Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Agresja dziecka sześcioletniego w przedszkolu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4021 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Z agresywnymi zachowaniami dziecka sześcioletniego w przedszkolu spotykamy się niemal codziennie. Można też stwierdzić, że zjawisko to nasila się, przybierając różne formy i występuje w coraz większym stopniu. Gdzie tkwią przyczyny takich zachowań? Postanowiłam to zbadać.

Przygotowałam narzędzia badawcze- arkusze obserwacji dla nauczycieli oraz ankietę do rodziców.

Wszystkie działania prowadziłam na terenie przedszkola, w którym pracuję od wielu lat.

Uszeregowałam zachowania dzieci według stopnia agresywności. Badałam wpływ środowiska rodzinnego, metod wychowawczych rodziców, niewłaściwych zachowań dziecka w domu, telewizji i gier komputerowych na agresywną postawę dziecka w przedszkolu. Co wynika z uzyskanego materiału?

Jakie są sugestie praktyczne dla nauczycieli i wychowawców małych dzieci? Odpowiedź na te pytania jest utrudniona świadomością różnych braków, w tym interpretacyjnych. Jednak moja długoletnia praca w tym środowisku, jego bezpośrednia obserwacja poparta badaniami pozwalają na sformułowanie pewnych wniosków dotyczących tego problemu.

W badanej grupie występują dzieci, które nie wykazują agresywności w swoich zachowaniach, ale są i takie, które wykazują tylko elementy agresji i takie, które są agresywne. Większość rodziców nie zdaje sobie sprawy z faktu, że wiele jest czynników, które wpływają na takie zachowania dziecka w przedszkolu, Jak wynika z badań są to: duża swoboda pozostawiona dziecku w domu, nagradzania jego za każde właściwe zachowanie. Wszystkie złe zachowania dziecka w domu jak: kłamstwo, niszczenie zabawek, bicie innych, przewracanie, przezywanie, wyśmiewanie, oskarżanie innych, kłótnie, przeklinanie są różnymi formami agresji, jakie dzieci przenoszą poprzez modelowanie na grunt przedszkola. Następnym ważnym czynnikiem wypływającym z moich badań jest fakt, że oglądanie przez dzieci programów telewizyjnych i bajek, w których dominuje agresja wpływa bezpośrednio na ich agresywne zachowania w przedszkolu, Dzieci powielają scenki i słowa, które demonstrują w czasie zabaw przedszkolnych. Kolejnym elementem wpływającym na agresywne zachowania dziecka wykazanym w moich badaniach jest korzystanie przez nie z gier komputerowych, które zawierają agresję. Dzieci z łatwością utożsamiają się ze swoimi bohaterami i zaczerpnięte wzorce przenoszą na własny grunt.

Pewnych twierdzeń i uogólnień nie należy jednak przyjmować za pewne i uniwersalne, gdyż w dalszym ciągu wymagają one badań i analiz. Zaprezentowany materiał pozwolił mi na wysunięcie kilku zaleceń wychowawczych. Pierwszoplanową rolę powinno odegrać poradnictwo dla rodziców.

W ramach pedagogizacji rodziców należy:

- przede wszystkim uświadomić rodzicom znaczenie właściwie stosowanych metod wychowawczych;

- przedstawić możliwość korzystania z programów telewizyjnych w sposób właściwy; zrezygnować z oglądania przez dzieci bajek i filmów zawierających agresję;

- pokazać pożyteczność korzystania z komputera, eliminując agresywne gry.

Profilaktykę zaburzeń zachowania dziecka, z całą pewnością należy rozumnie prowadzić już w przedszkolu:

- przyswajać reguły i normy właściwego postępowania;

- stwarzać dzieciom warunki bezpieczeństwa, spokoju i wzajemnego zrozumienia;

- kształtować osobowość w taki sposób, aby młody człowiek świadomie umiał hamować swoją agresję;

- stosować wzmocnienia w konkretnych sytuacjach zachowania się dziecka;

- nie zabraniać wszystkiego i tylko karać, ani też na wszystko pozwalać i tylko nagradzać;

- akceptować dziecko takie jakim jest;

- pokazać mu właściwe wzory i wartości.

Poznając bezpośrednie przyczyny agresywnych zachowań dziecka najważniejsze jest, aby nauczyciel tak kierował swoimi oddziaływaniami pedagogicznymi , by uzyskał zamierzone cele w „walce” z agresją. W związku z tym napisałam i wdrożyłam swój program autorski

„Jak przeciwdziałać agresywnym zachowaniom dziecka sześcioletniego w przedszkolu”, o tym jakie przyniósł efekty napiszę w kolejnym artykule.


opracowała: Agata Gacek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie