Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Krajobrazy Ziemi - podsumowanie wiadomości



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Scenariusz lekcji przyrody przeznaczony jest dla klasy szóstej.Dotyczy podsumowania wiadomości i umiejętności wybranych krajobrazów Ziemi. Omawiane strefy krajobrazowe to: las równikowy, sawanna, pustynia oraz strefa śródziemnomorska. Celem tych zajęć jest usystematyzowanie posiadanej wiedzy, utrwalenie jej oraz przygotowanie do sprawdzianu.
SCENARIUSZ LEKCJI PRZYRODY W KLASIE VI

TEMAT LEKCJI: Krajobrazy Ziemi (lasy równikowe, sawanna, pustynia i strefa śródziemnomorska) - powtórzenie wiadomości.
1 godzina lekcyjna

CELE LEKCJI:
Wiadomości:
  • analizuje wykres klimatu poznanych stref krajobrazowych,
  • zna zwierzęta i rośliny charakterystyczne dla danej strefy,
  • wie, czym się zajmuje ludność poznanych stref krajobrazowych,
  • zna rośliny uprawiane w danej strefie krajobrazowej.
Umiejętności:
  • potrafi odczytać z mapy występowanie danej strefy,
  • rozpoznaje wśród różnych wykresów klimatu ten, który opisuje daną strefę krajobrazową i uzasadnia swój wybór,
  • odczytuje wartości temperatury oraz opadów z wykresu,
  • rozpoznaje wśród różnych zdjęć te, które opisują daną strefę krajobrazową i uzasadnia swój wybór.
Postawy:
  • czuje się odpowiedzialny za efekty pracy w grupie,
  • potrafi ocenić pracę swoją i kolegów.
METODY NAUCZANIA:
  • praca z mapą
  • praca z tekstem (kartą pracy)
  • dyskusja
  • opis
FORMY PRACY:
  • grupowa
  • indywidualna
  • zbiorowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
  • wykresy przedstawiające klimat różnych stref krajobrazowych
  • zdjęcia różnych stref krajobrazowych (charakterystyczne rośliny i zwierzęta)
  • kartki z opisem stref krajobrazowych (załącznik nr 2)
  • atlas
  • karty pracy
  • ksero mapy z konturami kontynentów
  • arkusz szarego papieru (dla każdej grupy)
  • kredki, klej
PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:
  1. Czynności organizacyjno-porządkowe.
  2. Zapis tematu na tablicy.
  3. Podział klasy na cztery grupy i wyjaśnienie sposobu pracy na lekcji.
  4. Rozdanie grupom kart pracy (załącznik nr 1). Uczniowie nie mogą korzystać z podręczników i zeszytów przedmiotowych.
Faza realizacyjna:
  1. Uczniowie wybierają w każdej grupie lidera, sekretarza oraz sprawozdawcę.
  2. Uczniowie pracują zgodnie z poleceniami w karcie pracy.
  3. Nauczyciel kontroluje przebieg pracy w grupach.
  4. Podsumowanie prac w grupach: wybrani uczniowie omawiają daną strefę krajobrazową (arkusz papieru z danymi wypracowanymi przez grupę należy umieścić na tablicy).
Faza podsumowująca:
  1. Uczniowie wspólnie z nauczycielem oceniają poprawność wykonania poszczególnych zadań w danej grupie.
  2. Nauczyciel podsumowuje pracę grup i ocenia ją (uczniowie, którzy wykonali wszystkie zadania poprawnie otrzymują oceny bardzo dobre).
  3. Podanie zadania domowego:
    1. Przygotuję się do sprawdzianu.
    2. Wypiszę poszczególne warstwy lasu oraz podam po dwa gatunki roślin i zwierząt występujące w danej warstwie (przypomnienie wiadomości z klas młodszych).
Załącznik nr 1

KARTA PRACY

GRUPA I Las równikowy
     Wybierzcie spośród siebie lidera, który pokieruje waszą pracą, sekretarza, który wszystko zapisze oraz sprawozdawcę, który przedstawi wyniki waszej pracy.
  1. Na podstawie mapy w atlasie: „Świat – krajobrazy”:
    • zaznaczcie na mapie świata (ksero) kolorem zielonym strefę lasów równikowych,
    • podpiszcie kontynenty, na których występuje ta strefa,
    • mapkę przyklejcie na szary papier.
  2. Z podanych wykresów wybierzcie ten, który waszym zdaniem przedstawia strefę lasów równikowych. Przyklejcie go na papier. Uzasadnijcie swój wybór i opiszcie na podstawie tego wykresu klimat tej strefy.
  3. Z podanych zdjęć wybierzcie te, które przedstawiają strefę lasów równikowych. Uzasadnijcie swój wybór. Wybrane zdjęcia przyklejcie na papier.
  4. Z podanych opisów (załącznik nr 2) wybierzcie te, które opisują strefę lasów równikowych i przyklejcie na papierze.
  5. Przygotujcie się do omówienia waszej strefy. Powodzenia!!
GRUPA II Sawanna
     Wbierzcie spośród siebie lidera, który pokieruje waszą pracą, sekretarza, który wszystko zapisze oraz sprawozdawcę, który przedstawi wyniki waszej pracy.
  1. Na podstawie mapy w atlasie: „Świat – krajobrazy”:
    • zaznaczcie na mapie świata (ksero) kolorem czerwonym strefę sawann,
    • podpiszcie kontynenty, na których występuje ta strefa,
    • mapkę przyklejcie na szary papier.
  2. Z podanych wykresów wybierzcie ten, który waszym zdaniem przedstawia strefę sawann. Przyklejcie go na papier. Uzasadnijcie swój wybór i opiszcie na podstawie tego wykresu klimat tej strefy.
  3. Z podanych zdjęć wybierzcie te, które przedstawiają strefę sawann. Uzasadnijcie swój wybór. Wybrane zdjęcia przyklejcie na papier.
  4. Z podanych opisów (załącznik nr 2) wybierzcie te, które opisują strefę sawann i przyklejcie na papierze.
  5. Przygotujcie się do omówienia waszej strefy. Powodzenia!!
GRUPA III Pustynia
     Wybierzcie spośród siebie lidera, który pokieruje waszą pracą, sekretarza, który wszystko zapisze oraz sprawozdawcę, który przedstawi wyniki waszej pracy.
  1. Na podstawie mapy w atlasie: „Świat – krajobrazy”:
    • zaznaczcie na mapie świata (ksero) kolorem pomarańczowym strefę pustyń,
    • podpiszcie kontynenty, na których występuje ta strefa,
    • mapkę przyklejcie na szary papier.
  2. Z podanych wykresów wybierzcie ten, który waszym zdaniem przedstawia strefę pustyń. Przyklejcie go na papier. Uzasadnijcie swój wybór i opiszcie na podstawie tego wykresu klimat tej strefy.
  3. Z podanych zdjęć wybierzcie te, które przedstawiają strefę pustyń. Uzasadnijcie swój wybór. Wybrane zdjęcia przyklejcie na papier.
  4. Z podanych opisów (załącznik nr 2) wybierzcie te, które opisują strefę pustyń i przyklejcie na papierze.
  5. Przygotujcie się do omówienia waszej strefy. Powodzenia!
GRUPA IV Strefa śródziemnomorska
     Wybierzcie spośród siebie lidera, który pokieruje waszą pracą, sekretarza, który wszystko zapisze oraz sprawozdawcę, który przedstawi wyniki waszej pracy.
  1. Na podstawie mapy w atlasie: „Świat – krajobrazy”:
    • zaznaczcie na mapie świata (ksero) kolorem brązowym strefę śródziemnomorską,
    • podpiszcie kontynenty, na których występuje ta strefa,
    • mapkę przyklejcie na szary papier.
  2. Z podanych wykresów wybierzcie ten, który waszym zdaniem przedstawia strefę śródziemnomorską. Przyklejcie go na papier. Uzasadnijcie swój wybór i opiszcie na podstawie tego wykresu klimat tej strefy.3. Z podanych zdjęć wybierzcie te, które przedstawiają strefę śródziemnomorską. Uzasadnijcie swój wybór. Wybrane zdjęcia przyklejcie na papier.
  3. Z podanych opisów (załącznik nr 2) wybierzcie te, które opisują strefę śródziemnomorską i przyklejcie na papierze.
  4. Przygotujcie się do omówienia waszej strefy. Powodzenia!!
Załącznik nr 2

Opisy stref dla każdej grupy:
Las równikowy
W tej strefie nie ma pór roku.
Rosną tam m.in.: storczyki, liany, paprocie.
Zwierzęta tam żyjące to: termity, pająki, małpy, papugi, myszy i inne.
Rośliny nie zrzucają liści.
Występują tam plantacje kakaowca, palmy oleistej, bananów, trzciny cukrowej.
Gleby są mało żyzne ze względu na wymywanie składników pokarmowych.

Sawanna
Występują wyraźne dwie pory roku.
Charakterystyczne zwierzęta to: słonie, żyrafy, antylopy, strusie, zebry, lwy.
Pojedyncze drzewa rosną wśród wysokich traw.
Ludzie wzniecają pożary w celu zapewnienia zwierzętom paszy.
W czasie pory deszczowej uprawia się: proso, bawełnę, kukurydzę.
Występują w tej strefie muchy tse-tse, które przenoszą groźne choroby, m.in. śpiączkę.

Pustynia
Obejmuje obszary położone w pobliżu obu zwrotników.
Elementami tego krajobrazu są np. wyschnięte koryta rzeczne (uedy) i wyschnięte jeziora.
Zwierzęta występujące w tej strefie to np.: skorpiony, pająki węże, myszoskoczki.
Krajobraz ubogi w roślinność.
Opady występują tam rzadko i nieregularnie.
Ludność osiadła żyje w oazach, zajmując się rolnictwem, handlem i rzemiosłem.

Strefa śródziemnomorska
Zajmuje najmniejszą powierzchnię ze wszystkich stref geograficznych.
Zwierzęta tej strefy to: daniele, kozice górskie, koziorożce, nietoperze.
Uprawia się tutaj: oliwkę, figowce, winorośl.
Występuje tu roślinność zwana makią.
Najliczniej odwiedzanymi krajami tej strefy są: Grecja, Włochy, Hiszpania i Francja.
Liście drzew i krzewów są skórzaste, twarde, odporne na suszę (tzw. roślinność twardolistna).

Scenariusz został opracowany na podstawie „Programu nauczania przyrody w szkole podstawowej” M.Kłyś i E. Sulejczak, wyd. Nowa Era.

Opracowała nauczycielka przyrody
ze SP Jaksice
mgr Kamilla Szydełko

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie