Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz pasowania na ucznia szkoły podstawowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1755 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Od kilku lat wspólnie z koleżankami przygotowujemy uroczyste ślubowanie i pasowanie na ucznia. Uważamy, iż jest to jedna z najważniejszych uroczystości jakie przeżywają pierwszoklasiści wkraczający w początkowy etap edukacji. Organizatorzy tego święta powinni dołożyć wszelkich starań, aby przebiegało ono w radosnej, odświętnej i pogodnej atmosferze, by jako ważne i niepowtarzalne pozostało w pamięci najmłodszych członków społeczności szkolnej oraz ich rodzin. Pragniemy podzielić się naszymi doświadczaniami z innymi oraz uzyskać opinie na temat tego scenariusza.

Poniżej przedstawiony scenariusz jest rezultatem kilkuletniej współpracy organizatorek.

W naszej szkole uroczystość ta planowana jest zazwyczaj na początku października, kiedy pierwszoklasiści zostali wstępnie wprowadzeni w rytm życia szkolnego i są już przygotowani do ślubowania. Potrafią zaśpiewać hymn szkoły, recytują wiersz, potrafią zachować spokój i właściwą postawę podczas wprowadzania sztandaru. Wychowawcy klas pierwszych zostali odpowiednio wcześniej zapoznani z ogólnym konspektem imprezy, otrzymali teksty dla uczniów oraz zaproszenia dla rodziców. Proponujemy połączenie montażu słowno-muzycznego z zadaniami do wykonania dla pierwszoklasistów. Taka formuła imprezy nie znuży odbiorców powagą, a zaangażowanie dzieci pozwoli im odczuć, iż są w tym dniu najważniejszymi osobami. Mogą rzeczywiście wykazać się swoimi wiadomościami i umiejętnościami przed zgromadzonymi gośćmi i pokazać, że są godni, by stać się pełnoprawnymi członkami społeczności szkolnej. Po uroczystym ślubowaniu następuje akt pasowania przez dyrektora szkoły. Na zakończenie dzieci otrzymają pamiątkowe dyplomy, legitymacje szkolne oraz papierowe czapeczki przygotowane przez starszych uczniów.

Scenariusz przewiduje zaangażowanie grupy uczniów z klas trzecich i szóstych. Prezentują oni wiersze i piosenki oraz pomagają organizatorom i wychowawcom klas pierwszych w czynnościach organizacyjnych. Uroczystość ma miejsce w sali gimnastycznej. Dla uczniów klas pierwszych są przygotowane ławeczki, rodzice zajmują miejsca na trybunach. Sala jest udekorowana symbolami kojarzącymi się z nauką i szkołą, nad tablicami w centralnym miejscu wyeksponowano pełną nazwę szkoły oraz podobiznę jej patrona. Po bokach sali umieszczono wyrazy i cyfry, które będą wykorzystane do zadań.

Scenariusz uroczystości
I. Wprowadzenie dzieci klas I

(dzieci zajmują miejsca na ławeczkach, obok wychowawcy i uczennice z klas szóstych,
w tle piosenka Majki Jeżowskiej „Wszystkie dzieci nasze są”)
1. Recytacja wiersza Cz. Janczarskiego pt.: „Leniuch” w wykonaniu uczniów klas III.

(dziewczynki kl. III)

Chociaż słońce zza firanek

złoty uśmiech z góry śle,

leniuch oczy ma zaspane.

Wołasz: Wstawaj! – a on nie.

(chłopcy kl. III)

Porzuć dąsy i grymasy.

Wstawaj, myj się, buty włóż!

Jesteś uczniem pierwszej klasy.

Słyszysz, dzwonek wzywa już!

(prowadzący:)

- A co odpowiedzą na to dzieci z klas pierwszych?!

(dzieci odpowiadają)

Idą pierwszaki, dawne maluchy.

Jeden w drugiego to same zuchy.

Buzie umyte i ręce czyste,

każdy na plecach dźwiga tornister.

z bijącym sercem stają przed szkołą.

- Jak im tu będzie?

- Chyba wesoło!

II. Powitanie.

(uczniowie klas starszych rozwijają rulon papieru i czytają)

-My uczniowie Szkoły Podstawowej (nazwa szkoły) witamy zebranych dzisiaj pierwszoklasistów, którzy przybyli pobierać nauki w naszej szkole. Dzisiaj właśnie pierwszaki pokażą co potrafią. Za chwilę rozpocznie się egzamin, do którego przystąpią wszystkie dzieci, które chcą być pasowane na uczniów naszej szkoły. Blasku, powagi i świetności dodają zaproszeni goście w osobach PP. dyrektor i wychowawczyń. Pełnią szczęścia i radości przepełnione są oczy dzieci widząc najmilsze sercu osoby - rodziców, a także innych członków swoich rodzin. Wszystkich serdecznie witamy!
Dzisiaj najważniejszymi osobami jesteście WY – PIERWSZAKI, ponieważ będziecie pasowani na uczniów. Musicie jednak udowodnić wszystkim zebranym, że jesteście tego godni. Dlatego, przygotowaliśmy dla WAS kilka zadań. Będą one oceniane przez PP. dyrektor podniesieniem kwiatka. Jeśli kwiatki będą uniesione, to znaczy że zadanie wykonaliście znakomicie.

III. Zadania.

1. Zadanie pierwsze

(prowadzący)

-Pierwsze zadanie wykonacie wspólnie: będziecie odpowiadać na ważne pytania :

(prowadzący)

- Kto ty jesteś ?

(dzieci odpowiadają)

-Polak mały.

(prowadzący)

- Jaki znak twój ?
(dzieci odpowiadają)

- Orzeł biały.
(prowadzący)
- Gdzie ty mieszkasz ?
- Między swymi.
(prowadzący)

- W jakim kraju ?
(dzieci odpowiadają)

-W polskiej ziemi.
(prowadzący)
- Czym ta ziemia ?
(dzieci odpowiadają)
- Mą ojczyzną.
(prowadzący)
- Czym zdobyta ?
(dzieci odpowiadają)

- Krwią i blizną.
(prowadzący)
- Czy ją kochasz ?

(dzieci odpowiadają)

- Kocham szczerze.

(prowadzący)
-A w co wierzysz ?

(dzieci odpowiadają)

- W Polskę wierzę.

(prowadzący)
-Popatrzmy, czy zadanie zostało wykonane prawidłowo, czy kwiatki są uniesione?
– znakomicie! Brawo!
- Uczniowie klas trzecich zaśpiewają specjalnie dla was piosenkę.

(Piosenka w wykonaniu uczniów klas trzecich: „Witaj szkoło”)

2. Zadanie drugie.
(prowadzący)
- Drugie zadanie polega na wybraniu właściwego wyrazu. UWAGA! Każda klasa usłyszy wyraz wypowiedziany przez starsze koleżanki i należy go odszukać w tej sali.
-Klasa I A szuka wyrazu MOTYL, stańcie przy odpowiednim kartonie.

(klasa I A wykonuje zadanie – uczniowie podchodzą do właściwego wyrazu)
-Dziękujemy . Prosimy o ocenę!

( brawa, dzieci wracają na swoje miejsca )

-Klasa I B – szuka wyrazu LASKA, stańcie przy odpowiednim kartonie.

(klasa I B wykonuje zadanie)
-Prosimy o ocenę!

( brawa, dzieci wracają na swoje miejsca )

-Klasa I C – szuka wyrazu KOTEK, stańcie przy odpowiednim kartonie.

(klasa I C wykonuje zadanie)

-Prosimy o ocenę!

( brawa, dzieci wracają na swoje miejsca )

-Klasa I D – szuka wyrazu ROWER, stańcie przy odpowiednim kartonie.

(klasa I D wykonuje zadanie)
-Prosimy o ocenę!

( brawa, dzieci wracają na swoje miejsca )
-Klasa I E – szuka wyrazu MASKA, stańcie przy odpowiednim kartonie.

(klasa I E wykonuje zadanie)

-Prosimy o ocenę!

( brawa, dzieci wracają na swoje miejsca )
-Klasa I F – szuka wyrazu KLASA, stańcie przy odpowiednim kartonie.

(klasa I E wykonuje zadanie)
-Prosimy o ocenę!

( brawa, dzieci wracają na swoje miejsca )

3. Zadanie trzecie.

(prowadzący)
-Teraz każda klasa wykona zadanie ruchowe.

Pokażecie czy rzeczywiście potraficie już prawidłowo przechodzić przez jezdnię. Za chwilę starsze uczennice

(Uczennice z klas szóstych pomagają ustawić pierwszaków w kole, w środku staje szóstoklasista i podnosi na zmianę sygnalizator świetlny, dzieci reagują odpowiednim zachowaniem, w tle piosenka „Jak przechodzić przez ulicę”, którą wykonują uczniowie klas trzecich)
(po wykonaniu zadania dzieci z pomocą starszych kolegów i koleżanek sprawnie zajmują swoje miejsca)
(prowadzący)
-Proszę powstaną dzieci z klasy I A, ( uczniowie wykonują zadanie )

-Dziękujemy. Prosimy o ocenę!

( brawa, uczniowie wracają na swoje miejsca)
-A teraz klasa I B

( uczniowie wykonują zadanie )

-Dziękujemy. Prosimy o ocenę!

( brawa, uczniowie wracają na swoje miejsca)

-Z kolei klasa I c będzie wykonywać zadanie

( uczniowie wykonują zadanie )
-Dziękujemy. Popatrzcie, czy wszystkie kwiatki są w górze?! Brawo!

( brawa, uczniowie wracają na swoje miejsca)

-A teraz klasa I D zaprezentuje, jak przechodzi się przez jezdnię

( uczniowie wykonują zadanie )
-Dziękujemy. Prosimy o ocenę!

( brawa, uczniowie wracają na swoje miejsca)

-Uwaga klasa I E rozpocznie za chwilę wykonanie zadania.

( uczniowie wykonują zadanie )

-Dziękujemy. Prosimy o ocenę!

( brawa, uczniowie wracają na swoje miejsca)

-Klasa I F pokaże nam, jak powinno przechodzić się przez jezdnię

( uczniowie wykonują zadanie )

-Dziękujemy. Popatrzcie, czy wszystkie kwiatki są w górze?! Brawo!

( brawa, uczniowie wracają na swoje miejsca)
4. Zadanie czwarte.

(prowadzący)
-Za chwilę przystąpicie do zadań matematycznych. Każda klasa zobaczy działania na kartonie i wybrany przedstawiciel podejdzie i pokaże nam jaki jest wynik.

(uczniowie klas trzecich podchodzą z działaniami i odpowiedziami na kartonach do pierwszoklasistów)
- klasa I A - jaki jest wynik 5+1

-Prosimy o ocenę!

Bardzo dobrze!(brawa)
- klasa I B - jaki jest wynik 5+5

-Czekamy na ocenę!

Znakomicie!(brawa)
- klasa I C - jaki jest wynik 2+3

-Prosimy o ocenę!

Świetnie!(brawa)

- klasa I D - jaki jest wynik 5+2

-Czekamy na waszą ocenę!

Bardzo ładnie!(brawa)

- klasa I E - jaki jest wynik 5+4

-Prosimy o ocenę!

Wspaniale!(brawa)

- klasa I F - jaki jest wynik 5+3

-Jaka dostałyście ocenę!

Bardzo dobrze!(brawa)
(Wszystkie dzieci zajmują swoje miejsca)

IV. Ślubowanie i pasowanie

(prowadzący)
-Proszę przedstawicieli klas pierwszych o podejście do mikrofonu.

( na środek sali występuje 6 uczniów, którzy zwracają się do pani dyrektor)
-„Pani dyrektor!

My – najmłodsze dzieci w szkole prosimy o przyjęcie nas do grona uczniów Szkoły Podstawowej (nazwa szkoły)”

(dzieci zostają )

(prowadzący)
-Proszę wszystkich o powstanie.

(wszyscy zgromadzeni powstają)
-BACZNOŚĆ!

-Poczet Sztandarowy wystąp!

(uczniowie klas szóstych ze sztandarem wchodzą i zajmują wyznaczone miejsce z przodu sali)

- Do hymnu szkoły!

(zgromadzeni wykonują hymn szkoły do przygotowanego akompaniamentu)
-SPOCZNIJ!

-Proszę o zabranie głosu przez panią dyrektor.

(wystąpienie p. dyrektor)
(prowadzący)
-Proszę wszystkich o powstanie.

(zgromadzeni powstają)
-Przedstawiciele klas pierwszych proszę podejść do sztandaru.

(dzieci podchodzą, uczennice kl. VI pomagają ustawić dzieci z wyciągniętymi ramionami i palcami prostopadle do sztandaru szkoły)
(prowadzący)
-Po komendzie baczność będziecie powtarzać za mną słowa przyrzeczenia.

-Baczność!

-Do ślubowania!

- Ja, uczeń pierwszej klasy

( uczniowie klas pierwszych powtarzają )
-Ślubuję,

-Że będę starać się

-Wiedzieć więcej niż wiem

-Umieć więcej niż umiem

-Będę spieszyć z pomocą

-Nie opuszczę nikogo w potrzebie

-Będę dbać o otaczającą przyrodę

-Żeby świat był zawsze piękny.

(prowadzący)
-Spocznij !

- Przedstawiciele klas pierwszych wstąp!

(uczniowie-reprezentanci klas I wracają na miejsca)
(prowadzący)
-Baczność!!!

-Poczet Sztandarowy wstąp!

(uczniowie niosący sztandar wychodzą)
-Spocznij!

-Proszę panią dyrektor o dokonanie pasowania na ucznia dzieci klas pierwszych.

(uczniowie poszczególnych klas podchodzą z wychowawcą do wyznaczonego miejsca, ustawiają się w szeregu przed p. dyrektor, następuje pasowanie przez dotknięcie ramienia wielkim, magicznym ołówkiem wykonanym z tektury)
(kolejne klasy wracają na swoje miejsca, otrzymują od trzecioklasistów pamiątkowe czapeczki i książeczki SKO, wychowawcy wręczają legitymacje szkolne )
V. Zakończenie uroczystości.

(prowadzący)
-Teraz już zostaliście włączeni do społeczności uczniowskiej (nazwa szkoły). Wiem, że macie nam do powiedzenia kilka ważnych zdań.

(pierwszoklasiści recytują razem)

Jeszcze wszyscy mówią o nas „dzieci”,
jesteśmy bowiem mali i mało mamy lat,
ale my rozumiemy wiele dużych rzeczy;

że życie bywa ciężkie, że praca dźwiga świat,

a my rośniemy po to,

by nowy tworzyć ład.

-Dziękujemy dyrekcji szkoły, dzieciom i rodzicom za przybycie.

( uczniowie klas trzecich śpiewają piosenkę „Razem”, zostają wykonane pamiątkowe zdjęcia przybyli rozchodzą się.)

Autorki:

Aleksandra Czapiewska

Elżbieta Draws

Zofia Zakrzewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie