Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Projekt międzyprzedmiotowy Woda we Wszechświecie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3632 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Doskonałym przykładem integracji wiadomości i umiejętności ucznia zdobytych na kilku przedmiotach jest projekt międzyprzedmiotowy. Zgodnie z zasadą projektu uczniowie samodzielnie wykonują zadania, w trakcie których mają mozliwość nabycia nowych wiadomości, ugruntowania wiedzy juz zdobytej oraz kształtowania umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów.
PROJEKT MIĘDZYPRZEDMIOTOWY


Temat: WODA WE WSZECHŚWIECIE

„Kto wody nie szanuje, ten z mądrosci ma dwóje”


Doskonałym przykładem integracji wiadomości i umiejętności ucznia zdobytych na różnych przedmiotach jest projekt międzyprzedmiotowy. Zgodnie z zasadą projektu uczniowie samodzielnie wykonują zadania, w trakcie których mają możliwość nabycia nowych wiadomości, ugruntowania wiedzy już zdobytej oraz kształtowania umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów.
Realizatorzy projektu uczniowie klas gimnazjalnych oraz nauczyciele przedmiotów matematyczno – przyrodniczych.


Termin realizacji projektu:

luty – kwiecień 2005r. w dniach „Tydzień Ochrony Wód” , finał 22.04.2005r. - Dzień Ziemi
Realizacja w klasach I, II, III Publicznego Gimnazjum w Pyrzycach

Założenia projektu:

Projekt ma charakter międzyprzedmiotowy, zawiera treści z zakresu wszystkich wyżej wymienionych dziedzin. Wiedza pozyskiwana będzie z podanej literatury, na lekcjach poprzez rozwiązywanie zadań, robienie doświadczeń oraz w czasie wycieczek szkolnych.
Na zajęciach informatyki uczniowie wykorzystywać będą zasoby internetowe celem zdobycia i utrwalenia poznanych wiadomości oraz opracowania prezentacji multimedialnej.

Cele:
a) edukacyjne:
§ Świadomość ekologiczna młodzieży
§ Rozumienie (uświadomienie) znaczenia wody we Wszechświecie
§ Przygotowanie do rozumnego odbioru i oceny informacji
§ Zapoznanie z literaturą poszerzającą zakres wiedzy o wodzie
§ Doskonalenie umiejętności pracy z multimedialnymi źródłami informacji

b) operacyjne:
§ Korzystanie z podanej literatury oraz zbiorów zadań i doświadczeń
§ Wykorzystanie informacji ze stron internetowych i prasy popularnonaukowej
§ Wykorzystanie materiałów i próbek do badań oraz programów komputerowych
§ Selekcja i przetwarzanie danych
§ Podział zadań i współpraca w grupie
§ Prezentacja omawianych zagadnień


Treści i formy realizacji projektu:

Projekt składa się z ośmiu modułów (przedmiotów), uczniowie pod kierunkiem nauczyciela na różnych przedmiotach zdobywają wiedzę i poszerzają wiadomości z zakresu ekologii i ochrony środowiska.

Moduł 1 BIOLOGIA
  • Badanie czystości wód z najbliższej okolicy na przykładzie różnych rodzajów wód
  • Typy zanieczyszczeń biologicznych (bakterie coli, czerwonka)
  • Zapoznanie się w czasie wycieczek szkolnych z funkcjonowaniem stacji uzdatniania wody, oczyszczalni ścieków, geotermi
  • Zgromadzenie materiałów pozyskanych w trakcie wycieczek naukowych
  • Referowanie wyników badań, doświadczeń.
Moduł 2 GEOGRAFIA

· Referaty (w postaci albumów) – prezentacja najciekawszych prac w auli
- „Powodzie – przyczyny i przeciwdziałania”
- „Współczesne poglądy na ochronę przeciwpowodziową”
· Postery – prezentacja w auli i na korytarzu – „Fale tsunami – przyczyny i skutki”
· Quiz geograficzny – „Wody na Ziemi”

Każda klasa wyznacza drużynę 3-osobową. We wtorek 19.04.2005r. w auli odbędzie się quiz dla
klas I na 3 godzinie lekcyjnej, dla klas II na 4. Drużyny będą rozwiązywać testy, następnie członkowie komisji sprawdzą prace i ogłoszą wyniki.
Wystawka – uczniowie z koła plastycznego pod opieką pani ............ przygotują obrazy i plakaty oraz wystrój auli.

Termin składania prac: 15.04.2005r.


Moduł 3 MATEMATYKA
  • Rozwiązywanie zadań z treścią dotyczących przeliczania stężeń procentowych rozpuszczonych w wodzie, zawartości składników, objętości naczyń itp. – klasy III jeden dzień w tygodniu (18 – 21. 04.2005r) temat: Woda w organizmach żywych.
  • Prezentacja danych w formie wykresów i ich odczytywanie
  • Konkurs na zadanie z treścią dotyczące wody – forma dowolna, podane źródła
    (dane prawdziwe), z rozwiązaniem.
Wyniki konkursu podane będą 22 kwietnia (prace składać do 16.04.2005r.)

PRZYKŁADY ZADAŃ:
  1. Oblicz jaki procent zapotrzebowania organizmu na wodę wynoszącego 2500dm3 na dobę stanowi 0,5 litrowa butelka wody mineralnej.
  2. Oblicz, ile wody zawiera twój organizm, skoro stanowi ona 70% jego masy.
  3. Narysuj wykres kołowy procentowej zawartości wody mineralnej „Oaza” dla 5 litrowej butelki wody:
- Węglowodany – 213,9 mg/l - Siarczany – 117,28 mg/l
- Chlorki – 35,5 mg/l - Florki – 0,2 mg/l
- Wapnie – 109,02 mg/l - Magnez – 17,02 mg/l
- Soda – 10,00 mg/l - Potas – 1,35 mg/l
  1. W oczyszczalni biologicznej odbywa się oczyszczanie ścieków przy udziale bakterii. Oczyszczalnia przerabia w ciągu godziny 10 m3 ścieków. Oblicz, ile związków organicznych ulegnie rozkładowi w ciągu doby, wiedząc że stanowią one 15 % ścieków.
  2. Oblicz jaka ilością wody dysponują ryby w akwarium o wymiarach 40 x 30 x 50 cm. Skorzystaj z wykresu przedstawiającego rozpuszczalność O2 w wodzie w zależności
    od temperatury.
  3. Przyjmując za racjonalne zużycie 300dm3 wody dziennie oblicz, ile % dziennego zużycia wody traci się gdy z nieszczelnego kranu co sekunda kapie kropla wody (upływ 0,7 dm3
    w ciągu godziny)

Moduł 4 FIZYKA
  • Doświadczenia naukowe:
  1. Badanie przewodnictwa elektrycznego wód naturalnych (z kranu, rzeki, studni, deszczówka, destylowana) za pomocą amperomierza i diod grafitowych klasa III
  2. Stany skupienia wody i ich zmiana – topnienie i krzepnięcie klasa I
  3. Bilans ciepła – rozszerzalność temperaturowa cieczy;
    stany skupienia , parowanie, skraplanie klasa II
  4. Gęstość wody – określenie przezroczystości (mętności) wód naturalnych klasa II
  5. Załamanie światła klasa III
  6. Ciepło właściwe wody klasa II
Prezentacja wyników doświadczeń – 22.04.2005r. w auli szkoły
  • Referaty:
  1. Prawo Archimedesa klasa II
  2. Elektrownie wodne klasa III
  3. Transport rzeczny w Polsce klasa I
  • Wycieczka szkolna: Geotermia w Pyrzycach 18 kwietnia 830 – 1010 klasa II e

    LITERATURA:

    - Encyklopedia „Geografia Świata”
    - Encyklopedia Fizyki
    - Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki – Tadeusz Dryński
    - Oceany. Zasoby i ich wykorzystanie – St. Michajłow
    - Miesięcznik „Aura” – Ochrona środowiska 10/103


    Moduł 5 CHEMIA
  • Referat - „Dlaczego Bałtyk jest słony” klasa I i II
  • Doświadczenia naukowe obejmujące cechy wody czystej i zanieczyszczonej
    z uwzględnieniem pomiaru pH, ilości tlenu, SO, NO itp. Oznaczanie wartości pH klasa II
  • Oznaczanie zapachu wody metodą organoleptyczną klasa I
  • Modele cząsteczki wody klasa I

Moduł 6 INFORMATYKA
  • Wyszukiwanie w sieci globalnej informacji na temat:
a) Woda – kataklizmy na świecie (wylewy tsunami, wielkie powodzie)
b) Zanieczyszczenia wód naturalnych
c) Człowiek, cywilizacja, woda
  • Gromadzenie, selekcjonowanie i przetwarzanie informacji klasa I, II, III
  • Prezentacja dorobku w formie referatu (edytor tekstu Word) klasa I oraz obrazu elektronicznego slajdy prezentacji multimedialnej (PowerPoint) klasa II
  • Opracowanie projektu zaproszeń, podziękowań, dyplomów oraz informatora o przebiegu
    TYGODNIA OCHRONY WÓD klasa III
  • Rozwiązywanie zadań w arkuszu kalkulacyjnym i przetwarzanie danych w postaci wykresu.
Wszystkie zadania uczniowie wykonują na ocenę, najciekawsze prace przedstawione będą
na ogólnej prezentacji dorobku wiedzy o wodzie w Dniu ZIEMI 22.04.2005r. w auli szkoły.


Moduł 7 TECHNIKA i PLASTYKA
  • Opracowanie w formie konkursu logo projektu o wodzie
  • Opracowanie plakatów na temat:
1. Najniezwyklejsza substancja świata – woda
2. Człowiek, cywilizacja, woda
3. Woda we Wszechświecie
  • Referat - „Sucha woda”
Moduł 8 PREZENTACJA

Z okazji Dnia Ziemi 22 kwietnia w auli szkoły odbędzie się przedstawienie popularno-naukowe
w formie artystycznej (inscenizacja, kalambury, plakaty, referaty, prezentacja multimedialna) dorobku wiedzy uczniów na temat wody, pod hasłem „WODA WE WSZECHŚWIECIE”.



Ocena pracy uczniów
Od 18.04 – 22.04.2005r. realizujemy tematy związane z wodą. Wszyscy uczniowie oceniani są na lekcjach z poszczególnych przedmiotów. Dodatkowo uczniowie biorący udział w konkursach
na najciekawszy plakat, logo wyróżnieni zostaną dyplomami za wykonaną pracę.

Podsumowanie:

Światowy Dzień Ziemi zorganizowany został po raz pierwszy 35 lat temu, w Polsce w tym roku
22 kwietnia obchodzić będziemy 15 rocznicę.
Obchody Dnia Ziemi mają charakter krajowy. Celem jest skupienie uwagi społeczności na sprawach związanych ze stanem środowiska naturalnego i jego ochronę.
Co roku 22 kwietnia młodzież szkolna bierze udział w akcji Sprzątanie Świata.
Dzień ziemi to również okazja do zdobycia rzetelnej wiedzy oraz mądrej i ciekawej zabawy.


Opracowała: mgr Iwona Lichota

Publiczne Gimnazjum w Pyrzycach


Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie