Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przygotowujemy się do pisania dyktanda

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5684 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Podany konspekt można wykorzystać w klasie szóstej. Celem tych zajęć jest usystematyzowanie posiadanej wiedzy, utrwalenie jej oraz przygotowanie się do pisania dyktanda (pisownia wyrazów z rz, ż, ó, u, ch, h).

Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup.

Czas lekcji: 45 minut

Klasa: VI

Materiały: J. Wójcik Ortografii i interpunkcji nauczę się sam, ćwiczenia przygotowane przez nauczyciela, płyta CD

Formy pracy: praca w grupach

Metody: ćwiczenia praktyczne, przekaz audialny

Prowadzący: Joanna Domeradzka-Kowalkowska


Temat: Przygotowujemy się do pisania dyktanda.

Cele: uczeń umie:
- wyjaśnić pisownię wyrazów z rz, ż, ó, u, ch, h, ą, ę, om, on, em, en
- zna pojęcie antonimu i synonimu, potrafi podawać przykłady
- poznaje nowe słowa: scholastyka, uzurpować, prohibicja
- utrwala poznany materiał
- systematyzuje swoją wiedzę i przygotowuje się do pisania dyktanda


Zadanie 1
Nauczyciel rozdaje kartki. Każda z grup wybiera swojego kapitana, który będzie musiał wykonać 1 zadanie. Nauczyciel dyktuje 4 wyrazy: gżegżółka, upierzenie, podchorąży, heroiczny. Na znak nauczyciela przewodniczący grup podnoszą kartki z odpowiedziami. Drużyna, której kapitan nie popełnił żadnego błędu, otrzymuje 4 punkty.


Zadanie 2
Nauczyciel rozdaje grupom krzyżówki. Drużyny rozwiązują je. Kapitan grupy, która jako 1 rozwiąże, zgłasza ją nauczycielowi. Jeśli została rozwiązana bezbłędnie, grupa otrzymuje 8 punktów za rozwiązanie krzyżówki i 1 punkt za wyjaśnienie hasła.

Krzyżówka

1. Źle namalowany obraz BOHOMAZ (H - LITERA POTRZEBNA DO ODGADNIĘCIA HASŁA)

2. Kompozycja barwnych szkieł ujętych w ramki wypełniające okno WITRAŻ (I - LITERA...)

3. Pisemne sprawozdanie z obrad, zebrania PROTOKÓŁ (P - LITERA...)

4. Wysoki budynek WIEŻOWIEC (O - LITERA...)

5. Człowiek lękliwy, trwożliwy TCHÓRZ (T - LITERA...)

6. Cienki pasek z grubej skóry RZEMIEŃ (E - LITERA...)

7. Antonim słowa często RZADKO (Z - LITERA...)

8. Dawana biednemu JAŁMUŻNA (A - LITERA...)

W momencie zgłoszenia się jednej z grup, pozostałe przestają pracować. Uczniowie mogą dostać punkty jedynie za te pytania, na które zdążyli odpowiedzieć.


Zadanie 3
Nauczyciel zadaje pytanie: Jak piszemy partykułę nie z czasownikami? Podaj 5 wyjątków. Grupa, która zgłosi się jako 1, może otrzymać za to zadanie 6 punktów. (1 punkt za odpowiedź na pytanie i po punkcie za każdy wyjątek)


Zadanie 4
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z zadaniem. Uczniowie rozwiązują je przez kilka minut, a następnie przewodniczący kolejnych drużyn odczytują swoje odpowiedzi. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymują punkty

Wyjaśnij zasady pisowni:
niósł – 1 punkt
pomóż – 2 punkty
narysuj – 1 punkt
pieniężny – 1punkt
schlebiać – 1 punkt
przyroda – 1 punkt


Zadanie 5
Nauczyciel rozdaje kartki z kolejnym zadaniem. Przewodniczący grup podnoszą do góry kartki z rozwiązaniem, podobnie jak przy 1 zadaniu – 5 punktów do zdobycia.

Podaj wyrazy bliskoznaczne do podanych (muszą zawierać rz, ż, ch, h, ó, u)
inne – różne
szczodry – hojny
obrzydliwość – ohyda
dowcipny – żartobliwy
przepowiednia – wróżba

Zadanie 6
Nauczyciel rozdaje kartki z zadaniem. Kartki z rozwiązaniem podnoszą do góry.

Uzupełnij luki. Wstaw ą, ę, om, on, em lub en. Uczniowie wyjaśniają zasady pisowni - 9 punktów do zdobycia.

z....b k....kurencja c....gi
p....sja t.....peratura k....pas
k....t st....pel b....zyna


Zadanie 7
Nauczyciel włącza odtwarzacz z przygotowaną wcześniej płytą CD. Nagrał na niej wyrazy zawierające rz, ż, ó, u, ch. h. Grupa 1 musi zapisać wszystkie wyrazy z rz, 2 z ż, 3 z ch, 4 z h, 5 z ó:

komentarz, reportaż, chytry, druh, bukszpan, skuwka, włókno, wzorzec, wrażenie, schyłek, harmonia, ówczesny, wrzód, oskarżenie, scholastyka, harfa, uzurpować, druhna, mechaniczny, zorza, mżawka, rozważania, kołnierz, szlochać, czyhać, klasówka, próba, krasnoludek

Za każdą poprawnie napisany wyraz grupa otrzymuje punkt. (maksymalnie 5 punktów)


Zadanie 8
Napisz jak najdłuższe (sensowne!) zdanie zawierające wyrazy z ch. Liczba punktów zależy od ilości wyrazów z ch. Za każdy błąd ortograficzny odejmujemy punkt.


Podsumowanie i ocena działań uczniów.
Grupa, która wygra otrzymuje oceny celujące. Za zajęcie drugiego miejsca grupa otrzyma oceny bardzo dobre, za trzecie dobre. Pozostali otrzymują oceny dostateczne. Drużyna, która zwyciężyła, jest zwolniona z odrabiania pracy domowej.


Podziękowanie uczniom za udział w lekcji.


Praca domowa: ułóż krzyżówkę.
Hasło: prohibicja
Wyjaśnić hasło.

Autor: Joanna Domeradzka-Kowalkowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie