Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wpływ mediów na wychowanie dziecka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3739 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Opracowała: Marta Sztaba


Wpływ  mediów  na  wychowanie  dziecka


         Nie  ma  już  chyba  w  Polsce  rodziny , która  by  nie  posiadała  telewizora . Można  z  całą  pewnością  stwierdzić  , ze  stał  się  on  podstawowym  sprzętem  w  naszych  domach  , a  wokół  niego  koncentruje  się  życie  naszych  rodzin . Często  włącza  się  go  z  chwilą  wejścia  do  domu , a  wyłącza  dopiero  wtedy  , gdy  wszyscy  idą  spać . Coraz  częściej  toczą  się  dyskusje  na  temat  wpływu  telewizji  na  rozwój  dzieci  i  skutków  jej  oddziaływania  na  psychikę  młodocianych . Według  statystyk  w  Polsce  dzieci  w  wieku  szkolnym  oglądają  telewizję  około  20  godzin  tygodniowo . Zapracowani  rodzice  chętnie  oddają  dziecko  takiemu  „wychowawcy”  w  czasie , kiedy  oni  chcą  chwilę  odpocząć , przygotowują  posiłki , robią  zakupy  czy  pranie . Dzieckiem  wpatrzonym   w  niebieski  ekran  nie  trzeba  się  bowiem  specjalnie  zajmować , nie  trzeba  go  zabawiać , podsuwać  pomysłów , organizować  mu  czas . Telewizor  staje  się  lekarstwem  , gdy  dziecko  jest  znudzone , niegrzeczne , zmartwione . Zdaje  się , że  wszelkie  dziecięce  problemy  przestają  wtedy  istnieć . Dziecko  oglądające  telewizję  nie  tylko  wygląda  jak  bezmyślny , znieruchomiały  posążek  ono  naprawdę  wtedy  nie  myśli . Psychologowie  twierdzą , że  dzieci , których  rodzice  posługują  się  telewizją , aby  dla  siebie  zapewnić  „święty  spokój”  , mogą  w  przyszłości  nie  dawać  sobie  rady  z  normalnymi  problemami  życia  codziennego , gdyż  zamiast  starać  się  rozwiązywać  kłopoty  , stosować  będą  wygodne  „uniki” , które  odrywać  je  będą  od  rzeczywistości , szukać  będą  jak  najłatwiejszych  , jak  najprostszych  , lecz  nie  zawsze  najlepszych  rozwiązań . Dla  nich  telewizja  stanowić  może  rodzaj  ochronnego  płaszcza , pod  którym  będą  się  chować  w  razie  zagrożenia , jednak  nie  będą  potrafili  temu  zagrożeniu  zaradzić .
             Nadmierne  oglądanie  telewizji  przez  dzieci  prowadzi  też  do  ich  niedostatecznej  aktywności  nie  tylko  fizycznej , ale  także  społecznej  i  intelektualnej . Wszystkie  zabawy  : czytanie  bajek , rysowanie  lub  też  zabawy  ruchowe   na   świeżym  powietrzu  , kontakty  z  rówieśnikami  zastępuje  włączony  telewizor . Konsekwencją  niedostatku  ruchu  jest  gorsza  kondycja , mniejsza  odporność  , a  w  wielu  przypadkach  większa  skłonność  do  zachorowań . Niejednokrotnie  do  problemów  tych  dołącza  się  otyłość , gdyż  nieruchoma  pozycja  i  oglądanie  sprzyja  ciągłemu  „pogryzaniu” , a  telewizyjne  reklamy  dodatkowo  zachęcają  do  opychania  się  niezdrowym  często  jedzeniem . „Telewizyjne”  dzieci  z  czasem  nie  potrafią  same  się  bawić , brak  im  nowych  pomysłów , telewizja  nie  zostawia  miejsca  dla  dziecięcej  wyobraźni .
              Poza  nielicznymi  wyjątkami  , programy  telewizyjne  emitowane  na  naszych  antenach, nie  pobudzają  u  dzieci  twórczych  instynktów . Nadmierne oglądanie  telewizji  może  zahamować zainteresowanie  dziecka  książkami .  Nie  może  więc  dziwić  fakt , że  dzieci  nałogowo  oglądające  telewizję  na  ogół  mają  gorzej  wykształconą  umiejętność  czytania , kłopoty  z  ortografią , na  lekcjach  stają  się bierne lub nudzą  się  i  nie  potrafią  się  skoncentrować .
W  rezultacie  osiągają  gorsze  wyniki w  nauce  niż  ich  rówieśnicy  spędzający  przed  telewizorem  niewiele  czasu .
                Udowodniono , że  obserwowanie  scen  przemocy , gwałtu , brutalności  rodzi  również  agresywne  zachowania  u  telewidza . Szczególnie  narażone  są  właśnie  dzieci , które  każdą  scenę  , w  której  rozgrywa  się  szybka  akcja , coś  się  dzieje , wzrasta  napięcie , chłoną  swoim  umysłem  jak  gąbka  i  doskonale  zapamiętują  . Dzieci  stają  się  nerwowe , często  rozdrażnione , łatwo  wpadają  w  konflikty  z  otoczeniem . Bardzo  często  też  naśladują  zachowania  filmowych  bohaterów , identyfikują  się  z  postaciami  z  filmów .
                Osobnym  zagadnieniem  jest  emisja  telewizyjnych  reklam , od  których  nasze  programy  wprost  się  roją . Dzieci , niestety  , są  ich  wiernymi  widzami  i  słuchaczami . Maluchy  nie  widzą  żadnej  różnicy  pomiędzy  dobranocką  a  poprzedzającymi  ją  reklamami . W  ich  wyobraźni  pozostają  zarówno  postacie  z  bajek , jak  i  postacie  z  telewizyjnej  reklamówki . Reklama  wyzwala  u  dziecka  chęć  posiadania . Fakt , że  dziecko  nie  ma  lalki  Barbie , nie  może  ciągle  dostawać  batonika  Milki-Way  czy  chipsów  rodzi  u  niego  silne  pragnienie  posiadania  tego  wszystkiego , a  zarazem  poczucie  niższości  wobec  innych  dzieci , którym  rodzice  zapewniają  wszystkie  te  reklamowe  wspaniałości . Psychologowie  twierdzą , że  reklamy  telewizyjne  budzą  w  dzieciach  pożądliwość , utwierdzają  je  w  egoizmie , powodują  utrwalanie  się  postaw  wyższości  nad  innymi  oraz pogłębiają  poczucie  mniejszej  wartości  u  dzieci  nie  posiadających  reklamowych  produktów .
          Wszystko  , co  wyżej  przedstawiono  , nie  świadczy  jednak  o  tym , że  mamy  natychmiast  zabronić  naszym  dzieciom  oglądania  programow  telewizyjnych , albo  w  ogóle  pozbyć  się  telewizora . Telewizja  ma  swoje  pozytywne  strony  i  trzeba  umieć  je  odpowiednio  wykorzystać : odpowiednio traktowana  może  stać  się  wartościowym  narzędziem  nauczania  przez  programy  edukacyjne np. nauka  języków , telewizyjne  „korepetycje”  przygotowujące  do  egzaminów .Ponadto  telewizja  daje  dostęp  do  cudownej  krainy  obrazów  ze  świata  przyrody , dźwięków  i  postaci , których  dziecko  nie  znajdzie  nigdzie  indziej . Może  przenosić  maluchów  do  odległych  zakątków  świata , do  krainy  baśni , pokazywać  im  piękny  świat  kultury , sztuki  i  nauki . Wiele  filmów  rodzi  pozytywne  uczucia , sprawia , że  lepiej  rozumiemy  problemy  niepełnosprawnych , upośledzonych , chorych .
           Dzieci  ulegają  również  magii  Internetu . Komputer  z  dostępem  do  Internetu  to  wspaniały  wynalazek . Zbliża  ludzi , dostarcza  im  wiedzy , rozrywki , pozwala  rozwijać  zainteresowania . U  dzieci  rozbudza  ciekawość  świata , pomaga  w  nauce . Młodzi  ludzie  dostali  do  dyspozycji  narzędzie , o  którym  pokolenie  ich  rodziców  , będąc  w  ich  wieku  , mogło  tylko  pomarzyć .W  ciągu  kilku  sekund  mogą  znaleźć  się  w  każdym  zakątku  świata , poczytać  na  temat  ulubionego  zespołu , uczyć  się  języków  obcych . Internet  to  szansa  na  rozwój  intelektualny  dzieci . Ale  Internet  to  także  zagrożenia . Brak  cenzury  i  poczucie  anonimowości  sprawiają , że  każdy  może  na  stronach  internetowych  zamieszczać  co  chce  i  kiedy  chce . Nie  brakuje  tu  treści  niezgodnych  z  prawem , niebezpiecznych  , przesyconych  agresją  i  wulgarnością . Tu  dostęp  do  pornografii  jest  najłatwiejszy . Wystarczy  wpisać  hasło  i  strony  dla  dorosłych  stoją  otworem . Dzieci  mogą  na  nie  trafić  także  przypadkiem . Autorzy  stron  pornograficznych  często  „chowają” je  pod  niewinne  nawet  brzmiącymi  nazwami . W  Internecie  dzieci  też  mogą  natknąć  się  na  inne  niebezpieczeństwa . Na  dziecięce  forum  dyskusyjne  może  trafić  każdy , także  np.  pedofil  podający  się  za  ich  rówieśnika  i  umiejętnie  wyciągający  od  dzieci  informacje  o  nich . Nie  wolno  też   zapomnieć  o  grach  komputerowych . W  wielu  z  nich  roi  się  od  krwawych  scen , a  bohater  jest  nagradzany  za  przemoc  i  zabijanie . Pod  ich  wpływem  dzieci  mogą  zobojętnieć  wobec  prawdziwej  przemocy , stać  się  agresywne .
          Podsumowując, należy stwierdzić, że tylko świadome i przemyślane organizowanie obcowania dziecka z telewizją, wpływa pozytywnie na rozwój wszystkich sfer jego psychiki: sfery emocjonalnej, poznawczej, społecznej i moralnej. Do zalet zorganizowanego kontaktu dziecka z programami telewizyjnymi, należy zaliczyć dostarczanie nowych informacji, wzbogacanie języka dziecka, rozwijanie zainteresowań i zdolności poznawczych, kształtowanie postaw społecznych i moralnych, inspirowanie zabaw i rozwijanie twórczej wyobraźni. Pamiętać należy, że pomimo tych niewątpliwych korzyści oddziaływania właściwych programów telewizyjnych na psychikę dziecka, telewizja nigdy nie zastąpi bezpośredniego kontaktu z rodzicami czy opiekunami. Dziecko przychodząc na świat jest swoistą „białą kartą” i to w znacznym stopniu od rodziców i nauczycieli zależy czy w miarę upływu lat, młody człowiek rozwijał się będzie w sposób harmonijny i świadomy. Zbawienny wpływ troski i opieki rodzicielskiej, pozwoli wychować dziecko na porządnego człowieka. Dlatego nie warto zostawiać edukacji młodych ludzi tylko wyłącznie programom telewizyjnym , grom  komputerowym  czy  Internetowi .
                                                                   

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie