Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Szkolne progi i bariery

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6496 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Bemowo Piskie, wrzesień 2004 r.


Przedszkolak, awansując na pierwszoklasistę, przekracza pierwszy próg szkolny. Kończąc ten etap edukacji, przejdzie do etapu następnego, a potem zostanie gimnazjalistą, licealistą, a może nawet studentem. Do pokonania ma wiele progów. Czasami przejdzie je szybko, bez trudu, ale bywa, że się potknie i nie będzie chciał iść dalej / fobia szkolna /. Pojawią się trudności, bo to, co nowe, nieznane, często burzy poczucie bezpieczeństwa, stabilizacji, wywołuje zaburzenia emocjonalne, a wszyscy wiemy, że pierwszy kontakt ze szkołą, pierwsze doświadczenia znacznie wpływają na dalszą karierę szkolną ucznia i dalsze losy człowieka.
Edukacja wczesnoszkolna jest zintegrowaną całością, nie ma aktywności preferowanej czy dominującej. Wszystkie mają dla dziecka jednakowe znaczenie, bo świat jest jeden, a dziecko poznaje go w sposób aktywny, łącząc różne procesy. Edukacja wczesnoszkolna polega więc na łączeniu różnych rodzajów aktywności, co oznacza, że dziecko działa poprzez różnorodne formy, przeżywa i rozwiązuje problemy, odkrywa nowe zjawiska i fakty, a w efekcie przyswaja wiedzę. Nauczyciel- mając wysokie kompetencje i merytoryczną wiedzę- właściwie stymuluje rozwój dziecka, stwarza warunki do aktywności odpowiednie do wieku i potrzeb uczniów, wyzwala ekspresję, rozwija wyobraźnię, intuicję, pomaga nawiązywać kontakty z rówieśnikami i uczy, pokazuje, jak w prawidłowy sposób reagować i wyrażać swoje emocje. Zajęcia w klasach młodszych przybierają postać zabaw twórczych, zabaw poszukujących, gier dydaktycznych, są eksperymentem, a dziecko mówi, działa, tworzy, improwizuje, obserwuje, uczy się od innych. Celem działań nauczyciela jest stworzenie bazy wyjściowej /wiedzy, umiejętności, chęci, postaw/ do dalszego zdobywania wiedzy przez ucznia.
Dziecko po ukończeniu klasy trzeciej nagle musi opuścić to bezpieczne środowisko, przechodząc do drugiego etapu edukacji. W jego odczuciu pozbawione zostaje, dającej bezpieczeństwo, ochrony ze strony znanego sobie dobrze opiekuna-wychowawcy. Pojawiają się nowi nauczyciele, nowy /inny/ sposób uczenia się, nowa organizacja nauki i w końcu nowy sposób oceniania. Zmiany te trudne są zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców, a także samych nauczycieli. Jak to złagodzić, jak płynnie pokonać ten niełatwy próg ? Poniżej przedstawiam kilka propozycji działalności dydaktyczno-wychowawczej w wybranych obszarach .

NOWY SPOSÓB UCZENIA SIĘ

Zmiany związane z przejściem do klasy czwartej.

1. Nieuchronne :
· zwiększenie obciążenia nauką,
· nowy sposób korzystania z podręcznika szkolnego.

2. Możliwe:
· inna rola nauczyciela,
· zwiększenie wymiaru prac domowych.

Co może pomóc dzieciom pokonać próg szkolny?

W klasie trzeciej:
· ćwiczenie czytania ze zrozumieniem i umiejętności samodzielnej pracy z tekstem,
· ćwiczenie umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy,
· ćwiczenie umiejętności prezentacji różnych zagadnień na podstawie zgromadzonych materiałów.

W klasie czwartej:
· zwiększenie rangi działalności twórczej uczniów,
· maksymalne ograniczenie roli podręcznika na rzecz aktywności nauczyciela,
· wprowadzenie okresu adaptacyjnego, przeznaczonego na naukę korzystania z podręcznika,
· monitorowanie przez wychowawcę klasy wymiaru zadawanych prac domowych,
· rezygnacja z odpytywania przy tablicy; możliwie najczęstsze ocenianie za pracę twórczą i pracę na lekcji.

NOWI NAUCZYCIELE
Zmiany związane z przejściem do klasy czwartej.

1. Nieuchronne:
· zwiększenie liczby nauczycieli,
· spotkanie nowych, nieznanych ludzi,
· odmienna rola i sposób pracy wychowawcy klasy.

2. Możliwe:
· zróżnicowanie wymagań i sposobu ich egzekwowania przez poszczególnych nauczycieli.

Co może pomóc dzieciom pokonać próg szkolny?
W klasie trzeciej:
· hospitowanie lekcji w klasie czwartej przez wychowawcę klasy trzeciej,
· hospitowanie lekcji w klasie trzeciej przez nauczycieli klas starszych,
· zapoznanie uczniów z przyszłymi nauczycielami – organizacja imprez dla uczniów klasy trzeciej z udziałem nauczycieli klas starszych, a szczególnie przyszłego wychowawcy,
· organizowanie zajęć dodatkowych dla trzecioklasistów przez przyszłych nauczycieli klasy czwartej,
· integracja całej społeczności szkolnej: organizowanie wspólnych imprez klas młodszych i starszych, aby dzieci mogły poznać różnych nauczycieli,
· przeprowadzenie spotkania wychowawcy klasy trzeciej z zespołem przyszłych nauczycieli – omówienie ocen opisowych i przekazanie spostrzeżeń wychowawczych,
· przygotowanie informacji o nauczycielach klasy czwarte j /np. w formie gazetki/ dla trzecioklasistów .

W klasie czwartej:
· powierzenie wychowawstwa klasy czwartej dotychczasowemu wychowawcy z okresu nauczania zintegrowanego lub nauczycielowi mającemu znaczny wymiar godzin zajęć w klasie,
· maksymalne ograniczenie liczby nauczycieli / np. jeden nauczyciel języka polskiego i historii, plastyki i muzyki, plastyki i techniki /,
· zorganizowanie warsztatów umiejętności wychowawczych dla nauczycieli mających wykształcenie przedmiotowe,
· ustalenie jednolitego /klasowego lub szkolnego/ systemu formułowania wymagań edukacyjnych i oceniania osiągnięć uczniów.

NOWA ORGANIZACJA NAUKI
Zmiany związane z przejściem do klasy czwartej.

1. Nieuchronne:
· wprowadzenie systemu lekcyjnego,
· podział na przedmioty nauczania,
· zwiększony wymiar godzin zajęć obowiązkowych.
Możliwe:
· utrata własnej sali lekcyjnej – przenoszenie się z sali do sali w czasie przerw między zajęciami.

Co może pomóc dzieciom pokonać próg szkolny?
W klasie trzeciej:
· stopniowe wprowadzanie systemu lekcyjnego /podział na jednostki lekcyjne i przedmioty nauczania/ w klasie trzeciej, np. raz w tygodniu albo przez jeden miesiąc/,
· organizowanie lekcji prowadzonych przez nauczycieli nauczania blokowego,
· zapoznanie rodziców trzecioklasistów ze zmianami w organizacji nauki, związanymi z przejściem dzieci do klasy czwartej,
· integracja całej społeczności szkolnej: organizowanie wspólnych imprez klas młodszych i starszych.

W klasie czwartej:
· współpraca nauczycieli różnych przedmiotów; ujednolicenie sposobu stawiania i egzekwowania wymagań edukacyjnych,
· integracja treści nauczania w blokach tematycznych, stosowanie aktywnych metod nauczania,
· równomierne rozłożenie liczby godzin w tygodniowym planie zajęć obowiązkowych,
· wprowadzenie ścieżek międzyprzedmiotowych o charakterze wychowaw – czym,
· wydłużenie przerw międzylekcyjnych, stwarzanie możliwości aktywnego spędzania czasu w czasie przerw,
· prowadzenie większości zajęć danej klasy w jednej sali lekcyjnej.
NOWY SPOSÓB OCENIANIA
Zmiany związane z przejściem do klasy czwartej.

1. Nieuchronne:
· nowy sposób oceniania klasyfikacyjnego.

2. Możliwe:
· nowy sposób oceniania bieżącego,
· zróżnicowanie sposobów oceniania przez nauczycieli.

Co może pomóc dzieciom pokonać próg szkolny?
W klasie trzeciej:
· hospitowanie lekcji w klasie czwartej przez wychowawcę klasy trzeciej,
· hospitowanie lekcji w klasie trzeciej przez nauczycieli klas starszych,
· wprowadzenie oceniania bieżącego punktowanego /cyfrowego/ obok ocen opisowych,
· wprowadzenie samooceny dziecka wyrażonej stopniem /oswajanie ze stopniem/,
· podawanie do wiadomości uczniów wymagań edukacyjnych.

W klasie czwartej:
· dokładne określenie wymagań edukacyjnych i podawanie ich do wiadomości uczniów i ich rodzicom,
· określanie zasad oceniania, podanie ich do wiadomości uczniów i ich rodziców oraz respektowanie ich w praktyce przez nauczycieli,
· wprowadzenie miesięcznego okresu adaptacyjnego, bez wystawiania ocen negatywnych,
· stosowanie złagodzonych zasad oceniania w pierwszym semestrze /np. wystawianie złych ocen ołówkiem/,
· stworzenie możliwości poprawienia ocen,
· stosowanie równolegle oceny opisowej i punktowej w pierwszym semestrze,
· wprowadzenie opisowej oceny zachowania ucznia obok oceny obowiązującej w klasach starszych.






__________________________________
LITERATURA :J. Pytlak, G. Rura, E. Strzelczak, Szkolne progi i bariery, Nauczanie Zintegrowane 3/2003, MAC EDUKACJA S.A. .


Opracowały:

mgr Barbara Dąbrowska
mgr Bogumiła Bogdańska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie