Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rozmieszczenie lądów i oceanów na Ziemi

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8677 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz zajęć przyrody w klasie 6. Temat można zrealizować na 1 lub 2 godzinach lekcyjnych i podsumować kartą pracy (np. mapka i dwa pytania).
Temat: Rozmieszczenie lądów i oceanów na Ziemi.


Cel lekcji : odczytywanie treści mapy hipsometrycznej świata.
Cele operacyjne lekcji :
Uczeń:
- wskazuje na mapie fizycznej świata i nazywa kontynenty i oceany,
- określa rozmieszczenie lądów i mórz n kuli ziemskiej,
- wyjaśnia znaczenie pojęć: kontynent, wyspa, archipelag, ocean, morze, cieśnina, zatoka,
- porównuje dane liczbowe przedstawiające powierzchnię lądów.
Metody:
- burza mózgów
- praca z mapą.
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
- globusy,
- mapa hipsometryczna świata,
- mapki konturowe poszczególnych kontynentów,
- rozsypanki,
- karty pracy,
- klej.
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca.
1. Podanie tematu lekcji.
2. Nauczyciel pokazuje uczniom globus i przypomina, że jest to model Ziemi. Co znajduje się na Ziemi? ( Lądy i oceany.)
3. Zapisanie tematu lekcji.
Faza realizacyjna.
1. Mapa hipsometryczna świata : odczytanie tytułu, skali, skali bar.
2. Wskazanie i odczytanie na mapie dużych, zwartych obszarów lądowych.
3. Uczniowie korzystają w tym czasie z atlasu przyrodniczego.
4. Na tablicy pojawiają się terminy i ich określenia, które wspólnie zostają przyporządkowane (kontynent, wyspa, archipelag ).
5. Wskazanie i odczytanie na mapie oraz w atlasach nazwy dużych, zwartych akwenów wodnych.
6. Na tablicy pojawiają się terminy i ich określenia, które zostają przyporządkowane (ocean, morze, zatoka, cieśnina ).
7. Zabawa: jeden uczeń daje hasło znalezienia wyspy, morza, zatoki lub cieśniny, a reszta szuka w atlasie. Kto pierwszy wskaże, ten podnosi rękę, wskazuje na mapie hipsometrycznej świata i otrzymuje „+”.
8. Każdy uczeń otrzymuje od nauczyciela kontur kontynentu, musi zgadnąć, co on przedstawia, wkleić do zeszytu i wyszukać w atlasie kilka informacji np.: najwyższy szczyt, łańcuchy górskie, jakie morza bądź oceany oblewają ten kontynent, z jakim kontynentem graniczy, jak przedstawia się ukształtowanie powierzchni ?, itd.
9. Krótka prezentacja.
10. Uczniowie otrzymują zestaw nazw kontynentów i zestaw cyfr określających powierzchnię. Na podstawie wielkości obszarów w atlasie lub wcześniej zdobytych wiadomości uczniowie układają kontynenty wg wielkości, mogą wkleić to do zeszytu.
Faza podsumowująca.
1. Uczniowie otrzymują kartę pracy, którą powinni samodzielnie wypełnić.
2. Nauczyciel zbiera prace, ocenione oddaje na następnej lekcji.

Załącznik.

Karta pracy – rozmieszczenie lądów i oceanów na Ziemi.

1 .Uzupełnij zdania.
Na kuli ziemskiej wyróżniono …………. kontynentów. Największym z nich jest ……………………
Mniejsze obszary wodne wyodrębnione z oceanów to ……………………. Otoczone wodą obszary lądowe o powierzchni mniejszej od kontynentu nazywamy ……………………………. Grupa wysp położonych blisko siebie tworzy ………………………….
2 . Podkreśl tę odpowiedź, w której kontynenty przedstawione są od największego do najmniejszego.
a) Afryka, Ameryka Południowa, Antarktyda, Europa,
b) Azja, Ameryka Południowa, Ameryka Północna, Europa, Australia,
c) Antarktyda, Ameryka Południowa, Europa, Australia,
d) Ameryka Północna, Afryka, Antarktyda, Australia.

………………………………………………………………………………………………………………

Opracowanie: B. Antoniewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie