Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Propozycje ćwiczeń słownikowych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 13632 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam Państwu zestaw ćwiczeń rozwiązań słownikowych na bazie tekstów podręcznikowych dla klas IV - VI.

I ZESTAW – ĆWICZENIA W OPARCIU O TEKST MARII TERLIKOWSKIEJ „ZIÓŁKO” (Monolog)

1.     Znajdź w „Słowniku języka polskiego” wyraz „monolog” i objaśnij jego znaczenie.
2.     Przeczytaj tekst – wyjaśnij, że jest to monolog.
3.     Znajdź w tekście i podkreśl pary wyrazów, które się rymują.
4.     Wpisz do tabeli rymujące się wyrazy:

ziółko
w kółko
zadzieram
jestem szczera
co myślę
jak najściślej
sepleni
obrażeni
bez obłudy
rudy

5.     Wyrazy i zwroty, które dopisałeś zastąp wyrazami lub wyrażeniami bliskoznacznymi:

w kółko – ciągle, stale…
jestem szczera –
jak najściślej –
sepleni –
bez obłudy –

6.     Ułóż trzy zdania, w których zastosujesz wyrazy lub zwroty z ramki.





II ZESTAW – ĆWICZENIA W OPARCIU O TEKST ELŻBIETY BURAKOWSKIEJ „ZIMĄ TEŻ BYWA GORĄCO”

1.     Przeczytaj tekst, podkreśl zdania mówiące o wyglądzie kota.
2.     Wyrazami z tych zdań uzupełnij opis Burusia:
a)     Wygląd zewnętrzny:
·         łebek – szeroki, płaski,…
·         bokobrody –
·         mordka –
·         łapy –
·         ogon –
·         futro –
b)    Zachowanie: dziki, …

3.     Wykonaj zgodną z opisem ilustrację Burusia, zaznacz na niej wymienione części ciała.
4.     Znajdź i podkreśl w tekście, do rodziny jakich zwierząt należał Buruś.
5.     W encyklopedii lub innych dostępnych źródłach znajdź i zapisz do zeszytu krótką informację o żbiku.


III ZESTAW – ĆWICZENIA W OPARCIU O TEKST WANDY CHOTOMSKIEJ „MOTYLE”

1.     Wpisz do tabeli swoje skojarzenia związane ze słowami: motyl i miasto.

miasto
motyl
rzeczowniki
przymiotniki
rzeczowniki
przymiotniki
domy
ulice
samochody
beton
tłum
hałas
wysokie
szare
duże
głośne
betonowe
błyszczące
łąka
fruwanie
kolory
skrzydła
radość
kwiaty
kolorowy
lekki
wesoły
barwny
delikatny
radosny

2.     Przeczytaj wiersz, w pierwszej strofie podkreśl powtarzający się przymiotnik.
3.     Do podkreślonego wyrazu dopisz wyrazy lub zwroty mówiące o uczuciach związanych z tym kolorem. Określ jakie uczucia (pozytywne czy negatywne) wywołuje szarość.



4.     Przeczytaj określenia:
szare, monotonne, schludne, zaśmiecone, ciekawe, barwne, rozległe, brudne, asfaltowe, wesołe, zanieczyszczone, urozmaicone, bezduszne, zakurzone, kolorowe, estetyczne, nieludzkie, czyste, ciasne, przestronne, wygodne, betonowe, nowoczesne, skażone, zatłoczone.
         Podkreśl te wyrazy, które wyrażają pozytywną ocenę miasta.
5.     Opisz wygląd miasta, w którym chciałbyś zamieszkać. Wykorzystaj podkreślone wyrazy.


IV ZESTAW – ĆWICZENIA W OPARCIU O TEKST JANA PARANDOWSKIEGO „ POWSTANIE CZŁOWIEKA” (fragment zbioru mitów pt. „Mitologia”)

1.    Przeczytaj objaśnienia trudnych wyrazów i wyrażeń występujących w tekście:
·         osiadł tron
·         macierz
·         oręż
·         heroiczny
·         Tezeusz
·         Teby
·         Troja
·         rydwan
·         zarzewie
·         Kaukaz

2.     Znajdź w tekście te wyrazy i podkreśl je.
3.     Przeczytaj ponownie tekst, zastępując podkreślone wyrazy ich objaśnieniami.
4.     Wybierz cztery spośród tych wyrazów i ułóż z nimi zdania.
5.     Przeczytaj tekst, zaznacz fragment mówiący o Prometeuszu.
6.     Wypisz wyrazy, jakimi można określić Prometeusza.
7.     Podane wyrażenia uzupełnij odpowiednią formą wyrazu „dobro”:
·         czynić dobro
·         czynić coś dla dobra innych
·         dobrze komuś życzyć
Objaśnij te wyrażenia w oparciu o przykłady z życia Prometeusza.

8.     Od imienia szlachetnego herosa utworzono przymiotnik „prometejski”, spróbuj wyjaśnić jego znaczenie:
       prometejski – śmiały, bohaterski, twórczy, buntowniczy, dobroczynny…
9.     Ułóż trzy zdania z użyciem przymiotnika „prometejski”.


V ZESTAW – ĆWICZENIA W OPARCIU O TEKST ADAMA MICKIEWICZA „PAN TADEUSZ” – FRAGMENT KSIĘGI III „UMIZGI”

1.     Wyjaśnij zwrot „Grzybów było w bród”.
2.     Podkreślone wyrażenie zastąp jego synonimami.
3.     Wymień nazwy grzybów, które znasz. Podaj kilka określeń każdego z nich.
4.     Przeczytaj utwór A. Mickiewicza, podkreśl nazwy grzybów, które zostały tam wymienione.
5.     Wypisz podkreślone nazwy grzybów. Do każdej dopisz epitety, którymi poeta określa je w wierszu.
wzór:      borowik – wysmukły
               surojadki – srebrzyste
               bielaki – krągłe

6.     Napisz krótkie sprawozdanie z grzybobrania, które sobie wyobrażasz. Wykorzystaj w nim nazwy grzybów z utworu Mickiewicza.


Autor
: Danuta Wacławik

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie