Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz „Szkolnego Sejmiku Uczniowskiego”

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3071 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz Sejmiku uczniowskiego poświęconego gen. Henrykowi Dąbrowskiemu można wykorzystać na lekcji historii i ścieżce patriotycznej. Sejmikowi przyświecają następujące cele: wskazanie na miejsce Jana Henryka Dąbrowskiego wśród panteonu wielkich Polaków, przybliżenie dzieciom osoby i działalności Dąbrowskiego ze szczególnym uwzględnieniem oddania dla Ojczyzny, przedstawienie okoliczności powstania Hymnu.

Cele:

  • wskazanie na miejsce Jana Henryka Dąbrowskiego wśród panteonu wielkich Polaków,
  • przybliżenie dzieciom osoby i działalności Dąbrowskiego ze szczególnym uwzględnieniem oddania dla Ojczyzny,
  • przedstawienie okoliczności powstania Hymnu.

Osiągnięcia:

  1. Zrozumienie jak istotną rolę w życiu naszego kraju odegrał Jan Henryk Dąbrowski.
  2. Poznanie okoliczności powstania Mazurka Dąbrowskiego.
  3. Nabycie umiejętności komunikowania się.

Miejsce spotkania:
Sala lekcyjna lub świetlica
Sejmik odbywa się po zajęciach lekcyjnych, biorą w nim udział 3-4 osobowe grupy klas IV –VI.
Podczas sejmiku wykorzystano:

  • prelekcję (odczyty uczniów, wskazania na mapie),
  • wystawę ( prezentacja rekwizytów przybliżających postać Dąbrowskiego),
  • lektury traktujące o bohaterze,
  • kalendarium,
  • gazetkę ścienną,
  • krzyżówkę (sprawdzenie i podsumowanie zdobytych wiadomości).

Na sejmik przygotowano w sali:

  • mapę Europy,
  • wystawę z folderami, książki i publikacje dotyczące Dąbrowskiego
  • samodzielnie wykonane przez uczniów rekwizyty,
  • karty z krzyżówką dla uczniów.

WPROWADZENIE

Uczeń 1: Witam wszystkich serdecznie na kolejnym sejmiku uczniowskim. Jak zapewne słyszeliście sejmiki uczniowskie zagościły na stałe w klendarium imprez naszej szkoły.
Tegoroczny sejmik przygotowała dla Was klasa VI e, a poświęcony jest Janowi Henrykowi Dąbrowskiemu.

Uczeń 2: Aby zrozumieć, jak ważną rolę odegrał on w życiu Polaków, należałoby bliżej przyjrzeć się ówczesnej sytuacji Polski. Oto rozbiory położyły kres istnieniu Rzeczypospolitej, została ona wymazana z mapy politycznej Europy. Podzielony między zaborcami kraj ogarnęła fala represji i prześladowań. Usiłowano pozbawić Polaków mowy ojczystej, ziemi, wiary i pamięci o przeszłości. Nie było jednak takiej siły, która by potrafiła wymazać Ojczyznę z serc Polaków, którzy rozpoczęli walkę o byt polityczny jak i o odrodzenie własnego państwa, ale także o istnienie. Walczyli nie tylko zbrojnie, ale również wytrwałą pracą organiczną, siłą umysłu, woli i „mieczem ducha”. Jak zapisane jest w książkach – z upadkiem Polski nie mogli się pogodzić wszyscy Ci, którzy ją kochali, a do nich także należał Jan Henryk Dąbrowski.

ROZWINIĘCIE A. Życiorys - ciekawostki

Uczeń 3:
     Urodził się w sierpniu 1755 roku w Pierzchowcu (woj. Krakowskie). Jego ojciec Michał był oficerem wojsk Saskich i prawdopodobnie dlatego nasz bohater przez 21 lat również jako żołnierz służył Sasom.
     Potomni nazywają go „wielkim generałem.”. Czy wiecie, za jakie dokonania otrzymał ten stopień wojskowy? Otóż Dąbrowski, po powrocie do kraju, wziął udział w Powstaniu Kościuszkowskim i w czasie oblężenia Warszawy odparł najgroźniejsze uderzenie wojsk rosyjskich od strony Powązek, za co uzyskał stopień generała. Po czym z rozkazu Kościuszki organizuje powstanie w Wielkopolsce. Jak wiecie z lekcji historii powstanie upadło, a Dąbrowski udaje się za granicę, aby przy pomocy rewolucyjnej Francji walczyć z zaborcami. W 1797 powołuje Legiony Polskie we Włoszech a po ich rozwiązaniu dalej u boku Napoleona gromi wroga. I tak zorganizował powstanie przeciwko Prusakom, gdzie mianowany na dowódcę pospolitego ruszenia, a następnie III Dywizji wojsk polskich (uwaga!!!)zdobył Tczew (23 lutego 1807), oblegał Gdańsk, a następnie walczył pod Fiedlandem. I chociaż jego marzenie – rozszerzenie powstania na Galicję i Litwę- nie spełniło się, gdyż powstanie upadło, to nie zaprzestał walki.

Uczeń 4:
     Jak widzimy Jan Henryk Dąbrowski dokonał wiele, aby Polska zyskała niepodległość. W naszej pamięci pozostał jako inicjatora Legionów Polskich we Włoszech, dlatego też bliżej przyjrzyjmy się temu zagadnieniu.
     B. Legiony Polskie
     Otóż marzeniem Dąbrowskiego było stworzenie armii polskiej i w tym celu złożył projekt powołania Legionów Polskich rządowi francuskiemu. Kiedy mu odmówiono, zwrócił się o pomoc do walczącego we Włoszech Napoleona Bonaparte. Ten poparł jego pomysł i w styczniu 1797 roku podpisał z Dąbrowskim umowę o formułowaniu wojska polskiego przy Republice Lombardii. Nasi żołnierze byli umundurowani na wzór polski, nosili szlify[1] w kolorach włoskich, kokardę francuską i napis na naramiennikach w języku włoskim: „Ludzie wolni są braćmi”.
     Czy jesteście wstanie sobie wyobrazić, że w ciągu kilku miesięcy do szeregów zgłosiło się 7 tysięcy ochotników? Zapewne była to reakcja na odezwę Henryka Dąbrowskiego skierowaną do współobywateli, a brzmiała ona:

Uczeń 5:
      „Polacy, nadzieja powstaje. Francja zwycięża, ona się bije za sprawę Narodów, starajmy się osłabić jej nieprzyjaciół (...) bijmy się za sprawę wspólną wszystkich Narodów (...). Triumfy Francji są naszą jedyną nadzieją, za jej pomocą może zobaczymy jeszcze domy nasze, któreśmy z rozrzewnieniem porzucili.”

Uczeń 4:
     Ochotnicy ze zdumieniem i radością obserwowali, że w Legionach szanuje się człowieka, mówi się o jego godności, że nie stosuje się kar cielesnych, tak powszechnych w armiach zaborczych. Dąbrowski dbał o dokształcanie oficerów, wprowadził naukę czytania i pisania dla szeregowców, w myśl słów Tadeusza Kościuszki skierowanych do legionistów:

Uczeń 5:
      „Niech każdy z Was stara się nabyć umiejętności czytania i pisania rodowitym językiem. Pomnijcie, obywatele, że jesteście zawiązkiem siły zbrojnej narodu polskiego, że Waszym jest przeznaczeniem zanieść dar wolności Ojczyźnie (...) że na koniec z Was będą wybierani oficerowie wojska polskiego, gdy okoliczności na ziemi polskiej stanąć pozwolą”

Uczeń 4:
      Tak przygotowane Legiony walczyły z wojskami austriackimi, neapolitańskimi i rosyjskimi, najczęściej jednak, używane były do tłumienia antyfrancuskich powstań chłopów włoskich. I tu jawi nam się „gorzka prawda” – oto nasi Legioniści walczący pod hasłem wolności, braterstwa i równości ludów sami występowali zbrojnie przeciwko tym, którzy bronili swojej wolności.
     Zapewne interesuje Was, jak skończyły się losy Legionów Polskich we Włoszech. Oto po kolejnym pokoju z Austrią część żołnierzy opuściła Legiony, a 5 tysięcy zginęła w walce, tłumiąc powstanie Murzynów w San Domingo.
     Niezależnie od tragicznego losu, Legiony stały się dla Polaków, a także dla innych narodów Europy, symbolem istnienia i walki narodu polskiego o niepodległość.
     Współcześni muszą pamiętać, że właśnie wśród legionistów zrodził się nasz hymn narodowy-„Mazurek Dąbrowskiego”.

C. Mazurek Dąbrowskiego
     A historię naszego mazurka poznamy, dzięki wspomnieniom jednego z legionistów:

Uczeń 6
      : „Było to gdzieś w połowie lipca 1797 roku, bo wtedy właśnie generał Dąbrowski z tysiącem żołnierzy legionowych odkomenderowany został przez naczelnego wodza, generała Bonapartego, co go potem Napoleonem zwali, do włoskiego miasta Reggio. I tu właśnie Wybicki przyjechał z Paryża spotkać się z nami. (...) Kiedy ów Wybicki do nas zawitał, wziął go zaraz generał Dąbrowski na plac, gdzieśmy musztrę odbywali, a na koniec kazał oddziałom przemaszerować przed gościem. Tośmy szli z takim zapałem, z takim ogniem, że kiedyśmy go mijali uniósł się na koniu i zawołał: „Bracia moi! Jeszcze Polska nie umarła, kiedy taki w was duch!” A myśmy jęli wtedy wołać: „Niechaj znów wolna będzie, niechaj żyje – tak jak my żyjemy!”
     Kto komu serce otworzył i słowa podpowiedział: on nam, czy my jemu? – tego nie wiem. Jedno pewne, że gdy w kilka dni później usłyszeliśmy słowa owego „Mazurka”, co je Wybicki ułożył – to każdy poczuł, że to jest jego pieśń własna. Pewnie jesteście ciekawi skąd ta melodia? Otóż było nas wtedy sporo chłopów w legionowej służbie. A jak tęsknota do rodzinnych stron człeka przycisnęła, to się śpiewało krakowiaki, kujawiaki, mazurki. Może która z tych piosenek wpadła Wybickiemu w ucho, a może i sam ją w sobie nosił? Zapytacie zaraz: - A kiedy i kto pierwszy tę pieśń zaśpiewał? – Widzi mi się, że chyba sam Wybicki któregoś następnego dnia zaśpiewał ją oficerom, legionowej starszyźnie, co się w środku miasta w jednej kafeterii, niby takiej kawiarni, zbierała. Od oficerów poznaliśmy zaraz tę pieśń my, żołnierze, a szybko to poszło, bo tak nam do serca przypadła, że kiedy w parę dni później władze miasta Reggio urządziły wielki festyn na pożegnanie naszego wojska – to jużeśmy mogli chórem ją odśpiewać Generałowi. I tak od tego dnia poszła z nami na dolę i niedolę żołnierską. Aż zaszła i do kraju, gdzie po przeszło 100 latach, bo w 1926 roku została oficjalnie ogłoszona polskim hymnem narodowym.

D. Odśpiewanie Mazurka Dąbrowskiego

Uczeń 7:
      I pomyśleć, że to wszystko zapisano się w kartach naszej historii za sprawą Henryka Dąbrowskiego, którego treścią życia było poświęcenie Ojczyźnie, walka w jej obronie, a potem o przywrócenie niepodległości. Dzięki prawemu charakterowi, poświęceniu i gorącemu patriotyzmowi stał się jednym z największych bohaterów narodowych.

ZAKOŃCZENIE

  1. Uczniowie oglądają wystawę, gazetkę ścienną, rekwizyty, zapoznają się z lekturami i z kalendarium.
    1. Każdy uczeń otrzymuje do rozwiązania krzyżówkę, której hasło brzmi: Henryk Dąbrowski. (rozwiązują ją wciągu 10 minut)
    Uczeń 8: Czas na rozwiązanie krzyżówki.
    Eksperci (uczniowie prowadzący sejmik) je sprawdzają.
    Osoba, która odpowiedziała na wszystkie pytania poprawnie otrzymuje nagrodę.
    Kolejny etap spotkania to dyskusja.

    Oto przykładowe pytania:
    • Czy spotkanie podobało się i dlaczego?,
    • Co takie spotkania wnoszą?,
    • Co was szczególnie zainteresowało?
    • Jakiemu zagadnieniu historycznemu poświęć następny sejmik?
    Uczeń 9: Na tym kończymy już nasz sejmik. Mamy nadzieję, że zainteresował was ten temat i nie nudziliście się. Dziękujemy wszystkim za przybycie i do zobaczenia na kolejnym spotkaniu.

    Załącznik
    • Krzyżówka konkursowa
      1. Jak nazywamy osobę, która oddaje życie za ojczyznę.
      2. Podczas powstania przeciwko Prusom udało się Dąbrowskiemu zdobyć miasto ............
      3. Stopień wojskowy Dąbrowskiego.
      4. W jakim mieście urodził się twórca Legionów?
      5. Jak nazywamy okres niewoli, w którym Polska została wymazana z mapy politycznej mapy?
      6. Z czyjego rozkazu Dąbrowski organizuje powstanie w Wielkopolsce?
      7. Wolność, niepodleganie władzy innego innego państwa.
      8. „Co nam obca przemoc wzięła, .................. odbierzemy”
      9. Nazwisko wielkiego wodza francuskiego, u boku którego walczył Dąbrowski.
      10. Włoskie miasto, w którym powstał „Mazurek Dąbrowskiego”.
      11. Wojsko J.H. Dąbrowskiego.
      12. Nazwisko twórcy polskiego hymnu narodowego.
      13. Inaczej – powstanie kościuszkowskie.
      14. W Legionach nie stosowano ................ cielesnych.
      15. Dąbrowski przez 21 lat służył w wojsku ......................... .
    [1] Szlify – wstęgi, ozdobne naramienniki, oznaki stopnia wojskowego

    mgr Anna Szczuka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie