Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Nauczanie matematyki w gimnazjum specjalnym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2356 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Nauczanie matematyki w gimnazjum specjalnym



Człowiek początku nowego tysiąclecia powinien być wyposażony w umiejętności umożliwiające nadążanie za zmianami cywilizacyjnymi. Ma więc rozwijać umiejętności kluczowe czyli kompetencje - myślenie, komunikowanie się, poszukiwanie, doskonalenie, działanie, korzystanie ze źródeł informacji, rozwiązywanie problemów, współpracowanie i uczenie się. Obecna reforma systemu edukacyjnego postuluje przesunięcie akcentu z procesu nauczania na proces uczenia się. Uczeń jest wartością nadrzędną i niepowtarzalną, a głównym zadaniem szkoły staje się rozpoznanie jego możliwości poprzez diagnozę pedagogiczną i dokonanie wyboru odpowiednich metod i technik nauczania. Ma rozwijać się na miarę swoich możliwości i opanowywać umiejętności kluczowe, zaś nauczyciel powinien stwarzać zróżnicowane sytuacje dydaktyczne i stosować metody aktywizujące ucznia do uczenia się.

W gimnazjum specjalnym, cele kształcenia matematyki wg programu nauczania dla uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim, obejmują pojęcia, prawa i algorytmy, które potrzebne będą w życiu codziennym i do dalszego kształcenia zawodowego. Ważnym jest też nabywanie pewnych predyspozycji niezbędnych przy planowaniu poszczególnych etapów rozwiązywania jakiegoś problemu i przy pokonywaniu trudności z nim związanych.

Rozwijane jest myślenie, proste wnioskowanie, dostrzeganie analogii, uogólnianie i klasyfikowanie, formułowanie prawidłowości w języku słowno – symbolicznym, rozumienie praw i algorytmów, a także kształcenie wyobraźni przestrzennej.
Ponadto kształtuje się umiejętności związane z technikami uczenia się, dostosowanymi do możliwości intelektualnych i fizycznych ucznia, przyzwyczaja się go do wytrwałości i pokonywania trudności, do pracy w grupie, do sprawdzania wyników i krytycznej oceny wykonanej pracy.

Obecnie, aby uczącym się stworzyć przestrzeń dla ich aktywności poszukuje się coraz nowszych rozwiązań metodycznych. Szuka się metod, które by jak najlepiej potrafiły zaktywizować proces uczenia się. Wykład też może wzbudzić aktywność uczniów, pod warunkiem, że został przekazany w sposób interesujący. Poprzez dobre komunikowanie się z uczniami, stworzenie odpowiednich warunków do realizacji celów edukacyjnych i przy zastosowaniu własnych metod aktywizujących, można liczyć także na zwiększenie aktywności uczniów i ich motywacji do działania.
Jednak nie każda metoda jest przez uczniów zapamiętywana w jednakowym stopniu. Wiadomo bowiem, wg Dale’a, że pamiętamy tylko 10% informacji przeczytanych, 20% usłyszanych, 30% oglądanych, 50% oglądanych i usłyszanych, 70% omówionych i 90% omówionych podczas działania bądź uczenia innych. Dzięki stosowaniu metod aktywizujących, uczniowie stają się bardziej samodzielni, a nauczyciel jest doradcą wspierającym ich działania oraz uczącym ich odkrywania i doświadczania matematyki w życiu. Od mało aktywnej postawy słuchacza uczeń przechodzi do samodzielnego działania i rozwiązywania problemów.


Już w starożytności Konfucjusz powiedział:
„,Słyszę i zapominam, widzę i pamiętam, robię i rozumiem”,

zaś staroindyjski mędrzec Manu rzekł:

„Od nieuków lepszy ten, co księgi czyta,
od wyczytujących, kto pamięcią chwyta,
od pamiętających, kto ich treść zrozumie,
od rozumiejących ten kto działać umie”.

„Jedyny rodzaj uczenia się, jaki znacząco wpływa na zachowanie, to uczenie się przez odkrywanie – prawda jest wówczas przyswajana na drodze doświadczenia.”
Carl R. Rogers


„To co musiałeś odkryć samodzielnie, zostawia w twym umyśle ścieżkę, którą w razie potrzeby możesz pójść jeszcze raz."
Georg Christoph Lichtenberg

„Matematyka - to bardziej czynność niż nauka.”
L. J. Brouwer
„W szkole nie matematyka ma być nowoczesna, ale jej nauczanie.
R. Thom


Zaś o zawiłościach matematyki mówił niegdyś nasz wielki poeta Adam Mickiewicz:

„Cóż tam za dziwy, potwory, rarogi.
Tu plus rozkraczony stanął pośród drogi,
Tu minusowe tyczki sterczą jak bratnale,
Tam na kształt sani ruskich toczy się równale,
A potęgiż, pierwiastki, ostre tępe biesy,
Nieskończoność z obcęgów, esy i floresy,
współczynnik idzie z prawej, alfa z lewej ręki,
tu poważny X siedzi, tu iksik maleńki,
Ówdzie wykładnik drugim pojeżdża na karku.
Słowem chaos i chaos we łbie
Tak jak w garnku.”

Nauczyciele matematyki pracujący z dziećmi specjalnej troski, stosujący coraz atrakcyjniejsze metody aktywizujące uczniów do pracy, starają się sprawić, by z chaosu w umysłach uczniów powoli powstawała harmonia.

Antoine de Saint – Exupery powiedział kiedyś: „Jeśli chcesz zbudować okręt, to nie zwołuj ludzi po to, aby zebrać budulec, przygotować narzędzia i przydzielić pracę, ale naucz ich tęsknoty do dalekiego, bezkresnego morza.”


Opracowała: Eugenia Janoszka
nauczyciel matematyki
w gimnazjum specjalnym



Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie