Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Różnorodność kręgowców i środowisk ich życia

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4237 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Powtarzanie wiadomości o kręgowcach.Praca w zespole i indywidualna na lekcji przyrody w klasie 6

 
Temat Różnorodność kręgowców i środowisk ich życia

Lekcja powtórzeniowa

Klasa: VI



Czas trwania zajęć: 45 minut


CELE OPERACYJNE:
Uczeń potrafi:

Uczeń potrafi:
efektywnie współdziałać w grupie,

pracować indywidualnie

wyjaśniać poznane pojęcia

określić środowiska życia kręgowców oraz ich przystosowania w budowie zewnętrznej i wewnętrznej do życia w tych środowiskach

wyjaśniać jak się rozmnażają i jaki jest rozwój kręgowców

wyjaśnić dlaczego niektóre gatunki są chronione

wyjaśnić jakie jest znaczenie kręgowców w przyrodzie i gospodarce człowieka

METODY I TECHNIKI PRACY Z GRUPĄ:

pogadanka wprowadzająca,

praca w grupie,

praca indywidualna,

rozmowa kierowana

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

plansze poglądowe

rysunki kręgowców

model człowieka

kserokopie pytań na kartkach przygotowane przez nauczyciela

kserokopia krzyżówki przyrodniczej

kserokopia budowy jaja i pióra konturowego

pytania przygotowane przez nauczyciela do odpowiedzi indywidualnych

PRZEBIEG LEKCJI:

Powitanie klasy.

Wprowadzenie do tematu zajęć

Nauczyciel:

Celem dzisiejszej lekcji będzie powtórzenie i utrwalenie materiału z różnorodności kręgowców i środowisk ich życia. Pracować będziemy w czterech kilkuosobowych zespołach. Rozpoczniemy od rozwiązania krzyżówki przyrodniczej.

Poszczególne grupy otrzymują kartę pracy na której znajdują się krzyżówka przyrodnicza oraz pytania związane z poznanymi kręgowcami.

 
III. Praca w grupach.

Uczniowie uzupełniają hasła umieszczone w krzyżówce


POZIOMO:

Narząd hydrostatyczny ryb

Największe ryby

Nauka o ptakach

Zwierzęta te mają szkielet wewnętrzny w postaci kręgosłupa

Ryba drapieżna żyjąca w naszych zbiornikach słodkowodnych

Jaja ryb


PIONOWO:

Rozmnażają się w niej płazy

Okres godowy u ryb

Narząd wymiany gazowej u ryb

Ryba ta wytwarza pole elektryczne

Jest pasożytem lęgowym

Larwa żaby


Uczniowie opisują budowę jaja i pióra konturowego

Uczniowie uzupełniają tabelę - odżywianie się ptaków.

a) Podane informacje wpisz w odpowiednie miejsca tabeli. Wszystkie grupy otrzymują ten sam zestaw pytań.

sikora, jastrząb, wróbel

dziób gruby i mocny, dziób mocny i zagięty, dziób cienki i ostry

Nazwa ptaka

Rodzaj dzioba

   
   
Uczniowie odpowiadają na pytanie.

Jakim pokarmem odżywiają się podane ptaki?


Uczniowie kolejno w grupach odpowiadają na pytania, które otrzymali na kartkach. Wszystkie grupy otrzymują ten sam zestaw pytań.

Uczniowie udzielają odpowiedzi napytania – praca w grupach.

Uczniowie kolejno w grupach odpowiadają na pytania, które otrzymali na kartkach. Wszystkie grupy otrzymują ten sam zestaw pytań.

Wśród wymienionych nazw gadów zakreśl nazwę gada odżywiającego się wyłącznie roślinami

a. żółw błotny b. legwan c. zaskroniec d. padalec

 
Podkreśl 6 nazw zwierząt należących do gadów

padalec, traszka, rzekotka drzewna, żyworódka, żmija, salamandra plamista, grzechotnik, waran, gniewosz plamisty

Podkreśl nazwy 3 ryb żyjących w Bałtyku

płoć, śledź, szprot, szczupak, dorsz, pstrąg, sielawa

 
5. Uczniowie na planszach poglądowych i modelu opisują budowę poszczególnych kręgowców.

6. Uczniowie uzupełniają tabelę o środowisku życia, budowie i fizjologii kręgowców.

Grupa 1 gromada płazy

Grupa 2. gromada gady.

Grupa 3. gromada ptaki

Grupa 4. gromada ssaki.

Nazwa gromady

Środowisko życia

Pokrycie ciała

Narząd wymiany

gazowej

Miejsce rozrodu

Rozród

Mózg

Regulacja temperatury ciała

(termoregulacja

Płazy

Gady

Ptaki

Ssaki

           
 

IV. Praca indywidualna

Uczniowie odpowiadają na pytania na które inne grupy nie udzieliły odpowiedzi lub

odpowiedziały błędnie.. Uzyskują w ten sposób dodatkowe punkty dla swojej

drużyny.

V. Nauczyciel ocenia aktywność uczniów na lekcji.

VI. Pożegnanie klasy


Opracowałal: Ludomiła Pełczyńska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie