarczyć rodzicom i dzieciom wiadomości z zakresu edukacji prozdrowotnej..

Jednym z zadań nakreślonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego jest:

Przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia, ocenie zachowań służących i zagrażających zdrowiu.
Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych.
(D.U. Nr 2 – załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 grudnia 1999r. poz. 1)

Realizując ten program chcę zaktywizować rodziców, włączyć ich do współpracy, tak by działania służące promowaniu potencjału zdrowotnego były skuteczne i przyniosły oczekiwane rezultaty. Zdrowe odżywianie ma decydujący wpływ na prawidłowy rozwój, sprawność fizyczną i umysłową dzieci. Chciałabym, by dzieci miały możliwość spróbowania i polubienia mleka pod każdą postacią. Różne smaki i kolory mleka (np. bananowe, kakaowe, truskawkowe, leśne) mogą zachęcić je do systematycznego picia. Bardzo smaczne są też tanie napoje mleczne jak: maślanki, jogurty, kefiry i serki o różnych smakach. Bogactwo kolorów, smaków, dodatków będzie miłą zachętą do ich spożywania.

I.2. Formy realizacji programu.
I.2.1. Pojęcie działań profilaktycznych dotyczących zdrowego odżywiania, zwalczania próchnicy zębów u dzieci przy współpracy z rodzicami i służbą zdrowia.


1. Zapoznać się z literaturą na tematy:

- Racjonalne żywienie dzieci

- Profilaktyka próchnicy zębów u dzieci

2. Zaprosić na zebranie Rady Pedagogicznej stomatologa, lekarza w celu fachowego ukierunkowania naszych działań.

3. Zgromadzić dla dzieci zestawy do mycia zębów.

Pozyskać sponsorów.

Nawiązać współpracę z mleczarnią.

4. Zorganizować w łazienkach kąciki, które umożliwią systematyczną profilaktykę ochrony zębów przed próchnicą

5. Powołać klub „Zdrowotek”, „Wiewiórka” by zmobilizować dzieci do wielu nowych zadań.

6. Urządzić kącik dla rodziców, w którym wyeksponowane będą:

- zestawy do mycia zębów (rodzaje szczoteczek, pasty do zębów)

- informacje na temat profilaktyki ochrony zębów przed próchnicą

- plansze, broszury, wydawnictwa książkowe dotyczące zdrowego odżywiania: wartości odżywczych mleka i jego przetworów.

7. Zorganizować w poszczególnych grupach wiekowych prelekcje dla rodziców wraz z

informacjami dotyczącymi kontynuacji tej działalności w domu.

I.2.3. Zajęcia otwarte dla rodziców – aktywny udział rodziców w
zajęciach.
Konspekt zajęć z wychowania fizycznego dla dzieci 4-5 letnich z rodzicami „Mamo, tato ćwicz ze mną”.
Temat: Kształtowanie cech motorycznych w zabawach z rodzicem.
met: bezpośredniej celowości ruchu;

cele: kształcący: kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej;

doskonalenie rzutu, chwytu, celowania;

poznawczy: poznanie sposobu zabaw i ćwiczeń z mamami;

wychowawczy: przezwyciężenie niechęci do spożywania produktów

mlecznych,

pomoc i ochrona współćwiczącego, ład i porządek, radość

zabawy z mamą;

ilość ćwiczących: 20 (10 dzieci+10 matek);

miejsce: sala gimnastyczna;

przybory: woreczki, kaseta z nagraniem piosenki (magnetofon);

czas trwania: 30 minut.


Tok zajęć
Nazwa zabawy, ćwiczenia – opis zadania
Czas [min-uty]
Uwagi organizacyjne i metodyczne
I. Część wstępna

- zbiórka,

- raport,

- powitanie,


Zabawa ożywiająca.

Powitanie dzieci towarzyszących im rodziców (mama lub tata).


Podanie tematu zajęć i zadań.

Sprawdzenie gotowości do zajęć.


Zabawa ruchowa ze śpiewem „Karuzela” – mamy i dzieci bawią się w popularną zabawę – 2 razy.





2


1

Dzieci tworzą koło, za dziećmi koło tworzą matki;





Nauczycielka włącza piosenkę pt. „Karuzela”, dzieci z matkami śpiewają znaną piosenkę i bawią się

- zachowanie bezpieczeństwa

- tworzenie miłej, serdecznej

atmosfery


II. Część główna za-

bawa orien-

tacyjno-porządkowa

Mama woła dzieci”

Mamy stoją w dowolnym miejscu na sali, dzieci biegają po sali w różnych kierunkach, na sygnał: mocne uderzenie w bębenek i słowa „dzieci do domu” dzieci przybiegają do mamy i zatrzymują się przed nią. Zabawę powtarzamy 2-3 razy.



1

Mamy stoją w rozsypce

- zachowanie bezpieczeństwa w czasie biegu dzieci w różnych kierunkach

Zabawa bieżna z elementami rywalizacji

„Kto pierwszy do mety”

dzieci tworzą jeden zespół, matki tworzą drugi zespół, wyznaczamy linię startu i mety. Na umówiony sygnał rozpoczynamy zabawę, wygrywa zespół który pierwszy przebiegnie dystans, powtarzamy 2x lub 3x.



3

- ustawienie dwa rzędy

- zawodnicy biegną pojedynczo (1 dz. I 1 matka)

- zwracamy uwagę, by następna osoba wybiegała, odpowiednio przekroczy linię mety, zabawę powtarzamy 2x (3) z podsumowaniem wyników

Zabawa rzutna

„Łap woreczek”

dzieci i mamy biegają po sali podrzucając woreczek, staramy się łapać i rzucać woreczek równocześnie obiema rękami, rzucamy trochę powyżej głowy.

„Mamo złap”
Stanie w rozkroku, jedno z rodziców naprzeciwko dziecka. Rzucamy do siebie woreczek, najpierw jedną ręką, potem pod ugiętą prawą lewą nogą następnie stajemy w rozkroku i oburącz rzucamy woreczek znad głowy.




4

- rozdać woreczki, rzucamy nisko tak by złapać

Zabawa skoczna

„Skoczki”

Mama i dzieci układają woreczek na podłodze i przeskakują nad nim w przód i tył 6-8 razy.


2


Zabawa na czworakach

„Kulawy lis” Dzieci i mamy wkładają woreczek pod kolanami zgiętej lewej nogi i przyjmują pozycję na czworakach. Dzieci podsuwają się na rękach podskokami na prawej nodze (ta która niema woreczka). Po kilku podskokach siad skrzyżny i swobodna zabawa woreczkiem (rzuty w górę i chwyt). Po chwili dzieci (i mamy) wkładają woreczek pod drugie kolano i powtarzają chód na czworakach dwa razy.

„Most”

Tata lub mama wykonują „most” tyłem, a dziecko przechodzi na czworakach pod „mostem” – po przejściu „most” zamyka się i dziecko przeskakuje nad zamkniętym „mostem” 4 razy.




4












2

- zwracamy uwagę na poprawność wykonywanych ćwiczeń

Część III

Ćwiczenie stóp
















Ćwiczenia rozluźniają-ce

„Łapiemy woreczek nogą”

1) Mamy i dzieci robią to samo: siadamy na podłodze, nogi są proste złączone, palce stóp obciągnięte. Ręce oparte z tyłu – woreczek leży na grzbiecie stóp. Podrzucać równocześnie obiema nogami w górę i staraj się chwycić w obie ręce, powtórzyć 3-4 razy.

2) Jedno z rodziców siada naprzeciwko dziecka. Dziecko chwyta woreczek stopą prawej nogi i rzuca do mamy lub taty. Rodzice łapią woreczek ręką. Teraz zmiana, rodzice rzucają woreczek stopą, a dziecko stara się złapać, powtórzyć 5 razy.



„Zamknij oczy”

ćwiczący maszerują po kole, na sygnał – przerwa w muzyce – zamykają oczy.

Wytrzymują tak 30 sek. po czym otwierają oczy i siadają obok siebie.









2












1



















Nauczycielka włącza spokojną muzykę.

Zakończe-nie

Podsumowanie i zakończenie

1

Sprawdzenie samopoczucia

Po skończonych zajęciach rodzice i dzieci otrzymują do wypicia maślankę (do wyboru różne smaki: leśny, bananowy, truskawkowy, naturalny).

I.2.4. „Mleko” – zgaduj zgadula
Cele:
- popularyzowanie wiedzy o zdrowym stylu życia – odżywiania; przezwyciężanie

niechęci do spożywania produktów mlecznych

- doskonalenie sprawności umysłowych: spostrzeganie, porównywanie, analiza -

synteza, próby uogólniania;

- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole, podporządkowania się przyjętym

regułom gry z przyzwyczajaniem do przegrywania i wygrywania.

Środki dydaktyczne:
- kolorowe koperty z zagadkami w środku;

- szarfy do oznaczania drużyn;

- koszyki;

- tacki z dowolnymi liczmanami;

- nagranie magnetofonowe piosenki pt. „Czarna krowa” , „Mleko”;
Przebieg zajęć:

  1. Zabawa pt. „Powitanie” – przekazujemy sobie uśmiech. Dzieci siedzą w kole,
zaczyna osoba prowadząca, objaśniając pokazuje dzieciom „Przesyłam uśmiech dziecku, które siedzi obok mnie po stronie prawej” – dotyka ramienia tego dziecka i patrząc mu w oczy uśmiecha się. Dzieci pokazują sobie uśmiech bez słów, dotykając lekko ramienia kolegi z prawej strony i uśmiechają się najpiękniej jak potrafią.

  1. Zabawa ruchowa pt. „Cielaczki na łące” – Dzieci – cielaczki wesoło biegają na łące – lekki bieg w różnych kierunkach przy muzyce, kaseta magnetofonowa. Na sygnał – muzyka milknie, zatrzymują się, kładą na dywanie i cielaczki „Tarzają się w trawie”. Zabawę powtarzamy 2-3 razy.
  2. „Zgaduj – zgadula”
    1. Podział dzieci na dwie drużyny (drużyny zakładają szorty innego koloru, np. czerwone i niebieskie)
    2. Zaznajomienie z regułami gry.
Są przygotowane II zestawy zawierające po cztery kolorowe koperty dla każdej drużyny.

I zestaw – zawiera 4 koperty;

II zestaw – zawiera 4 koperty

Co zawierają kolorowe koperty ?

- zagadkę, którą odczytuje nauczycielka;

- obrazek przedstawiający rozwiązanie zagadki (jest on pocięty na kilka części);

- litery do ułożenia napisu stanowiącego rozwiązanie zagadki

C. Ustalenie zasad przyznawania punktów.
Max ilość punktów, którą drużyna może otrzymać wynosi 3 punkty (za każde zadanie po 1 punkcie). Jeżeli drużyna odgadnie zagadkę dostaje 1 punkt, jeżeli nie – 0 punktów. Dopiero po rozwiązaniu zagadki i przyznaniu punktów drużyna może przystąpić do ułożenia obrazka (za który może dostać 1 punkt) oraz podpisu pod obrazkiem (za poprawne zadania – 1 punkt).

Tak więc max ilość punktów za zadanie znajdujące się w kopercie wynosi 3 punkty.

Może być tak, że drużyna nie udzieli poprawnej odpowiedzi na zagadkę, ale ułoży poprawnie napis i ułoży obrazek – dostanie wówczas 2 punkty. By nie sugerować dzieciom odpowiedzi (pocięty obrazek) dlatego ta część zadania jest do wykonania po udzieleniu odpowiedzi na zagadkę i przyznaniu punktu.

Drużyny wybierają liczmany np.

I drużyna – czerwone piłeczki;

II drużyna – niebieskie piłeczki.

  1. Sprawdzenie liczby zdobytych punktów.
(dzieci układają czerwone i niebieskie piłki w pary).

Nagrodzenie drużyny, która zwyciężyła, brawami.

  1. Zabawa ruchowa przy piosence „Krówka” sł. muz. R. Grabowski, M. Kause, kaseta
magnetofonowa. Dzieci naśladują cielaczki biegające po łące, krowę, która przeżuwa trawę, oraz ruchem naśladują dojenie krowy. Zabawa będzie bardziej atrakcyjna, gdy dzieci dostaną na głowę rekwizyty przypominające krowy i cielaczki.

  1. Do sali wchodzi „Mleczny Król”, który ubrany jest w białą koronę i biała pelerynę. W
ręce trzyma „złote” pudełeczko, w którym znajdują się kartoniki z zawartością mleka (mleko bananowe, truskawkowe, czekoladowe, zwykłe)

Nauczycielka, by powitać króla, włącza muzykę z piosenką pt „Mleczko” z kasety pt „Piosenki Margolci i misia”, a dzieci tańczą w kole. Król Mleczny częstuje dzieci kartonikami (do wyboru przez dziecko) z mlekiem i zachęca je do częstego spożywania.

7. Dzieci siadają i wypijają przez rurkę mleko.

Rozwiązywanie zagadek
I zestaw:
Koperta zielona / choć się zielonej trawy naje to jednak białe mleko daje – krowa /

Koperta żółta / ten biały napój daje nam zdrowie.

Nie możesz zgadnąć ?

Kotek ci powie – mleko /

Koperta różowa / kto mi powie, bardzom ciekawa

Jak się nazywa suszona trawa ?

- siano /
Koperta czerwona / białe smaczne danie

na pierwsze śniadanie

kożuch ma na grzbiecie

czy zimą, czy w lecie

- zupa mleczna
podpis do ułożenia przez dzieci tylko – zupa
II zestaw:
Koperta fioletowa / zimne, słodkie i pachnące

jemy latem w dni gorące – lody /

Koperta niebieska / niech zgadnie kto ciekawy jestem żółty i dziurawy,

dziur cerować nie potrzeba schrupiesz mnie z kawałkiem chleba

- ser żółty
napis do ułożenia – ser /
Koperta pomarańczowa / daje mleko co dzień rogi ma i bodzie

jej mieszkanie to obora ryczy gdy ją doić pora – krowa /

Koperta żółta / gdy gotujesz, nie pilnujesz jak na szybkich nóżkach

chociaż wcale niema nóżek ucieka z garnuszka – mleko /

I.4.5. „Koktajl imieninowy” – zabawa kulinarna
Cele:
- kształcenie umiejętności współżycia w grupie;

- kreowanie nowego stylu bycia;

- przezwyciężanie niechęci do spożywania produktów mlecznych;

Środki dydaktyczne:
produkty – jagody, truskawki, cukier, śmietana, kefir, robot, kubki, taca, ściereczka, sito, serwetki, dzbanek;

Organizacja:
Dzień imienin lub urodzin dziecka w przedszkolu to dzień szczególny. Jest to miła okazja do wspólnego poczęstunku i wesołej zabawy. Sposób obchodzenia imienin w przedszkolu możemy wzbogacić pomysłem wspólnego poczęstunku przygotowanego samodzielnie przez dzieci. Tym poczęstunkiem może być koktajl z dodatkiem owoców leśnych lub ogrodowych przygotowanych przez dzieci. Nauczycielka ustala to z rodzicami akceptującymi zmianę dotychczasowych przyzwyczajeń na korzyść tworzenia nowego stylu bycia i odżywiania. Symboliczny prezent zostanie wręczony solenizantowi razem z laurką wykonaną przez dzieci na zajęciach plastycznych.

Przebieg:

  1. Mały solenizant otrzymuje koszyk z prezentem z nieznaną dzieciom zawartością. Dzieci tworzą krąg wokół świętującego dziecka i kolejno składają życzenia swoimi słowami lub śpiewają piosenkę dla solenizanta.
  2. Nauczycielka pomaga wyjąć produkty z koszyka i zaprasza dzieci do pomocy przy sporządzeniu imieninowego poczęstunku. Ku swojemu zdziwieniu dzieci nie znajdują w koszu ciast, lizaków, cukierków, tylko: kefir – 3 litry, 3 szklanki owoców (jagody), 1 ½ szklanki cukru. Dzieci zastanawiają się co z tego można przyrządzić. Wszystko się wyjaśnia, gdy nauczycielka wyjmuje mikser.
  3. Nauczycielka dzieli dzieci na 3 grupy i omawia zadania do wykonania:
- pierwsza grupa dzieci dzieli kefir i cukier na 3 części;

- druga przy pomocy pani woźnej przebiera owoce, płucze je i odsącza, ucząc się równocześnie przysłowia ludowego „Święty Jan przynosi jagód dzban”;

- trzecia grupa dekoruje stół serwetkami i bukiecikami kwiatów;

4. Po przygotowaniu składników nauczycielka i dzieci miksują 1 litr kefiru + szklanka owoców + 1 szklanka cukru. Gotowy napój dzieci przelewają do kubeczków z biszkoptami.

5. Nauczycielka zaprasza dzieci do „uczty” i proponuje by dzieci wspólnie z mamami przygotowywały w domu tak przyszłe napoje z dodatkiem ulubionych owoców. Dzieci wymieniają owoce jakie lubią i planują jakie mogą przygotować koktajle z kefiru (np. z dodatkiem truskawek, malin, wiśni itd.)

Zakończenie
Starajmy się jak najlepiej dbać o zdrowie naszych wychowanków, ich rozwój fizyczny

w połączeniu z harmonijnym rozwojem intelektualnym.

Jak dowiodły badania sposób odżywiania wywiera decydujący wpływ na prawidłowy rozwój, zdrowie, sprawność fizyczną i umysłową dzieci. Nieprawidłowe żywienie zaburza wszelkie biologiczne procesy życiowe. Dlatego też tak ważne jest dostarczenie dziecku niezbędnych składników odżywczych oraz wykształcenie zdrowych nawyków i przyzwyczajeń żywieniowych na całe przyszłe życie

Bibliografia dostępna u autora.

Program autorski
mgr Urszula Lipniewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie