Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusze zajęć świetlicowych z wykorzystaniem różnych technik plastycznych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1645 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Pracuję jako wychowawca świetlicy szkolnej. Staram się, aby prowadzone zajęcia były dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci, a zarazem wyzwalały w nich inwencję twórczą i sprzyjały wszechstronnemu rozwojowi. W zależności od stawianych sobie celów stosuję różne formy i metody pracy. Przedstawiam scenariusze zajęć świetlicowych z wykorzystaniem różnych technik plastycznych, a także elementów kinezjologii edukacyjnej i pedagogiki zabawy.

Scenariusz nr 1
Temat: Wiosenna łąka.
Cele:
- wspomaganie rozwoju myślenia twórczego oraz zdolności plastycznych;
- utrwalanie nazw roślin kwitnących wiosną;
- poznanie nowej techniki plastycznej – malowanie tekturą, odbijanie wzorów;
- rozbudzanie wyobraźni plastycznej;
- kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy i współdziałania w grupie.
Metoda: słowna, pokaz, zabawa, działania praktycznego.
Forma: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: teksty zagadek, ilustracje zwierząt i roślin żyjących na łące, paski tektury różnej grubości, farby plakatowe, pedzel.
Przebieg zajęć:
  1. Powitanie – witam wszystkich, którzy:
- lubią wiosnę;
- nie lubią, gdy pada deszcz;
- lubią kwiaty;
- mają coś w kolorze zielonym;
- chcieliby teraz biegać po łące.
Powitane osoby machają ręką.
  1. Ćwiczenia wspomagające myślenie twórcze.
o Ruchu naprzemienne – w pozycji stojącej dotykamy prawą ręką uniesionego lewego kolana i na przemian lewą ręką prawego kolana (chodzimy po wysokiej trawie).
o Leniwe ósemki – kreślimy kciukiem płynnym ruchem ósemki, zaczynając od punktu środkowego na wysokości.
  1. Tworzenie własnych zagadek do wybranej ilustracji przedstawiającej rośliny lub zwierzęta żyjące na łące.
Można wykorzystać również podane teksty zagadek :
Rankiem srebrzy się na łące
Potem wysuszy ją słońce. (rosa)


Na zielonej łące kwitnie ich tysiące.
W swojej nazwie „sto” mają.
Jak się nazywają? (stokrotka)


Przy rzece leży
ten dywan zielony,
przeróżnym kwieciem
zawsze umajony.
Rosa go srebrzy wieczorem i z rana.
Znasz go zapewne
dostarcza nam siana. (łąka)


Znacie ją na pewno wszyscy;
Rzadko miewa cztery listki.
Jaka to roślina? To … (koniczyna)


Rosną na łące różne kwiatki:
Jaskry, stokrotki i polne bratki.
Rośnie też kwiatek o błękitnych płatkach
i tu się właśnie zaczyna zagadka.
Może zagadka, a może bajka.
Jak Ci na imię? (niezapominajka)


Na wilgotnych łąkach,
niby żółte wieńce
Zakwitły na wiosnę
wesołe …………. (kaczeńce)


Tu cytrynek, tam paź królowej.
Wszędzie pięknie, kolorowo.
Lekko unoszą się nad łąką,
gdy tylko zaświeci słonko. (motyl)


Po łące chodzi rycerz srogi
Ma długie czerwone nogi.
Kiedy otwiera czerwony dziób
Skaczą żabki do wody – chlup ! (bocian)


  1. Zabawa „Wiosenna łąka”.
Uczestnicy siadają na krzesłach tworząc krąg, prowadzący siada w środku. Kolejno każdej osobie przydziela nazwę jednego z kwiatów: kaczeniec, koniczyna, niezapominajka, stokrotka …i znowu kaczeniec, koniczyna, niezapominajka, stokrotka.
Zadanie polega na tym, aby na komendę np. „niezapominajka” wszystkie osoby „niezapominajki” zmieniły swoje miejsca. Kiedy padnie hasło „wiosenna łąka” wszystkie osoby „kwiaty” zamieniają się miejscami.
  1. Uzupełnianka kwiatowa.
Do podziału na grupy można wykorzystać poprzednią zabawę i utworzyć zespół stokrotek, kaczeńców itp. Dzieci w grupach uzupełniają krzyżówkę, w której są nazwy kwiatów z brakującymi literami.

  1. Ćwiczenia odprężające, wspomagające rozwój zdolności plastycznych.
Rysowanie obrazu – rysowanie obiema rękami jednocześnie linii, kształtów, z których każdy rysowany jedną ręką jest zwierciadlanym odbiciem drugiego rysowanego w tym samym czasie drugą ręką (dzieci mogą rysować w powietrzu łąkę).
  1. Praca plastyczna w grupach – odbijanie wzorów.
- Podanie tematu pracy.
- Pokaz przygotowanych wcześniej tekturek o różnych kształtach – paski, koła, trójkąty oraz sposobu ich składania w celu uzyskania odpowiedniego wzoru.
- Malowanie krawędzi lub całej powierzchni tektury – pokaz nauczyciela i próbne odbijanie przez dzieci.
- Praca w grupach: odbijanie trawy i kwiatów tworzonych według własnych pomysłów.
- Prezentacja i omówienie prac poszczególnych grup – prace można eksponować pojedynczo lub jedna obok drugiej. Otrzymamy w ten sposób pracę całej grupy zatytułowaną „Łąka”.
  1. Zakończenie zajęć.
Dzieci siedząc w kręgu mówią, co im się najbardziej podobało na zajęciach, a z czym miały trudności.
Scenariusz nr2
Prezentowana niżej propozycja pracy plastycznej może być wykonana w świetlicy bądź na zajęciach koła plastycznego.
Temat: Pognieciony rysunek – łączenie kredek świecowych z farbą plakatową.
Cele:
- rozbudzanie wrażliwości estetycznej;
- wzbogacanie wiedzy z zakresu sztuk plastycznych;
- odkrywanie przyjemności tworzenia i radości z uzyskanego efektu;
- wdrażanie do właściwego planowania i organizowania działań.
Metoda:
- działania praktycznego;
- rozmowa kierowana;
- pokaz.
Forma: indywidualna, zbiorowa.
Technika: łączenie kredek świecowych z farbą plakatową.
Materiały: kartka z bloku rysunkowego, kredki świecowe, ciemna farba plakatowa, pędzel, żelazko, gazeta.
Przebieg zajęcia:
  1. Pokaz reprodukcji „Słoneczników” Vincenta van Gogha – rozmowa na temat obrazu i odczuć, jakie w nas wywołuje. Określenie barw występujących w reprodukcji.
  2. Podanie tematu dzisiejszej pracy i omówienie sposobu wykonania.
  3. Praca dzieci pod kierunkiem nauczyciela.
o Rysunek kredkami świecowymi lub pastelami olejnymi. Kredką w kolorze żółtym lub pomarańczowym rysujemy ramkę o szerokości ok. 1-2cm. Następnie rysujemy kwiat, liście, łodygę – może to być słonecznik, ważne aby był dość duży. Można dorysować doniczkę. Kredką w kolorze niebieskim wypełniamy tło. Rysunek ma być bardzo wyraźny, bez białych miejsc (mocno przyciskamy kredkę).
o Zgniatanie obrazka – zgniatamy obrazek rysunkiem do środka. Robimy to ostrożnie, by nie uszkodzić kartki. Można rozprostować papier i zgnieść go ponownie. W ten sposób uzyskamy więcej zgnieceń.
o Malowanie pracy – rozprostowany obrazek malujemy ciemną farbą plakatową (szczególnie dokładnie na zagięciach).
o „Mycie” obrazka – pracę wkładamy ostrożnie pod bieżącą wodę, aby spłukać farbę i zostawiamy do wyschnięcia.
o Prasowanie – jeśli obrazek jest pogięty, nauczyciel prasuje go żelazkiem między dwiema kartkami gazety.
  1. Porządkowanie stanowiska pracy
  2. Ekspozycja prac – oglądanie gotowych obrazów.
  3. Ewaluacja – rozmowa, w której dzieci odpowiadają na pytania:
- Który etap pracy był dla ciebie najtrudniejszy?
- Czy chciałbyś wykonać jeszcze pracę podobną techniką?
Literatura
Dennison P. Gimnastyka mózgu.
Skorek E . Księga zagadek.
Watt F. Przewodnik pomysłów plastycznych. Szkoła malowania.

Anna Pluta wychowawca świetlicy Szkoła Podstawowa nr 5 Tarnowskie Góry

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie