Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Współpraca rodziców i wychowawców

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6312 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Opieka nad dziećmi w świetlicy szkolnej zwłaszcza w szkole podstawowej jest obecnie obwarowana wieloma przepisami, zasadami, ograniczeniami dotyczącymi zarówno rodziców, dzieci jak i nauczycieli. Rodzice nie zawsze wiedzą i rozumieją, po co tak naprawdę stosuje się te wszystkie zasady i przepisy

WSPÓŁPRACA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW ŚWIETLICY -
PORZEBA I KONIECZNOŚC


            W dobie pośpiechu, braku czasu, pogoni za pracą i zabieganiem rodziców, szkoła staje przed nowymi wyzwaniami. Wraz ze szkołą staje przed nimi również świetlica szkolna.

 Zmieniające się warunki społeczno-ekonomiczne rodzin naszych wychowanków, nakładają na szkołę nowe obowiązki i stawiają przed nami nauczycielami nowe problemy do rozwiązania.

            Zmiany zachodzące w naszym społeczeństwie, jego coraz szersza wiedza, pociąga za sobą wzrost wymagań w stosunku do szkoły i nauczycieli. Dlatego też stale się dokształcamy i rozwijamy nasz warsztat pracy, ale kto oprócz naszych wychowanków, koleżanek i kolegów obserwuje nasze starania? Rodzice, którzy uczestniczą sporadycznie w uroczystościach szkolnych, mają wycinkowy obraz pracy szkoły. Nauczyciele wychowawcy klas mogą stworzyć i tworzą zespół współpracujących rodziców. O to samo można się pokusić w świetlicy szkolnej.

            Opieka nad dziećmi w świetlicy szkolnej zwłaszcza w szkole podstawowej jest obecnie obwarowana wieloma przepisami, zasadami, ograniczeniami dotyczącymi zarówno rodziców, dzieci jak i nauczycieli. Rodzice nie zawsze wiedzą i rozumieją, po co tak naprawdę stosuje się te wszystkie zasady i przepisy. Zwłaszcza w większych miastach ze względu na różnorakie zagrożenia jest tych obostrzeń sporo. Wyjaśnienie motywów ustanawiania takich, a nie innych zasad i regulaminów, pomaga w płynnej realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych. Rodzice będą wspierać wychowawców w procesie wdrażania dzieci do przestrzegania zasad, jeśli sami je zrozumieją i zaakceptują. Powinni również zapoznać się z planem pracy świetlicy, z harmonogramem uroczystości świetlicowych i być zachęcani do aktywnego udziału w samych uroczystościach jak ich przygotowaniu.

            Rodzice naszych wychowanków najczęściej widzą maleńki fragment naszej pracy, nie zawsze też mają czas i ochotę słuchać opowieści swych dzieci o tym, co robiły w trakcie pobytu na świetlicy. Dlatego też tak ważne jest wychodzenie z prezentacją naszej pracy do rodziców. Wszelakie formy tejże prezentacji pomogą stworzyć wieź między rodzicami a wychowawcami i dziećmi. Obecnie, gdy rodzice coraz bardziej zajęci pracą zmuszeni są do pozostawiania dzieci pod opieką świetlicy szkolnej przez kilka godzin, uczestnictwo rodziców w życiu szkolnym (świetlicowym) ich dzieci jest dla tychże bardzo ważne i nie tylko pozwala mieć rodzicom wgląd w kierunki zainteresowań i rozwoju ich dzieci, ale również uczestniczyć w procesie kształtowania się pasji i zainteresowań.

            Jednocześnie aktywne uczestnictwo w zajęciach otwartych na świetlicy daje rodzicom możliwość poznania różnych form zabawy z dzieckiem oraz sposobów spędzania wolnego czasu. Służy to wzbogacaniu więzi rodzinnych, w dzieciach budzi wiarę we własne siły i dumę z osiągnięć Dzieci czują się dowartościowane, a ich praca ważna i potrzebna.

Rodzice, którzy wiedzą jak działa i co proponuje świetlica w szkole ich dzieci są pozytywnie nastawieni do przedstawianych im propozycji wymagających ich zaangażowania i chętnie pomagają wychowawcom.

            Jednocześnie zadowoleni rodzice są dla szkoły najlepszą reklamą, obecnie nie jest to bez wpływu na sytuację szkoły , która zaczyna starać się o ucznia jako klienta .

Dlatego właśnie dobrze współpracująca z rodzicami świetlica szkolna może być tym elementem, który przyciągnie do szkoły rodziców - a przez to i uczniów - i zapewni stabilność szkole.

Ten element strategii szkoły warto również przedstawić pod rozwagę dyrektorom, którzy z racji swej funkcji muszą myśleć o rozwoju placówki. Świetlice często niedoceniane, niedoinwestowanie mogą, jeśli im pomóc, stać się atutem szkoły i jej wizytówką.


     Pracując przez wiele lat jako kierownik świetlicy szkolnej, doceniam pomoc i współpracę rodziców i opiekunów. W ciągu tych lat wraz wychowawcami świetlicy wypracowaliśmy model współpracy z rodzicami, który moim zdanie przynosi efekty. Rodzice chętnie uczestniczą w imprezach i uroczystościach w świetlicy, pomagają w zaopatrzeniu w papier i artykuły biurowe, przekazują gry i zabawki, które wzbogacają wyposażenie świetlicy. Jednocześnie ze zrozumieniem podchodzą do uwag wychowawców na temat zachowania lub postaw społecznych swoich dzieci, współpracują nad zmianą tychże.

 Chciałabym przedstawić niektóre elementy modelu współpracy z rodzicami wychowanków świetlicy w naszej szkole.

      

  Na początku roku szkolnego organizujemy spotkanie z rodzicami pierwszoklasistów, uczestniczących w zajęciach świetlicy. Na spotkaniu tym przedstawiamy plan pracy na dany rok szkolny, rozkład zajęć, organizację wyżywienia. Zapoznajemy rodziców z planowanymi uroczystościami i prosimy o możliwie liczne uczestnictwo.

      Mówimy również o trudnościach i ograniczeniach związanych z ilością dzieci i warunkami lokalowymi, prosząc jednocześnie o pomoc w ramach możliwości rodziców.

      W trakcie rozmów indywidualnych proponujemy rodzicom, którzy pracują w ciekawych zawodach, by zechcieli o swej pracy opowiedzieć dzieciom.
      Co roku organizujemy tak zwane „Pasowanie na Świetliczanina” , na które zapraszamy rodziców mogą oni obserwować swoje dzieci w trakcie zabawy ( pokonywanie kolejnych zadań),jednocześnie przyjrzeć pracy wychowawców, ocenić ich profesjonalizm, nabrać zaufania do nas jako wychowawców. Jest to dla rodziców ważne, bo na dobrą sprawę to oddają dziecko pod opiekę obcej osobie.
    Organizowanie w świetlicy szkolnej takich uroczystości jak „ Dzień Babci i Dziadka ”, „Karnawał”, Dzień Kobiet”, „ Dzień Rodziny „ czy uroczyste Zakończenie roku szkolnego w świetlicy połączonego z rozdaniem nagród dla najbardziej aktywnych dzieci jest okazją do lepszego wzajemnego poznania się, swobodnej rozmowy wyjście poza formułę nauczyciel rodzic,która może rodzić napięcia i frustracje. Dają takie spotkania również okazje do pochwalenia dzieci a co za tym idzie prezentacji naszej pracy, bo osiągnięcia naszych wychowanków są przyczynkiem do naszej chwały. Nie muszę podkreślać jak ważna dla dzieci jest możliwość prezentacji własnej pracy przed rodzicami i pochwała z ich ust, wie to dobrze każdy wychowawca.
            Dla zobrazowania pragnę przedstawić konspekt do zajęć otwartych z udziałem rodziców, które odbyły się w naszej świetlicy w tym roku szkolnym.



KONSPEKT ZAJĘĆ OTWARTYCH W ŚWIETLICY SZKOLNEJ


Temat : Zabawy integracyjne dla całej rodziny – zajęcia otwarte
Cele:
·        integracja grupy świetlicowej oraz opiekunów
·        pogłębianie wiadomości i umiejętności
·        rozwijanie umiejętności kulturalnej zabawy i rywalizacji
·        zapoznanie z nowymi zabawami

Forma organizacji: zajęcia zespołowe
Metody: zabawowe
Środki dydaktyczne: przygotowane pytania do konkursów, płyty z muzyką, pomoce
                                 do utworzenia toru przeszkód, kartki papieru i przybory do
                                 pisania, magnetofon, dyplomy i słodycze.
Przebieg zajęć:

  1. Powitanie gości oraz przedstawienie celu i formy prowadzenia zajęć.
  2. Zaproszenie do udziału w zabawach i konkursach.

    • ZABAWA W „ KRÓLA LULA” – część grupy przygotowuje pantomimiczny pokaz pewnej czynności a reszta grupy ma za zadanie odgadnąć jaka to czynność.

    • KONKURS „ ZNAMY SIĘ DOBRZE” – wybieramy spośród uczestników zabawy pięć par ( dziecko i opiekun). Wszyscy uczestnicy otrzymują 10 pytań, które mają pokazać jak wiele dziecko i jego opiekun wiedzą wzajemnie na swój temat. Wręczenie dyplomów uczestnikom konkursu.
    • KONKURS „ NAWIGATOR” – wybieramy spośród uczestników zabawy 5 par ( dziecko – opiekun). Jedna osoba z pary z zawiązanymi oczami ma za zadanie przejść przez tor przeszkód. Ułatwić ma jej to druga osoba - „ nawigator’ poprzez prowadzenie we właściwym kierunku. Wręczenie dyplomów uczestnikom konkursu.

    • TEST WIEDZY – w zabawie biorą udział wszyscy uczestnicy. Prowadzący zadają pytania z wiedzy ogólnej natomiast goście mają za zadanie udzielanie prawidłowych odpowiedzi.

    • „ TAŃCZYMY LAMBADA” – zabawa ruchowa za śpiewem prowadzona przez wychowawcę.

    • KONKURS „ JAKA TO MELODIA ? ” - wybieramy spośród uczestników zabawy 5 par ( dziecko – opiekun). Każda z par ma zadanie odgadnięcie tytułu lub wykonawcy utworu muzycznego ( fragment) prezentowanego przez wychowawcę. Na kartkach uczestnicy notują prawidłowe odpowiedzi. Wręczenie dyplomów uczestnikom konkursu.


  1. Podsumowanie zajęć – rozmowa na temat przebiegu zabaw, nagrodzenie uczestników zajęć słodyczami.  Wspólny taniec przy muzyce kończący zajęcia.


Podsumowując współpraca wychowawców świetlicy i rodziców jest koniecznością,ale może być przyjemnością,a nie tylko obowiązkiem. Czego koleżankom i kolegą z całego serca życzę.



Kierownik Świetlicy Joanna Stępińska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie