Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprawdzamy swoje wiadomości o solach

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4393 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Aby lekcja chemii była ciekawa i atrakcyjna dla wszystkich uczniów, postanowiłam wykorzystać metodę problemową, grupowa z wykorzystaniem karty pracy.Dobór zadań dla uczniów w grupie zależy od ich możliwości edukacyjnych, co pozwoli każdemu z uczniów aktywnie pracować na lekcji

mgr Jolanta Kuc
Gimnazjum im. J.G. Pawlikowskiego
w Medyce




SCENARIUSZ LEKCJI CHEMII DLA KL. II GIMNAZJUM


Temat : Sprawdzamy swoje wiadomości o solach.


Cel ogólny :
 umiejętność współpracy w zespole
 usystematyzowanie wiadomości

Cele operacyjne :
Uczeń :
 potrafi napisać wzór sumaryczny i strukturalny podanej soli
 wykonuje modele cząsteczek soli
 potrafi napisać równania reakcji otrzymywania soli, różnymi sposobami
 umie uzgadniać równania reakcji chemicznych
 poprawnie posługuje się nazewnictwem chemicznym
 umie napisać równanie dysocjacji soli
 stosuje interpretację atomowo – cząsteczkową równań
 akceptuje swoją rolę w zespole, starając się wywiązać z powierzonych zadań

Metody : - problemowa, grupowa z wykorzystaniem karty pracy.

Środki dydaktyczne :
 tablice rozpuszczalności soli
 modele kulkowe
 karty pracy
 arkusze papieru

Faza przygotowawcza

Zajęcia te powinny być zrealizowane na jednej jednostce lekcyjnej. Klasę dzielimy na grupy 4 – 6 osobowe. Każdy zespół wybiera lidera – sprawozdawcę, prezentującego pracę swoich kolegów. Uczniowie otrzymują karty pracy z 7 zadaniami o rożnym stopniu trudności. Dobór zadań dla uczniów w grupie zależy od ich możliwości edukacyjnych.





Faza główna

I. Przypomnienie wiadomości :
 ogólna budowa soli
 wzory sumaryczne i strukturalne soli
 nazewnictwo soli
 dysocjacja soli
 metody otrzymywania soli
 rozpuszczalność soli
II. Rozdanie kart pracy.
III. Nauczyciel, koordynator całego zespołu klasowego instruuje uczniów
o sposobie pracy w grupie.
IV. Praca w grupie – uczniowie rozwiązują przydzielone im zadania i zapisują na
arkuszach przygotowanych wcześniej przez nauczyciela. Arkusz zawiera
numer grupy i imiona uczniów.
V. Prezentacja wyników przez lidera grupy.
VI. Sprawdzenie przez nauczyciela i uczniów innych grup poprawności
wykonanych zadań.
VII. Samoocena grup – punktacja poszczególnych zadań powinna być zgodna
z punktacją podaną na karcie pracy. Poprawność można zweryfikować
z rozwiązaniami przygotowanymi przez nauczyciela.

Faza końcowa

Ewaluacja zajęć.
Zadanie domowe : Korzystając z różnych źródeł wiedzy, określ jakie jest zastosowanie soli.



KARTA PRACY

I. Podaj nazwy następujących soli :

a) CaCl2 1 pkt
b) NaNO3 1 pkt
c) K2SO3 1 pkt
d) Mg3 (BO3)2 2 pkt
e) Al2 (SO4)3 2 pkt
f) Fe2( CO3 )3 2 pkt

II. Narysuj wzory strukturalne soli :

a) KCL 1 pkt
b) AL2S3 1 pkt
c) Na3BO3 1 pkt
d) Mg (NO3)2 2 pkt
e) Cr2 (SO4)3 2 pkt
F) PB3 (PO4)4 2 pkt

III. Napisz wzór sumaryczny :

a) siarczek potasu 1 pkt
b) węglan magnezu 1 pkt
c) azotan (V) cyny (VI) 2 pkt
d) chloran (VII) wapnia 2 pkt
e) ortokrzemian glinu 2 pkt
f) siarczan (VI) żelaza (III) 2 pkt

IV. Napisz równanie dysocjacji :

a) NaCl 1 pkt
b) K3PO4 1 pkt
c) Ca (NO3)2 2 pkt
d) Fe2 (SO4)3 2 pkt
e) Al2 (SO4)3 2 pkt
f) Ca3 (BO3)2 2 pkt



V. Przedstaw równania wszystkich znanych Ci sposobów otrzymywania siarczanu (VI) żelaza (III). Uzgodnij je.2 pkt za każdą dobrze napisaną reakcję

VI. Uzupełnij następujące równania – nazwij sole :

a) Mg + H2SO4 ▬▬► ………. + ………. 2 pkt

b) Ca(OH)2 + H3PO4 ▬▬► ............ + ...........2 pkt

c) .......... + CO2 ▬▬► K2CO3 + ...........2 pkt

d) .......... + HCL ▬▬► ZnCl2 + ........... 2pkt

e) CuO + .......... ▬▬► CuSO3 2 pkt

f) Ba(OH)2 + ………. ▬▬► Ba(NO3)2 + .......... 2 pkt

VII. Na stole znajdują się modele kulkowe soli ; rozpoznaj je :
2 pkt za każdy dobrze rozpoznany model


mgr Jolanta Kuc

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie