Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz zajęć zintegrowanych przeprowadzonych w klasie I

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3582 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zajęcia przeprowadziłam w trakcie wycieczki do lasu, były one częścią omawianego kręgu tematycznego. Trasę wycieczki i formę zajęć uzgodniłam wcześniej z leśniczym.


Scenariusz zajęć zintegrowanych przeprowadzonych w klasie I

 
Temat: Leśni detektywi – wycieczka do lasu. Ciekawostki z życia mrówek.

 
Założenia programowe wycieczki:
  1. Poznanie środowiska leśnego różnymi zmysłami.
  2. Ochrona lasów.
  3. Kształtowanie proekologicznej postawy uczniów.
  4. Podnoszenie świadomości ekologicznej.
  5. Zbieranie i selekcjonowanie informacji.
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
- potrafi obserwować przyrodę różnymi zmysłami, dostrzega zmiany związane z porą roku;

- stosuje zdobyte wiadomości w praktycznym działaniu;

- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wycieczki,

- wie, jak należy zachować się w lesie, aby uchronić go przed zniszczeniem;

- rozpoznaje i nazywa owady i rośliny napotykane w lesie;

- poznaje ciekawostki z życia mrówek;

- zgodnie współpracuje i bawi się w grupie.

Czas trwania: 5 godzin.

Przebieg:
  1. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas wycieczki. Przejazd autokarem do lasu.
  2. Czytanie wypowiedzi Sobieradzika (Wesoła szkoła kl. I, P. s. 54) i zadań wyznaczonych dla leśnych detektywów.
  • Nauczyciel dzieli klasę na 4 zespoły i przypina im przygotowane wcześniej emblematy:
I grupa – emblemat z lupą,

II grupa – emblemat z nutką,

III grupa – emblemat z rączką,

IV grupa – emblemat z noskiem.

  • Nauczyciel przydziela grupom zadania:
- I grupa obserwuje las wzrokiem (drzewa, rośliny, krzewy, podgląda życie mrówek, zbiera liście z napotykanych drzew),

- II grupa „obserwuje” las słuchem,

- III grupa gromadzi okazy przyrody leśnej i rozpoznaje je dotykiem,

- IV grupa zbiera okazy przyrodnicze i próbuje je rozpoznać z zamkniętymi oczyma za pomocą węchu.

       3. Poznanie środowiska leśnego różnymi zmysłami: „Bawimy się w leśnego detektywa”. Dzieci spacerują po lesie i czynią zalecone obserwacje.

       4. Zabawa „Zgadnij, co to za okaz?” (obserwacje poczynione za pomocą dotyku). Zabawę przeprowadzają dzieci z grupy III i IV, które gromadziły okazy. Jedno dziecko z grup ukrywa w torbie jakiś okaz, np. szyszkę, mech. Dzieci z grup I i II kolejno wkładają rączki do torby, sprawdzają dotykiem co to jest. Wspólnie udzielają odpowiedzi. Wygrywa ta grupa, która bezbłędnie odgadnie nazwy wszystkich ukrytych okazów.

Zabawę „Zgadnij, co to za okaz?” – obserwacje poczynione za pomocą węchu – przeprowadzamy w podobny sposób, z tą różnicą, że dzieci próbują rozpoznać okazy z zamkniętymi oczyma za pomocą węchu.

  1.  Układanie zdań o obserwowanych drzewach, krzewach, ptakach, zwierzętach w postaci zagadek. Zagadki redagują dzieci z grupy II, a odgaduje je grupa I i IV. Nauczyciel dyskretnie pomaga.
  1. Swobodne wypowiedzi: „O czym szumi drzewo?”. Dzieci wsłuchują się w szum drzewa. Następnie pobudzają swoją wyobraźnię, próbują opowiedzieć:
- Czego dowiedziały się od drzewa?

- O czym szumiało drzewo?

  1. Czytanie zdań wypowiadanych przez drzewo (przez dobrze czytające dziecko). Informacja leśniczego o tym, dlaczego nie należy niszczyć drzew i w jaki sposób je chronić.
  2. Spacer z leśniczym wytyczoną przez niego trasą.
·  Rozpoznawanie drzew rosnących w naszych lasach. Zabawa „Zgadnij z jakiego drzewa pochodzi ten listek”. Zabawę przeprowadza grupa I, dopasowuje kartoniki z nazwami drzew do listków grupa II, III, IV.

·  Przedstawienie przez leśniczego informacji o życiu mrówek:

 - obserwacja mrowiska (budowa, kształt, z czego),

 - podział obowiązków w mrowisku (królowa, robotnice, żołnierze),

 - orientacja mrówek w terenie,

 - pożyteczność mrówek.

· Próba wyjaśnienia powiedzenia : „Pracowity jak mrówka”, „Mrówcza praca”. Wypowiedzi uczniów powinny doprowadzić do wniosku, iż wykonanie ogromu prac przez mrówki jest możliwe ze względu na życie mrówek w zorganizowanej społeczności.

  1. Przejście na miejsce przygotowanego przez leśniczego ogniska. Rozmowa z dziećmi na temat, dlaczego ogniska należy rozpalać w wyznaczonych miejscach i jak należy się przy nich zachować.
· Pieczenie kiełbasek.

· Swobodne wypowiedzi na temat zdobytych wiadomości i umiejętności. Dzielenie się wrażeniami.

· Gry i zabawy.

·Porządkowanie terenu.

10. Powrót do szkoły.

 
 
 
Maria Jabłońska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie