Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami...

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 62448 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Opis i analiza z realizacji § 8 ust. 2pkt. 3
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym też przeprowadzanie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów  i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć.

     Wraz z początkiem roku szkolnego 2002/2003 powierzono mi funkcję opiekuna stażu nauczyciela stażysty. Moją podopieczną została nauczycielka języka angielskiego, pani Paulina Majewska. To odpowiedzialne zadanie, gdyż ode mnie zależało, jak moja podopieczna będzie postrzegała pracę nauczyciela. Po przeanalizowaniu zaplanowałam swoje działania na okres stażu. Napisałam plan pracy opiekuna stażu. Nasza współpraca rozpoczęła się na początku września zawarciem wspólnie zredagowanego kontraktu, który zawierał warunki naszej współpracy. Ustaliliśmy terminy spotkań, w czasie których omawiałyśmy bieżące sprawy i planowałyśmy dalsze działania. Pierwszym zadaniem moim jako opiekuna stażu była pomoc w napisaniu planu rozwoju zawodowego. Pomogłam w zredagowaniu go, odnosząc się do Rozporządzenia MEN z dnia 3 sierpnia 2000 roku w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. Nr 70, poz 82 ze zm. z 2002 r. Nr 82, poz. 744). Zapoznałam moją podopieczną z dokumentami szkoły: ze Statutem, planem rozwoju szkoły, programem wychowawczym oraz innymi, np. regulaminami – dyżurów, wycieczek, itd. Pomogłam nauczycielce w konstruowaniu systemu oceniania z języka angielskiego. Ustaliliśmy częstotliwość i terminy obserwowania lekcji (stażysty u opiekuna i opiekuna u stażysty) wraz z ich omówieniem raz w miesiącu przez cały okres stażu. Po przeprowadzanych zajęciach wypełnialiśmy opracowane przeze mnie karty obserwacji lekcji. Wspólnie omawiałyśmy zajęcia, dzieliłyśmy się uwagami, co do ich przebiegu, celów lekcji i ich realizacji, form i metod pracy, przygotowania merytorycznego i wykorzystywania pomocy dydaktycznych. Z dniem 31 maja 2003 r. koleżanka P. Majewska zakończyła staż na nauczyciela kontraktowego, w związku z tym przygotowałam i przekazałam dyrektor szkoły ocenę dorobku zawodowego nauczyciela stażysty. Przygotowując ocenę, zwracałam szczególną uwagę na dobór zadań z uwzględnieniem specyfiki szkoły, programu rozwoju szkoły, korzyści dla nauczyciela i ucznia, wymagań MENiS, a także dobór dokumentacji adekwatnych do podjętych przez nauczycielkę zadań. Ważne było dla mnie również to, jakie nowe umiejętności zdobyła, co podniosło atrakcyjność zajęć. W czasie 9 miesięcy stażystka wykonała szereg zadań, które przyniosły konkretne korzyści dla naszej szkoły i środowiska. Realizacja zadań przebiegała zgodnie z planem, a nawet pojawiły się nowe zadania, których realizacji podejmowałyśmy się. Nasza współpraca układa się bardzo dobrze, moja podopieczna chętnie korzystała z mojej pomocy, a ja równie chętnie dzieliłam się moim doświadczeniem. Praca ta przyniosła mi wiele satysfakcji z dobrze wypełnionego zadania. Było to dla mnie ciekawe doświadczenie, ponieważ pozwoliło na ocenę mojej pracy oczyma młodego nauczyciela i uświadomienie sobie, że wciąż należy się doskonalić.


     Ponieważ dobrze wywiązałam się z zadania opiekuna stażu nauczyciela stażysty, dyrekcja szkoły powierzyła mi opiekę nad nauczycielem kontraktowym. W roku szkolnym 2003/2004 i 2004/2005 z racji moich kwalifikacji zostałam opiekunem stażu nauczycielki religii, Małgorzaty Tomaszewskiej, ubiegającej się o awans na stopień nauczyciela mianowanego. W roku 2002/2003 opiekę nad nauczycielem sprawowała nauczycielka historii. Bazując na moich doświadczeniach ze współpracy z nauczycielem stażystą, zaproponowałam cotygodniowe spotkania, w czasie których będziemy omawiać bieżące sprawy i planować dalsze działania. Zadania jakie sobie i mojej podopiecznej postawiłam to: nawiązanie współpracy, ustalenie harmonogramu spotkań i konsultacji, zredagowanie kontraktu, systematyczne zapoznawanie z dokumentacją szkoły i przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomoc w PSO z religii, obserwacja lekcji prowadzonych przez nauczyciela kontraktowego i umożliwienie obserwacji zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu, omawianie ich, wyciąganie wniosków, służących poprawie jakości pracy, pomoc w sporządzeniu sprawozdania z realizacji Planu Rozwoju Zawodowego, dokonanie oceny dorobku zawodowego nauczyciela. Realizacja zadań przebiegała zgodnie z planem, a nawet pojawiły się nowe zadania, których realizacji podjęłyśmy się wspólnie, np. przygotowanie grupy kolędniczej. Zgodnie z harmonogramem odbywały się tez hospitacje.

     M. Tomaszewska obserwowała prowadzone przeze mnie lekcje, ja także hospitowałam jej zajęcia. Zawsze omawiałyśmy obejrzane lekcje, dzieliłyśmy się uwagami, co do ich przebiegu. Zadaniem, któremu poświęciłyśmy wiele uwagi, to zastosowanie w pracy technologii komputerowej i informacyjnej. Nauczycielka pod moim kierunkiem opracowywała scenariusze lekcji z wykorzystaniem komputera i informacji z Internetu. Nasza współpraca układała się bardzo dobrze, moja podopieczna chętnie korzystała z mojej pomocy, a ja również chętnie dzieliłam się z nią moim doświadczeniem.

      Opieka nad młodymi stażem nauczycielami pozwoliła mi na inne spojrzenie na pracę własną, stała się przyczyną do wprowadzenia pozytywnych zmian dla dobra ucznia, a tym samym i szkoły. Pozwoliła mi odświeżyć wiedzę z zakresu dydaktyki i wychowania, mobilizowała mnie na przykład do śledzenia nowości na rynku wydawniczym. Myślę, że moje podopieczne skorzystały na współpracy ze mną, nabyły doświadczenia w pracy dydaktycznej i wychowawczej, a to stanie się zalążkiem do poszukiwania przez nie nowych rozwiązań na rzecz współczesnej edukacji.

     Z racji posiadanych kwalifikacji egzaminatora i dość dużego doświadczenia w sprawdzaniu prac egzaminacyjnych, dyrekcja szkoły uczyniła mnie odpowiedzialną za sprawdzanie sprawdzianów próbnych klas szóstych. Przed przystąpieniem do sprawdzania zestawów egzaminacyjnych zapoznaję nauczycieli powołanych do komisji sprawdzającej z materiałami nadesłanymi z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej: „Poradnikiem dla nauczyciela sprawdzającego odpowiedzi uczniów”; załącznikiem zawierający klucz odpowiedzi i schemat punktowania odpowiedzi uczniów bez dysfunkcji, zawierający klucz odpowiedzi i schemat punktowania odpowiedzi uczniów z dysleksją.; załącznikiem zawierającym informacje dotyczące organizacji, przebiegu sprawdzania zestawów zadań.
     W celu upewnienia się, co do jednakowego zrozumienia kryteriów, komisja próbnie sprawdza kilka wybranych i skopiowanych prac uczniowskich zgodnie ze schematem punktowania przygotowanym prze OKE. Następnie komisja przystępuje do sprawdzania prac uczniów. Prace sprawdzane były zespołowo- każdy nauczyciel z zakresu swojego przedmiotu. Korzystając z przygotowanych tabel, przeanalizowano zespołowo wyniki sprawdzianu. Odczytano z nich różne informacje potrzebne do sporządzenia analizy i wyciągnięcia wniosków co do dalszej pracy. Egzamin próbny jest także istotny dla mnie. Dzięki pracy w komisji sprawdzającej próbny sprawdzian mogę doskonalić umiejętność obiektywnego oceniania, daje mi możliwość wykorzystania w praktyce wiedzy i umiejętności z zakresu pomiaru dydaktycznego, rozwijam umiejętności informatyczne. Uczę się współpracy w grupie.

     Jednym z istotnych czynników reformy edukacji jest funkcjonowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli. Jego istota sprowadza się do idei, by na terenie szkoły w sposób systematyczny i zorganizowany, odbywał się proces zmian w zakresie umiejętności nauczycieli i funkcjonowania szkoły. Jedną z form dzielenia się swoim doświadczeniem jest praca w zespole samokształceniowym humanistów i wychowawców. Istotą zespołów jest nie tylko doskonalenie nauczycieli, ale szkoły jako określonej całości. Pozwala nam to zintegrować nauczycieli wokół wspólnie uznawanych wartości i razem realizować wyznaczone cele. Szczegółowy plan pracy zespołów jest opracowywany w oparciu o propozycje poszczególnych nauczycieli, wynika głównie z potrzeb szkoły. Sprawia, iż nauczyciele w taki sposób wzbogacą wiedzę i umiejętności, aby umieć sprostać pojawiającym się problemom szkolnym. Spotkania te są okazją do wymiany poglądów, doświadczeń, organizacji konkursów, wymiany informacji na temat nowości edukacyjnych. Najważniejszym celem dla mnie jest aktywne uczestniczenie w pracach na rzecz integrowania wiedzy humanistycznej i poprawy jakości pracy szkoły. Praca zespołu wiąże się z precyzyjnym określeniem obowiązków i zadań dla poszczególnych członków zespołu. Spotkania odbywają się zgodnie z planem. Dzielimy się obowiązkami oraz wymieniamy doświadczeniami. Ustalamy w zespole podręczniki , które będą obowiązywały w przyszłym roku szkolnym, ustalamy sposoby realizacji programu nauczania, korelujemy treści nauczania przedmiotów pokrewnych poprzez opracowywanie bloków tematycznych oraz kryteriów oceniania uczniów i sposobów badania wyników nauczania, uzgadniamy terminarz konkursów szkolnych. Na spotkaniach zespołu zapoznałam koleżanki z samodzielnie opracowanymi testami.

     Do każdego testu dołączam kryteria oceny. Dzielę się nimi z innymi nauczycielami przedmiotu. Na spotkaniach zespołu przedmiotowego wygłosiłam dnia 09.01.2003r. referat na temat: „Niepowodzenia szkolne – przyczyny i sposoby radzenia sobie z nimi”, przeprowadziłam dnia 21.04.2004r. warsztaty szkoleniowe na temat „Projekt jako jedna z metod aktywizujących uczniów”, na zespole wychowawców wygłosiłam dnia 21.04.2005r. referat na temat „Rozwiązywanie konfliktów w zespołach klasowych”. W czasie stażu uczestniczyłam w lekcjach otwartych innych nauczycieli oraz zapraszałam ich na swoje zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne (np. przygotowywanie uroczystości szkolnych, wycieczki,). Obserwacje lekcji, ich omawianie, są dla mnie cennym źródłem informacji zdobywania wiedzy. Po każdej hospitowanej lekcji wspólnie wskazywałyśmy zalety zajęć, proponowałyśmy nowe rozwiązania, formy, metody prowadzenia lekcji. Służyłam radą i doświadczeniem. Zainicjowałam układanie bloków tematycznych integrujących treści międzyprzedmiotowe, np. „ Anioły dobrej nadziei”, „Kulturalnych ludzi dobre zachowanie nie trudzi”, opracowałam scenariusz lekcji do tego bloku pod tytułem „O dobrym zachowaniu w przysłowiach”, a także blok tematyczny „ Moja szkoła”. Jednym z elementów analizy i diagnozy efektów pracy szkoły są wyniki sprawdzianu. Na spotkaniu zespołu przedmiotowego zdaję relację z analizy sprawdzianów klas szóstych, przedstawiam sposoby przygotowań do tego egzaminu (praca na zajęciach lekcyjnych, rozwiązywanie przykładowych testów, analizowanie ich, powtarzanie całości materiału). Praca w zespole humanistów pozwala mi doskonalić wiedzę i umiejętności w zakresie wykładanego przeze mnie przedmiotu, zdobywam nową wiedzę z dziedziny dydaktyki, wychowania. We współczesnej szkole nauczyciel niejednokrotnie potrzebuje pomocy w efektywniejszym rozwiązywaniu problemów, szczególnie wychowawczych, mocnym wsparciem jest tu praca w zespole wychowawców.
     Wielokrotnie w swojej pracy dzieliłam się doświadczeniami dotyczącymi pracy wychowawczej. Szczególnie, jeśli chodzi o rozwiązywanie problemów uczniowskich bądź też pracy z uczniem trudnym. Przede wszystkim swoimi spostrzeżeniami starałam podzielić się z nauczycielami o mniejszym stażu. Moja praca w zespołach opiera się na doświadczeniach i kompetencjach, jakie wynoszę z różnych kursów i seminariów, stwarza ramy do podzielenia się tą wiedzą nabytą poza szkołą i pozwala na jego wykorzystanie dla rozwoju szkoły, w której pracuję.

     Dzięki pracy w zespołach samokształceniowych odświeżam, poprawiam posiadane już kwalifikacje lub też nabywam nowe kompetencje. Dyskutuję nad tematami specyficznymi dla danego przedmiotu, przekazuję informacje, wymieniam doświadczenia. Uczę się umiejętności otwartego komunikowania się, prowadzenia dialogu, nazywania konfliktów i ich rozwiązywania. Jestem kreatywna, dzięki temu potrafię przenosić wiele pomysłów na konkretne działania, umiem ocenić pracę własną. Rezultaty, jakie osiągnęłam w ciągu ostatnich lat są wystarczającą motywacją do dalszej rzetelnej pracy w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego.

     Teoretycy współczesnej dydaktyki przyjmują, że ocena, aby spełnić swe zasadnicze funkcje dydaktyczne i wychowawcze, musi być sformułowana zgodnie ze swoimi cechami, do których należą: obiektywność, jawność i element mobilizacji do dalszej pracy. Stąd zrodził się pomysł zapoznania nauczycieli z elementami pomiaru dydaktycznego i przeprowadzenie szkolenia Rady Pedagogicznej w dniu 09.02.2004r. na temat „Konstruowanie i zastosowanie testów sprawdzających umiejętności ucznia na bazie pomiaru dydaktycznego”. Celem tego szkolenia było przypomnienie nauczycielom, którzy ukończyli kurs pomiaru dydaktycznego, wiedzy dotyczącej pomiaru dydaktycznego; nauczycielom nie mającym ukończonego kursu pomiaru dydaktycznego uświadomienie ważności posiadania wiedzy na ten temat. Myślę, że to stało się przyczyną zainteresowania się możliwością ukończenia tegoż kursu. Podzieliłam się wiedzą na temat konstruowania i zastosowania testów w ocenie ucznia; omówiłam cechy zadań testowych; przedstawiłam przykładową analizę testu w oparciu posiadaną wiedzę na ten temat i materiały przedstawione podczas szkolenia, jak i zastosowaną literaturę.

     Zwróciłam uwagę na ważność testu w celu sprawdzenia i ocenienia (ewaluacji) osiągnięć uczniów. Podstawą opracowania testu jest program nauczania, który jest zbiorem działań podejmowanych przez nauczyciela w celu zrealizowania zadań edukacyjnych określonych w Podstawie Programowej. Podczas szkolenia przedstawiłam sposób konstruowania testu osiągnięć szkolnych oraz etapy jego przygotowań. Zapoznałam z najczęściej stosowaną kategoryzacją celów nauczania, jaką jest „taksonomia ABC” autorstwa Bolesława Niemierko; a także klasyfikacją treści na poziomy wymagań.

     Następnie omówiłam analizę zadań testu nauczycielskiego, jaką przeprowadza się po przeprowadzeniu testowania, czyli wypunktowanie wyników testowania, sporządzenie tabel zbiorczych wyników testowania, która zawiera wyniki punktowe każdego ucznia w poszczególnych zadaniach, przeprowadzenie analizy ilościowej zadań, obliczenie frakcji opuszczeń zadania; obliczenie wskaźnika „łatwości” i trudności zadania.

     Myślę, że w ten sposób uświadomiłam członkom Rady Pedagogicznej, jak ważne jest obiektywne ocenianie ucznia, zachęciłam do konstruowania testów na bazie pomiaru dydaktycznego. Analiza pomiaru osiągnięć szkolnych pozwala mi poprawić efekty swojej pracy dla dobra ucznia. Myślę, że wiedza którą podzieliłam się z moimi koleżankami i kolegami przyczyni się do poprawy jakości ich pracy własnej, a tym samym pracy szkoły.

     Czasem wydaje nam się, że marketing w oświacie nie ma racji bytu. Coraz częściej jednak szkoły muszą przygotować się do walki o klientów - czyli uczniów. Trudno dziś być aktywnym i skutecznie działającym uczestnikiem życia społecznego bez znajomości zasad marketingu. Spośród narzędzi marketingowych, za pomocą, których można osiągnąć zamierzone cele, bardzo istotne miejsce zajmuje promocja. To stało się przyczyną do przeprowadzenia szkolenia Rady Pedagogicznej w dniu 11.01.2005r. na temat „ Jakie czynniki wpływają na kształtowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku?”.

     Podczas szkolenia przedstawiłam, jak powinna wyglądać promocja szkoły, aby była skuteczna, ponieważ o jakości działań związanych z promocją szkoły świadczy jej popularność w środowisku, przekładająca się na ilość uczniów chętnych do podjęcia nauki w danej placówce. Aby promocja szkoły była udana należy przeprowadzić diagnozę w celu uzyskania odpowiedzi na pytanie: jacy jesteśmy i jacy chcemy być?; ponieważ rzetelnie przeprowadzona diagnoza jest niezbędnym warunkiem skutecznej promocji.

     Uświadomiłam, że budowanie wizerunku szkoły powinno opierać się przede wszystkim na zasadzie wyrazistości i odrębności od innych tego typu placówek. Należy przy tym pamiętać, że kreowany obraz powinien być prawdziwy. Zapoznałam również z formami promocji: czasopismo szkolne, zebrania z rodzicami, imprezy integrujące środowisko lokalne, strona internetowa szkoły, gadżety, dzień otwarty. Na wizerunek szkoły pracują: dyrektor szkoły, nauczyciele; uczniowie i rodzice; a także samorząd lokalny i media.

     Referat ten pozwolił uzmysłowić moim koleżankom i kolegom, na jakim etapie jesteśmy, jeśli chodzi o promowanie naszej szkoły. Myślę że stanie się on powodem do wyciągnięcia wniosków i jeszcze lepszej, efektywniejszej pracy na rzecz budowania jej wizerunku. Uważam, że tworzenie pozytywnego wizerunku szkoły przyczyni się do podniesienia jakości pracy szkoły, da możliwość zaprezentowania jej szerokiemu gronu odbiorców, wpłynie na edukację potencjalnych klientów o możliwościach naszej szkoły i sposobach zaspokajania potrzeb i oczekiwań uczniów i ich rodziców; a także uzyskamy w ten sposób odpowiednią pozycję szkoły w środowisku.

     Jedną z rzeczy, która wyzwala w nas, nauczycielach większą motywację do działania są lekcje otwarte. To jedna z form sprawdzania moich nauczycielskich kompetencji, służą one dzieleniu się moją wiedzą i umiejętnościami praktycznymi. Dostarczają wiele satysfakcji zawodowych oraz pogłębiają więź łączącą mnie z moimi uczniami, ich rodzicami oraz moimi kolegami i koleżankami z miejsca pracy, jakim jest szkoła. W okresie odbywania stażu prowadziłam również zajęcia otwarte dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, innych nauczycieli, a także rodziców.

     Na kursie „Jak skutecznie i aktywnie uczyć języka polskiego” dobrze poznałam jedną z metod aktywizujących, jaką jest projekt. Zaliczeniem kursu było opracowanie scenariusza zajęć z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej „Czy reklama prawdę ci powie?”. Postanowiłam podzielić się z moimi koleżankami zdobytymi umiejętnościami i w związku z tym przeprowadziłam w dwóch klasach szóstych zajęcia na ten temat. Cele, jakie między innymi przyświecały tym zajęciom to rozbudzanie motywacji krytycznego odbioru tekstu reklamy i rozwiązywanie problemu w twórczy sposób. Ewaluacja tych zajęć to prezentacja wykonanych przez uczniów ulotek reklamujących naszą szkołę. Pomysł ten spotkał się z ogromnym zainteresowaniem nie tylko samych uczniów, ale także ich rodziców. Po upływie określonego przeze mnie terminu dzieci zaprezentowały wykonane ulotki. Efekty pracy moich uczniów zostały wysoko ocenione. Wysiłek, jaki włożyli w wykonanie ulotki zaowocował ich aktywnością i osiągnięciem założonych przez mnie celów.

     W trakcie stażu podjęłam ścisłą współpracę z doradcą metodycznym języka polskiego panią Małgorzatą Zych. W odpowiedzi na jej propozycję przygotowałam lekcję dla nauczycieli polonistów „ Zabawa z wyobraźnią”. Celem zajęć było rozbudzanie motywacji czytania i rozwijania umiejętności odbioru dzieł literackich oraz odbiór tekstów kultury z dążnością do odkrywania ich dosłownego, przenośnego i symbolicznego sensu. Po zajęciach poprosiłam nauczycieli o wypełnienie karty obserwacji lekcji. Nauczyciele z zainteresowaniem przyjęli moją interpretację wiersza prezentowaną podczas zajęć prowadzonych metodami aktywizującymi.

     W ramach zaproponowanego przeze mnie do realizacji bloku tematycznego „Anioły dobrej nadziei” , przed świętami Bożego Narodzenia wspólnie z koleżanką polonistką E.Kazimierczyk opracowałam scenariusz lekcji dla klasy piątej „Anioły, aniołki, aniołeczki” według, którego przeprowadziłam lekcję dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych. Celem tych zajęć było poznanie elementu tradycji oraz doskonalenie kompetencji komunikacyjnych. Zajęcia łączyły w sobie treści literackie z językowymi. Temat okazał się bardzo ciekawy dla uczniów, czego dały dowód w ocenie zajęć.

     Rzeczą, na którą zwracam szczególną uwagę to kształtowanie postawy Polaka – patrioty, uwrażliwianie na problemy ważne dla swojego kraju. W klasach szóstych przeprowadziłam lekcję, której temat brzmiał „Rodem z Polski”. Konspekt lekcji powstał na zaliczenie kursu „Wykorzystanie metod aktywizujących w nauczaniu języka polskiego”. Lekcja była podsumowaniem cyklu lekcji z bloku pod tym samym tytułem.

     W ramach realizacji zadań wynikających z założeń szkolnego programu profilaktyki przygotowałam i poprowadziłam wraz z pedagogiem szkolnym zajęcia otwarte dotyczące konsekwencji uzależnień we wszystkich kasach szóstych naszej szkoły. Temat zajęć brzmiał „Chcę być nowoczesny, nie palę.” Udział w tych zajęciach wzięło 9 nauczycieli. Celem zajęć było uświadomienie uczniom przyczyn i skutków palenia papierosów a także, jaki wpływ na człowieka ma reklama, na przykładzie papierosów. Zajęcia zostały poprzedzone projekcją filmu „Palenie tytoniu a fizjologia człowieka”. Następnie uczniowie pracowali w grupach. Posłużyłam się tu metodą aktywizującą – drzewkiem decyzyjnym „Czy warto palić papierosy?”. Ćwiczyliśmy także postawy asertywne, metodą dramy uczniowie przedstawiali sytuacje odmawiania zapalenia papierosa. Dzieci wykonały plakaty - antyreklamę papierosów. Na koniec zajęć poprosiłyśmy uczniów o anonimowe wypełnienie ankiety, która była nie tylko jedną z form ewaluacji zajęć, ale także stała się materiałem wyjściowym do opracowania wyników, czy nasi uczniowie palą papierosy i wyciągnięcia wniosków do dalszej pracy nad tym problemem.
Włączenie nauczycieli, nad którymi powierzono mi opiekę, do życia klasy i szkoły, podejmowanie wspólnych decyzji, to jeden z aspektów mojej współpracy z nimi. Inną formą zajęć otwartych są imprezy klasowe. Wraz z uczniami klasy, w której pełnię funkcję wychowawcy organizuję „Wigilię klasową”, na którą zapraszam nauczycieli i rodziców, zachęcając ich w ten sposób do kultywowania tradycji i obrzędów świątecznych. W celu pielęgnowania polskich tradycji oraz wdrażania do aktywnego spędzania czasu wolnego przygotowałam zajęcia otwarte „Wieczór z wróżbami”. Udział w zajęciach wzięli: nauczyciel stażysta i nauczyciele kontraktowi, rodzice uczniów. Przygotowanie tego wieczoru dało możliwość rodzicom wdrożenia się do wspólnych zabaw z dziećmi. Przygotowałam także wraz z nauczycielem stażystą spotkanie z okazji Dnia Matki „Za co kochamy nasze mamy?”. W ten sposób kształtowałam postawę szacunku wobec rodziców, a także umiejętność współpracy w grupie. Na tydzień przed spotkaniem dokonałam podziału zadań. Dzieci przygotowały zaproszenia dla mam, poczęstunek, dekorację klasy, teksty poetyckie do recytacji a także zakupiliśmy prezenty – wazoniki. Przygotowaniom do tego spotkania towarzyszyły wielkie emocje dzieci. Podczas tych zajęć realizowałam różne cele, jednym z nich była integracja zespołu klasowego.

     Moim zdaniem zajęcia otwarte ułatwiają stworzenie atmosfery szczerości, zaufania, zrozumienia i radości. W czasie tych spotkań ugruntowują się stosunki interpersonalne, a także otwarta komunikacja pomiędzy uczestnikami. Służą wzajemnemu zrozumieniu i znalezieniu „wspólnego języka” z innymi nauczycielami.

     Uczestniczyłam także w lekcjach przeprowadzanych przez innych nauczycieli, aby móc zobaczyć ich warsztat pracy i metody stosowane na lekcjach. W trakcie mojego stażu starałam się dzielić moimi umiejętnościami, chętnie zapraszałam moich młodszych stażem kolegów i koleżanki. Lekcje otwarte mobilizowały mnie do poszukiwania innowacji, rozwijały horyzonty i warsztat pracy. Szczególny nacisk kładłam na wykorzystanie metod aktywizujących w pracy na lekcji. Dla mnie zajęcia otwarte to nie tylko dodatkowa praca i emocje, ale głównie jest to okazja do lepszego poznania uczniów, którzy znaleźli się w sytuacji trochę innej niż zwykle.
W ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli na zespole samokształceniowym nauczycieli humanistów w atmosferze wzajemnej życzliwości i współpracy omawiane były zajęcia przeprowadzone przeze mnie, dzieliłam się swoimi spostrzeżeniami i usterkami popełnianymi w trakcje prowadzonych zajęć oraz formułowałam wnioski do dalszej pracy. Doskonaliłam w ten sposób umiejętność prezentacji swojej pracy zawodowej. Opracowane materiały udostępniam swoim kolegom i koleżankom.


opr. Barbara Pietkiewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie