Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ratujmy naszą planetę

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5164 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Pragnę podzielić sie z Wami projektem opracowanym przeze mnie i wykorzystanym dwukrotnie w pracy z dziećmi.Rozwiązywanie problemów ochrony środowiska wymaga współpracy wielu specjalistów różnych dziedzin, ale by osiągnąć cel jaki im przyświeca należy zacząć od podstaw edukację zwykłych ludzi, którzy powinni nauczyć się myśleć o skutkach permanentnie rozwijającej się cywilizacji i nabrać ponownego szacunku dla świata, który dał im życie. Współczesny człowiek to konformista w pełnym tego słowa znaczeniu. Bierze od Ziemi wszystko, nie dając nic w zamian. Nie wyobrażamy sobie przecież życia w zatrutym powietrzu, bez łąk, lasów, kwiatów, zwierząt i wody. Niestety, w wielu miejscach na Ziemi dobra te zostały utracone.
Rozwiązywanie problemów ochrony środowiska wymaga współpracy wielu specjalistów różnych dziedzin, ale by osiągnąć cel jaki im przyświeca należy zacząć od podstaw edukację zwykłych ludzi, którzy powinni nauczyć się myśleć o skutkach permanentnie rozwijającej się cywilizacji i nabrać ponownego szacunku dla świata, który dał im życie.

Współczesny człowiek to konformista w pełnym tego słowa znaczeniu. Bierze od Ziemi wszystko, nie dając nic w zamian. Nie wyobrażamy sobie przecież życia w zatrutym powietrzu, bez łąk, lasów, kwiatów, zwierząt i wody. Niestety, w wielu miejscach na Ziemi dobra te zostały utracone.

Zrodził się problem: jak ratować istnienie Ziemi? Jak odwrócić groźbę degradacji i zniszczenia przyrody? Jak przywrócić etykę i moralność ekologiczną w społeczeństwie?

Pytania te zaintrygowały mnie i jako nauczycielka kształcenia zintegrowanego opracowałam projekty zajęć, które miały na celu pobudzenie zainteresowania uczniów aktualnymi problemami świata przyrody.

W niniejszej publikacji przedstawiam dwa z pięciu przygotowanych przeze mnie projektów.
PROJEKT PIERWSZY – RATUJMY NASZĄ PLANETĘ


Temat: Ratujmy naszą planetę.


Założenia:
- dostrzeżenie przez uczniów realnego zagrożenia życia na Ziemi;


Cele operacyjne:
- uczniowie będą wypowiadali się na temat zanieczyszczeń naszej planety;

- uczniowie będą samodzielnie pisali tekst z rozsypanki wyrazowej wg planu;


Metody:
- oparte na praktycznym działaniu i rozwiązywaniu problemów;


Forma:
- praca indywidualna i grupowa;


Środki dydaktyczne:
- strój dla dziecka – „Ziemi”, listy do dzieci, koperty z rozsypanką wyrazową, przedmioty – odpady przyniesione przez uczniów, zdjęcia „cudów natury”;



PRZEBIEG ZAJĘĆ
Dzieci mają za zadanie przynieść przedmioty – dowody zanieczyszczające naszą planetę.


  1. Apel Ziemi do ludzi.

Jeden z uczniów przebrany jest za Ziemię. Ma zieloną pelerynę, na której naszyte są niebieskie łatki symbolizujące wodę oraz przyczepione widokówki z krajobrazami gór, zwierzętami, polami itp.

Na głowie dziecko ma wianek ze sztucznych kwiatów.

„Ziemia” chodzi wśród siedzących na dywanie uczniów i rozdaje listy w zaadresowanych do każdego dziecka imiennie kopertach.


Treść listu:
Miliony ludzi codziennie mnie zatruwają. Truje mnie dym z kominów, chemia, wycinanie lasów. Ty też jesteś mieszkańcem Ziemi. zacznij od dzisiaj myśleć o Ziemi jak o własnym domu, którego nie można zniszczyć, bo nie ma we Wszechświecie innego miejsca dla ludzi.”

Uczniowie czytają list, a N. w tym czasie kładzie w widocznym miejscu uprzednio przygotowaną gazetkę ze zdjęciami najpiękniejszych krajobrazów, „cudów” przyrody: wodospadów, egzotycznych zwierząt, gór, mórz, kwiatów itp.


Czy Ziemia rzeczywiście jest zatruta?
Nauczyciel prezentuje gazetkę i przekonuje dzieci, że Ziemia jest ładna, czysta, rosną na niej wspaniałe rośliny, żyją zwierzęta.


Dlaczego więc Ziemia jest smutna?
Uczniowie podejmują dyskusję i stwierdzają, że bardzo mało jest na naszej planecie takich miejsc, jakie są przedstawione na gazetce. Większość planety jest skażona, zanieczyszczona i grozi jej katastrofa ekologiczna.


Czy macie na to dowody?
Prosiłam was, aby każdy przyniósł na dziś jakiś przedmiot, który jest dowodem na to, że zanieczyszczamy naszą planetę.

Uczniowie wyjmą na ławki różne przedmioty i będą kolejno zabierali głos dzieląc się z kolegami swoimi spostrzeżeniami.

Nauczyciel także pokaże przedmioty – dowody na zanieczyszczanie i niszczenie Ziemi: skórka lisa, opakowanie po dezodorancie z symbolem Ziemi.


Co oznacza taki symbol?
Wyjaśnienie może dzieciom sprawić trudność. Jeśli uczniowie wiedzą, mówią o zjawisku dziury ozonowej, jeśli nie-wyjaśnia to nauczyciel.


Nadal trwa dyskusja i N. stwierdza, że dzieci całkowicie przekonały go takimi dowodami o tym, że Ziemia może być smutna. Aby pobudzić emocje uczniów, N. włącza fragment głośnej, dramatycznej muzyki i prosi, by dzieci zaniosły te dary Ziemi. Ziemia siada wśród sterty śmieci i nakrywa się czarną chustą.


  1. Pisanie apelu do wszystkich ludzi wg planu ułożonego i zapisanego na tablicy przez nauczyciela.

a/ Czym jest dla nas Ziemia?

b/ Jak ją niszczymy?

c/ Co ludzie powinni zmienić?

d/ Za co kochamy Ziemię?


Uczniowie otrzymują koperty z rozsypanką zdaniową ( koperty są podpisane nazwiskami uczniów, ponieważ stopień trudności zdań do ułożenia jest zróżnicowany). Następnie układają zdania.

Gdy ułożą zastanowią się nad tym, na które z pytań z planu ich zdanie jest odpowiedzią.


* jest Planeta Ziemia ludzi. domem wszystkich
* powodują Dym, chemikalia, niszczenie przyrody.
*i służyła Musimy myśleć, by Ziemia była piękna, jak najdłużej
ludziom. wszystkim
*niektóre gatunki zwierząt i roślin Jeśli nie zmienimy postępowania, oglądać
w książkach. tylko już niedługo możemy
* ekologami i lekarzami Ziemi! wszyscy Bądźmy

Uczniowie głośno czytają swoje zdania i dopasowują je do pytań z planu. Następnie klasa zapisuje w zeszytach, w formie apelu czyli w punktach, zdania ułożone z rozsypanki.


  1. Podsumowanie:

Uczniowie za namową nauczyciela zobowiązują się do przeczytania ułożonego apelu członkom swojej rodziny.

Opracowała Katarzyna Kochańska
nauczyciel SP 4 w Piastowie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie