Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wspomaganie rozwoju mowy dzieci sześcioletnich

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8647 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Na całokształt rozwoju dziecka, jego naukę szkolną, funkcjonowanie roli ucznia i kolegi w ogromnym stopniu wpływa mowa. Proces przyswajania języka przez dzieci, z różnych przyczyn, często przebiega nieprawidłowo.
Bardzo istotne jest wczesne rozpoznanie zaburzeń mowy oraz prowadzenie terapii logopedycznej. Za pomocą odpowiednio przygotowanych ćwiczeń można eliminować wady artykulacji, stymulować rozwój mowy dziecka, wyrównywać defekty rozwojowe i zapobiegać trudnościom w nauce szkolnej.

ZAŁOŻENIA OGÓLNE


Opracowany program działań logopedycznych przeznaczony jest do realizacji z dziećmi gr. „0” (oraz uczniami starszymi).
Jest on efektem obserwacji, rozmów z rodzicami i nauczycielami, z których wynika, że u znacznej ilości dzieci 6- letnich i dzieci w wieku młodszoszkolnym występują zaburzenia i opóźnienia w rozwoju mowy, które mogą być przyczyną trudności w funkcjonowaniu społecznym, emocjonalnym i poznawczym.
Realizacja tego programu umożliwi objęcie opieką logopedyczną dzieci 6- letnie (oraz starszych uczniów) i wspomaganie rozwoju ich funkcji językowych. Program zakłada logopedyczne wspieranie edukacji uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnych możliwości, wad i zaburzeń mowy.



CELE PROGRAMU


· kształcenie świadomości językowej,
· stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy dziecka,
· rozwijanie i usprawnianie komunikacji językowej,
· nabywanie umiejętności prawidłowej artykulacji,
· wspomaganie całościowego rozwoju dziecka,
· zapobieganie trudnościom i niepowodzeniom szkolnym.


ZADANIA PROGRAMOWE


· ocena zaburzeń mowy i komunikacji,
· wzbudzanie motywacji i chęci do werbalnego porozumiewania się,
· kształtowanie prawidłowych nawyków związanych z mówieniem,
· usprawnianie motoryki narządów mowy,
· wyrabianie właściwych przyzwyczajeń oddechowych,
· kształcenie percepcji słuchowej,
· diagnozowanie i korygowanie wad mowy,
· dostarczanie prawidłowych wzorców wymowy głosek, wyrazów, form gramatycznych, akcentowania, intonacji, rytmu mowy,
· wzbogacanie zasobu słowno- pojęciowego,
· stworzenie warunków do indywidualnego rozwoju mowy dziecka (zindywidualizowanie metod, tempa, planu pracy z uczniem),
· przygotowanie dziecka do podjęcia nauki szkolnej.


PLAN REALIZACJI PROGRAMU


1. Ocena mowy dzieci- nawiązywanie kontaktu z dzieckiem, poznanie jego możliwości, podstawowe badanie słuchu, budowy i sprawności artykulatorów, ocena mowy (spontanicznej, powtarzania wyrazów, rozumienia mowy), określenie wad wymowy i etapów terapii. W razie potrzeby wywiad z nauczycielem, rodzicami. W szczególnych przypadkach zalecenie badań specjalistycznych.
2. Prowadzenie zajęć logopedycznych dostosowanych do indywidualnych możliwości, stopnia zaawansowania rozwoju mowy, wad wymowy i trudności w komunikacji.

Ćwiczenia słuchowe- mają służyć kształceniu wrażliwości słuchowej, skoncentrowaniu się na bodźcu słuchowym, rozwijaniu słuchu fonematycznego(który pozwala rozpoznawać, porównywać głoski, służy autokontroli własnej wypowiedzi). Propozycje ćwiczeń:
o lokalizowanie źródła dźwięku,
o różnicowanie dźwięków otoczenia,
o rozpoznawanie dźwięków instrumentów perkusyjnych,
o różnicowanie głosów ludzi i zwierząt,
o wystukiwanie rytmu,
o omawianie tempa i nasilenia dźwięku,
o wyodrębnianie wyrazów w zdaniach, sylab, głosek w wyrazach,
o wyodrębnianie danej głoski z szeregu słyszanych głosek,
o łączenie danej głoski z odpowiednimi ruchami artykulatorów,
o określanie pozycji danej głoski w słyszanym wyrazie (wypowiadanych głoskami lub w całości),
o różnicowanie wymowy prawidłowej i niewłaściwej,
o synteza i analiza sylabowa i głoskowa wyrazów,
o tworzenie wyrazów rozpoczynających się daną głoską, sylabą,
o różnicowanie słuchowe głosek realizowanych z głoskami opozycyjnymi (lub mylonymi),
o autokontrola wypowiadanych wyrazów,

Ćwiczenia oddechowe- mają na celu pogłębienie oddechu, jego regulację, kontrolę, wydłużenie fazy wydechowej, zachowanie właściwego toru oddechowego.
Realizacja ćwiczeń:
o wdech nosem, wydech ustami,
o chuchanie, dmuchanie ciągłym strumieniem,
o zabawy mydlanymi bańkami,
o zdmuchiwanie płomienia świeczki (szybkie i powolne),
o zdmuchiwanie drobnych przedmiotów z powierzchni gładkich i chropowatych,
o nadmuchiwanie balonów,
o dmuchanie na wiszące na sznurkach drobne przedmioty,
o przenoszenie słomką drobnych przedmiotów,
o ćwiczenia podparcia oddechu,
o ćwiczenia kontroli oddechu,
o gwizdanie,
o śpiewanie samogłosek, ciągów samogłoskowych.

Ćwiczenia usprawniające narządy mowy- mają na celu uzyskanie sprawności aparatu mowy, wyczucie przez dziecko danego ruchu i położenia poszczególnych artykulatorów, oraz precyzję ruchów artykulacyjnych i ich kontrolę. Ćwiczenia te dobierane są w zależności od rodzaju występującej wady wymowy i sprawności narządów mowy u danego dziecka. Obejmują one: mechaniczny masaż narządów mowy, automasaż, właściwe ćwiczenia żuchwy, warg, języka, podniebienia miękkiego, policzków. Realizowane są między innymi przez:
onaśladowanie demonstrowanych przed lustrem przez logopedę ćwiczeń,
onaśladowanie ruchów artykulatorów z wykorzystaniem obrazków, minek itp.,
oćwiczenia zgodne z instrukcją logopedy (kontrola wzrokowa w lustrze),



Artykulacja:
owymowa samogłosek (długo, krótko, ciągi samogłoskowe),
owyrazy dźwiękonaśladowcze,
outrwalanie tego, co dziecko umie powiedzieć,
owywoływanie głosek i ich utrwalanie w izolacji, sylabach, różnych pozycjach w wyrazie, zestawieniach wyrazowych, zdaniach (powtarzanie, czytanie, samodzielne nazywanie i budowanie wypowiedzi),
oautomatyzacja wymowy danej głoski poprzez wiele powtórzeń wyrazów i zdań w różnych sytuacjach, zabawach i grach językowych,
owykorzystanie z dziećmi starszymi różnorodnych ćwiczeń w czytaniu i pisaniu z występowaniem realizowanych głosek, liter.



Rozwijanie i usprawnianie funkcji językowych.
Zachęcanie do komunikowanie się za pomocą słów.
Rozwijanie rozumienia pojedynczych wyrazów, zdań, pytań, zagadek, tekstów, metafor- wdrażanie do adekwatnego posługiwania się nimi.
Dbałość o poprawność gramatyczną wypowiedzi (używanie rzeczowników, czasowników, przymiotników w odpowiedniej formie, tworzenie liczby mnogiej, tworzenie zdrobnień, kończenie wyrazów, zdań na podstawie obrazków lub tekstu, opowiadanie treści obrazków, ilustracji, historyjek).


PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW


o uczeń sprawnie wykonuje typowe polecenia związane z realizacją ćwiczeń logopedycznych,
o kontroluje (wzrokowo lub czuciowo) ułożenie narządów mowy oraz zachowuje właściwy tor oddychania,
o potrafi słuchowo wyodrębnić realizowane głoski z szeregu słyszanych głosek i określić ich pozycję w wyrazach,
o potrafi różnicować wymowę prawidłową i niewłaściwą słyszanych i wypowiadanych wyrazów,
o prawidłowo wymawia ćwiczone głoski w mowie kontrolowanej,
o potrafi samodzielnie skorygować wymowę ćwiczonych głosek,

Dotyczy uczniów klas I- III i starszych:
o umie skojarzyć literę drukowaną i pisaną z odpowiadającą jej ćwiczoną głoską, wyodrębnić ją spośród innych liter, w wyrazach i zdaniach,
o prawidłowo zapisuje realizowane wyrazy,
o potrafi prawidłowo odczytać wyrazy i zdania zawierające ćwiczone litery (głoski).



ORGANIZACJA ZAJĘĆ , FORMY I METODY PRACY


o przeprowadzenie przesiewowych badań wymowy,
o diagnoza logopedyczna,
o stworzenie indywidualnych planów pracy z każdym uczniem,

Spotkania odbywają się raz w tygodniu. Zajęcia prowadzone są w dwuosobowych grupach. Uczniowie dobrani w grupy na podstawie podobieństw zaburzeń mowy.
Najczęściej stosowana indywidualna forma pracy. Ćwiczenia artykulatorów, oddechowe, gry, zabawy edukacyjne prowadzone w grupach.
Współpraca z rodzicami i nauczycielami- przekazywanie wskazówek i materiału językowego do pracy z dzieckiem w domu, utrwalanie prawidłowych nawyków związanych z mówieniem, udział w prowadzonych zajęciach.
Wykorzystanie na zajęciach różnych metod pracy logopedycznej, łączenie metod w celu podniesienia skuteczności działań (pokaz, naśladowanie, wyjaśnianie położenia narządów mowy, metoda słuchowa, metoda wzrokowa, metoda fonetyczna, pomoc mechaniczna, gesty umowne, kinestezja mowy, wykorzystywanie wrażeń dotykowych i czucia skórnego).
Uwzględnianie przy planowaniu pracy z każdym uczniem zasady stopniowania trudności- rozpoczynanie od ćwiczeń funkcji zaburzonych analizatorów, przystępowanie do następnego etapu ćwiczeń dopiero po opanowaniu etapu poprzedniego, ćwiczenia na danym poziomie prowadzone do momentu opanowania danej umiejętności.

o wykorzystanie w terapii doznań płynących z kilku analizatorów (np. obserwowanie, słuchanie, czucie),
o zindywidualizowanie metod i tempa pracy
o stosowanie systematyczności- częste i systematyczne powtarzanie materiału,
o mobilizowanie dzieci poprzez pochwały, nagrody, zabawowe formy ćwiczeń.


EWALUACJA

Ocena pracy i postępów ucznia dokonywana na podstawie:
o obserwacji w czasie zajęć
o aktywności podczas ćwiczeń
o zapisów w dzienniku i uwag o postępach i trudnościach w terapii
o oceny wymowy testem obrazkowym (wstępnego i końcowego), (Karty mowy ucznia).

Wzbogacanie na bieżąco programu w nowe treści, pomoce, materiały językowe, gry edukacyjne, zestawy ćwiczeń w zależności od postępów i przebiegu terapii logopedycznej.


BIBLIOGRAFIA

1. D. Antos, G. Demel, I. Styczek, „Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy“, W- wa 1967.
2. I. Styczek, „Logopedia”, W- wa 1981.
3. B. Rocławski, „Słuch fonemowy i fonetyczny”, Gdańsk 1991.
4. E. Chmielewska, „Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli”, Kielce 1995.
5. E. Spałek, C. Piechowicz- Kułakowska, „Jak pomóc dziecku z wadą wymowy”, Kraków 1996.
6. red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, „Logopedia. Pytania i odpowiedzi”, Opole 1999.
7. B. Wiśniwska, „Terapia zaburzeń mowy”, W- wa 2002.
8. A. Balejko, „Jak usuwać wady wymowy”, Białystok 1994.
9. H. Rodak, „Terapia dziecka z wadą wymowy”, W- wa 1994.
10. G. Demel, „Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”, W- wa 1994.


Materiał pomocnicze (pomoce dydaktyczne)



o testy i kwestionariusze do oceny wymowy dziecka,
o programy multimedialne: „Logopedia”, „Mówiące obrazki”, „Logo- gry”,
o „Od obrazka do słowa”- H. Rodak, S. Nawrocka,
o „Plansze do ćwiczeń słuchu fonematycznego”,
o „Słyszę i wyróżniam”- S. Wrzesiński,
o „Tele- gry logopedyczne”- S. Wrzesiński,
o „Zgadnij, czego brakuje”- M. Szalińska,
o „Myszka Szarusia i żabka Żanusia”- K. Szłapa,
o „Kaczka Kwaczka i dżdżownica Andżela”- K. Szłapa,
o „Materiały do ćwiczeń utrwalających głoski dentalizowane i wyrazy z głoskami r- l”- G. Krzysztoszek, M. Piszczek,
o „Chcę poprawnie wymawiać” (Zeszyty 1- 13)- M. Wrzesińska,
o alfabet ruchomy,
o zestawy obrazków, ilustracje,
o zestawy wyrazów,
o karty pracy dobrane i opracowane odpowiednio do realizowanych ćwiczeń,
o pomoce do ćwiczeń oddechowych (np. słomki, piłeczki, papierowe układanki, bańki mydlane),
o pomoce do ćwiczeń narządów mowy (np. minki, klaun, lustro, opowiadania i wierszyki, obrazki).

mgr Anna Kabelis

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie