Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przykładowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na czerwiec

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 63350 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zbliża się czerwiec-ostatni miesiąc roku szkolnego, program mający na celu przygotowanie dzieci 6-letnich do podjęcia nauki w szkole jest już z reguły opanowany, a dzieci z wytęsknieniem czekają na wakacje. Nauczyciele pracujący w zerówkach często zastanawiają się, jakie treści umieścić w planie pracy na ten okres, aby były atrakcyjne. Oto moja propozycja.

OŚRODKI ZAINTERESOWAŃ:
 
1. „Bez wody nie ma życia”.
2. „Uwaga ogień !”.
3. „Lato! Lato!”.
4. „Bezpieczne wakacje”.

OŚRODEK I - ZAJĘCIA EDUKACYJNE

1.Do czego zużywamy wodę?- wypowiedzi dzieci- uświadomienie dzieciom jak bardzo ważną rolę odgrywa w naszym życiu woda, dziecko rozumie konieczność oszczędzania wody.
2.Wszystko, co żyje, wodę pije-rozmowa przy ilustracjach- bogacenie wiadomości z zakresu przyrody, dziecko zna rolę wody w życiu roślin i zwierząt.
3.Nasze eksperymenty z wodą-przeprowadzenie doświadczeń- rozwijanie zainteresowań badawczych, dziecko wie, co najszybciej nasiąka wodą, co rozpuszcza się w wodzie, co unosi się na jej powierzchni.
4.Mini-test matematyczny-utrwalenie znaków: -,+,=,<,>, dziecko potrafi wpisać prawidłowy znak pomiędzy dwie cyfry.
5.Rozwiązujemy rebusy-utrwalenie poznanych liter, dziecko prawidłowo odczytuje rebusy,
6.Wodny świat- malowanie farbą akwarelową na niebieskim tle-rozwijanie wyobraźni twórczej, dziecko wie, jakie zwierzęta i rośliny może umieścić na danej pracy, bhp.
7.Kolorowe łódeczki- origami przestrzenne- rozwijanie sprawności manualnych i umiejętności prawidłowego i dokładnego składania papieru, dziecko potrafi złożyć papier wg wzoru.
8.Szanty-pieśni żeglarzy-słuchanie pieśni z płyty CD, rozmowa nt. utworów- pogłębianie doświadczeń muzycznych, dziecko próbuje nucić melodię, wyklaskiwać rytm.
9.Tor przeszkód wg własnego pomysłu-zabawy w terenie- podnoszenie sprawności organizmu, dziecko wie, ja bezpiecznie pokonać przeszkody.
10.Zestaw zabaw ruchowych wg Labana- doskonalenie płynności ruchów, dziecko potrafi dostosować ruch do rytmu.

INNA DZIAŁALNOŚĆ DZIECI
1.Zabawy matematyczne-utrwalenie cyfr 0-10 oraz znaków „+” „=”
2.Zabawa dydaktyczna „Co tu nie pasuje”- utrwalenie nazw zwierząt żyjących w wodzie.
3.Zabawy kołowe ze śpiewem wg propozycji dzieci.
4.Ćwiczenia ortofoniczne usprawniające narządy mowy- ćwiczenia
oddechowe: dmuchanie kawałków waty, baloników.
5.Gry i zabawy stolikowe
6.Dowolne zabawy dzieci w kącikach zainteresowań
7.Zab.tematyczna „Marynarz”
8.Ćw poranne wg W. Gniewkowskiego i K. Wlaźnik

OŚRODEK II- ZAJĘCIA EDUKACYJNE
 
1.Niebezpieczne zabawy z ogniem-rozmowa przy ilustracjach-rozwijanie logicznego myślenia, dziecko potrafi przewidzieć finał niebezpiecznych zabaw.
2.Jak Wojtek został strażakiem-kształtowanie umiejętności oceniania czynów i zachowań ludzi na podstawie opowiadania Cz. Janczarskiego, dziecko wypowiada swoją opinię i potrafi ją uzasadnić.
3.Spotkanie z pracownikami straży pożarnej- poznanie pracy strażaka, dziecko wie, jak zachować się w czasie pożaru zna numer do straży pożarnej.
4.Zabawy matematyczne z zastosowaniem metody E.Gruszczyk- Kolczyńskiej- rozwijanie logicznego myślenia, dziecko rozwiązuje proste zadania tekstowe.
5.Zabawa w skojarzenia- bogacenie zasobu słów, dziecko próbuje znaleźć jak, najwięcej wyrazów pasujących do wyrazu podanego przez nauczyciela, np. strażak- pożar, wóz strażacki, itp.
6.Wóz strażacki- wyklejanie konturów papierem kolorowym- rozwijanie sprawności manualnych, dziecko dba o higienę pracy.
7.Jak Wojtek został strażakiem- wykonanie ilustracji do wysłuchanego opowiadania- rozwijanie wyobraźni twórczej, dziecko potrafi zaplanować swoją pracę.
8.998 to pożarna straż- nauka słów i melodii piosenki z repertuaru U. Pakuły-utrwalenie poprzez formę muzyczną numeru straży pożarnej, dziecko układa inscenizację do piosenki.
9.Obwód stacyjny-zabawy w terenie z wykorzystaniem sprzętu ogrodowego- podnoszenie sprawności organizmu, dziecko zna zasady bezpiecznej zabawy,
10.Zestaw zabaw ruchowych wg W. Sherborne- doskonalenie zwinności, giętkości, gibkości, dziecko potrafi współdziałać z partnerem.

INNA DZIAŁALNOŚĆ DZIECI
 
1.Tworzenie rymowanek
2.Cwiczenia ortofoniczne-naśladowanie różnych odgłosów
3.Zabawa ruchowo-naśladowcza „Lustro”
4.Zabawy konstrukcyjne
5.Gra dydaktyczna „Duży-mały”- znajomość cech przeciwstawnych
6. „Dyktando matematyczne-dodawanie w zakresie 10
7.Zabawa tematyczna „Strażak”
8.Utrwalenie nauki czytania-łączenie sylab w wyrazy
9.Zabawa badawcza „Jakie cechy ma powietrze”- umiejętność wyciągania wniosków z obserwacji
10.Zabawy ruchowe na powietrzu

OŚRODEK III-ZAJĘCIA EDUKACYJNE
 
1.Lato, lato!- rozmowa z dziećmi na temat nowej pory roku z wykorzystaniem ilustracji- rozwijanie mowy komunikatywnej, dziecko stosuje poprawne formy gramatyczne, wypowiada się całymi zdaniami.
2.Rozwiązywanie zagadek o tematyce letniej-rozwijanie logicznego myślenia, dziecko potrafi kojarzyć fakty, wykorzystać zdobyte wiadomości.
3.Letnia krzyżówka- utrwalenie liter, rozwijanie logicznego myślenia, dziecko zna zasady rozwiązywania krzyżówek.
4.Lato w pełni- spacer do ogródków działkowych- obserwowanie przyrody, rozmowa z napotkanymi ludźmi nt prac w ogródkach, uprawianych roślin, itp.-rozwijanie zmysłu obserwacji, dziecko potrafi opowiedzieć o tym, co zaobserwowało.
5.Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10-rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania, dziecko próbuje liczyć w pamięci.
6.Latawce-wykonanie latawców z kolorowego papieru, bibuły i słomek- pogłębianie doświadczeń plastyczno- konstrukcyjnych, dziecko zna kolejność wykonywania pracy.
7.Łąka-praca zbiorowa na dużym arkuszu z wykorzystaniem bibuły, papieru kolorowego, materiału, włóczki- collage- rozwijanie wyobraźni twórczej, dziecko potrafi pracować w grupie.
8.Czerwone jabłuszko-nauka elementów kujawiaka-rozwijanie poczucia rytmu, dziecko płynnie porusza się w rytm melodii, stara się odtworzyć prawidłowo podane kroki.
9.Aerobik- podnoszenie sprawności organizmu, dziecko wykonuje ćwiczenia w rytm melodii.
10.Zestaw zabaw ruchowych wg K. Wlaźnik nr 1- podnoszenie sprawności organizmu, dziecko jest zdyscyplinowane, szybko reaguje na polecenia.

INNA DZIAŁALNOŚĆ DZIECI
 
1. Zabawa”Kiedy płaczę, kiedy się śmieję”- rozpoznawanie uczuć
2. Ćwiczenia ortofoniczne-naśladowanie głosów ptaków w oparciu o wiersz J. Tuwima „Ptasie radio”
3. Zabawa integracyjna „Wywiad”- udzielanie konkretnych odpowiedzi na zadane pytania.
4. Zabawy ruchowo-naśladowcze:
-kwiaty rosną
-słońce świeci-deszcz pada
5. Zabawy konstrukcyjne
6. Zabawy słowne-dokończ zdanie
7. Zabawa dydaktyczna „Co się zmieniło”- ćwiczenie spostrzegawczości , pamięci wzrokowej
8. Zabawa tematyczna „Na pikniku”
9. Zabawa na orientację przestrzenną „Labirynt”

OŚRODEK IV- ZAJĘCIA EDUKACYJNE
 
1. Ulica nie jest do zabawy- rozmowa przy ilustracjach- przypomnienie zasad ruchu drogowego, dziecko wie, jakie niebezpieczeństwa wynikają z zabaw w pobliżu jezdni.
2.Wakacyjne wędrówki po kraju- swobodne wypowiedzi dzieci wg C. Freineta nt. miejsc, gdzie najczęściej wyjeżdżają na wakacje-rozwijanie mowy komunikatywnej, dziecko rozumie konieczność zachowani bezpieczeństwa w czasie kąpieli wodnych i słonecznych, w czasie wędrówek po górach.
3.Wakacyjne rady- słuchanie wiersza W.Badalskiej- wdrażanie do uważnego słuchania, rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków, dziecko jest świadome niebezpieczeństw, które mogą go spotkać w czasie wakacyjnego wypoczynku i wie jak się w danym momencie zachować.
4.Rozsypanka literowa- układanie wyrazów z rozsypani literowej związanych tematycznie z wakacjami- utrwalanie poznanych liter, doskonalenie umiejętności czytania, dziecko próbuje ułożyć jak największą ilość wyrazów.
5.Dyktando matematyczne-ćwiczenie na orientację przestrzenną, utrwalenie pojęć w prawo, w lewo, w górę, w dół, do przodu, do tyłu, dziecko potrafi uważnie słuchać, aby prawidłowo wykonać polecenie.
6.Wymarzone wakacje-malowanie farbami na kartce pokrytej kaszą manną- pogłębianie doświadczeń plastycznych dziecka, dziecko potrafi zorganizować sobie miejsce pracy, przestrzega zasad bhp.
7.Pociągiem na wakacje-praca zbiorowa z wykorzystaniem widokówek, gazet i kolorowego papieru, doskonalenie umiejętności wycinania, dziecko potrafi współdziałać w zespole, przestrzega zasad bhp.
8.Wakacje-nauka piosenki(płyta CD –Wesoła Szkoła nr 2)-bogacenie repertuaru piosenek dziecięcych, dziecko potrafi określić nastrój piosenki.
9.Opowieść ruchowa „Na Wakacjach”- podnoszenie sprawności organizmu, rozwijanie aktywności twórczej, dziecko samodzielnie przedstawia ruchem temat poszczególnych ćwiczeń, np. pokaż wspinaczkę górską.
10.Ćwiczenia gimnastyczne z zastosowaniem sprzętu sportowego- podnoszenie sprawności organizmu, wyrabianie tężyzny fizycznej, dziecko wie jak prawidłowo korzystać z   z urządzeń sportowych.                                                    

INNA DZIAŁALNOŚĆ DZIECI
 
1.Ćwiczenia słuchowe „Na ulicy”- rozpoznawanie głosów z ulicy.
2.Gra dydaktyczna „Co do czego pasuje”- segregowanie kart z ilustracjami różnych przedmiotów
3.Zabawa tematyczna „Bezpieczne wakacje”
4.Zabawa dydaktyczna „Obrazki dziwne”-wskazywanie dziwnych, nieprawdziwych zjawisk, rzeczy ujętych na obrazku.
5.Mini turniej gier planszowych
6.Kolorowanki
7.Zabawy kołowe wg propozycji dzieci
8.Zabawy rytmiczne przy muzyce mechanicznej
9.Zabawy słowne- układanie krótkich wierszyków.


 

Literatura:
1.Scenariusze zabaw muzyczno-ruchowych wg U. Pakuły.
2.W. Gniewkowski, K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne”.
3.U.Smoczyńska- Nachtman „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”
4.„Wesoła szkoła sześciolatka”- podręcznik i przewodnik metodyczny   
5.U.Barff, J. Burkhard „Każde dziecko to potrafi”
6. Cz. Janczarski „Jak Wojtek został strażakiem”
7.W.Sherborne „Elementy ruchu rozwijającego”
8.Z.Bogdanowicz „Gry i zabawy dydaktyczne”
9.J.Tuwim „Ptasie radio”
 
                  Opracowała: mgr Ewa Tomala z P-26 w Tychach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie