Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Kwiecista łąka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3822 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wiosna w pełni , świat nabiera barw i kolorów. Proponuję opowieść ruchowo - muzyczną dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Ma ona na celu podkreślenie wartości odkrywania piękna w świecie i w samym sobie.
Scenariusz zajęć
Odbiorca: 4 – 7 -latki

Założone cele zajęcia:
- udział dzieci w zabawach tanecznych, ustawienie:
w kole, w parze, w rozsypce

- ilustracja ruchowa piosenek
- reagowanie na zmianę melodii
- ćwiczenia ruchowe mające na celu poznawanie własnego ciała z elementem: skłonów, obrotów spaceru na palcach, ćw. rozciągających, oddechowych,

- relaksacja z elementem wizualizacji
- uczenie dzieci patrzenia z miłością na świat
- poznawanie samego siebie a tym samym akceptowanie innych
- podkreślanie znaczenia przyjaźni w naszym życiu

Formy pracy: zbiorowa , indywidualna
Metody pracy: słowna-rozmowa, czynna-zadań stawianych do wykonania,
percepcyjna- słuchanie różnorodnych dźwięków,
oglądowa- obrazek , kolorowe chusty

Środki dydaktyczne:
- Zabawy zaczerpnięte ze scenariuszu warsztatów
D. Krzywoń „Choreoterapia z elementami relaksacji”

- „Relaksacja –muzyka i ćwiczenia dla dzieci”

wg K. Komińskiej-Bayer , A. Wacławskiego

- „Zabawy ekologiczne” wg U. Pakuły

Rekwizyty: kolorowe chusty , peleryny , opaski kwiatów, piłka , obrazek dziecka , kółko, wzory mandali, melodie o różnorodnym rytmie , muzyka relaksacyjna z brzmieniem natury

Przebieg zajęcia:
1.Ćwiczenia na integrację grupy.

- powitanie dzieci, zabawa w kręgu „Podaj dalej”( piłka , kółko)
- ilustracja ruchowa piosenki „Hymn zdrowych dzieciaków”
- (nawiązanie do tekstu piosenki: Gdy bawimy się na powietrzu jesteśmy weseli, zadowoleni.
Gdy patrzymy na kolorowe kwiaty , drzewa jesteśmy pełni życia.

Gdy dzielimy się szczęściem z przyjaciółmi nasze serca wypełnia radość.
Kontakt z naturą sprawia , że dzieci jak i dorośli uczą się patrzeć  na świat z miłością. )

2. „Spacerowy taniec” – zaproszenie na kwiecistą łąkę - podkładem muzycznym jest rytmiczna melodia , która krokiem
tanecznym przenosi dzieci na łąkę

( ustawienie w rozsypce –parach, wykonywanie elementów tanecznych:
skłony, obroty na palcach, marsz w parach , podskoki w parach)

3. „Kolorowa łąka” – zabawa rytmizowana z elementem wizualizacji

- uświadamianie dzieciom szczęścia i radości płynących z kontaktu

z naturą, uzdrawiającego wpływu barw , kolorów w przyrodzie

(naśladowanie dźwięków zjawisk atmosferycznych : deszczu ,burzy,

oraz wesoło bawiących się dzieci)

- podkład muzyczny: melodia z brzmieniem natury( stukanie - deszcz,

uderzanie - burza, klaskanie , bieganie w rozsypce – wesołe dzieci )

- w momencie zabawy zwinięte kolorowe chusty dają wyraz kwiatów

4. „Taniec kwiatów” – improwizacja ruchowa na tle melodii z użyciem

kolorowych chust

(swobodna ekspresja taneczna w celu redukcji napięcia mięśniowego, chusta jest rekwizytem umożliwiającym wykonywanie ruchówzamaszystych, kolistych, z akcentem, zarówno prawą jak i lewą ręką- pod wpływem muzyki)

5. „Zapach łąki” – faza relaksacji z elementami wizji( jestem kolorowym, pachnącym kwiatem) dzieci po ostatniej zabawie zamieniają się chustami jest to istotne dla kontaktu dzieci z różnymi barwami, rozkładają chusty wykonują na nich klęk prosty –relaks przy dźwiękach natury, ćw. oddechowe

kwiat otwarty (otwieramy)- ręce w górę ,wdech

kwiat zamknięty ( zamykamy)- dziecko opuszcza ręce i jednocześnie tułów,
wydech

kwiat na wietrze (kołyszemy) - dzieci pozostają w klęku prostym, swobodnie kołyszą tułowiem
- wprowadzamy dzieci w stan relaksacji afirmacją typu :

„spokojnie rosnę , jestem niepowtarzalny, jestem piękny, jestem
pachnący”
- zakończenie zabawy ,dzieci siedzą (po turecku) nakładają chusty na głowę ,nauczyciel wącha kwiaty –potwierdza afirmacje

( dzieci składają chusty na środku sali)

6. „Przygoda na łące”- dzieci poszukują ukrytego obrazka (postać Murzynka,
ukryta pod chustami)

- wysłuchują opowiadanie wg pomysłowości nauczyciela (Na łące spotykamy chłopczyka ,wygląda inaczej niż my, ma ciemną skórę ale jest też piękny- smutno mu bo nie ma się z kim bawić.

Zabawimy się z nim?

Zatańczymy razem ?

Jaki taniec wybierzemy dla Murzynka?

Melodia dżungli - będzie w sam raz:taniec murzyński
- skłony, tupanie, uderzanie w klatkę piersiową

tekst do ilustracji ruchowej:
Dżungla ,dżungla taka wielka dżungla –poplątane zwoje dzikich lian
Mieszka sobie w bambusowej chatce Mambo –Sambo wielkiej dżungli pan
Strusie mu się w pas kłaniają ,małpy na ogonach grają
Mambo tu – Mambo tam , Mambo tu i tam

7. Odmiana zabawy „Zapach łąki”
( afirmacja „ Jesteśmy szczęśliwi, zadowoleni –że potrafimy bawić się
ze wszystkimi dziećmi”

- dzieci ustawione w kole ( w środku leżą barwne chusty) , trzymają się za

ręce ( wszystkie tworzą piękny kwiat)

-relaksacja z muzyką (powtarzamy wcześniejsze elementy: kwiat otwarty
itd.)
8. Ilustracja ruchowa piosenki „Rosną sobie kwiatki”
tekst do ilustracji ruchowej:

Rosną sobie kwiatki na łące , na łące – maki , chabry i bławatki pachnące
Nazrywamy kwiatków ,kwiateczków –nazwijamy , nasplatamy wianeczków
Zaniesiemy mamie te dary, uściskamy ,ukochamy bez miary.

- dziewczynki na głowach maja opaski kwiatów , chłopcy na ramionach –

zielone peleryny

( nauczyciel zachęca dzieci , aby opowiedziały rodzicom o swej przygodzie

na łące)

9. Na zakończenie wspólnej zabawy – nauczycielka zaprasza dzieci do kręgu dziękując ,że razem z nimi mogła ucieszyć się na kwiecistej łące.
Zachęca by wszyscy położyli się na brzuchu , (dłonie podparte pod brodą) , otacza dzieci kolorowymi chustami- zamykając krąg , sama
kładzie się na końcu- wyjaśnia ,że wszyscy teraz tworzymy wzór mandali .


( Mandala świat zamknięty w okręgu ,pozwala dziecku na wchodzeniew stan medytacji , w którym osiąga ono poziom wewnętrznej integracji i zatapia się jakby w czynność kolorowania. W ten sposób następuje regeneracja psychicznych sił dziecka , które usposabia się do twórczego wyrażania swojej osobowości.
 

Reguła I : koloruj obrazek zawsze w określonym kierunku, albo od środka koła –ruchem spiralnym w stronę okręgu lub rozpoczynasz na
okręgu koła i zmierzasz ruchem spiralnym do środka koła.

Reguła II : koloruj tylko takimi kolorami , które lubisz.


( wiadomości zaczerpnięte z książki autorstwa Ireny Degenhardt pozwalają nam odkrywać choć cząstkę duchowego świata naszych wychowanków)

10. Zaproszenie do kolorowania mandali przy użyciu kredek świecowych -dzieci kolorują przy dźwiękach wyciszonej muzyki , jest to motyw kwiatu , związany z wcześniejszymi przeżyciami.


Opracowała: nauczyciel Elżbieta Rochowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie