Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak porozumiewamy się z innymi

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2943 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Mając na uwadze znaczenie poprawnej komunikacji dla budowania prawidłowych relacji między ludźmi, a szczególnie w profilaktyce agresji i przemocy w szkołach prowadziłam lekcje wychowawcze dla młodzieży, w czasie, których starałam się przekazać młodym ludziom zasady konstruktywnego porozumiewania się z innymi. Zajęcia realizowałam w oparciu o przygotowane przeze mnie scenariusze. Pragnę podzielić się z innymi nauczycielami gotowym konspektem takiej lekcji, który będą mogli wykorzystać w pracy wychowawczej z młodzieżą.

Konspekt lekcji wychowawczej dotyczącej konstruktywnego porozumiewania się z innymi.: Jak prozumiewamy się z innymi ludźmi.


Czas – ok.2,5 h zegarowej


Cele:
- zapoznanie ze sposobami konstruktywnego komunikowania się
- poznanie zasad aktywnego słuchania
- zapoznanie uczestników z narzędziami aktywnego słuchania
- poznanie barier komunikacyjnych

materiały: bloki, kartki papieru, pisaki, mazaki, plansza pomocnicza


Przebieg zajęć:

1. Głuchy telefon-( wg K. Vopela) prowadzący przygotowuje krótki tekst złożony z kilkunastu zdań. Grupa siedzi w kręgu. Prowadzący przekazuje to zdanie pierwszej osobie z kręgu, szeptem na ucho, a ona powtarza to następnej itd. Z zachowaniem dbałości o to, aby inni uczestnicy nie usłyszeli tego przekazu. Kiedy tekst dotrze do ostatniej osoby, ta powtarza go głośno. Prowadzący odczytuje z kartki pierwotną wersję a następnie uczestnicy porównują oba teksty i komentują to, co usłyszeli.
2. Latarnik-( wg K. Vopela) w tym ćwiczeniu 5 uczestników zostaje poproszonych o opuszczenie sali. Prowadzący demonstruje pozostałym osobom historyjkę o latarniku opatrując ją przy tym komentarzem- pokazuje wszystkie gesty od momentu odcumowania łódki i wejścia do niej poprzez wiosłowanie aż do wejścia do latarni i zapalenia jej. Następnie zaprasza się z powrotem jednego z uczestników oczekujących za drzwiami i pokazuje historyjkę, ale już bez komentarza. Ten z kolei demonstruje ją następnemu i tak aż do piątej osoby. Ostatni z uczestników ma za zadanie opowiedzieć, co pokazywała mu poprzednia osoba.

I. Aktywne słuchanie
1. Krótkie wprowadzenie.
W codziennym życiu doświadczamy różnych trudności podczas komunikowania się z innymi. Czujemy, że nie jesteśmy dobrze rozumiani przez drugą stronę dialogu. Przeszkadza nam w tym wiele różnych czynników, wśród, których wymienić możemy napięcie odczuwane przez obie strony, pośpiech, ingerencję osób trzecich, brak odpowiednich warunków do prowadzenia rozmowy i wiele innych. Zapewne pamiętamy też takie sytuacje, kiedy byliśmy niezwykle zadowoleni z przebiegu rozmowy z innymi osobami i pozytywnych skutków, jakie miała ona dla nas. Spróbujmy za chwilę przyjrzeć się w proponowanych ćwiczeniach, czynnikom, które utrudniają bądź ułatwiają nasze porozumiewanie się z innymi.

1. Czynniki ułatwiające i utrudniające komunikację
a) Uczestnicy dobierają się w pary. Następnie dzielą się na osobę A i osobę B. Osoba A opowiada osobie B o swoim balu sylwestrowym, z kim była i jak się bawiła. Osoba B otrzymuje pisemną instrukcję zgodnie, z którą podczas słuchania ma okazywać niepokój, brak zainteresowania, niechęć. Może to zrobić na wiele różnych sposobów np. unikając z nią kontaktu wzrokowego, nie odzywając się, nie przytakując. ( czas 5 minut)
b) Po upływie wskazanego czasu prowadzący prosi osobę A aby kontynuowała swoje opowiadanie. Tym razem osoba B otrzymuje pisemna instrukcję, aby była aktywna, zadawała pytania, okazywała osobie A swoje zainteresowanie, utrzymywała z nią kontakt wzrokowy. ( czas ok. 5 minut)
Na zakończenie prowadzący prosi o wypowiedź obie osoby z pary
- jak czuły się w pierwszej i drugiej sytuacji?
- co pomagało we wzajemnym kontakcie a co go utrudniało
Podsumowanie ćwiczenia, wnioski- dla konstruktywnego porozumiewania się konieczne jest zachowanie szeregu warunków w tym utrzymywanie wzajemnego kontaktu wzrokowego, życzliwość, zainteresowanie tym co druga osoba chce nam przekazać, dostrojenia się do niej.
2. Utrudnienia w słuchaniu. ( wg. K. Vopela)
a) Uczestnicy dobierają się tym razem w trójki dzieląc się na osoby A, B i C. W pierwszej fazie ćwiczenia osoby A i B rozmawiają ze sobą na temat planów dotyczących spędzenia najbliższego weekendu, osoba C przeszkadza im w tej rozmowie zakłócając jej przebieg. Osoby A i B nie reagują na osobę C ( czas 5 minut).
b) Po upływie wskazanego czasu osoby A i B rozmawiają o zamiarze zorganizowania prywatki u jednej z nich w najbliższym czasie i zaproszeniu atrakcyjnych gości. Osoba C próbuje się wtrącić do rozmowy i narzucić inny temat.
Na zakończenie ćwiczenia dzielenie się refleksjami i doświadczeniami:
- która sytuacja była łatwiejsza, a która trudniejsza?
- co czuły osoby A, B, C?
- co utrudnia rozmowę i zakłóca jej przebieg?

3.” Narzędzia” aktywnego słuchania
Prowadzący przy pomocy planszy krótko omawia narzędzia aktywnego słuchania: parafrazę czyli wyrażenie własnymi słowami tego, co partner powiedział w rozmowie- w celu sprawdzenia czy go dobrze zrozumieliśmy ( np. jeśli cię dobrze zrozumiałem uważasz, że....), odzwierciedlenie, czyli mówienie partnerowi o tym, jakie- naszym zdaniem- są jego odczucia ( np. wydaje mi się, że jesteś zdenerwowany), klaryfikacja, czyli koncentrowanie się na najważniejszym- prosimy interlokutora aby ze swojej wypowiedzi wybrał, to co- jego zdaniem –jest najważniejsze ( np. mówiłeś o kilku sprawach, czy mógłbyś teraz wybrać z nich tę, która jest dla ciebie najważniejsza), precyzowanie kiedy i gdzie to się stało?. Co to dla ciebie oznacza?. Jak to wtedy wyglądało?)
a) Uczestnicy ponownie dobierają się w pary ( najlepiej z osobami, z którymi nie tworzyły dotąd pary) dzieląc się na osoby A i B. Osoba A opowiada osobie B o swojej ostatniej kłótni z rodzeństwem lub rodzicami. Osoba B uważnie słucha i odzwierciedla wypowiedź osoby A. Po upływie 10 minut następuje zamiana ról.
b) w drugiej części ćwiczenia osoba A wyobraża sobie, że została zaproszona przez swoją sympatię do wspólnego spędzenia wieczoru. Ukochany próbuje narzucić jej swój pomysł na rozrywkę nie licząc się przy tym kompletnie z jej zdaniem. Rodzi to ostry konflikt pomiędzy nimi. Osoba A opowiada osobie B o tej wymyślonej sytuacji z zachowaniem dbałości o takie jej przedstawienie, aby słuchający odniósł wrażenie, że jest ona autentyczna. Osoba B uważnie słucha dokonując parafrazy usłyszanego przekazu. Po upływie 10 minut następuje zamiana ról.
c) W trzeciej części ćwiczenia osoba A opowiada osobie B o nieporozumieniu jakie pojawiło się pomiędzy członkami .jej rodziny w sprawie wyboru miejsca spędzenia najbliższego urlopu mając do dyspozycji dużą gotówkę z wygranej w programie „ Jaka to melodia?”. Osoba B uważnie słucha i dokonuje klaryfikacji wypowiedzi osoby A. Po upływie 10 minut – zamiana ról. Na zakończenie ćwiczenia dzielenie się doświadczeniami i spostrzeżeniami.
d) w czwartej części ćwiczenia osoba A przekazuje osobie B informację dotyczącą niedawnej sprzeczki z kolegą. Zadaniem osoby B jest sprecyzowanie sensu tej wypowiedzi, np. „Pokłóciłam się z Iwoną, jestem na nią tak wściekła, że mogłabym ją udusić. Cały tydzień będę teraz mocno zajęta „ Osoba B precyzuje: „ Czy to dla ciebie oznacza, że nie chcesz jej widzieć przez tydzień?”
4. Na zakończenie zajęć bloku 2 prowadzący rozdaje uczestnikom kart ćwiczeń, na których znajdują się opisy różnych sytuacji lub fragmenty czyichś wypowiedzi. Ich zadaniem jest dobór odpowiedniej techniki aktywnego słuchania do przedstawionych przykładów.


  1. Widzisz osobę, pochyloną, zgarbioną, zaciskającą dłonie w pięści, mówiącą podniesionym głosem. Co jej powiesz, aby poczuła, że jest rozumiana?
    ........................................................................................
    ........................................................................................
    ........................................................................................
  2. „ Wszystko sprzysięgło się przeciwko mnie, chyba rzucę to wszystko w diabły”
    ........................................................................................
    ........................................................................................
    ........................................................................................
  3. „ Julek to kompletny idiota. Bierze moje rzeczy bez pozwolenia i to już nie pierwszy raz. Jeśli znów to zrobi, to ja mu pokażę”
    ........................................................................................
    ........................................................................................
    ........................................................................................
  4. „ Znowu wszystko będzie na mnie. Nikt mi nie uwierzy, że było inaczej, a przecież to ona zaczęła”
    ........................................................................................
    ........................................................................................
    ........................................................................................
  5. osoba A: „ Uważam, że gdybyś coś więcej dał z siebie nasza klasa zajęła by pierwsze miejsce” osoba B:” Niestety nie jestem matematycznym geniuszem ale wy nie znacie się tak dobrze na naprawie samochodów jak ja” Co powiesz osobie B, aby poczuła się rozumiana?
    ........................................................................................
    ........................................................................................
    ........................................................................................
5. Zakończenie zajęć, dzielenie się wrażeniami i doświadczeniami z członkami grupy
- Czego się dowiedziałem podczas dzisiejszych zajęć?
- Jak się czułem?
- Co było łatwe a co trudne?
- Jakie mam refleksje po zakończeniu zajęć? ( rundka lub dowolne wypowiedzi uczestników)


opracowała Barbara Breguła- psycholog , Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Mysłowicach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie