Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
W jaki sposób może być realizowane wychowanie przez sztukę

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1870 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wychowanie estetyczne jest w naszej epoce przedmiotem żywego zainteresowania, zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i w zakresie nowych propozycji i doświadczeń praktycznych. O wychowaniu estetycznym dyskutują dziś estetycy i socjologowie, a więc badacze  zainteresowani przemianami zachodzącymi w sztuce i w jej sytuacji społecznej.

W JAKI SPOSÓB MOŻE BYĆ REALIZOWANE W PRZEDSZKOLU WYCHOWANIE PRZEZ SZTUKĘ
 

Wychowanie estetyczne jest w naszej epoce przedmiotem żywego zainteresowania, zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i w zakresie nowych propozycji i doświadczeń praktycznych. O wychowaniu estetycznym dyskutują dziś estetycy i socjologowie, a więc badacze  zainteresowani przemianami zachodzącymi w sztuce i w jej sytuacji społecznej. Wychowanie estetyczne realizują placówki kulturalne różnego typu, co znacznie wykracza poza treści
i metody objęte programem nauczania. Jest oczywiści faktem, iż sztuka, jedna
z podstawowych dziedzin ludzkiej działalności, zawsze towarzyszyła człowiekowi, będąc potwierdzeniem jego możliwości twórczych i swoistym „światem” zobiektywizowanych wartości.

Świat sztuki, w którym żyjemy ulega nieustannemu rozszerzaniu
i wzbogacaniu. Do zakresu sztuki zaliczamy nie tylko dzieła sztuk pięknych, muzyki – głównie klasycznej i romantycznej, literatury i teatru. Sztuką jest dla nas także sztuka ludowa i prymitywna, sztuka użytkowa czy przemysłowa, muzyką – muzyka dawna, muzyka ludowa i egzotyczna. Wielowarstwowa obecność sztuki i sztuk w naszym życiu ma decydujące znaczenie dla ich społecznego oddziaływania. Kryteria doboru i oceny uznanych treści ulegają nieustannym przemianom i rozszerzeniu,  zmieniają się także kryteria piękna, które staje się kategorią bardzo szeroką, jako określenie wartości estetycznie akceptowanych.

Oddziaływanie sztuki na dziecko, człowieka uwarunkowane jest jego osobistym przeżyciem, osobistym doświadczeniem, które wyraża się w zaangażowaniu różnych dyspozycji psychicznych. Ważna rola w zakresie rozpowszechniania sztuki przypada systemowi oświaty – przedszkole, szkoła bowiem decydują ostatecznie o tym, iż pewne treści kultury stają się „wspólnym językiem pokolenia”.

W procesie edukacyjnym podstawowym założeniem jest połączenie właściwego aspektu intelektualnego z aspektem emocjonalnym, czyli taki sposób organizowania procesów wychowawczych, który stanie się podstawą syntezy między wiedzą o sztuce,  a uformowaną osobistą wrażliwością.

Faktem jest, iż nauczanie rysunków czy śpiewu może być realizowane niemal
w każdych warunkach społecznych, przy zapewnieniu właściwej atmosfery
i swobody twórczej.  Natomiast  budzenie zainteresowania dorobkiem kulturalnym własnego narodu i ludzkości daje się urzeczywistnić wyłącznie tam, gdzie dzieła sztuki są bez trudu dostępne szerokim kręgom publiczności,
a odpowiednie środki i instytucje służą uprawianiu i pogłębianiu tego kontaktu. Nowe treści programowe przedmiotów artystycznych mocno uwydatniły potrzebę równoczesnego uprawiania sztuki i jej odbioru, łączenia artystycznej aktywności z estetycznym przeżyciem, co może zapewnić integralność oddziaływania wychowawczego.

Przedszkolne zajęcia korelujące plastykę, muzykę i literaturę  mogą mieć różnorodny charakter. Będzie to na przykład wyrażanie za pomocą środków plastycznych wrażeń wywołanych percepcją utworów muzycznych (tzw. malowanie muzyki) lub malarska interpretacja nastrojów słuchanej muzyki, czy plastyczna interpretacja muzycznych struktur, może to być również interpretacja dźwiękowa struktur lub dzieł plastycznych.

Rodzaje i tematy takich zajęć są  niezwykle bogate i zależą od inwencji osób prowadzących. Ekspresja muzyczna i plastyczna może być inspirowana analogicznym przeżyciem, wydarzeniami czy spektaklami. Działalność plastyczna, muzyczna, podobnie jak zabawa stanowi w  wieku przedszkolnym potrzebę rozwojową i jest jedną z form aktywności dziecka. Jej szczególne znaczenie polega na tym, że zespala ona ze sobą procesy motoryczne, poznawcze i emocjonalne, przyczyniając się do harmonijnego rozwoju osobowości dziecka.

Natomiast działalność plastyczna stwarza także dziecku szerokie pole do realizacji jego możliwości i pobudza do słownego wyrażania swoich odczuć. Daje  mu przy tym radość i zadowolenie, wzmacnia poczucie własnej wartości. Jest wyrazem jego wewnętrznej energii, uspokaja je, daje uczucie odprężenia oraz zaspokaja typową dla tego wieku potrzebę działania. Techniki plastyczne czyli całokształt środków i czynności związanych z twórczością plastyczną oraz wiedza o nich, decydują o prawidłowym przebiegu zajęć z dziećmi i ich dobrych rezultatach.


Są to  nieliczne przykłady zajęć, które  pomagają nam w rozbudzaniu zainteresowań dzieci sztuką, inspirują je do własnej twórczości. Włączenie sztuki do procesów wychowania otwiera liczne, nowe i ciekawe możliwości, dzięki którym obrazy artystyczne, dzieła muzyczne mogą stać się treścią pasjonujących przeżyć estetycznych, a równocześnie inspirują do wzniosłych uczuć.

 
  L I T E R A T U R A :

 

1. Pilch T. , Lepczyk I : „Pedagogika społeczna” , ŻAK, Warszawa 1995
2. Suchodolski B: „Pedagogika” cz. II, PWN, Warszawa 1985
3. Trojanowska - Kaczmarska A.: „Dziecko i twórczość”, Ossolineum, Wrocław 1970
4. Wojnar J.: „Estetyka i wychowanie”, PWN, Warszawa 1976
5. Wojnar J.: „Twórcza aktywność dziecka”, WSiP, Warszawa 1985
6. Wychowanie w przedszkolu, nr 2 / 2000 i  nr 4 / 2000
7. Program własny: „Ze sztuką od najmłodszych lat”


Opracowała:  Iwona  Warkiewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie