Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Pamięć zaklęta w zbiorach

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1603 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Proponowany cykl lekcji poświęcony jest  realizacji ścieżki czytelniczej i medialnej oraz regionalnej w klasie 6 szkoły podstawowej.  Zajęcia utrwalają nawyk kulturalnego obcowania z książką, czasopismem, przygotowują uczniów do wizyty w bibliotece wojewódzkiej oraz rozbudzają zainteresowanie kulturą, tradycjami, historią własnego regionu.

Temat:’’Pamięć zaklęta w zbiorach’’-z wizytą w Wojewódzkiej
                                    Bibliotece im.C. Norwida w Zielonej Górze.
 
Treści lekcji:   
 
·          Katalogi, kartoteki, zautomatyzowany system wyszukiwania danych;
·          Biblioteki i ich rodzaje;
·          Rola muzeów w przekazywaniu wiedzy historycznej;
·          Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturalnego;
·          Dzieje pisma, książki, prasy i przekazów medialnych;
·          Wydawnictwa informacyjne; literatura popularnonaukowa;
·          Elementy historii regionu.
 
Cele lekcji:
 
·          Uczeń zna zasady zachowania na wycieczce;
·          Stosuje zasady zachowania na wycieczce;
·          Układa pytania na zadany temat;
·          Zna zasady korzystania z biblioteki;
·          Poznaje zasady posługiwania się katalogiem alfabetycznym oraz bazą komputerową za pomocą terminali;
·          Wypowiada się na temat biblioteki;
·          Poznaje działy biblioteczne oraz ekspozycje stałe;
·          Czyta ze zrozumieniem tekst popularnonaukowy;
·          Analizuje i selekcjonuje informacje;
·          Prezentuje opracowany w grupie materiał;
·          Potrafi przedstawić zadania muzeum i biblioteki(gromadzenie,przechowywnie, konserwacja zabytków, organizacja wystaw);
·          Przedstawiać własną opinię o wystawie klasowej lub ekspozycji muzeów, formułując kilkuzdaniową wypowiedź.

Umiejętności ponadprzedmiotowe:
·          Poprawne posługiwanie się językiem polskim;
·          Skuteczne komunikowanie się;
·          Redagowanie sprawozdania z wycieczki;
·          Organizowanie wystawy klasowej.
 
Materiały:Informator Wojewódzkiej Biblioteki im. C. Norwida w Zielonej Górze,artykuły:”Zielonogórska książnica”,”Czasopisma lokalne”z pisma społeczno-kulturalnego,karta zwiedzania muzeum, karta opisu eksponatu, ekspozycja muzealna.
 
 
Metody i formy pracy: rozmowa nauczająca(pogadanka),praca w grupach, praca z tekstem,rozmowy dyskusje, wycieczka, wystawa klasowa(zdjęcia, film, informatory), gra symulacyjna pt. „Muzeum w naszej klasie”.
 
 
Struktura i opis lekcji: I Wprowadzenie
Wykorzystując metodę rozmowy nauczającej uczniowie dowiadują się od nauczyciela o Bibliotece Wojewódzkiej w Zielonej Górze(rys historyczny, zasoby) i zaplanowanej wycieczce szkolnej.

II Rozwinięcie
Podział klasy na grupy:
 
Grupa 1
Uczniowie otrzymują od nauczyciela informator biblioteki wojewódzkiej i przygotowują informację na temat zasobów i działów biblioteki.
Grupa 2
Uczniowie na podstawie artykułu pt. „Zielonogórska książnica”przygotowują informację na temat Muzeum Książki Środkowego Nadodrza.
 
Grupa 3
Podobnie jak grupa 2, otrzymuje ten sam artykuł, ale określa na jego podstawie rolę i znaczenie biblioteki.
 
Grupa 4
Na podstawie artykułu „Czasopisma lokalne” ustala, co to są „ regionalia”i podaje najważniejsze tytuły gromadzone w wojewódzkiej bibliotece.
 
Grupa 5
Ustala zasady właściwego zachowania się w bibliotece i muzeum.
 
 Wszystkie grupy otrzymują instrukcję pracy w grupie i przystępują do pracy.
 
III Prezentacja pracy w grupach
Wyznaczony sprawozdawca przedstawia przygotowany materiał.
 
IV Wycieczka-zwiedzanie biblioteki i muzeum.
Uczniowie wcześniej przygotowani na lekcji zadają pytania przewodnikowi.Jeżeli jest taka możliwość uczniowie robią zdjęcia a nauczyciel filmuje wycieczkę kamerą wideo.       
 
V Podsumowanie
Po powrocie uczniowie dzielą się wrażeniami. Przygotowują wystawę pt. „Muzeum w naszej klasie”. Wspólne oglądanie nagranego filmu z wycieczki.
 
VI Metoda kontroli
Sprawozdanie z wycieczki.
Karta zwiedzania muzeum lub karta opisu eksponatu.
 
                         

                                                                            Opracowanie: mgr Monika Urban
                                                                                 Zespół Szkół w Otyniu

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie