Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Twórcza praca dziecka metodami aktywnymi

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2065 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz, który prezentuję jest propozycją sprawdzonych w praktyce zajęć, podczas których dzieci pracują metodami aktywizującymi. Dziecko pracując tymi metodami angażuje się emocjonalnie, pobudza swoją wyobraźnię, aż wreszcie odczuwa radość z poznawania i uczenia się, również od grupy. Nauczyciela, jako organizatora tych zajęć winna cechować postawa otwarta, , zachęcająca do działania. Z bogatej oferty metod aktywnych wybrałam kreatywne rysowanie, dyskusję badawczą i mapę pojęciową. Mam nadzieję, że zaprezentowane zajęcia staną się dla innych inspiracją do poszukiwania własnych twórczych rozwiązań.

mgr Anna Pogorzelska
nauczyciel nauczania zintegrowanego
Zespół Szkół nr 3 w Dąbkach

Twórcza praca dziecka metodami aktywnymi

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE I

BLOK TEMATYCZNY: ZIMA POWOLI ODCHODZI

Temat dnia: Dokąd płynie kra?

Cele ogólne:
  • inspirowanie do twórczej pracy poprzez metody aktywizujące,
  • rozwijanie wyobraźni twórczej,
  • doskonalenie umiejętności wnioskowania oraz korzystania z wcześniej zdobytej wiedzy
  • usprawnianie techniki dodawania z przekroczeniem progu dziesiątkowego typu: 8+n,
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat na podstawie wiersza,
  • wyrabianie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
  • kształtowanie umiejętności wyodrębniania postaci głównych i czytania z podziałem na role,
  • rozwijanie czujności ortograficznej,
  • wizualne opracowanie pojęcia „kra”, uporządkowanie myśli w logiczne struktury.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
  • wykaże się pomysłowością i twórczym działaniem,
  • wypowie się w kilku zdaniach na temat wysłuchanego wiersza,
  • sprawdza stopień rozumienia słuchanego tekstu,
  • wyróżnia postaci w utworze,
  • czyta z podziałem na role z właściwą intonacją,
  • wyjaśnia pisownię wyrazów z „rz” wymiennym,
  • rozwiązuje działania typu: 8+n
  • wyciągnie wnioski z przeprowadzonego doświadczenia,
  • wie, jak powstaje kra i dlaczego kra nie tonie,
Metody pracy:
  • słowne – rozmowa, praca z tekstem,
  • aktywizujące – kreatywne rysowanie, mapa pojęciowa, dyskusja badawcza,
  • oglądowe – obserwacja, pokaz
Formy pracy:
  • zbiorowa jednolita,
  • indywidualna jednolita i zróżnicowana,
  • grupowa zróżnicowana
Środki dydaktyczne:
Kartoniki w kształcie kry, diaskop, foliogramy – Rzeki Polski z serii „Świat wczoraj i dziś”, plansza poglądowa z zasadami pisowni „rz”, podręcznik „Wesoła Szkoła” cz. 4 i karty pracy cz. 4, sylwety kruka i wrony, kartoniki z nazwami rzeki Wkry, kry lodowe, arkusz do wykonania mapy mentalnej, szklanka-woda-kostka lodu, karta pracy do kreatywnego rysowania.

Zapis w dzienniku:
Kreatywne rysowanie kształtów kry. Słuchanie czytanego przez nauczyciela wiersza „Kra przy krze” H. Łochockiej. Rozmowa na temat zgodności ilustracji z treścią wiersza. Układanie odpowiedzi na pytania związane z treścią i formą wiersza. Czytanie z podziałem na role. Dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego typu: 8+n.
Przeprowadzenie doświadczenia badającego właściwości lodu – wyciąganie wniosków. Wyrazy z „rz” wymiennym.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Uczniowie wchodzą do klasy po krach papierowych rozłożonych na podłodze . Powitanie według obrzędowości klasowej –
N: „Cześć, dzień dobry witam was. Pierwsza klaso, jak się masz?
U: „Dobrze, dobrze, bardzo dobrze”
  1. Kreatywne rysowanie. Rozdanie kart inspirujących do kreatywnego rysowania – załącznik 1.
  2. Łączenie dowolnie rozrzuconych kropek, tak aby utworzyć kontur kry lodowej.
  3. Wycinanie zaprojektowanej kry lodowe i nakładanie jej na wspólną makietę rzeki /niebieska folia rozłożona na podłodze miejscu do gier i zabaw ruchowych /, której nazwę poznają po zapoznaniu się z treścią wiersza.
  4. Odgadywanie hasła dnia. Porządkowanie na tablicy trzech części kry lodowej według wielkości, od najmniejszej do największej. Wybrane dziecko odwraca uporządkowane kry i odczytuje hasło dnia:
„ Dokąd płynie kra?”. Przyklejanie hasła na mapę myślową /mentalną/.
  1. Wzorowe czytanie wiersza „Kra przy krze” przez nauczyciela i obrazowanie treści wiersza elementami ilustracji: kartonik z nazwą rzeki Wkra, kry lodowe, sylwety kruka i wrony - podręcznik s. 24.
  2. Prezentacja rzeki Wkry na foliogramie rzek Polski.
  3. Zestawienie treści wiersza z ilustracją i układanie odpowiedzi na pytania do tekstu poparte fragmentami wiersza. Sprawdzenie umiejętności czytania ze rozumieniem - podręcznik s. 24. ćw.1-3.
  • Kto z kim rozmawia w wierszu? /wrona z krukiem/
  • Dokąd płynie wrona i na czym? / do Wisły, na krze/
  • Po jakiej rzece płynie wrona na krze? /po Wkrze/
  1. Wyodrębnienie postaci występujących w wierszu /narrator, kruk, wrona/ i zaznaczanie fragmentów tekstu wypowiadanych przez postaci z wiersza.
  2. Czytanie wiersza z podziałem na role. Ocena poprawności czytania z uwzględnieniem właściwej intonacji.
  3. Praca w zespołach. Podział na grupy według umiejętności uczniów. Dobierają się w grypy, odszukując swoje imię na dużej krze lodowej /nauczyciel wcześniej przygotowuje kry z białego papieru pakowego z imionami dzieci, dobierając ich zgodnie z umiejętnościami/. Uczniowie otrzymują zadania w kopertach.
Praca zróżnicowana w grupach:
1 grupa - pracują metodą dyskusji badawczej. Wyjaśniają: Jak powstaje kra? Wykonują doświadczenie, które odpowie na pytanie: Dlaczego kra nie tonie? Korzystają z wiadomości zawartych w podręczniku na stronie 25. Uzupełniają wniosek z doświadczenia na karcie pracy.
2 grupa - Wyjaśniają znaczenie wyrazów: kra, krra!, Wkra. Łączą wyrazy z ich znaczeniem:
kra
Lód
krra! krra!
krakanie
Wkra
Rzeka

3 grupa – wyjaśniają zasady pisowni wyrazów z rz wymiennym. Dobierają pary wyrazów, w których rz wymienia się na r:
morze
morski
krze
kra
Wkrze
Wkra

4 grupa – układają z rozsypanki literowej postaci występujące w wierszu: narrator, kruk, wrona.
  1. Prezentacja prac opracowanych w grupach.
  2. Umieszczanie wykonanych prac na „mapie pojęciowej”.
  3. Ocena pracy grupy zgodnie z systemem oceniania z WSO.
  4. Zabawa ruchowa- dźwiękonaśladowcza „Z kry na krę”. Na podłodze rozłożone są kry lodowe (z papieru). Dzieci na sygnał klaśnięcia w dłonie przez nauczyciela, przeskakują z kry na krę, wydając przy tym odgłos krakania wrony – krra! krra!
III. Edukacja matematyczna - dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego typu: 8+n.
  1. Ćwiczenia w pamięciowym dodawaniu typu: 8+n. Samodzielne obliczanie działań –karta pracy 25 - zad.1. Sprawdzenie poprawności dokonanych obliczeń.
  2. Układanie zadania z treścią do formuły matematycznej i rysunku - karta pracy 25 - zad.2.
Nauczyciel wyjaśnia, że rozwiązanie zadania można zapisać w dwojaki sposób:
  • Dopełniając do 10 pierwszy składnik 8+9= 8+2+7= …..
  • Dopełniając do 10 drugi składnik 8+9=7+1+9= ….. Dzieci podają ustną odpowiedź do zadania.
  1. Ćwiczenia doskonalące technikę rachunkową na dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego - karta pracy 25- zad.3.
Wpisywanie brakujących liczb i porządkowanie wyników rosnąco.
  1. Rozwiązywanie zadania tekstowego z wykorzystaniem poznanych sposobów dodawania do 8 z przekroczeniem progu dziesiątkowego - karta pracy 25 - zad.4. Przeliczanie słów „kra” wyartykułowanych przez wronę.
  2. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Powódź”.
Dzieci biegają luźno po klasie . Na hasło: „powódź” każde dziecko wskakuje na dowolną krę z papieru przyklejoną do podłogi.
  1. Podsumowanie zajęć. Samodzielna praca uczniów z kartami pracy w oparciu o opracowaną mapę myślową .
Samodzielne wyjaśnienie wyrazów: kra, krra!, Wkra. Łącznie wyrazów z ich znaczeniem - karta pracy 24 ćw. 1
Kra
-----------------> tafla lodu
Krra! Krra!----------> krakanie wrony
Wkra
---------------->nazwa rzeki
  1. Wyrabianie czujności ortograficznej pisowni wyrazów z rz wymiennym.
Nauczyciel przypomina o zasadach pisowni wyrazów z rz wymiennym z zastosowaniem tablicy poglądowej.
Samodzielne dopisywanie wyrazów ilustrujących wymianę rz na r -karta pracy 24, ćw. 2.
krze
- kra
morze – morski
  1. Sprawdzenie prac - ocena poprawności i staranności ich wykonania.
  2. Zakończenie zajęć. Ułożenie z rozsypanki wyrazowej odpowiedzi na pytanie postawione w haśle dnia: Dokąd płynie kra?
do
Kra
morza.
płynie

Odpowiedź: Kra płynie do morza.
Zamieszczenie
odpowiedzi pod hasłem dnia na mapie mentalnej.
  1. Zadanie pracy domowej. Naucz się czytać fragment wybranej roli z wiersza „Kra przy krze”. Możesz nauczyć się wiersza na pamięć. Wykonaj ćw. 5 i 6 z karty pracy 25.
  2. Ewaluacja dnia.
Ocena zajęć. Siadają przy krze lodowej, przy której pracowali w grupach i wyrażają swoją opinię o przeżytym dniu, stawiając plusy nad swoim imieniem według zasady:
+++ zajęcia były bardzo ciekawe
++ zajęcia były ciekawe
+ zajęcia były nieciekawe
/trudne/
Opis zastosowanych metod aktywnych:
    1. Kreatywne rysowanie – jest pomocne przy rozwijaniu wyobraźni twórczej. Pobudza dzieci do myślenia. Efekt plastyczny schodzi tu na dalszy plan , a istotny staje się sam proces tworzenia i język symboli.
    2. Dyskusja badawcza – metoda ta polega na zdobywaniu wiedzy i doświadczeń poprzez obserwację i badanie wszystkimi zmysłami, a następnie dzieleniu się spostrzeżeniami z innymi i wspólnym wypracowaniu wniosków.
    3. Mapa pojęciowa /mentalna/– to graficzny opis i objaśnienie danego pojęcia. Główne zagadnienie należy umieścić w środku mapy, a zagadnienia pochodne promieniście od niego. Mapy mentalne ilustrują spiralność, złożoność naszego myślenia. Pozwalają na dokonywanie podsumowań.
Anna Pogorzelska
Załącznik nr 1

KARTA DO KREATYWNEGO RYSOWANIA
Połącz dowolne kropki tak, aby powstał kontur kry lodowej. Pamiętaj, aby linie się nie przecinały

Możesz wypełnij kontur kry na niebiesko. Wytnij krę po liniach.

Opracowanie: Anna Pogorzelska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie