Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dziecko u progu kariery szkolnej



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Przekroczenie progu szkolnego przynosi wielkie zmiany w życiu dziecka. Powoli otwiera się przed nim wspaniałe, potężne królestwo wiedzy. Wprowadza je do niego nauczyciel. Jego zadaniem jest pomóc dziecku opanować umiejętności, które pozwolą mu samodzielnie poruszać się po ścieżkach tego królestwa i zdobywać wiedzę o otaczającym świecie. Nauczyciel ma więc być przewodnikiem dziecka po świecie wiedzy, ma zachęcać je do poszukiwania, odkrywania i poznawania świata.

W swojej działalności bazuje on na niezwykle silnej w tym wieku motywacji do nauki. Dzieci chcą się uczyć, chcą chodzić do szkoły. Zasadniczymi motywami towarzyszącymi nauce w młodszym wieku szkolnym są: ciekawość, poznawcze nastawienie wobec świata, pragnienie dowiadywania się nowych rzeczy oraz potrzeba uzyskania aprobaty bliskiej dziecku osoby – dobrym wynikiem dziecko chce sprawić dorosłym przyjemność.

Często jednak w zetknięciu z rzeczywistością szkolną ginie ta pozytywna motywacja do nauki, maleje liczba uczniów, dla których szkoła jest radością i przyjemnością.

Dlaczego tak się dzieje?

Otóż, na spadek motywacji wpływają m.in. doświadczenia, jakie dziecko zdobywa w szkole. Pozytywne doświadczenia są dodatnim wzmocnieniem, zachęcają dziecko, pobudzają do szkolnego wysiłku, zaś doświadczenia negatywne – uwagi, upomnienia, oceny nie zawsze zgodne z jego oczekiwaniami, choć ich celem z punktu widzenia nauczyciela jest zwiększenie wysiłku dziecka, często obniżają jego motywację. Obniżenie motywacji prowadzi do gorszych wyników, które motywację tą zaburzają jeszcze bardziej. Piętrzące się w ten sposób szkolne trudności, niepowodzenia stawiają dziecko w bardzo trudnej sytuacji. Rodzi się u niego poczucie bycia gorszym. Dziecko dostrzega, że jest inne, że nie radzi sobie z tym co jest łatwe dla jego kolegów, że jego oceny odbiegają od ocen innych uczniów.

Czy takie dziecko z radością pójdzie do szkoły?

Jak więc nie dopuścić do takiej sytuacji? Jak nie odbierać dzieciom chęci do nauki i radości z bycia uczniem?

Wielka tu rola nauczyciela, ale bardzo ważna również rola rodziców.

Jakie więc zadania stoją przed rodzicami u progu szkolnej kariery ich dzieci?

Podstawowym zadaniem jest okazywanie dziecku żywego i życzliwego zainteresowania, zainteresowania jego nauką, problemami i trudnościami. Rodzice muszą być blisko dziecka, rozmawiać z nim i słuchać go, by w ten sposób towarzyszyć mu w jego szkolnych przeżyciach, uczestniczyć w jego poznawaniu i odkrywaniu świata. Muszą pomagać mu pokonywać trudności, pamiętając, że dziecięcych problemów, często wydawałoby się błahych i nieważnych, nie można bagatelizować.

Pytać, chwalić, pocieszać, wyjaśniać, po prostu rozmawiać, interesować się i razem z nim przeżywać jego porażki i sukcesy.

Atmosfera życzliwego zainteresowania jest pierwszym krokiem do zapewnienia dziecku szkolnego sukcesu, pierwszym, ale nie jedynym.

Szkoła daje dziecku wiedzę, pozwala mu zdobywać nowe wiadomości i umiejętności. Jednak przy dzisiejszym poziomie wiedzy i obowiązującym programie nie wystarczy uczyć się tylko w szkole. Każdy uczeń musi poświęcać czas na naukę w domu, naukę pod kontrolą osoby dorosłej.

Zadania domowe mają na celu utrwalenie wiadomości i doskonalenie umiejętności zdobytych na lekcji. Zaniedbanie tych obowiązków może prowadzić do braków, które w toku dalszej nauki mogą być wyrównane tylko z dużym trudem i wysiłkiem, choć czasem zdarza się, że szkód tych nie można już naprawić.

Jak więc pomagać dzieciom?

Dziecko w młodszym wieku szkolnym powoli przygotowuje się do samodzielnego zdobywania wiedzy. Uczy się czytać, pisać i logicznie myśleć.

Czytanie i pisanie to narzędzia służące poznawaniu świata i przekazywaniu informacji. Opanowanie tych umiejętności pozwoli dziecku samodzielnie zgłębiać różne dziedziny wiedzy i komunikować się z innymi.

Zasadniczym celem czytania jest rozumienie treści czytanego tekstu. Uczeń musi rozumieć, co czyta. Czytanie ze zrozumieniem (głośne, a następnie ciche) jest warunkiem niezbędnym samodzielnej pracy, do której przygotowuje się uczniów klas młodszych.

Dziecko, które nie rozumie czytanego tekstu będzie skazane na niepowodzenia szkolne. Nie wykona polecenia, nie rozwiąże zadania tekstowego, samodzielnie nie przyswoi sobie żadnej wiedzy.

Brak zadowolenia z wykonanego zadania zniechęci je, nie rozbudzi motywacji do dalszej pracy. Dlatego też trzeba podjąć systematyczną pracę nad kształtowaniem tej umiejętności już od pierwszych dni nauki w klasie I.

To zadanie nie tylko dla nauczycieli, ale i dla rodziców.

Rodzice muszą słuchać, jak czyta ich dziecko, muszą rozmawiać z nim na temat przeczytanego tekstu, zadawać pytania, prosić o wyszukanie istotnych informacji.

Pomoc rodziców w odrabianiu zadań domowych powinna obejmować również i pozostałe aktywności.

Pisemne prace domowe w najwcześniejszym etapie nauki to przede wszystkim ćwiczenia w pięknym, kształtnym pisaniu. Zadaniem rodziców jest tutaj kontrola tempa pracy, dokładności i poprawności odwzorowania.

W dalszym toku nauki, gdy dziecko wykonuje zadania doskonalące poprawność gramatyczną, ortograficzną i stylistyczną rodzice powinni służyć mu radą – podpowiedzieć, zasugerować, naprowadzić, a potem skontrolować, sprawdzić poprawność zapisu.

Również pomoc w odrabianiu matematycznych zadań domowych powinna ograniczać się do wyjaśnienia, podpowiedzi, a następnie kontroli.

Nie można wykonywać zadań za dziecko. Musi nauczyć się ono samodzielności i odpowiedzialności. Musi uwierzyć w swoje siły, a jednocześnie wiedzieć, że jest ktoś, kto służy mu radą i pomocą.

Rozważnie pomagajmy więc dzieciom. Nie skazujmy ich na porażkę zaniedbując, nie pilnując, nie pomagając i nie egzekwując. Dajmy przeżyć im sukces i przyjemność.

Nie zapominajmy, że podstawowe wiadomości i umiejętności zdobyte w pierwszych latach nauki zadecydują o jego przyszłości.



                                                                                                                   opracowała mgr Alicja Sobel




Bibliografia:

Brejnak W.: Kocham i wychowuję, Oficyna Wydawniczo Poligraficzna Adam,

Warszawa 1993.

Filipczuk H.: Rodzice i dzieci w młodszym wieku szkolnym, Nasza Księgarnia,

Warszawa 1985.

Roszkiewicz I.: Psychologia rozwojowa dla rodziców, Nasza Księgarnia,

Warszawa 1983.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie